Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 163
Offentligt
1336315_0001.png
1336315_0002.png
1336315_0003.png
1336315_0004.png
1336315_0005.png
1336315_0006.png
1336315_0007.png
1336315_0008.png
1336315_0009.png
1336315_0010.png
1336315_0011.png
1336315_0012.png
1336315_0013.png
1336315_0014.png
1336315_0015.png
1336315_0016.png
1336315_0017.png
1336315_0018.png
1336315_0019.png
1336315_0020.png
1336315_0021.png
1336315_0022.png
1336315_0023.png
1336315_0024.png
1336315_0025.png
1336315_0026.png
1336315_0027.png
1336315_0028.png
1336315_0029.png
1336315_0030.png
1336315_0031.png
1336315_0032.png
1336315_0033.png
StyregruppenOpdateret den 3/2-2014, 20:35 (Henrik Olesen)
Sydlig linjeføring kontra nordligomkring Mundelstrup og SabroLæs mere påwww.mo-mo-mo.dk
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
IndholdDokumentinfo ......................................................................................................................................................... 3Styregruppen i Mundelstrup/Sabro ........................................................................................................................ 3Info om området ..................................................................................................................................................... 5Baggrund ................................................................................................................................................................. 6Oversigtskort ........................................................................................................................................................... 9Miljøvurdering ....................................................................................................................................................... 11Støj og forurening .................................................................................................................................................. 13Trafik...................................................................................................................................................................... 16Menneskelige konsekvenser ................................................................................................................................. 17Erhverv .................................................................................................................................................................. 20Økonomi ................................................................................................................................................................ 22En endnu bedre løsning! ....................................................................................................................................... 23Vejdirektoratets arbejde ....................................................................................................................................... 26Opsummering ........................................................................................................................................................ 29Referenceliste........................................................................................................................................................ 31Figuroversigt .......................................................................................................................................................... 33
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 2/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
DokumentinfoDette dokument har til formål at beskrive forskellene imellem Vejdirektoratets 2012 linjeføring vedMundelstrup/Sabro (den nordlige) sammenholdt med sydlige med kløverblad, som de i 2013 har fremlagt isupplerende materiale. Dokumentet er oprettet af Styregruppen i Mundelstrup.
Styregruppen i Mundelstrup/SabroStyregruppen blev nedsat på et borgermøde den 12. februar 2012, hvor ca. 130 beboere fra området var tilstede. Styregruppen repræsenterer 450 borgere i Mundelstrup, samt en stor del af de 2.500 borgere der bor iSabro.Styregruppen blev nedsat som garant for, at områdets borgere bliver hørt med en samlet stemme.I den efterfølgende tid har der været afholdt yderligere 3 godt besøgte borgermøder, hvor sagens videreforløb har været drøftet.Senest har vi haft borgermøde den 24. juni 2013, hvor vores mandat til fortsat at repræsentere beboerne iSabro og Mundelstrup og fortsætte vores arbejde med at få flyttet vejanlægget til en sydligere placering,endnu engang kraftigt blev understreget.I Mundelstrup og Sabro ser vi absolut positivt på at få en motorvej, men lad os placere den, så den genererfærrest muligt.Styregruppen anbefaler nedenstående løsning.
Figur 1: Styregruppens anbefalede løsning
Her kan læses mere om styregruppens arbejde:Hjemmeside:www.mo-mo-mo.dkFacebook:http://www.facebook.com/groups/374637749228463/
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 3/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Styregruppens talsmand er:Lars BindløvEmail:[email protected]Mobil: 30 57 57 48
Styregruppen består af:Henrik Olesen[email protected]Arne Mulvad[email protected]Michael Remmer[email protected]Poul Graff[email protected]Kim Ole Larsen[email protected]Lars Bindløv[email protected]Info om dette dokument:Dette dokument er skrevet af og vedligeholdes af: Henrik Olesen på vegne af Styregruppen
