Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1334010_0001.png
1334010_0002.png
1334010_0003.png
1334010_0004.png
1334010_0005.png
1334010_0006.png
1334010_0007.png
1334010_0008.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7262 6790[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordningom etablering af fællesforetagendet Shift2RailKOM(2013)922 endelig
1. ResuméKommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag om oprettel-se af Shift2Rail, der skal være et offentlig-privat forskningspartner-skab, et såkaldt JTI (Joint Technology Initiative) mellem Kommissio-nen og jernbanesektoren. Kommissionen har i tilknytning til Horizon2020 fremsat forslag til i alt 11 offentlig-private partnerskaber, hvorafShift2Rail er et af dem. Et af de andre 12 forslag vedrører luftfartssek-toren.Formålet med Shift2Rail-forslaget er overordnet, via en øremærketforskningsindsats, at styrke jernbanesektorens effektivitet.En effektiveuropæisk jernbane er et centralt element i Kommissionens trans-portpolitik. Det fremhæves bl.a. i Kommissionens Hvidbog for trans-port fra 20111, at de europæiske jernbaners markedsandele skal for-øges markant frem mod 2050.Shift2rail skal ifølge Kommissionen bidrage til at reducere de samledeomkostninger i jernbanesektoren, skabe forøget kapacitet for tog, me-troer og sporvogne samt bidrage til at forbedre rettidigheden i jernba-nesektoren. Endvidere skal Shift2rail bidrage til at fjerne tekniske bar-rierer, der i dag udgør begrænsninger for jernbanen som f.eks. be-grænset interoperabilitet.Fællesforetagenet Shift2Rail skal foruden at bidrage til at realisereKommissionens målsætning for fremtidens jernbane endvidere bidra-ge til at fremtidssikre den europæiske jernbaneindustris internationalekonkurrenceevne.
1
En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og
ressourceeffektivt transportsystem” KOM(2011)144
Side 1 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
2. BaggrundKommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag til Rådetsforordning om etablering af fællesforetagendet Shift2Rail, KOM(2013)922. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187 i Trakta-ten om den Europæiske Funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal ved-tages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.Jernbanesektoren spiller en helt central rolle i Kommissionens Hvidbogfra 2011 ”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – modet konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem”. I Hvid-bogen lægges der op til, at jernbanesektoren skal vinde markedsan-dele fra de andre transportformer, hvorved en stor del af den forven-tede vækst i person- og godstransporten skal ske med jernbane.Blandt de centrale målsætninger i Hvidbogen nævnes bl.a., at der iforhold til transport over mellemlange distancer (300 km og derover),skal 50 pct. af al passagerbefordring og godstransport ske med jern-bane og ad indre vandveje.Kommissionen har i forlængelse heraf den 30. januar 2013 fremsatforslag om en 4. jernbanepakke.Herudover er der, ifølge Kommissionen, for at nå denne målsætning,yderligere behov for en styrket forskningsindsats, der kan skabegrundlag for en mere effektiv jernbane i Europa. Hidtil har den euro-pæiske jernbaneforskning været begrænset og ukoordineret. Det harbetydet svag innovation og tab af konkurrenceevne for den europæi-ske jernbaneindustri.Det er vurderingen, at et enkelt land eller en enkelt virksomhed medal sandsynlighed ikke vil kunne opnå de ønskede forskningsresultateralene. Det er i forlængelse heraf vurderingen, at der er behov for enbred europæisk satsning i et tæt samarbejde mellem offentlige myn-digheder og private virksomheder.Forslaget om etablering af Shift2Rail bygger på fællesforetagendet(JTI), som blev oprettet under det syvende rammeprogram, der skalstrukturere EU's forskningsindsats for perioden 2007-2013. Fællesfo-retagendet for Shift2Rail skal være et offentlig-privat partnerskabmellem Kommissionen og sektoren for jernbane. Målsætningen er ateffektivisere den europæiske jernbane og sikre den europæiske jern-baneindustris internationale konkurrenceevne i fremtiden.
