Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
HOLSTEBRO KOMMUNE1
Side 1/1
Rådhuset • 7500 Holstebro
TilTransportminister Magnus HeunickeMedlemmerne af Transportudvalget
Dato: 20-02-2014Sagsnr.: 00.01.00-G01-1-14Henv. til: Anette S. MadsenSekretariatetDirekte tlf.: 9611 7003Afdeling tlf.:9611 7500[email protected]www.holstebro.dk
Foretræde for Transportudvalget den 27. februar 2014 vedr. opgradering af ba·nestrækning og genåbning af standsningsstedVi ser meget frem til muligheden for at få foretræde for Transportudvalget den 27.februar 2014.Vi vil som tidligere fremsendt gerne benytte lejligheden til at drøfte mulighederne forgenetablering af Tvis som standsningssted og opgradering af jernbanestrækningenHolstebro-Vejle / Holstebro-Aarhus.Der deltager følgende ved foretrædet:Borgmester H.C. Østerby, Holstebro KommuneFormand for Teknisk Udvalg, Gubber Kristensen, Holstebro KommuneAfdelingschef, Annette Vognbjerg, Holstebro KommuneFormand for Støtteforeningen til genetablering af Tvis trinbræt, Anders G. JacobsenBestyrelsesmedlem, Erling Hjermitslev
Vedhæftede bilag:Brev vedr. anmodning om foretrædeBrev vedr. Opgradering af banestrækning Holstebro-Vejle og Holstebro-AarhusNotat vedr.: "muligheder for genåbning af Tvis som standsningssted"
HOLSTEBRO KOMMUNEDato:13-11-2013Anette Madsen96117003
Til Transportudvalget
Sagsnr.:Henv, til:Tlf.:
Genåbning af Tvis som standsningssted i forbindelse med åbning afGødstrup Station.Holstebro Kommune retter med dette brev henvendelse til Transportudvalget,idet kommunen sammen med støtteforeningen til genetablering af Tvis trin·bræt anmoder om foretræde for udvalget.Anmodningen begrundes i, at støtteforeningen og kommunen gerne vil gøreopmærksom på hvilken betydning genåbning af Tvis station vil have dels forudviklingen i lokalsamfundet Tvis, og dels for Holstebro by.Tvis er et mindre byområde syd for Holstebro, hvor der tidligere har væretstation og som i dag fungerer som krydsningsstation og togfølgestation. Om·rådet har endvidere op mod 700 lokale arbejdspladser og må betegnes somet vækstområde.Både støtteforeningen og Holstebro Kommune har en stor interesse i at un·derstøtte den positive udvikling der er i Tvis både af hensyn til fastholdelse afarbejdspladser og af hensyn til bosætning i området.Til understøttelse af ønsket om genetablering af Tvis trinbræt har støttefor·eningen og Holstebro Kommune i samarbejde fået udarbejdet en rapport"genåbning af Tvis station som standsningssted" og et teknisk notat "Mulig·heder for genåbning af Tvis som standsningssted i forbindelse med åbning afGødstrup Station". Begge delt synliggør at det vil være en fordel for udviklin·gen i lokalsamfundet Tvis og at det teknisk ligeledes er muligt.For at understøtte ovennævnte har Holstebro Byråd afsat 2,5 mio. kr. på bud·gettet fordelt i 2015 og 2016 til de kommunale anlæg en genåbning af Tvisstation måtte medføre.Under henvisning til ovennævnte, skal støtteforeningen til genetablering afTvis trinbræt og Holstebro Kommune anmoder om foren nærmere fremlæggelse af forslaget.