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 4/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Info om områdetVest for Århus langs Viborgvej (A26) ligger de to byer Mundelstrup og Sabro. Mundelstrup ligger ca. 11km fraÅrhus centrum, og yderligere 2km mod vest ligger Sabro. Viborgvej (A26) går direkte igennem Sabro, hvorimodMundelstrup ligger imellem Viborgvej (A26) og Gammel Viborgvej (langs A26 på den nordlige side).Sabro havde i 2011 2.500 beboere og Mundelstrup 440. Sabro er de senere år vokset meget, men betegnesstadig som en relativ ny by. Mundelstrup har en lidt længere historie, men er først vokset de senere år. På sigtforventes de to byer at vokse sammen.Mundelstrup har i øjeblikket status af landzone, men Århus Kommune arbejder på at få det ind underbyzonen.Begge byer ligger i en attraktiv afstand fra Århus med rimelige mulighed for offentlig transport via bus.Skoleområdet er fælles, og børnene går på Sabro-Korsvejsskolen i Sabro. På skolen går 600 elever fordelt påklasserne fra 0 – 9. I selve Mundelstrup er der ca. 60 børn, hvoraf en del er i skolealderen. For børnene iMundelstrup går dagligt skolebus via Gammel Viborgvej. De, som vælger at cykle, skal følge Gammel Viborgvejpå halvdelen af turen for derefter at følge Viborgvej (A26) det sidste stykke.Begge byer er forstæder til Århus, og har begge bevaret landsbypræget. Begge byer er omgivet af åbnemarker, og i byerne findes hyggelige grønne områder, som især i sommerhalvåret benyttes af både børn ogvoksne.Ved Mundelstrup og Sabro er der nogle mindre virksomheder samt to store i form af Dalton Beton med 160ansatte (www.dalton.dk) og Graff Kristensens Gartneri med 30 ansatte (http://www.graff.dk). Dalton Betonproducerer betonelementer til både erhvervs og boligbyggeri og er især kendt for flotte trappeløsninger ibeton og terrazzo. Graff har leveret blomster til forbrugerne i 80 år. Derudover arbejder de på forædling afplanter og har bl.a. mikrobiologer ansat på adressen på Viborgvej.For begge byers vedkommende er de allerede i dag hårdt belastet af trafikken på Viborgvej (A26). Fra Tilst ogind mod Århus midtby er der kun et spor i hver retning, og det giver voldsomme problemer både morgen ogaften. Trafikken lukker til ved Tilst, ved lyskrydsene ved de nuværende motorvejstilkørsler til E45 og vedlyskrydsene ved Sabro, og om morgenen giver det kø helt ud forbi Sabro. Den udadgående trafik er samtidigogså betydelig i myldretiden.På grund af kødannelser ved Sabro, kan bilister fra Sabro ikke komme ud på Viborgvej, hvorfor de skydergenvej ad Grønvej til Mundelstrup.Derudover kan man i Mundelstrup allerede i dag, især når der er østenvind, nemt høre støjen fra nuværendeE45, som ligger 500m øst for byen.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 5/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
BaggrundI efteråret 2010 var der høring i Sabro angående udbygning af nuværende Viborgvej (A26). Der blev fremlagten linjeføring, som gik syd for Mundelstrup / Sabro og syd for den nuværende Viborgvej. Det var til stor glædefor de fleste beboere i både Mundelstrup og Sabro, da den nuværende Viborgvej derved ville blive mindretrafikeret med mindre støj og forurening til følge. Se referat og præsentation fra mødet i Sabro sidste år.http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/VVM-rute26/dokumenter/Sider/default.aspxDen 7. februar 2012 kom VVM-redegørelsen. Til vores store undren var linjeføringen pludselig ændret til, atman ville udbygge nuværende Viborgvej ud for Mundelstrup til en 4-sporet motorvej, og at den kommendemotorvej nu skulle ligge tæt på Sabro. Det mener vi, beboere i Sabro og Mundelstrup, absolut ikke erhensigtsmæssigt. Derfor blev Styregruppen i Mundelstrup/Sabro valgt efter at VVM-redegørelsen blevoffentliggjort.På billedet nedenfor ses nederst den linjeføring, der blev peget på i 2010. Oven over er den linjeføring, derudelukkende blev peget på i VVM-redegørelsen fra 2012. Som det ses på tegningen går linjeføringen fra 2012lige op ad Mundelstrup.Efterfølgende blev der afholdt høring, som blev afsluttet i sommeren 2012. Både Styregruppen iMundelstrup/Sabro, 300 borgere via en underskriftindsamling samt et enstemmigt Aarhus Byråd opfordredeVejdirektoratet til at komme med et nyt forslag med en sydligere løsning med kløverblads tilslutning til E45.Efter at Vejdirektoratet havde gennemarbejdet de mange høringssvar, iværksatte de ekstra undersøgelser,som resulterede i, at der blev sendt en indstilling til ministeren. På stykket fra Sabro til E45 lød Vejdirektoratetsopfordring til Transportministeren, at der skulle afholdes en ny høring på 2010-linjen blot med tilføjetkløverbladssammenslutning ved E45 samt tilføjelse af nogle tilkørsels/afkørselsramper. Ministeren sagde godfor forslaget og den 4/6-2013 kom Vejdirektoratet med et supplement til VVM-redegørelsen, hvilket blevsendt ud i ny høring med afslutning den 15/8-2013.Link til supplementet til VVM-redegørelsenAarhus byråd bakkede igen op omkring områdets borgere og det lokale erhvervsliv ved med stort flertal (29 udaf 31 byrådsmedlemmer) at støtte den sydlige linjeføring. Byrådet ønskede at placere motorvejen i åbent landimellem områdets landsbyer samt beskytte lokale arbejdspladser og give områdets 600 børn en tryg hverdag itrafikken. Byrådet bakkede samtidig op omkring Styregruppens ønske om at fjerne de østvendte ramper samtlave en underføring af Borumvej (i tråd med lignende ønske fra Skanderborg Kommune).Den 27/1-2014 kom næste kapitel i sagen. Vejdirektoratet afleverede, efter den supplerende høring en nyindstilling til Transportministeren. Ganske kort står der følgende i deres indstilling:”De to forslag om linjeføring mellem Sabro og Mundelstrup er i vid udstrækning sammenlignelige. Forskellenpå de to forslag er primært i relation til inddragelse af naturformål til vejanlæg og støjpåvirkning af boligernelangs den eksisterende motortrafikvej. Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser har Vejdirektoratet indstillet, at Udbygning af motortrafikvejen ligges til grund for den videreplanlægning af udbygningen af Rute 26.”Vejdirektoratet går hermed direkte imod ønske fra Aarhus Byråd, borgere i området samt lokalt erhvervsliv.Derudover negligerer de vores bekymringer for tabet af 150 til 200 arbejdspladser, og sikkerheden for 950børn i Sabro’s børneunivers. Embedsmænd hos Vejdirektoratet mener hermed at være bedrevidende endAarhus Byråd angående bedste placering af motorvejen.Link til Supplerende indstilling
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 6/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Mundelstrup
20102012Figur 2: 2010 og 2012 linjeføring
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 7/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Sydlig variant kløverblad.Det er denne linjeføring der er til høring. I Vejdirektoratets supplement til VVM-redegørelsen kaldes denSydligvariant kløverblad.