3. Formål og indhold
Side 2 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
Kommissionens formål med etableringen af Shift2Rail er at skabegrundlag for en mere effektiv jernbane, hvor der opsættes følgendekonkrete mål:a) 50 pct. fald i de langsigtede omkostninger i jernbanesekto-ren. Heraf reduktion i omkostninger til udvikling, vedlige-hold, drift, rullende materiel og energiomkostninger.b) 100 pct. forøgelse af kapaciteten i den europæiske jernba-nesektor for at imødekommende stigende efterspørgsel ef-ter passager- og godstransport.c) 50 pct. forbedring i rettidigheden for gods- og passager-transport.d) Fjernelse af tekniske barrierer – inkl. barrierer vedr. inter-operabilitet.e) Reduktion af støj, emissioner og andre negative eksternali-teter for jernbanetransporter.Formålet er med andre ord at igangsatte forskning og innovationspro-jekter under Shift2Rail, der skal bidrage til at styrke effektiviteten iden europæiske jernbanesektor. På denne måde skal den europæiskejernbanesektor rustes bedst mulig til at imødekomme Kommissionensmålsætninger i Hvidbogen fra 2011. I Hvidbogen forudsættes det, atjernbanen øger sine markedsandele betydeligt frem mod 2050, ogdermed får en væsentlig større rolle i det samlede europæiske trans-portsystem, end det er tilfældet i dag. Et andet formål med Shift2Railer at fremtidssikre den europæiske jernbaneindustri, der i stigendegrad udsættes for konkurrence fra bl.a. asiatiske lande.Kommissionen foreslår, at der oprettes en bestyrelse for Shift2Rail,der udpeges af Kommissionen og parter fra den europæiske jernbane-industri. I bestyrelsen bestemmes indholdet i de konkrete forsknings-og innovationsprojekter. Det forudsættes, at jernbaneindustrien bi-drager med mindst 450 mio. euro, hvilket svarer til medlemslandenesbidrag. Dermed bliver det samlede budget på mindst 900 mio. euro.Tilskud til forsknings- og innovationsprojekter fra Shift2rail vil i storudstrækning følge reglerne for deltagelse, der er gældende for Hori-zon 2020-projekter. Der forventes dog enkelte undtagelser fra disseregler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt, men skal vedtages ien delegeret retsakt og forventes at omhandle minimumsantallet afdeltagere i forsknings- og innovationsprojekter.I forslaget har initiativet en bestyrelse som sit styrende organ, ogKommissionen og de industrielle partnere sidder i denne bestyrelse.Medlemslandene er repræsenteret i en medlemsstatsgruppe, der haren rådgivende funktion. Kommissionen lægger i forslaget op til, atmedlemsstaterne vil få større indflydelse på Shift2Rail end på de hid-
Side 3 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
tidige fællesforetagender under syvende rammeprogram. Det skyldesden politiske betydning, som Shift2Rail forventes at ville få.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlaments holdning foreligger ikke endnu.5. NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at et enkelt land eller en enkeltvirksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå de ønskedeforskningsresultater alene. Kommissionen vurderinger, at der er be-hov for en bred europæisk satsning i et tæt samarbejde mellem of-fentlige myndigheder og private virksomheder.Regeringen vurderer overordnet, at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retKommissionens forslag til Rådets forordning vurderes ikke at havekonsekvenser for dansk ret.7. KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 450 mio. euro på EU’s budgettil forslaget i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’sbudget svarende til ca. 67 mio. kr. over den syvårige periode.8. HøringForslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget fortransport og EU-specialudvalget for forskning med frist den 22. januar2014, hvilket gav anledning til følgene høringssvar.KulturministerietKulturministeriet ikke bemærkninger til den fremsendte høring.Syddansk UniversitetUniversitetet har ingen bemærkninger til forslaget.ForbrugerrådetForbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighedfor at forholde os til forslaget til Shift2Rail Joint Undertaking. Forbru-gerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forsla-get eller for at gøre det modsatte.Dansk Industri (DI)DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-Kommissionens forslag til etablering af et offentlig-privat partnerskabfor forsknings- og udviklingsindsats på jernbaneområdet, det såkaldteShift2Rail Joint Undertaking (S2R JU).