Med venlig hilsen
BORGMESTERKONTORETBorgmesterkontoretRådhuset - 7500 Holstebro - Tlf: 96117500 - Fax:Hjemmeside: www.holstebro.dk - E-post:CVR: 29189927
4§lK| HOLSTEBRO KOMMUNElÉJIiJ*'Rådhuset • 7500 Holstebro
Side 1/2
Transportminister Magnus HeunickeMedlemmerne af Transportudvalget
Dato: 20-02-2014Sagsnr.: 00.01.00-G01-1-14Henv. til: Anette S. MadsenSekretariatetDirekte tlf.: 9611 7003Afdeling tlf.:9611 7500[email protected]www.holstebro.dk
Vedr. opgradering af banestrækningen Holstebro-Vejle og Holstebro-AarhusMed aftalen i januar 2014 om TogfondenDK, er det besluttet at øge kapaciteten påbanen Herning-Holstebro, hvilket muliggør der kan køre op til tre tog i timen. Detteforudsætter dog, at der på strækningen Holstebro-Herning foretages en udbygning afkapaciteten, da der ellers må fjernes et af de gennemkørende tog, hvilket vil være enbetydelig forringelse for det nordvestjyske område.Med en udbygning af kapaciteten på banen Holstebro-Herning vil der være mulighedfor at ekstra tog kan stoppe ved mindre byer som Tvis og Gødstrup. En kapacitetsudvidelse kan muliggøre, at der kan køre tre tog i timen mellem Herning og Holste·bro. En sådan kapacitetsudvidelse er omtalt i aftalen om Togfonden DK og skønnesat koste 50 mio. kr.I aftalen mellem Regeringen, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti Og LiberalAlliance om elektrificering af jernbanen af 7. februar 2012 er det besluttet at etablereen ny station ved det kommende regionshospital Gødstrup 6 km. Nord-vest for Her·ning. Etablering af stationen i Gødstrup vil også kræve yderligere kapacitet på banenmellem Herning og Holstebro, hvilket yderligere begrunder kapacitetsudvidelsen, såder kan køre tre tog i timen på strækningen Holstebro-Herning. Stationen i Gødstrupforudsættes ibrugtaget samtidig med åbningen af det nye regionshospital.Med en øget kapacitet på banestrækningen Holstebro-Herning skabes der med etekstra tog på strækningen mulighed for en direkte forbindelse mellem Holstebro ogAarhus, hvilket er naturligt med Aarhus som regionshovedstad. Dette kan ifølge tog·planen ske indenfor de 50 mio. kr., det koster at skabe ekstra kapacitet mellem Hol·stebro og Herning.Udover de her nævnte påtrængende hastende ændringer, afventer vi naturligvis deøvrige ændringer, der fremgår af aftalen vedr. Togfonden DK, såsom nye signalan·læg, der vil give mulighed for øget hastighed på strækningen Vejle-Struer, ligesom viafventer elektrificeringen. Derudover afventer vi udbygning af strækningen Herning-Aarhus, så rejsetiden fra Holstebro til Aarhus kan afkortes yderligere, ligesom etgennemgående tog fra Holstebro til Aarhus med et kort stop i Herning vil afkorte rej·setiden. Specielt skiftet fra Arrivas tog til DSB's tog i Herning mangler koordinering,
HOLSTEBRO KOMMUNERådhuset * 7500 Holstebro
Side 2/2
Kopi fra aftaleteksten, TogfondenDKEkstra spor ved Gødstrup StationI aftale om "Elektrificering af jernbanen m.v." af 7. februar 2012 blev det besluttet at etablere enstation (med ét spor) ved det kommende regionshospital beliggende ved Gødstrup. Banedan·mark har vurderet, at etableringen af et ekstra spor, som vil forbedre mulighederne for trafikeringaf stationen, vil koste 42 mio. kr., hvis det etableres efter Signalprogrammets udrulning på stræk·ningen i 2019. Parterne er enige om at afsætte 42 mio. kr. til projektet med henblik på gennemfø·relse efter Signalprogrammets udrulning på strækningen.Ekstra kapacitet på banen mellem Herning og HolstebroParterne er enige om at der afsættes 50 mio. kr. til nærmere at undersøge og udbygge kapacite·ten på banen mellem Herning og Holstebro. Formålet med at udbygge kapaciteten på banen er atmuliggøre, at der kan køre op til tre tog i timen på banen mellem Herning og Holstebro og på denmåde skabe grundlag for at køre direkte tog mellem Aarhus og Holstebro.Ny bane Aarhus-Galten-SilkeborgEn ny direkte bane Aarhus-Galten-Silkeborg vil styrke områdets sammenhæng med banebetje·ningen i Østjylland, koblingen til Timemodellen og letbanebetjening i og omkring Aarhus. Rejseti·den med tog mellem Aarhus og Silkeborg varierer i dag mellem 43 og 52 minutter, og mellemAarhus og Herning mellem 75 og 98 minutter. Rejsetiden vil med en ny bane blive reduceret tilmellem 22 og 24 minutter på strækningen. Trafikstyrelsen har vurderet, at en enkeltsporet banekan anlægges for 2,6 mia. kr.Parterne støtter op om etableringen af den nye bane. Parterne er enige om at der afsættes 4 mio.kr. til en forundersøgelse af en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, herunder belysning af synergi·effekter med Timemodellen og Aarhus letbane. Parterne vil senest i 2024 skulle tage beslutningom projektet, herunder igangsættelse af en evt. VVM-undersøgelse.