Sydlig variantkløverbladFigur 3: Sydlig variant kløverblad
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 8/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
OversigtskortKort over området, hvor nøglepunkter er markeret.Institutioner ogfritidstilbud for børn ogunge markeret med gult500m
Sabro SkoleSabro krydsetVestvendteRamperSkiveholme2,7km vest fordette punkt2012 linjeføring(nordlig)2010 linjeføringmed kløverblad(sydlig)
Graff KristensenA/SØstvendteRamper
Dalton
Herskind 2,8kmvest for dettepunktBorum
VindSkoven
Storemosen
Giftdepot
Figur 4: Oversigtskort
Lyngby 2km sydfor dette punkt
Yderup
Nordlig linjeføring
Sydlig linjeføring med kløverblad
Figur 5: Nordlig linjeføringStyregruppen der findes en bedre løsning
Figur 6: Sydlig linjeføringSide 9/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
NøgletalAfstande fra de lokale byer til linjeføringerne.Sydlig linjeføringSabro centrum1,3kmSabro nærmeste hus500mSabro skole750mMundelstrup nærmeste hus500mMundelstrup centrum650mBorum nærmeste hus1,5kmBorum centrum1,8kmFigur 7: Nøgletal med afstande i området
Nordlig linjeføring800m250m500m2m152m2km2,3km
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 10/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
MiljøvurderingIfølge ”Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012” (side 5), så vil den sydlige linjeføring, på lige fod medden nordlige selvfølgelig få nogen konsekvenser for miljøet. Vejdirektoratets konklusion er dog følgende:Med de planlagte tiltag (afværgeforanstaltninger) er det samlet set vurderet, at levevilkårene (den økologiskefunktionalitet) for de beskyttede dyre- og planterarter (bilag IV-arter) ikke vil blive forringet af vejanlægget iSydlig variant kløverbladKonsekvenserne for miljøet kan dog forbedres yderligere efter Styregruppens opfattelse.Vejdirektoratet skriver følgende (Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012, side 28):I Sydlig variant kløverblad vil der ligeledes være en øget visuel påvirkning i forhold til de oprindeligelinjeføringer, idet der anlægges en ny vej med tilhørende rampeanlæg i forlængelse af Sabrovej. En del aflinjeføringen og rampeanlægget til forlængelsen af Sabrovej er beliggende inden for skovbyggelinjen omkringVindskov. Selve skoven påvirkes ikke direkte. Påvirkningen vurderes samlet set at være af væsentlig karakter.Vi kan kun sige igen, at ingen i hverken Mundelstrup eller Sabro ønsker de østvendte ramper placeret her.Flyttes de retur til Stillingvej vil den nye forlængelse af Sabrovej, samt rampeanlæg kunne fjernes, hvilket vilmedføre en forbedring for naturen. Ligesom, at den vil forhindre "bagom"kørsel gennem Sabro af de små vejefor at undgå kø ved Stillingvej/Viborgvej Krydset.
Vindskov
Figur 8: Flyttede østvendte ramper
På Figur 9: Flyttede østvendte ramper i landskabet og Figur 10: Flyttede østvendte ramper i landskabet 2 ses,hvor tæt de flyttede ramper kommer på Vindskov. Samtidig illustreres, at både Vindskov og Stormosenbibeholdes uberørt af den sydlige linjeføring.Det skal endvidere bemærkes, at Stormosen er et menneskeskabt område.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 11/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Figur 9: Flyttede østvendte ramper i landskabet
Figur 10: Flyttede østvendte ramper i landskabet 2
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 12/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Støj og forureningStøjIfølge ”Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012” (side 5), så vil den sydlige variant give mindrestøjpåvirkning af Mundelstrup. De nævner mærkeligt nok ikke noget omkring Sabro. For Sabro vil forbedringenselvfølgelig være mindre, da de allerede nu har lidt længere til motorvejen. Samtidig er der ved Sabro ikke såstor forskel på placeringerne af henholdsvis nordlig og sydlig linjeføring. Vi fastholder dog i Styregruppen, atdet alligevel vil give en mærkbar forbedring, også for Sabro.Vejdirektoratets udlægning i rapporten er følgende:Sydlig variant kløverblad vil give mindre støjpåvirkning af boligerne i Mundelstrup end de oprindeligelinjeføringer i VVM-redegørelsen fra 2012. Det skyldes primært, at linjeføringen for Sydlig variant kløverblad erflyttet længere mod syd end i de oprindelige linjeføringer.For boligerne i Mundelstrup kan ses en sammenligning imellem linjeføringerne her.
Figur 11: Støj i Mundelstrup nordlig linjeføring
Figur 12: Støj i Mundelstrup sydlig linjeføring
*Læg mærke til, motorvej og støjværn ved den nordlige linjeføring er rykket ind på villagrundene og nu liggerca. 2 meter væk fra villaer.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 13/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
For boligerne i Sabro kan ses en sammenligning imellem linjeføringerne her.Nordlig linjeføring
Figur 13: Støj i Sabro nordlig linjeføring
Sydlig linjeføring
Figur 14: Støj i Sabro sydlig linjeføring
*Læg mærke til støj ved Viborgvej på grund af tilslutninger, men mindre støj i selve Sabro. Derudover manglervi støjen for de biler, som i givet fald på grund af de flyttede østvendte ramper vil skyde genvej ind igennemSabro.Styregruppen der findes en bedre løsningSide 14/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Forurening fra giftdepotI den ene sløjfe i den eksisterende tilslutning til E45 ligger et kæmpe giftdepot fra en tidligere, nu nedlagt,gødningsfabrik i Mundelstrup. Da giftdepotet oprindeligt blev anlagt, blev det forseglet, og der var skriverier ide lokale medier om, at depotet aldrig måtte åbnes igen. Dette depot ligger umiddelbart, hvor der ved dennordlige linjeføring skal være tilkørsel og vil derfor skulle graves lige igennem. Depotet indeholder både bly,arsenik, kviksølv, svovlsyre og lignende. Placering kan ses på nedenstående kort.Ved den sydlige linjeføring har Vejdirektoratet på Styregruppens anbefaling lavet en løsning, hvor giftdepotetkan blive liggende uberørt. De løser problemet ved at lade depotet ligge i en anden sløjfe af kløverbladet. Detmå være til glæde for alle, at giftdepotet ikke bliver rørt.
