Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
TransportministerietAtt: TransportministerFrederiksholmKanal 27F1220 København K28. Januar 2014
Klage over TrafikstyrelsenTrafikstyrelsenfører sig fremoggørligehvad de harlysttil. Nu harviibilsynsbranchenfået etnytkaraktersystemsomdirekteerskræmmende med pointsystemfra 1 til 12somfølgervirksomhedenselv. Har en medarbejder 12 point kan man lukkevirksomheden.Detvilsige, at har en synsmedarbejdernået 6 point, bliver man næstennødtil at afskedige ham,ogdetvilværenæstenumulig for vedkommende at fånytarbejde. Allekan lave fejl, vi er kunmennesker. Virksomhederkanikketagepratikanter, risikoener for stor. Vimenerogså, at skulle derlaves et nytkaraktersystem, såskulleallesynshaller have været med til en afstemning, ogikke kunnoglefå, der ermedlemaf 2 organisationer, somdermedklarthar en storfordel. Detkan man også se,ihvem der har tilsyn.Men de harmåskeoverenskomst med Trafikstyrelsen?I øvrigtburdeallesynshallerstartepå 0 vedetnyt system. Dem der har haftgodekaraktereridecemberhar man slettet. Så de for strafvedopstart.Klager man oversystemettilTrafikstyrelsen, får man etuhøfligtsvarigen.Jegtalte med Leif Lorentzen, chef for Trafikstyrelsen, en megetdårligoplevelse, de gørsom de vil.Siger man for meget, kan man risikerehyppigetilsyn.JegklagedetilTrafikstyrelsen over, at etbevispludseligikkeskullegælde mere. I detstod der nemlig,at de ogsåvaruddannetsomtekniskansvarlig. Et stykketidefter at devarfærdigpåskolenoghavdefåetderesbevis, lavede de om på det. Nu skulle man tage etekstrakursus for at blivetekniskansvarlig, ogpludseliggik de tilbageitidenogsagde, at det nuikkegældte mere.
Når man laver sådanneændringer, mådet da gælde fremafrettet og ikke tilbage. Der må da væreen skæringsdato for sådannoget.Min klageblevblanktafvist.Hvadså med demfraføritiden, deharsletingenuddannelse, men kangodtfungeresomtekniskansvarlig.Får man vedettilsyn en dårligkarakter, og man ikkeerenigi den, kansagenikkeankes.Dettegælderbåde for synsmedarbejderensåvel for kunden. Kundenkanklage, men da deter modTrafikstyrelsen, erdetmegetsvært at kommeigennem med.DetTrafikstyrelsensafgørelsesomgælder, detjonæstensomdiktatur.Hvorforbliver der ikkeførttilsyn med Trafikstyrelsen?Alleibranchenmener, der mangleret led,someruafhængigafTrafikstyrelsen, når sager skalafgøres.I øvrigthar mange afdemiTrafikstyrelsenikkeengang en uddannelsesommekaniker, somer et kravfor at fåuddannelsensomBilsynsassistent, megetmærkværdig. Og de kontrollantersomkørerrundt,ernæstenallehåndplukketfra A- Plus Bilsyn. Deternæstensom der ikkeerpladstilandeti DK som A-Plus Bilsyn.Detlugterlagtvæk.Skal en bager, en slagterelleretsygehusogså have point ogsålukkesin virksomhednår de harfået en dårligkarakter? Skal en lægeafskedigesved enfejldiagnoseellerfejloperation?Der foregårsåmeget at ministerenvilleryste, hvis du vidste bare lidtom det. Jegvilbede om et mødemed ministeren for en nærmereredegørelse. Selvomviikketrorpå at få et møde, vi erjo kunsmånavneijeres system.Benny Engelbrechthavdeogsålovetosetbesøgpåvoressynshalioktober. Alt vargjortklartilbesøg,men viblevglemt. Sådanerpolitik, men når der ervalg, ervigodenok. BilsynHolbæker da kun 60 kmfraKøbenhavn.Vihar haft en advokattil at se på de ting der foregåriTrafikstyrelsen, oghanerrystet. “Tag først ensnak med Trafikministeren, ogderefterkanijogåtilEkstraBladetog TV2. De vilgerne have sagen. Dehariforvejen en masse påTrafikstyrelsen. Men nu prøvervi dig førstogser om vi bliverglemtigen.VenlighilsenBilsynHolbækFinn KristensenBilsynsassistent