Presseark i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen om TogfondenDKØget kapacitet på banen mellem Herning og HolstebroFormålet med at udbygge kapaciteten på banen er at muliggøre, at der kan køre op til tre tog itimen på banen mellem Herning og Holstebro og på den måde skabe grundlag for at køre direktetog mellem Aarhus og Holstebro.Banen mellem Herning og Holstebro er enkeltsporet. Med Timemodellen for-udsættes der to tog itimen fra Vejle til Thisted, med stop i Herning, Holstebro og Struer undervejs. Dette presser ka·paciteten på banen, men kan lade sig gøre.Skal der køres ekstra tog på strækningen, fx mellem Aarhus-Herning-Holstebro uden et andet togfjernes, vil det være nødvendigt med en udbygning af kapaci-teten mellem Herning og Holstebro.Som minimum skal krydsningsmulighederne forbedres således der skabes eks-tra kapacitet påbanen. Det skønnes at koste ca. 50 mio. kr.
Muligheder for genåbning af Tvis som standsningssted iforbindelse med åbningen af Gødstrup StationDer er truffet beslutning om at etablere en ny station i Gødstrup ved det nye regionshospital med åbningi 2016. Samtidig har "Støtteforeningen til genetablering af Tvis trinbræt" fået udarbejdet en konsulent·rapport, der dokumenterer en robust samfundsøkonomisk og miljømæssig gevinst ved at genåbne Tvissom standsningssted. Dette ligger i tråd med Holstebro kommunes målsætning om Tvis somudviklingsområde.ForGødstrupsvedkommende er det planen, at "Stationen kan betjenes af de tog, der i dag kører mellemHolstebro og Herning. Dette vil medføre, at stationen får to stop i timen i hver retning i myldretiden og etstop i timen i hver retning i dag- og aftentimerne. Dette vil kunne realiseres ved, at de gamle MR-tog, deralligevel skal udskiftes, bliver udskiftet på denne strækning inden stationens åbning i 2016."1Der er dog nogle problemer ved den model, der gør det relevant at se på andre muligheder.Tviser en eksisterende "togfølgestation", hvor visse tog holder for at blive krydset af modkørende tog.Holstebro kommune er villig til at investere i forplads og adgangsveje, mens det ikke er påkrævet medbanetekniske ændringer for at opgradere Tvis til passagerbetjening.Nærværende notat skitserer tre alternativer for betjening af strækningen Holstebro - Herning, herunderde to nye stationer.
Alternativ 1: Ændre mønsteret for timetogenes krydsninger mellem Vejle og StruerPå nuværende tidspunkt krydser timetogene2hinanden i Herning og Holstebro. Ved at ændre mønsteret,så de eksempelvis krydser i Vildbjerg og Brande, får man dels en mere robust køreplan, dels mulighed forat en del af timetogene kan forbinde til ekstra-lyntogene (kører mellem Aarhus og Kbh. med meget fåstop undervejs3, forkortet xLyn) i Vejle og opnå rejsetidsgevinst for fjernrejsende. Desuden vil alletimetog kunne betjene både Gødstrup og Tvis.Alternativ 2: Udføre Gødstrup som to-sporet stationDen bedste og mest fremtidssikre løsning vil være fra begyndelsen at planlægge og udføre Gødstrup somtosporet station. Det vil give mere fleksibilitet i køreplanlægningen, mulighed for at forlægge krydsningeri forbindelse med forsinkelser og uregelmæssigheder samt at tog fra Aarhus evt. kan vende her i stedetfor nødvendigvis at skulle køre længere mod eller helt til Holstebro. Alle tog vil desuden kunne betjeneTvis.BaneDanmark har udarbejdet en screening af mulighederne for at øge hastigheden i forbindelse medSignalprojektet4bliver gennemført. Fraværet af en krydsningsmulighed i Gødstrup kan risikere atreducere muligheden for en tidsgevinst.Fælles for begge alternativerHvis man vælger at forlænge regionaltogene fra Aarhus via Herning til Holstebro/Struer i timedrift idagtimerne i stedet for det nuværende system med uregelmæssige myldretidstog mellem Herning ogHolstebro/Struer, vil det blot forudsætte anskaffelse af ét togsæt mere, mens det vil spare to-tre togsæt imyldretiden set i forhold til den nuværende plan. Det er altså på samme tid muligt at give en bedrekundebetjening samtidig med at operatøren kan opnå en driftsbesparelse.Hvis man optimerer køreplanen Struer - Fredericia efter korrespondance med ekstra-lyntogene, giverdet en rejsetidsbesparelse på 15-20 min til Odense og Kbh. i forhold til gældende køreplan.Det burde også være muligt at justere køreplanen for togene til Aarhus, således at der opnåshalvtimedrift på strækningen mellem Herning og Holstebro. Alternativt kan man tænke i en supplerende"personale-ekspres" fra Aarhus koordineret med de store vagtskifter, som kun stopper Skanderborg,Silkeborg og Herning, men det kan vurderes på et senere tidspunkt.