Giftdepot
Giftdepot
Figur 15: Giftdepot nuværende placering
Figur 16: Giftdepot placering sydlig linjeføring
Giftdepot
Figur 17: Giftdepot placering nordlig linjeføring
Partikel forureningUd fra Vejdirektoratets materiale samt uden ekspertviden er det svært, at vurdere forurening langs vejen.Styregruppen tillader sig dog, at konkludere følgende; jo længere vejen kommer fra tæt bebyggede områder jobedre. Allerede i dag ved vi, at beboere på Løvkærvej kan se resultatet af at bo tæt på en hovedvej, når derskiftes filtre i genvexanlæg. Allerede nu snakker de om filtre belagt med en sort tjærelignende substans.Samtidig ved vi, at det frarådes at spise grøntsager fra haverne, hvis man bor langs visse områder af ringvejen iAarhus midtby på grund af forurening. Hvordan går det lige i Sabro og Mundelstrup med endnu mere trafikend idag?
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 15/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
TrafikBesøger man Mundelstrup en morgen i myldretiden ser trafikken på Gl. Viborgvej ud som på billedetnedenfor… Helt tæt trafik blandet med skolebørn, som skal krydse vejen, som for øvrigt ikke engang har enfodgængerovergang.
Figur 18: Gl. Viborgvej i Mundelstrup i myldretiden
Kigger man på den sydlige linjeføring, får man først og fremmest fjernet en stor del af trafikken fra Gl.Viborgvej, da det ikke længere vil give mening at skyde genvej ind igennem Mundelstrup. Samtidig får manfjernet trafik fra rute-26 ind igennem Sabro, da mange i stedet vil vælge motorvejen.Dalton Beton vil stadig kunne benytte deres nuværende udkørsel, så Mundelstrup og Sabro slipper ligeledesfor 60-80 lastbiler i døgnet ind igennem byerne.I følge Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012, side 5 vil der ikke være stor forskel på trafikken på dennye motorvej uanset om den nordlige eller den sydlige linjeføring vælges. For Mundelstrup får det dogvoldsom betydning for trafikken på Viborgvej, som forventes at falde med 2.000 køretøjer i døgnetsammenlignet med beregningerne for den nordlige linjeføring. Samtidig skal man have med i vurderingen, at ifølge kommunens egne trafikmålinger er trafikken på Gl. Viborgvej på nuværende tidspunkt kraftigtundervurderet af Vejdirektoratet.Vejdirektoratet har løst en række problemer med den sydlige linjeføring. Desværre har de dog også skabtnogen nye. Nærmere beskrivelse kan ses i afsnittet ”En endnu bedre løsning” i dette dokument.Kort opridset drejer det sig om problemer med østvendte ramper, som er flyttet væk fra Stillingvej, samtafbrydelse af Borumvej.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 16/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Menneskelige konsekvenserStyregruppens holdning har hele vejen igennem været, at vi ser positivt på en motorvej. Den skal blot placeresdet rigtige sted, hvor den vil være til glæde for flest og til gene for færrest.Opsummerer man på miljø, støj og forurening, mener vi bestemt, at den sydlige linjeføring er klart atforetrække. Linjeføringen kommer ud i åbent land. De få, som bliver alvorligt berørt, vil sandsynligvis kunneblive totalt eksproprieret og vil kunne starte et nyt liv.Den sydlige linjeføring ligger imellem byerne Mundelstrup/Sabro og Borum. Godt nok ligger linjerøringenstadig langt tættes på Mundelstrup/Sabro, men den kommer dog så langt sydligere i forhold til den nordlige, atder iblandt de ca. 3.000 borgere i Mundelstrup og Sabro er udbredt enighed om, at den er klart at foretrække.Fordele ved den sydlige linjeføring i forhold til den nordlige.Børnene i både Mundelstrup og Sabro.Børnene slipper for trafikkaos. Det gælder både, når områdets 600 børn skal til og fra Sabro skole, menogså i fritiden, når de skal til fritidsaktiviteter og når de skal besøge kammerater. Der går ganske vistskolebus, men når de skal til spejder, fodbold eller besøge venner, vil det være til fods eller på cykellangs og på tværs af stærkt trafikerede veje.Støjbelastning langt over det anbefalede undgås.Der findes mange og lange rapporter angående følger af trafikstøj. På bl.a. miljøstyrelsens hjemmesidefindes en rapport fra Rambøll (http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2010/978-87-92617-22-4/pdf/978-87-92617-23-1.pdf),der beskriver mange af følgerne. Så snart man kommer over 55dB kanman påvise negative virkninger på helbredet. For børn er grænsen endnu lavere..Hertil skal nævnes, at med den nordlige linjeføring vil hele Mundelstrup og en stor del af Sabro kommetil at leve med 62-68dB, og det er endda i gennemsnit. En vaskemaskine støjer til sammenligning 40-45dB. Husk på, at 3dB er en fordobling, når man taler om lyd.Støjværn langs Mundelstrup.Mundelstrup slipper med den sydlige linjeføring for et 4m højt støjværn, som i givet fald vil komme såtæt som 2m fra de nærmeste boliger, hvis den nordlige linjeføring gennemføres. Ejerne af disse boligerkan vel og mærke ikke få hverken erstatning eller blive eksproprieret.En lang række boliger slipper for at få vejen liggende i baghaven.Med den nordlige linjeføring vil vejen, for en lang række boligejere, komme så tæt på deres huse, atvejbanen blot vil ligge ganske få meter væk.Med den sydlige linjeføring vil man i disse huse kunne spise de grøntsager, man dyrker uden frygt forforurening. Flyttes motorvejen sydpå vil beboerne i Mundelstrup ligeledes kunne tale sammen i dereshaver og på vejene uden at skulle råbe.Kæmpe værditab af husene kan undgås.I ovennævnte rapport fra Rambøll vurderer Rambøll på side 39, at huse langs motorveje i gennemsnithar et tab på 1,64% pr. dB over 55. Hvem dækker vores tab? Det får store konsekvenser for mange,hvis den nordlige linjeføring gennemføres. Vi har jo ikke selv valgt at flytte ind langs en motorvej. Deter noget, der bliver presset ned over hovedet på os. Med den sydligere linjeføring vil støjen kommened på et acceptabelt niveau, og forureningen vil blive formindsket. Muligvis endda forbedret i forhold
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 17/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
til nuværende, da trafikken kommer ud i åbent land.Forbedrede lånemuligheder.En beboer fra Sabro fik det helt ind på kroppen allerede sidste år, da den nordlige linjeføring netop varblevet fremlagt. Han ønskede et kreditforeningslån til renovering af sit hus igennem Kreditforeningen.Han fik afslag med den begrundelse, at der ikke lånes penge ud til huse, der ligger så tæt på muligemotorvejs-linjeføringer.Med den sydlige linjeføring åbnes der igen op for kreditforeningslån.Mundelstrup kan bibeholde sin bypark.I Mundelstrup har vi vores lokale bypark, som vi værner meget om. Her samles voksne og børn for atspille bold i sommerhalvåret. Vi holder vores byfester og Sct. Hans arrangementer mv. her. Med densydlige linjeføring vil Byparken kunne bibeholdes.Mundelstrup skal være byzone.Der er planer om, at Mundelstrup skal ind under byzone. Det har givet beboerne håb om, at man påsigt ser Mundelstrup som en by, der skal gro. Med den sydlige linjeføring vil håbet være i behold.
