Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1334592_0001.png
Nedlæggelse af ”sækbanegården” Århus H for etablering af en ny Århus H vedeks. EskelundNår der nu skal investeres milliarder i det danske jernbanesystem , så er det klart, at det skal fremme atflere tager toget i stedet for bilen, da det kan nedsætte co2 udledningen og aflaste den hårdt trafikeredeE45.Målet må derfor være, at det skal være let for flere at springe på toget og at transporttiden skal værekortere.Derfor er det oplagt at man nedlægger sækbanegården i Århus, da den nok er den største tidsrøver.I dag er det sådan i Århus, at de fleste der kommer med toget syd fra stiger af i Århus og de fleste af dembor givetvis indenfor ringgaden og for dem vil en udflytning måske ikke være helt optimal, men 4/5-del afårhusianerne bor i dag udenfor ringgaden og for dem er sækbanegården ikke interessant. Hvis de skalvære interesseret i at tage toget (i stedet for at køre eks. til Skanderborg eller Odense i bil), så skalbanegården flyttes ud, så den bliver lettere tilgængelig og med mange p-pladser, da Århus midtby er altfor trafikeret og med for få p-pladser. Byplanlægningen i Århus satser nemlig på at gøre adgangen forprivatbiler vanskelig.Når relativt få fra byer nord for Århus tager toget til byer syd for Århus og omvendt, så er det givetvisfordi de opfatter jernbanen med sækbanegården i Århus som en tidsrøvende omvej.Hvis investeringerne i en forbedring skal have et perspektiv er det derfor nødvendigt at det bliverattraktivt for mange flere at tage toget og derfor skal sækbanegården for mig at se erstattes af en ny,der eks. kan anlægges ude ved Eskelund hvor der stadig vil være forbindelse til Odderbanen og den nyeletbane i Århus og hvor man således kan fordele trafikken og eks. lade et par vogne køre ind til dengamle banegård , som stadig vil have en funktion, da der er spor for godstrafik til havnen og da der erstandsningssted for Odderbanen og den konmmende letbane samt en regional busstation..Derfor vil det også være en fejlinvestering, hvis man fastholder den gamle banegård og ombygger den forhundreder af millioner til elektrificering, som jeg har forstået vil være nødvendigt.Af de 15-19 minutter som kan spares ved at afsnøre sækbanegården kan man overveje at bruge eks. de10 min. til at etablere 1- 2 nye standsningssteder eks . et sted i Århus Nord nær E45, hvor byen vokserog nær det store sygehus i Skejby. Og det kan overvejes om man ikke fortsat skal kunne stå af iSkanderborg. Således vil Storårhus få en kraftigt forøget adgang for mange flere til jernbantransport ogstandsningssteder - med et rimeligt befolkningsunderlag - eks nær E45, må være attraktivt for enrentabel jernbanetrafik. Og det er klart at det vil kunne aflaste Århus midtby for trafik og den storehæslige banegrav, der i dag deler byen i 2, vil kunne omdannes til en tiltrængt bypark, der kan samlebyen.Med venlig hilsenArkitekt og byplanlægger maaRune Fink Isaksen