1234
Transportministeriet, handout0111"Etablering af ny station ved Gødstrup, Region Midtjylland"med timetogene refereres til forbindelsen mellem Struer og Fredericia/København, der kører i timedrift i faste minuttalAktuelt kører der ca. 4 tog i hver retning på hverdage, men det er planen at de skal køre hver time senest 2017.BaneDanmark: "Hastighedsopgradering i forbindelse med Signalprogrammet"
Alternativ 3: Simpel fremskrivning af den eksisterende modelTransportministeriets plan lyder umiddelbart som en enkel og god ide. Den vil kræve minimaleændringer af køreplanen og betyder, at man kan nøjes med ét spor i Gødstrup. Men som nævnt er derved nærmere eftersyn en række forudsætninger, som gør modellen problematisk.For det første bliver køreplanenikkerobust. Med den nuværende køreplan, hvor der skiftevis kører IC3-og MR-tog, er det i praksis kun muligt at indhente ca. 2-3 minutters forsinkelse/time. Dette skalsammenholdes med, at man må forvente stor udveksling af passager på Gødstrup, hvorfor der måpåregnes en samlet køretidsforlængelse på 2 min. i hver retning. IC3 og tilsvarende materiel har bedreaccelerationsegenslcaber end MR-togene, men det bliver mere vanskeligt at indhente forsinkelser endmed den gældende køreplan.For det andet tager den ikke højde for Region Midtjyllands naturlige ønske om, at Gødstrup bliverbetjent med direkte forbindelser til Aarhus. Med den gældende plan ankommer Arrivas regionale lyntogeksempelvis til Herning 5 min. efter timetoget mod Holstebro er kørt.For det tredje tager den ikke højde for, at der sandsynligvis bliver store ændringer af det landsdækkendekøreplanmønster i 2015, når der er elektrificeret til Esbjerg og en mængde IC3-tog dermed frigøres tilandre strækninger. Det har været nævnt som en mulighed, at strækningen Struer - Fredericia ikkelængere skal betjenes med direkte forbindelser til København, hvilket giver mulighed for at lave en delændringer i.f.t. det aktuelle mønster.For der fjerde er det en ufleksibel løsning. Mellem Herning og Holstebro er der mulighed for krydsningfire steder: Skibbild, Vildbjerg, Aulum og Tvis. Gødstrup ligger på stykket Herning - Skibbild, som i erforvejen den længste delstrækning mellem krydsningsstederne. Når der kommer et ekstra stop her,kommer det til at give meget faste bindinger til, hvordan køreplanen kan udformes. Det kan dermedrisikere at blokere for en tidsgevinst, hvis BaneDanmarks forslag vedr. Signalprojektet bliver gennemført.Endelig vil det kun være muligt at betjene Tvis med myldretidstog og ganske få timetog.Samlet set vurderes det som problematisk løsning, der risikerer at give en ikke tilfredsstillende rejse·oplevelse til nuværende og nye kunder pga. dårlig regularitet og ventetid mellem togforbindelser.SammenfatningDet vil være muligt at anlægge en ny station i Tvis for under 10 mio. kr. Denne kan betjenes i timedriftved en robust omlægning af eksisterende køreplan. Dette vil forbedre kollektive trafikbetjening af byenog understøtte udviklingen af erhverv og boliger.Det vil ligeledes være muligt at etablere et ekstra spor med perron i Gødstrup for ca. 10-12 mio. kr. Dettevil være en fremtidssikker løsning, også hvis strækningen Herning - Holstebro med tiden udvikler sig tilen regulær nærbane, som det sker andre steder i landet.Dette kan ses i forhold til, at banen mellem Herning og Holstebro for få år siden blev renoveret for 287mio. kr., at der aktuelt anvendes 3,4 mia. kr. på motorvej mellem Herning og Holstebro samt at budget·tet for det nye sygehus er på 4,1 mia. kr. En station i Tvis og en fleksibel løsning i Gødstrup vil være medtil at give den kollektive trafik og området mellem Herning og Holstebro et gevaldigt løft for et beskedentbeløb.Ved en samtidig åbning af de to stationer og optimering af køreplanen kan man opnå en synergieffekt oget samlet mere attraktivt til de lokale og regionale rejsende. Det anbefales hermed, at• Tvis station genåbnes som standsningssted,• Gødstrup station etableres med to perronspor,• strækningen Holstebro - Herning betjenes med regionaltog Struer - Fredericia i timedriftsuppleret med Rex-tog mellem Aarhus og Holstebro/Struer i dagtimerne, således at der opnåshalvtimedrift i det tidsrum, hvor de fleste rejser.Yderligere beregninger og baggrundsinformationer kan rekvireres.