Eksempel på, hvor tæt motorvejen kommer på helt nye huse i Mundelstrup (den røde linje tættest pågrundene, er det kommende støjværn).
Figur 19: Nordlig linjeføring ved Mundelstrup
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 18/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Figur 20: Byparken i Mundelstrup
På nedenstående billeder ses de nye huse på Løvkærvej og der er markeret, hvor det kommende støjværn vilstå med den nordlige linjeføring.
Figur 21: Nye huse på Løvkærvej med placering af støjværn
Figur 22: Nye huse på Løvkærvej 2
Figur 23: LøvkærvejStyregruppen der findes en bedre løsningSide 19/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
ErhvervI området er der to store virksomheder, nemlig Dalton Beton og gartneriet Graff Kristensen A/S. Daltonbeskæftiger ca. 160 mand og Graff Kristensen ca. 30.Igennem hele forløbet har Styregruppen været i tæt dialog med begge virksomheder. Med en nordliglinjeføring vil begge virksomheder stille krav om totalt ekspropriering med tabte arbejdspladser til følge.Med den sydlige linjeføring vil Dalton’s virksomhed kunne fortsætte, da virksomhedens grund ikke berøres, ogda der bibeholdes brugbare adgangsveje til og fra motorvejen. Med den sydlige linjeføring vil storeinvesteringer, som vi ved pt. er tilbageholdt på grund af motorvejsplanerne, sandsynligvis blive sat i søen igen.Når det gælder Graff Kristensen vil den sydlige løsning også være bedst, idet de kan beholde deresudkørselsmuligheder og deres grund vil kunne bibeholdes uberørt. Samtidig vil man kunne fortsætteovergangen fra produktionsvirksomhed til videnscenter, da partikelforureningen omkring virksomheden vilkunne bibeholdes på et acceptabelt niveau. Det skal dog nævnes, at de flyttede østvendte ramper gør sagenfor Graff Kristensen lidt mere uoverskuelig med hensyn virksomhedens fremtid.
Fordele for erhvervet med den sydlige linjeføringDalton Beton undgår at få inddraget en stor del af deres opmagasinerings plads.Den nordlige linjeføring vil medføre, at de bliver nødt til at vende hele deres produktion om. Som deter nu køres råmaterialer ind i den ene ende, og de færdige elementer kommer ud i den anden, hvorkraner og lignende er placeret. Det område vil blive inddraget med den nordlige linjeføring.Dalton slipper for at skulle igennem Mundelstrup eller Sabro med både råvarer og færdige produkter.Der kører 60-80 lastbiler i døgnet om til Dalton. De vil fremover skulle igennem Mundelstrups smallehovedgade, og nogen af dem videre igennem Sabro for at få elementer ud og råvarer ind, hvis dennordlige linjeføring gennemføres.Arbejdspladser på Dalton bibeholdes.Fra Daltons direktør ved vi, at det sandsynligvis vil komme til at betyde flytning af fabrikken med tab afarbejdspladser til følge ved valg af den nordlige linjeføring. Der arbejder i øjeblikket 160 mand påfabrikken.Gartneri mister ikke længere grund.Graff Kristensens gartneri bibeholder deres areal, hvilket fjerner begrænsninger iudvidelsesmulighederne på sigt.De undgår partikelforureningen som ellers vil kunne påvirke deres forskning og udvikling af nye plantermv.Yderligere vil de kunne bibeholde deres tilkørselsforhold og unge medarbejdere vil undgå at skulle gå5,6km fra bussen og ned til gartneriet. I dag er der kun 900m fra nærmeste busforbindelse.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 20/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Figur 24: Dalton Beton
Figur 25: Graff Kristensen A/S
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 21/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
ØkonomiI afsnittet med beregninger (Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012, side 5) viser Vejdirektoratet, atden sydlige linjeføring vil være 67 millioner dyrere end den nordlige linjeføring.Det har vi svært ved at forstå i Styregruppen. Umiddelbart er det kun delstrækning 3, der ændres. Kigger manpå delstrækning 3, er den kun 44 millioner dyrere. De resterende 23 millioner kommer fra delstrækning 2, somikke ændres?En del af udgiften på de 44 millioner skyldes, at man ganske uforståeligt har valgt at flytte de østvendteramper væk fra Stillingvej, hvilket vil medføre et trafikalt mareridt i Sabro bl.a. omkring skolen. Flyttes detilbage, vil en del af de 44 millioner være tjent hjem. Derudover er der ikke taget højde for ekspropriation afDalton og Graff Kristensen A/S ved den nordlige linjeføring.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 22/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
