Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1287428_0001.png
1287428_0002.png
1287428_0003.png
VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 90181022 København K
BorgmesterenNæstved KommuneTeatergade 8, 2. sal.4700 NæstvedTelefon 5588 5588Fax[email protected]www.naestved.dk
Næstved-Rønnede (Rute 54): Interesser, løsninger ogmulighederKommunerne og staten har et fælles mål: At få trafikken til atglide nemmere til gavn for både for borgere og virksomheder.Vi har åbenlyst også samme syn på vejen til at nå dette mål: Enmotorvej mellem Næstved og Rønnede – Rute 54. Vejdirektora-tets egne beregninger viser at Rute 54 for tiden er en af Dan-marks bedste vejinvesteringer med en forrentning på hele 9,7%.Dette brev er et svar på jeres henvendelse af 12. juni 2013,hvor I ønsker vores interessetilkendegivelse i forhold til muligbrugerfinansiering af Næstved-Rønnede landevejen (Rute 54).Næstved Byråd har den 20. august 2013 drøftet brugerfinansie-ring og et enigt Byråd har udarbejdet dette svar.Rute 54 kobler Næstved på motorvejslandkortet til gavn for heleSjælland. Men mindst lige så vigtigt: Den sikrer sammenhængs-kraft for vejnettet i hele Danmark. Rute 54 vil skabe det fuldeudbytte af investeringer som Femernbelt-forbindelsen og Stor-strømsbroen, fordi motorvejen vil give bilisterne, der skal påtværs mellem Vestdanmark og Sydøstdanmark, en hurtig, sikkerog rentabel vejstrækning.Rute 54 vil med andre ord sikre en tiltrængt trafikal udvikling afSjælland. Den er et vigtigt element i den planlagte SjællandskeTværforbindelse, som de 17 borgmestre i regionen har peget påsom et afgørende projekt for at skabe vækst og udvikling i regi-onen. Den Sjællandske Tværforbindelse skaber en forbindelsefra Sydmotorvejen (Femern Bælt) over Næstved til Vestmotor-vejen (Storebæltsbroen) ved Slagelse og videre til Kalundborg.Som udtryk for erhvervslivets behov for en effektiv infrastrukturkan nævnes, at flere virksomheder i Næstvedområdet har fåettilladelse til at køre med modulvogntog. Eksempelvis ArdaghGlass i Fensmark som betjenes via Næstved – Rønnede. Det erpositivt, men den fulde glæde af tilladelsen vil først opnås, nårder er anlagt motorvej mellem Næstved og Rønnede.Af andre væsentlige virksomheder i området, som igennem de-res produktion kan drage fordel af motorvejen og samtidig med-virke til at nedbringe den lokale, såvel som globale CO2 udled-
Dato21. august 2013
ning kan nævnes; Novenco Group der er førende i produktionenaf energieffektive løsninger indenfor ventilation og Howden derer en global storspiller i specialfremstillede køle og ventilations-systemer til minedrift, tunneler og kraftværker.Indenfor for affalds og genbrugsvirksomheder kan nævnesRagn-Sells og Reiling Glasrecycling, der begge modtager og om-danner store mænger materiale.Med alle perspektiver på Rute 54 undrer Næstved Byråd sigover, at VVM redegørelsen ikke allerede er sat i gang, nårder har været afsat midler til den i trafikaftalen om ”Bedre mobi-litet” den 26. oktober 2010 mellem Socialdemokraterne, DetRadikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folke-parti, Liberal Alliance og De Konservative.Det var derfor også med stor beklagelse at Næstved Byråd mod-tog forligsteksten til forårets store trafikforlig og her kunne læseat man havde valgt, at udsætte igangsætningen af VVM redegø-relsen på strækningen.Når det er sagt, vil vi understrege, at vi glæder os over, atTransportministeren og Vejdirektoratet fortsat arbejder seriøstmed mulighederne for Rute 54. Og vi er glade for at få mulighe-den for at uddybe vores synspunkter.VejtypeMed godt 15.000 biler i døgnet er der kun en vejtype, der løserde massive fremkommelighedsproblemer i området - nemlig enmotorvej. Det understreges af Vejdirektoratets egen foranalyse,der viser, at motorvejsløsningerne har den absolut højeste sam-fundsøkonomiske nytte.Næstved er en af de eneste større danske byer uden direkte ad-gang til motorvejsnettet. På vedlagte kort er vist motorvejsnet-tet 2011 og byer med mere end 35.000 indbyggere. Den mang-lende direkte adgang til motorvejsnettet betyder bl.a., at virk-somheder er tilbageholdende med at etablere sig i Næstved.I Vejdirektoratets notat ”Det Strategiske Vejnet” af 14. decem-ber 2012 udpeges det såkaldte strategiske vejnet, som har denstørste samfundsøkonomiske betydning, og hvor man har satøget fokus på fremkommelighed. Det strategiske vejnet er op-delt i tre niveauer, hvor niveau 1 er det helt overordnede niveaumed stor strategisk betydning. Næstved – Rønnede indgår i det-te materiale, og er en af de få strækninger i niveau 1, som i dagikke er motorvej.FinansieringDet er Næstved Kommunes helt klare opfattelse, at etablering afmotorveje og sikring af tilstrækkelig fremkommelighed på stats-veje er en statsopgave, og at det skal være gratis at køre påmotorvejene – herunder på en kommende motorvej fra Næst-ved-Rønnede.
Med Vejdirektoratets henvendelse omkring brugerfinansiering ogtrafikaftalen fra den 21. marts 2013 stiller Folketinget imidlertidspørgsmål ved, om motorveje fremover skal brugerfinansieres.Et princip der vil være et markant brud med hidtidig dansk tra-fikpolitik.Der har ikke har været brugerbetaling ved vejstræk-ninger over land og kun i enkelte tilfælde ved broer.Om man vil ændre dette princip må være en sag for Folketinget.Men for Næstved Kommunes vedkommende må vi slå fast, atdet vil være uacceptabelt, hvis man ønsker brugerbetaling påstrækningen Næstved-Rønnede, mens man fuldt ud statsfinan-sierer andre, og i nogle tilfælde mindre rentable motorvejs-strækninger andre steder i landet.Det er afgørende vigtigt for Næstved Kommune, at en VVM-redegørelse nu igangsættes, og hvis Folketinget ønsker at kobleden sammen med en undersøgelse af forskellige alternative ik-ke-brugerfinansierede finansieringsmuligheder for vejen, stillerNæstved Kommune sig gerne til rådighed for en dialog om dette.Men dette bør ske sideløbende med VVM-redegørelsen og medudgangspunkt i kommunens holdninger som skitseret ovenfor.LinjeføringDet er vigtigt for os, at Rute 54 starter ved den eksisterendemotorvejsafkørsel 37 i Rønnede og slutter ved den nye omfarts-vej ved Næstved. Men hvordan linjeføringen herimellem skal gå,er kommunen åben overfor. Med en VVM redegørelse vil vi, éngang for alle, få en afgørelse af, hvilken linjeføring der bedstimødekommer ønsker og behov for såvel natur som mennesker.Vi ser frem til også at blive inddraget i det videre arbejde medetableringen af en motorvej på strækningen mellem Næstved ogRønnede - Rute 54.Venlig hilsenNæstved Byråd
Carsten RasmussenBorgmester