Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1339991_0001.png
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Om rute 26 ved Sabro og Mundelstrup
Om os:
Vi bor i Mundelstrup i et af de ti nye huse på Løvkærvej, der vil få mellem 2 og 50 meter til
den nordlige linjeføring og lige over 300m til den sydlige. Vi får motorvejen tæt på uanset
hvad, men vi foretrækker klart den sydlige linjeføring, fordi den generer færrest mulige.
Vi købte grunden, da en økonomirapport pegede på en endnu sydligere linjeføring.
Desuden behandlede Aarhus Kommune en lokalplan for området og en stor nabogrund
skulle udnyttes til etagebyggeri – alle de udviklingsplaner er nu gået i stå.
Vi er ikke med på Vejdirektoratets kortmateriale på trods af, at projektleder og
medarbejdere fra Vejdirektoratet har besøgt os og sendt os materiale. Se kort:
Vi bor i et hus ved
markering nummer 7.
Vores hus og fem af vores
naboers huse er ikke med
på dette kort, som er lagt
på Vejdirektoratets
hjemmeside den 7.2.2014
som en opdatering.
Samlet set mener vi, at den sydlige linjeføring er den bedste for området. Det bygger vi på
følgende:
Området har talt. Aarhus Byråd, Fællesrådet for Fårup Sabro, Sabro Fårup beboerforening,
det lokale erhvervsliv og størstedelen af borgerne i området peger på den sydlige linjeføring.
De borgere, virksomheder og Skanderborg Kommune, som har peget på den nordlige
linjeføring, har to kilometer eller mere til begge linjeføringer. Deres anke har primært været
lukningen af Borumvej, som forbinder Aarhus med oplandet. Det har været en udbredt
misforståelse, at kun den sydlige linje lukker denne vej. Begge linjer lukker vejen (rapport
438 side 5).
Den sydlige linjeføring forløber med Vejdirektoratets ord i ”åbent land”, mens den nordlige
lægger klos op af bebyggelse (rapport 438 side 5).
Naturen i form af Stormosen røres ikke af den sydlige linjeføring. Se rapport 438 side
33: ”forslaget passerer den B-målsatte sø Stormose i en afstand af ca. 100m”.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1339991_0002.png
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Stormosen er forurenet og af ringe naturværdi. Se rapport 403 side 112: ”Søen er B-målsat
men eutrofieret, og den økologisk tilstand er ringe”.
Det skovområde, der inddrages af den sydlige linjeføring, har ”dårlig naturværdi” (rapport
438 side 30).
Adgangsforholdene til skovområdet er ringe for den brede offentlighed, og ifølge vores
erfaringer er området ringe benyttet. Ved den offentlige indgang til Stormosen og
Vindskoven bliver man mødt af dette syn:
Billeder fra 04.08.2013. Indgangen til Vindskoven er til venstre (med en bom) og Stormosen til højre med skiltet uvedkommende færdsel
forbudt.
De gange, vi har færdes i Vindskoven, har vi ikke mødt et eneste menneske. Vejen der
leder op til skoven har hverken fortov eller cykelsti.
Dyre- og naturlivet forringes ikke af den sydlige linjeføring. Rapport 438 side 5: ”med de
planlagte tiltag er det samlet set vurderet at levevilkårene for de beskyttede dyre- og
plantearter ikke vil blive forringet af vejanlægget i Sydlig variant kløverblad”.
Få større landejendomme rammes af den sydligere linjeføring. Mange af dem, der bor der,
vil kunne få en ny start, da de kan blive eksproprieret, fordi motorvejen går ind på deres
grund. De har endda mulighed for straks-ekspropriation. Ved den nordlige linjeføring kan
langt de fleste borgere ikke blive eksproprieret, fordi motorvejen ikke går ind på
parcelhusgrundene, men i stedet ligger klos op af. Vi i Mundelstrup og Sabro bliver derfor
stavnsbundet tæt op af en motorvej uden chance for en ny start, hvis motorvejen bliver lagt
nordligt. Vi vil derfor heller ikke kunne være mobile i forhold til arbejdsmarkedet.
Den nordlige linjeføring tager så meget af Mundelstrups rekreative grønne område,
byparken, at den bliver uanvendelig. Byparken er en gave til området fra
betonvarefabrikken Dalton, og her er etableret legeplads og boldbaner. Det benyttes flittigt.
Der er ikke mulighed for erstatningsområde, da Mundelstrup vil blive lukket inde mellem
den nye motorvej, E45 og en stærkt trafikeret Gl. Viborgvej. Ved den sydlige linjeføring kan
det sociale liv og leg i byen opretholdes.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1339991_0003.png
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Lukningen af lokale veje vil føre til øget trafik på børnenes skolevej Gl. Viborgvej. Trafikken
er allerede nu slem på skolevejen. Placeres motorvejen nordligt, kommer der ifølge
Vejdirektoratet 2000 biler mere i døgnet på denne vej. Gl. Viborgvej om morgenen i
efteråret 2012:
Vælges den sydlige linjeføring, skal et giftdepot ved E45 ikke graves op – det skal det ved
den nordlige. Se rapport 438 side 33.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Vejdirektoratet udtaler på et møde hos os, at der er små forskelle mellem linjeføringerne,
og at begge kan gennemføres (se også supplerende indstilling side 5).
Vejdirektoratet skriver på deres hjemmeside, at det er et skitseprojekt, hvor detaljer endnu
ikke er på plads. På møde hos os uddyber de, at der er en vis usikkerhed med
arealinddragelse, indtil linjen bliver besluttet. Ved den nordlige linjeføring er vi ekstremt
sårbare over for justeringer og optimisme i Vejdirektoratets indledende beregninger. Det
foreslåede støjværn vil gå 1 meter fra et af husene, så et upræcist skøn på 2 meter kan
gøre, at beregningerne mht. antallet af ekspropriationer ikke holder. Yderligere vil
Vejdirektoratet skulle finde plads til en vendeplads til skraldebilen, da motorvejen tager den
nuværende – arealet til en ny kan kun komme fra en af parcelhusgrundene. Ved den
sydlige linjeføring er der ikke lige så stor sårbarhed, da linjeføringen går gennem ”åbent
land” (rapport 438 side 5).
Hvad Vejdirektoratet tidligere kaldte åbent land, kalder de i dag ”uberørt natur” (side 6 i den
supplerende indstilling). Kigger vi nærmere på Google Maps bliver det klart, at der reelt er
tale om landbrugsjord i form af åbne marker. Ligeledes kaldte Vejdirektoratet en endnu
sydligere linjeføring for en udbygning af rute 26. I VVM-redegørelsen fik den nordlige
linjeføring klos op af Mundelstrup og Sabro denne term, mens den oprindelige linje
ændrede navn til en variant. I indstillingen i dag kaldes den nordlige linjeføring så en
udbygning af motortrafikvejen. Dette klare forsøg på at påvirke ved at bruge entydigt ladede
ord sammenholdt med Vejdirektoratets manglende villighed til at opdatere sit kortmateriale
og mangelfulde undersøgelse af den sydlige linjeføring i VVM-redegørelsen gør, at vi håber,
at I har tid og mulighed for selv at dykke ned i sagen.
4