En endnu bedre løsning!Overordnet set opfylder den nye linjeføring med kløverbladstilslutning en stor del af ønskerne både fra etenigt Aarhus byråd, borgerne i Mundelstrup / Sabro samt lokalt erhvervsliv.Vejdirektoratet har dog udvist mangel på kendskab til området og har indført nogle uheldige løsninger, somikke har været i spil tidligere. Det drejer sig heldigvis om ting, som vil kunne rettes uden det store ekstraarbejde ud over lidt research og dialog med Aarhus Kommune.De østvendte ramper skal retur til Stillingvej.De østvendte ramper er ikke ønsket af hverken borgere i Mundelstrup eller Sabro. De blev oprindeligtbragt i spil af uforklarlige grunde af borgere fra Borum for at sikre bedre trafikafvikling i netop Sabroog Mundelstrup. Det skal nævnes, at flytningen ingen indflydelse har på trafikken i Borum, men dogskal Borum borgerne nu en tur gennem Sabro for at komme til Aarhus. På et stort borgermøde medborgerne i Sabro og Mundelstrup den 24/6-2013 på Sabro skole fik vi fuld opbakning fra borgerne iSabro og Mundelstrup omkring ønsket om at få ramperne retur til Stillingvej.Placeres de østvendte ramper, som Vejdirektoratet foreslår, vil det medføre trafikalt kaos i Sabro.Som vist nedenfor formoder vi, at en stor del at trafikken fra Stillingvej/Hadstenvej vil skyde genvejrundt i Sabro igennem villakvarterer for at komme hurtigt til de østvendte ramper.Samtidig vil de østvendte ramper medføre, at mange store lastbiler fra Frode Laursen (en af landetsstørste vognmænd, bosiddende i Vitten) vil skulle svinge i Sabro krydset for at komme på motorvejenvia de østvendte ramper.Begge ovenstående punkter fører til en unødig farlig skolevej for 600 skolebørn og for andre blødetrafikanter i området.
Sabro skoleSabro krydset
Figur 26: Trafikken i Sabro med flyttede østvendte ramper
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 23/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Vi ønsker Borumvej ført under eller over motorvejenAf uransagelige årsager vælger Vejdirektoratet at lukke Borumvej i stedet for at lade den krydsemotorvejen. Denne løsning havde Vejdirektoratet tegnet ind på tidligere skitser som har væretfremlagt for os.Dette medfører, at al trafik, som kommer via Langelinie og Borumvej enten skal via Stillingvej og op påmotorvejen eller hele vejen ned igennem Yderup.Det tyder på, at Vejdirektoratet ikke har den store viden hverken omkring mængden af trafik viaBorumvej eller om vejens beskaffenhed omkring og igennem Yderup. Det er en meget smal vej, somabsolut ikke kan klare den trafikmængde, som også ville være til stor gene for borgerne i Yderup.
Figur 27: Afbrydelse af Borumvej
Næsten alle borgere i området er enige i, at Borumvej skal føres videre til Viborgvej, når der kommeren motorvej.Både ved Vejdirektoratets forslag til en motorvejslinjeføring op ad Mundelstrup/Sabro og ved denSydlige variant med kløverblad bliver Borumvej spæret. Ved begge linjeforslag bliver trafikken påBorumvej derfor ledt videre ad små veje, der går igennem små byer (se vedlagte kortudsnit).
Afspæring afBorumvej
Figur 28: Afbrydelse af Borumvej ved nordlig linjeføring
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 24/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Afspæring afBorumvej
Figur 29: Afbrydelse af Borumvej ved sydlig linjeføring
Hvis man vil have en løsning på dette problem, nytter det ikke, at man bare forkaster en aflinjeføringerne. I stedet må man konstruktivt gå ind med ændringsforslag til linjeføringerne.På kortene ser det ud til, at det er nemmest at føre Borumvej under/over motorvejen, hvis man vælgerden sydlige motorvejslinjeføring.Styregruppen går ind for, at Borumvej ikke må lukkes. Samtidig undere det os, hvorfor Vejdirektoratetsplaner fra høringsnotatet fra den 5. november 2013, hvor de viste en underføring af Borumvej, erblevet ændret (se afsnittet Vejdirektoratets arbejde punkt 3).På Figur 30: Styregruppens forslag til løsning ved Borumvej ses Styregruppens forslag til, hvordanBorumvej kan føres videre ved den sydlige linjeføring.
Figur 30: Styregruppens forslag til løsning ved Borumvej
Ud over disse punkter ser løsningen brugbar ud. Linjeføringen kommer ud i åbent land, hvor den genererfærrest muligt. De 8-10 huse, som den kommer i berøring med, vil sandsynligvis kunne blive eksproprieret.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 25/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Vejdirektoratets arbejdeI VVM-redegørelsen påpegede Styregruppen en række væsentlig mangler og fejl. Vi har nu været det nye tillægigennem på samme måde. Igen engang må vi sige, at vi undres over en række ting.Vi kan se på de nye kort, at der stadig mangler boliger. Eksempelvis mangler der stadig to huse påLøvkærvej (markeret med gult på nedenstående kort). Begge huse blev færdigbygget i foråret 2012.Den nye del af Løvkærvej, som har eksisteret siden 2010 er heller ikke tegnet ind (markeret medgult)…Hvorfor er kortmaterialet stadig ikke opdateret efter gentagne opfordringer?