Side 4 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
Forslaget er målrettet mod at intensivere forsknings- og udviklings-indsatsen på jernbaneområdet med henblik på at opnå 50 % redukti-on i lifecycle costs, 100 % forøgelse af kapaciteten i transportsyste-met, 50 % forøgelse af regularitet og punktlighed, eliminering af til-bageværende barrierer for etablering af fuld interoperabilitet og effek-tivitet og reduktioner i jernbanens eksterne påvirkninger. Løsningerpå disse målsætninger skal i kraft af initiativet være tilvejebragt vedudgangen af 2024. EU skal finansiere med 450 mio. Euro og øvrigeparter med 470 mio. Euro.DI Transport støtter ovennævnte målsætninger og er som udgangs-punkt positive til etableringen af S2R JU, men har dog enkelte kom-mentarer til det konkrete initiativ, jf. nedenfor.For det første er det vigtigt, at fællesskabets bidrag til partnerskabetikke fragår andre infrastrukturprojekter. Initiativet må hvile i sig selv,og gennemføres under den forudsætning, at den private side leverersin andel af finansieringen.For det andet er det vigtigt, at der fra medlemslandene konstant hol-des et kritisk øje på, at opfyldelse af målsætningerne er fokus i heleprojektforløbet. Det er en afgørende forudsætning for, at den økono-miske ramme og tidsplan holdes. I den forbindelse er det vitalt at deevalueringer, der fremgår af forslagets artikel 11, fastholdes og even-tuelt udbygges.For det tredje finder vi det vigtigt, at der i selve forordningen specifi-ceres krav om åbenhed og offentlig indsigt i projekters fremdrift ogresultater, idet der er tale om anvendelse af fællesskabsmidler.Dansk ErhvervDansk Erhverv er enig i, at EU definerer et klart problem i den bådemangelfulde og mangelfuldt koordinerede forsknings- og innovations-indsats på baneområdet i EU. Dansk Erhverv støtter på den baggrundtiltag, der giver godsbanen en større plads på den europæiske trans-portscene bliver endnu bedre indarbejdet i transportkæden via en ko-ordineret indsats på området.I forhold til transportpolitikken i EU er vi generelt positive over for til-tag, der søger at styrke en transport-gren eller som fremmer samar-bejdet mellem transportgrenene. Dansk Erhverv er derimod skeptisk,når man søger at fremme et aspekt af transportkæden på bekostningaf andre led. Det er uhensigtsmæssigt og det ser heldigvis ud til at EUhar undgået denne faldgruppe i dette tilfælde. Vi støtter at udgangs-punktet i flere af de foreslåede modeller er OPP således at EU og deprivate virksomheder i fællesskab søger at løfte opgaven men måminde om, at EU-styrede forskningsprojekter erfaringsmæssigt megetlet drukner i bureaukrati, hvor en stor del af midlerne går til at rap-portere tilbage om, hvad pengene er gået til. Det skal undgås, hvis
Side 5 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
dette skal have en chance. Samtidig giver det også anledning til efter-tanke at EU selv beregner en succesrate på mellem 20 og 40 pct.Dansk Erhverv ser derfor frem til en mere konkret udformningogpraktisk implementering af dette forslag.Danske Handicaporganisationer (DH)Danske Handicaporganisationer (DH) bemærker, at der mangler stan-darder for både infrastruktur og services i forhold til de forskellige na-tionale jernbanesystemer i EU. Derfor mener vi, at det skal prioriteresat fremme europæiske standarder for begge områder. Desuden er detvigtigt at involvere interessenterne i arbejdet. Mennesker med handi-cap skal inddrages i alle forsknings- og udviklingsprojekter. Dette erden eneste måde, hvorved man kan sikre, at tilgængelighed for per-soner med handicap bliver en del af projekterne, og at det endeligeresultat vil kunne benyttes af personer med handicap.Det er vigtigt at sikre, at innovation i de forskellige dele af hele deneuropæiske jernbanes værdikæde bliver koordineret, og at de forskel-lige innovationsnetværk samarbejder. Vi er klar over, at jernbanensmateriel har en lang levetid, men det skal ikke hindre, at man tænkertilgængelighed ind i nye projekter for at sikre, at disse vil kunne bru-ges af passagerer med handicap. Udviklingsprojekter omhandler ikkekun det rullende materiel og infrastruktur, men kan også være i for-bindelse med at forbedre information og kommunikation på jernbane-rejserne, hvilket ikke er direkte påvirket af den lange levetid nævntovenfor.Tilgængelighed skal indgå i alle forsknings- og udviklingsprojekter,heriblandt også projekter vedr. informations- og kommunikationstek-nologier. Mennesker med handicap skal inddrages fra hvert projektsbegyndelse for at sikre, at de behov, personer med handicap har, bli-ver taget i betragtning. Et af forsknings- og udviklingsprojekternesformål skal være at promovere ”Universelt design” og tilgængelig-hedsstandarder i den europæiske jernbanesektor for at forbedre in-teroperabilitet og tilgængelighed for mennesker med handicap.Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden forat deltage i emne høring.ES er principielt imod favorisering af én transportform frem for en an-den. Dette høringsforslag ses at gøre dette.Det noteres således, at der i forslaget bl.a. står:"Deter et centraltmål for EU’s transportpolitik at puste nyt liv i EU’s jernbaner for atsætte jernbanerne i stand til at vinde konkurrencen med andre trans-portformer.","forat tilskynde til trafikoverflytning fra vej- og luft-
Side 6 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
transport." og "til et modalt skift fra vej- og lufttransport til jernbane-transport gennem en omfattende og koordineret indsats."I Redegørelsen fra Udvalget om Dansk Luftfart, marts 2012 anbefalesbl.a. i strategisk anbefaling nr. 3: "3. En effektiv indenrigsluftfart: Derskal skabes gode betingelser for en effektiv og markedsorienteretdansk indenrigsluftfart, fordi indenrigsluftfarten er en væsentlig del afdet kollektive trafiksystem i Danmark. Lufthavne som Aalborg, Aar-hus, Sønderborg, Rønne og Karup er afgørende for det lokale er-hvervslivs tilgængelighed. Dansk indenrigsluftfart er samtidig afgø-rende for at binde landet og hele Rigsfællesskabet tættere sammen ogudgør i dag nogle af landets vigtigste transportkorridorer for person-trafik."Der ses ikke at være overensstemmelse med rapportens anbefalingom, at der skal skabes gode betingelser for indenrigsluftfarten, ogmed høringsforslagets favorisering af jernbanen. Der er endvidere of-fentlig støtte til kollektiv trafik, undtagen til luftfarten, hvilket forstær-ker de ulige konkurrencevilkår. Dette høringsforslag løfter situationenop på EU niveau for så vidt angår tilskyndelse til at anvende jernbanefrem for bl.a. luftfart, som er hårdt nok ramt af skatter og afgifter, derpålægges af EU.Derfor anbefaler ES, at Danmark ikke accepterer, at jernbane favori-seres på bekostning af luftfart.ES har som sådan ingen indvendinger mod etablering af et Fællesfore-tagende.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget blev præsenteret i Ministerrådets landtransportarbejdsgrup-pe (bane) den 22. januar 2014. Generelt fik initiativet en varm vel-komst fra medlemslandene. Flere landet tilkendegav dog, at man øn-skede tydeligere bestemmelser om forvaltning af partnerskabet.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt forslaget. Regeringen er fortaler for enmere effektiv jernbanesektor i Europa, der bl.a. kan bidrage til at af-hjælpe de klima- og miljømæssige udfordringer, som den europæisketransportsektor står overfor frem mod 2050.Hvad angår de fem konkrete målsætninger for samarbejdet, støtterregeringen op om disse. Der bliver i disse år investeret betragteligt iden danske jernbanesektor. Investeringerne omfatter anlæg af nyejernbanestrækninger og opgradering af eksisterende banestrækning,nye signalsystemer og elektrificering. Formålet er at tiltrække mangenye passagerer til jernbanen. Det vil være med til at sikre, at den kol-
Side 7 (8)
NotatSagsnr. TS5000100-00003Dato 4. februar 2014
lektive trafik samlet set kan bære hovedparten af trafikvæksten ifremtiden i Danmark.Det kan blive af stor vigtighed for udmøntningen af de besluttede pro-jekter, at der gennemføres forskning og udvikling på fælleseuropæiskplan, som kan komme jernbanesektoren til gavn.En øget satsning på jernbaneforskning i EU vil endvidere kunne skabegrundlag for en generel styrkelse af den forskningsbaserede undervis-ning og uddannelse af medarbejdere inden for jernbanesektoren.Spørgsmålet om, hvordan der sikres tilstrækkelig uddannet arbejds-kraft i den danske jernbanesektor er en aktuel udfordring, der skalanalyseres som led i den politiske aftale om Togfonden DK.I forhold til de konkrete forskningsområder gælder, at særligt de pro-jekter der vedrørende udviklingen af ERTMS-standarder og tekniskespecifikationer (TSI’er) med henblik på fremme af interoperabilitet, vilhave dansk interesse.I lyset af regeringens målsætning om at øge transportarbejdet påjernbanen vil det desuden være gavnligt at forske i optimeringen afkapacitet på jernbanen dels indenfor eksisterende infrastrukturram-mer, dels ved udvidelser gennem nyanlæg og nye signalsystemer.I lyset af områdets betydning for jernbanesektorens udvikling er detregeringens holdning, at det er vigtigt at sikre fremdrift i initiativet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 (8)