Notatet er udarbejdet af for "Støtteforeningen til genetablering af Tvis trinbræt" og Holstebro kommuneaf konsulentvirksomheden BedreTrafik.
Oversigt over mulige køreplaner ved de forskellige alternativerKøreplanerne er lavet efter de aktuelt gældende forudsætninger i.f.t. strækningshastighed og materiel ogkorrespondance til DSBs tog i Vejle/Fredericia med de aktuelle tider. Planen med "Krydsning iGødstrup" forudsætter næppe overraskende, at der etableres et ekstra spor her, mens de øvrige planeropererer med de eksisterende krydsningsmuligheder.Kolonne A er timetog Struer - Fredericia, der aktuelt køres af DSB med skiftevis regionaltog til Frede·ricia og Lyntog til Kbh. Disse forudsættes at køre i tidsrummet mellem 6 og 24 svarende til den nuvær·ende kontrakt om regional- og fjern. Det har været foreslået, at de på længere sigt kun kører mellemStruer og Fredericia.Kolonne B gælder ekstratogene. Der kan enten være tale om lokale tog Struer - Herning eller videreførteRex-tog fra Aarhus. Aktuelt kører de (lidt uregelmæssigt) i tidsrummet 6-9 og 15-18 på hverdage, mensder på længere sigt bør tilsigtes 6-18 på hverdage, som Rex-togene.1. Ændret krydsningsmønsterStruerHjermHolstebroHolstebroTvisAvlumVildbjergGødstrupHerningA42155B041118213239485602
2. Krydsning i GødstrupStruerHjermHolstebroHolstebroTvisAvlumVildbjergGødstrupHerningA50I02041118243236B15I27283746520105
3. Simpel fremskrivningStruerHjermHolstebroHolstebroTvisAvlumVildbjergGødstrupHerningA18I3133I45515802B31414902(11)20263541
b6
0410182530
Mod AarhusMod SkjernFra SkjernFraAarhusHerningBrandeThyregodGiveJellingVejleVejleFredericiaFredericiaVejleVejleJellingGiveThyregodBrandeHerning
0850190832505704183335533952021932384804
08
Mod AarhusMod SkjernFra SkjernFraAarhusHerningBrandeThyregodGiveJellingVejleVejleFredericiaFredericiaVejleVejleJellingGiveThyregodBrandeHerning
08501908385302082135*4058051924*4256031025
08
ModAarhusMod SkjernFra SkjernFra AarhusHerningBrandeThyregodGiveJellingVejleVejleFredericiaFredericiaVejleVejleJellingGiveThyregodBrandeHerning
08194704192733460103213953021633394601
0850
IC464709IC Lyn395254
xLyn3839I
xLyn3839II2223
IC464/09222627
IC Lyn111234395354
Mod AarhusMod SkjernFra SkjernFraAarhusHerningGødstrupVildbjergAvlumTvisHolstebroHolstebroHjermStruer
085047051018243138394956
1908344048550413192633
Mod AarhusMod SkjernFra SkjernFraAarhusHerningGødstrupVildbjergAvlumTvisHolstebroHolstebroHjermStruer
0850190827334046530102I14
08101624303845475603
ModAarhusMod SkjernFra SkjernFra AarhusHerningGødstrupVildbjergAvlumTvisHolstebroHolstebroHjermStruer
0850194703081420I3335I47
0819253745(54)0001I14
* ank. 39 og afg. 28 i forb. med IC
I ovenstående eksempler er der regnet med aktuelle køretider for Arrivas tog i Herning. Dette skyldes, atdet vil være meget komplekst at ændre enkelte afgange, da køreplanen er koordineret efter en rækkeknudepunkter (i særdeleshed Skjern og Struer) og fjerntog. Det vil naturligvis være oplagt at revidereArrivas køreplan gennemgribende om nogle år, når DSB ændrer det nuværende mønster.I Herning er der taget forbehold for, at Rex-togene vender og returnerer til Aarhus, mens de fleste af dealmindelige regionaltog videreføres til Skjern.