Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
ESTIMERET NIVEAU FOR TRÆNGSEL I 2025Kort udarbejdet afVejdirektoratetTrængsel i 100. største timeKritisk(kapacitetsudnyttelse > 95 % i 100. største time)Stor(kapacitetsudnyttelse på 80 – 95 % i 100. største time)Begyndende(kapacitetsudnyttelse på 70 – 80 % i 100. største time)Ubetydelig
Skagen
HirtshalsHjørringFrederikshavnBrønderslev
Kortet viser niveauet for, hvor stærkt bela-stet vejnettet er i hver af strækningernes 100.mest trafikerede time i 2025. Beregningen erbaseret på en model, der sammenholder vej-strækningens kapacitet med trafikkens forde-ling over årets timer. De fire angivne træng-selsniveauer svarer til de trængselsdefinitioner,der blev anvendt i udredningsarbejdet udførtaf Infrastrukturkommissionen i 2008.Trafikken på vejstrækninger i 2025 er estime-ret med udgangspunkt i vækstforudsætningerfra DTU-transport. På Det Store H regnes meden gennemsnitlig årlig vækst på ca. 2,2 % p.a.og på det øvrige statsvejnet på ca. 1,6 % p.a.Der er tale om en fremskrivning af trafikef-terspørgslen, dvs. fremskrivningen beskriver,hvor meget trafik der vil kunne komme, hvisvejnettes kapacitet ikke udgjorde en begræns-ning. Ved udarbejdelse af kortet er der tagethøjde for de større kapacitetsudvidelser (nyevejanlæg og udbygninger), som det pr. 2011er besluttet at gennemføre.Grenaa
HanstholmAalborg
Thyborøn
Nykøbing M.SkiveStruerHobro
Hadsund
Holstebro
Viborg
Randers
HerningRingkøbingIkast
SilkeborgSkanderborg
Aarhus
EbeltoftHundested
HelsingørrHillerød
Helsingborg
FrederikssundHorsensVejleVardeEsbjergFredericiaMiddelfartKoldingOdenseSlagelseKorsørNæstvedRingstedKalundborgHolbækKøbenhavn
RoskildeKøge
Malmö
RibeHaderslevAabenraa
Assens
Nyborg
Fåborg
Svendborg
TønderSønderborgFrøslevNakskovNykøbing F
Rødby
Grundkort Copyright Kort & Matrikelstyrelsen. Øvrige data: Copyright Vejdirektoratet
Gedser
Rønne