Figur 31: Forældret kortmateriale i rapporten
Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012, side 23I afsnittet med beregninger (Rapport 438, Supplement til rapport 402-2012, side 5) viserVejdirektoratet, at den sydlige linjeføring vil være 67 millioner dyrere end den nordlige linjeføring.Det har vi svært ved at forstå i Styregruppen. Umiddelbart er det kun delstrækning 3, der ændres.Kigger man på delstrækning 3, er den kun 44 millioner dyrere. De resterende 23 millioner kommer fradelstrækning 2, som ikke ændres?En del af udgiften på de 44 millioner skyldes, at man ganske uforståeligt har valgt at flytte deøstvendte ramper væk fra Stillingvej, hvilket vil medføre et trafikalt mareridt i Sabro bl.a. omkringskolen. Flyttes de tilbage, vil en del af de 44 millioner være tjent hjem. Derudover er der ikke tagethøjde for ekspropriation af Dalton og Graff Kristensen A/S ved den nordlige linjeføring.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 26/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Hvad er der sket med Borumvej?Som en del af Vejdirektoratets indstilling (høringsnotat) til ministeren den 5. november 2013 ”Bilag 1,INDSTILLING OM VIDERE PROCES FOR RUTE 26 VED AARHUS OG VIBORG, side 19” har Vejdirektoratetvist den løsning, som de ville arbejde videre med ved motorvejskrydset.Som det ses af nedenstående tegning hentet fra bilaget har Vejdirektoratet vist, hvordan Borumvejføres under motorvejen.
Figur 32: Vejdirektoratets oplæng omkring Borumvej fra høringsnotatet
Samtidig kan nedenstående uddrag læses i samme bilag blot på side 20.I tabel 2 ovenfor fremgår det, at den nye løsning med den sydlige linjeføring med kløverbladsanlæg vedE45 vil være ca. 40 mio. kr. dyrere end udbygning af den eksisterende motortrafikvej i linjeføringNord/Midt/Syd. Det skyldes primært, at bygværkerne i kløverbladet bliver større, og at Borumvej dels bliverført under motorvejen og dels forlagt helt frem til Gl. Viborgvej.”Det undrer i den grad Styregruppen, hvad der er sket med disse planer. Hvorfor har Vejdirektoratetdroppet underføringen af Borumvej for i stedet at lægge op til en løsning, som vil skabe trafikalt kaos iområdet?Vejdirektoratet skriver på deres hjemmeside, at der bliver sendt informations breve ud til alle beboerelangs strækningen. Ved kort rundspørge har kun halvdelen af beboerne på Løvkærvej, som ligger ligeud til den kommende motorvej, fået brev?http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/VVM-rute26/nyheder/Sider/Nyt-forslag-i-h%C3%B8ring.aspx
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 27/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
Vejdirektoratet har trukket denne sag i langdrag, hver gang bolden har ligget hos dem. Hvorfor starterman en høring den 4/6 og lader den løbe hen over sommerferien til den 15/8? Det begrænser i dengrad områdets beboere i at blive hørt, at få inddraget politikere og lignende!
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 28/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
OpsummeringHvilke problemer får vi løst, og hvilke nye indføres med den sydlige linjeføring?
Løste problemer:Vi får bragt støjniveauet i Mundelstrup og Sabro ned på et acceptabelt niveau uden samtidig at flytteproblemet til andre, da linjeføringen kommer ud i åbent land. Stadig meget tæt på både Mundelstrupog Sabro, men i acceptabel afstand.Der er ingen borgere, som får motorvejen direkte i baghaven. Vi har altså med den sydligere linjeføringikke nyopførte boliger, som får 2m til støjværnet uden mulighed for ekspropriation eller erstatning.En lang række af borgerne i Mundelstrup og Sabro slipper for støre økonomiske tab og stavnsbinding.De, som desværre bliver ramt, vil være få, og de får sandsynligvis mulighed for at blive totalteksproprieret.Mundelstrup bibeholder Byparken, som er det centrale omdrejningspunkt i byen. Stedet, hvor viholder byfester, fastelavn, og Sct. Hans arrangementer. Denne bypark vil forsvinde med den nordligelinjeføring, da der i den løsningsmodel ligger tilkørselsramper hen over en stor del af området.Udvikling af området omkring Mundelstrup og Sabro kan fortsætte. Vi ved allerede nu, at planer for 75nye huse i tæt/lav bebyggelse i Mundelstrup sandsynligvis bliver sat i gang igen. I øjeblikket erplanerne sat på hold på grund af motorvejsplanerne. Ender vi med en nordlig linjeføring bliverprojektet droppet.Dalton Beton og Graff Kristensen gartneriet vil kunne fortsætte. Vi bibeholder altså 160 + 30 primærtlokale ansatte, hvilket er af stor betydning for området.Mundelstrup slipper for at få de 60-80 lastbiler i døgnet ind igennem byen.Mundelstrup slipper for den øgede trafik via Gl. Viborgvej ind igennem byen som følge af de uheldigeløsninger omkring trafikken ved den nordlige linjeføring.Vi bibeholder Mundelstrup som udviklings område og ikke som en kommende spøgelsesby presset indimellem to yderst trafikerede veje (Gl. Viborgvej og den nye motorvej).Under anlægsfasen af den nye motorvej vil trafikken kunne fortsætte uhindret på Viborgvej og ikkesom løsningen i VVM-redegørelsen presse alt trafik ind igennem Mundelstrup.Dalton Beton, som ligger lige ud til Viborgvej vil fortsat nemt kunne komme ned på motorvejen og ikkevære tvunget til at skulle gennem Mundelstrup eller Sabro. Husk, at det ikke kun er fra klokken otte tilfire, at de kører elementer væk. Det sker lige så vel være klokken fire om natten.Man undgår at skulle opgrave et stort giftdepot fra en tidligere nu nedlagt, gødningsfabrik iMundelstrup, fordi depotet nu er placeret midt i en af tilkørselssløjferne. Depotet indeholder bly,arsenik, kviksølv, svovlsyre og lignende.Man forhindrer støjgener for Mundelstrup og Sabro. Ifølge Vejdirektoratets udregninger i området 63– 68 dB (bilag side 7). En vaskemaskine støjer ca. 40-45dB. Desuden skal det nævnes, at når detSide 29/33
Styregruppen der findes en bedre løsning
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
gælder lyd svarer 3dB til en fordobling. Vi forstår slet ikke, at man må bo i et område med en sådanstøjpåvirkning.Man vil få mindre trafik på Gammel Viborgvej gennem Mundelstrup og Sabro, hvilket vil medførestørre trafiksikkerhed for børn i området. I selve Mundelstrup færdes dagligt 50-60 børn. Både på cykelimod Sabro og op til skolebusserne på Gammel Viborgvej. 600 skolebørn bevæger sig rundt hver dag iSabro / Mundelstrup.
