Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1339025_0001.png
Til VejdirektoratetDen 14. januar 2014

Vedr. biltrafikken over Roskilde Fjord

Som både grundejerforeningerne på Tørslev Hage og jeg selv har gjort opmærksom på i forbindelse med VVM-undersøgelserne og høringen vedr. en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord, kan bygning af en ny fast forbindelseikke begrundes i et påtrængende trafikalt behov, men i det simple forhold, at trafikken over Kronprins Frederiks Bro ervoldsomt hæmmet af de trafiklys, der blev opsat af Frederikssund Kommune (før sammenlægningen med JægersprisKommune) ved østenden af broen for ca. 10 år siden (ved Strandvejen og Færgevej).Efter stormfloden den 7. december 2013 fik vi yderligerebevis for denne påstand, idet trafiklysene blev sat ud af drift afoversvømmelsenog ikke siden har været i drift igen. Det har medført en stor daglig lettelse for alle, der benytter broen imyldretiderne, idet trafikreguleringens ophørlykkeligvis har bevirket, at vi siden daikke har været generet af langekødannelser på eller ved broen, heller ikke i myldretiderne. Nu kan vi atter (som vi kunne før trafiklysene blev opsat afden daværende Frederikssund Kommune uden forhandling med de daværende kommuner i Hornsherred) praktisk tagetaltid køre uhindret af kødannelser gennem Frederikssund ad hovedvejen indtil trafiklysene ca. 1 km fra broen vedKochsvej, hvor der stadig kan være en smule kø.Tilsvarende kan man konstatere, at der modsat tidligere praktisk taget aldrig er kø på tilkørslerne fra Strandvejen ogFærgevej, men at trafikken herfra glider ubesværet ind i trafikken på hovedvejen pga. den nugældende højrevigepligt sålænge lysreguleringen ikke fungerer.Det forholder sig altså sådan, som vi har sagt adskillige gange, og således som det også fremgår af et af Vejdirektoratetsforslag til ny fast forbindelse, at det ikke er selve broen, der kan udgøre en flaskehals for trafikken over fjorden, menderimod den tværgående trafik i Frederikssund ved Kocksvej (og selvfølgelig ved Strandvejen og Færgevej, hvistrafiklysene atter sættes i drift).Jeg vil derfor spørge, om Vejdirektoratet har til hensigt eller overvejer at foretage følgende, inden der fremsættesforslag til eller evt. skal stemmes om en anlægslov om en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord:1.Orientere trafikministeren om, at trængslen på og ved broen er ophørt efter at stormfloden satte lysreguleringenud af drift, og at dette også har fjernet kødannelserne for trafikken til hovedvejen ad sidevejene (Strandvejenog Færgevej).Orientere trafikministeren om, at kommunerne omkring Roskilde Fjord for at undgå fremtidigeoversvømmelser overvejer at opføre en mur langs dæmningerne til selve broklappen samt at opføre en sluse iumiddelbar tilknytning til gennemstrømningen under Kronprins Frederiks bro, og at det i lyset af den nyesituation burde overvejes, hvorvidt en det ud fra både økonomiske og trafikale hensyn ville være mesthensigtsmæssigt at opføre en forbedret fjordforbindelse netop der.Orientere Frederikssund Kommune og politiet om, at det vil være til stor gene for trafikken over fjorden samttilkørslen fra sidevejene, såfremt man genetablerer trafiklysene umiddelbart øst for broen.
2.
3.
Såfremt de pågældende trafiklys atter sættes i drift, skal jeg som næstformand for beboerforeningen ’Gl.Færgegaardsvej’ på Tørslev Hage gøre opmærksom på, at det vil genpåføre mange tusinde daglige trafikanterbetragtelige forsinkelser uden acceptabel grund, indtil en ny fast forbindelse over fjorden i heldigste fald måtte kunnetages i brug om 5-6 år.Venlig hilsenJens Morten HansenFælledvej 263630 Jægerspris