Udfordringer, som skal løses:Problematik omkring de østvendte ramper. De skal retur til Stillingvej for at undgå trafikalt kaos iSabro. Gerne med alle tilkørsler/afkørsler på den sydlige side af Stillingvej, da man så lettere kan få enubrudt cykelsti fra Borum siden ført igennem.Borumvej skal føres under eller over motorvejen for at undgå trafik igennem Yderup.
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 30/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
ReferencelisteVEJDIREKTORATEToInfo om det forslag i høring fra Vejdirektoratet angående udbygning af Rute 26 Viborg – Århushttp://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/VVM-rute26/nyheder/Sider/Nyt-forslag-i-h%C3%B8ring.aspxoDokumenter vedrørende VVM Undersøgelsen af udbygning af Rute 26http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/VVM-rute26/dokumenter/Sider/default.aspxVVM-Redegørelsen for Rute 26 Søbyvad-Århus delenhttp://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/VVM-rute26/Documents/Rute26_Aarhus%5b1%5d.pdf
o
MILJØSTYRELSENoInfo omkring trafikstøjhttp://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Stoej/trafikstoj/oEvaluering af vejstøjstrategiens hovedrapport (2010)http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2010/978-87-92617-22-4/pdf/978-87-92617-23-1.pdf
ØVRIG INFO OM TRAFIKSTØJoVerdenssundhedsorganisationens rapport om støjbelastning og dens følger på WHO'shjemmeside.http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdfoDe økonomiske vismænds rapport om økonomi og miljø. Herunder den pris samfundet betalerfor støjen.http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Milj%F8_2011/Milj%F8%202011/Hele%20pub.pdfNy indikator for trafikstøjhttp://www.miljonyt.dk/127/Ny+indikator+for+vejtrafikstoej.htm
DIVERSE BAGGRUNDS INFOoHvad er en VVM-Redegørelse (VVM.dk)http://www.vvm.dkoHvad er en VVM-Redegørelse (fra Miljøministeriets hjemmeside)http://www.naturstyrelsen.dk/Planlaegning/Miljoevurdering_og_VVM/VVM/Debat om byudvikling i Århushttp://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Borgmesterens-Afdeling/Byraadsservice/Politikker-og-planer/Planstrategi-2008/Planstrategi-2008-Agenda-21-redegoerelse---kort-udgave.ashx
o
LOKALTERHVERVSLIV
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 31/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
o
Daltonwww.dalton.dkGraff Kristensen A/Shttp://www.graff.dk/
o
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 32/33
Sydlig linjeføring kontra nordlig omkring Mundelstrup og Sabro
FiguroversigtFigur 1: Styregruppens anbefalede løsning ............................................................................................................. 3Figur 2: 2010 og 2012 linjeføring............................................................................................................................. 7Figur 3: Sydlig variant kløverblad ............................................................................................................................ 8Figur 4: Oversigtskort .............................................................................................................................................. 9Figur 5: Nordlig linjeføringFigur 6: Sydlig linjeføring ...................................................................................... 9Figur 7: Nøgletal med afstande i området ............................................................................................................ 10Figur 8: Flyttede østvendte ramper ...................................................................................................................... 11Figur 9: Flyttede østvendte ramper i landskabet .................................................................................................. 12Figur 10: Flyttede østvendte ramper i landskabet 2 ............................................................................................. 12Figur 11: Støj i Mundelstrup nordlig linjeføring Figur 12: Støj i Mundelstrup sydlig linjeføring ...................... 13Figur 13: Støj i Sabro nordlig linjeføring ................................................................................................................ 14Figur 14: Støj i Sabro sydlig linjeføring .................................................................................................................. 14Figur 15: Giftdepot nuværende placering Figur 16: Giftdepot placering sydlig linjeføring ............................. 15Figur 17: Giftdepot placering nordlig linjeføring ................................................................................................... 15Figur 18: Gl. Viborgvej i Mundelstrup i myldretiden ............................................................................................. 16Figur 19: Nordlig linjeføring ved Mundelstrup ...................................................................................................... 18Figur 20: Byparken i Mundelstrup ......................................................................................................................... 19Figur 21: Nye huse på Løvkærvej med placering af støjværn Figur 22: Nye huse på Løvkærvej 2 .................... 19Figur 23: Løvkærvej ............................................................................................................................................... 19Figur 24: Dalton Beton .......................................................................................................................................... 21Figur 25: Graff Kristensen A/S ............................................................................................................................... 21Figur 26: Trafikken i Sabro med flyttede østvendte ramper ................................................................................. 23Figur 27: Afbrydelse af Borumvej .......................................................................................................................... 24Figur 28: Afbrydelse af Borumvej ved nordlig linjeføring ..................................................................................... 24Figur 29: Afbrydelse af Borumvej ved sydlig linjeføring........................................................................................ 25Figur 30: Styregruppens forslag til løsning ved Borumvej..................................................................................... 25Figur 31: Forældret kortmateriale i rapporten...................................................................................................... 26Figur 32: Vejdirektoratets oplæng omkring Borumvej fra høringsnotatet ........................................................... 27
Styregruppen der findes en bedre løsning
Side 33/33