Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1333993_0001.png
1333993_0002.png
1333993_0003.png
1333993_0004.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for december 2013
DatoJ. nr.
30.01.20132013-3506
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent)
Jan. Feb. Mar. Apr.OperatørBod-/bonustrin(jf. tabel 2)KundeoplevedeKontrakt1KundeoplevedeBanedanmark2
Maj98,0
Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov.97,8 96,4 97,497,098,598,3
Dec.98,3
98,5 98,9
98,8
99,1
+3
+3
+3
+4
+1
+1
-3
0
-1
+3
+2
+2
92,9 92,891,891,9
91,989,1
92,791,6
89,389,3
89,3 88,6 89,589,4 87,0 89,4
91,391,1
90,787,7
92,692,4
93,288,5
Note:Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt,hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fxforce majeure, jf. nedenfor.Særligt vedr. oktober: Forskellen på den kundeoplevede rettidighed opgjortefter principperne i kontrakten med Transportministeriet (KundeoplevedeKontrakt) og Banedanmarks opgørelse heraf (Kundeoplevede Banedanmark)er 3 procentpoint. Dette skyldes, at DSB Øresund har fået anerkendt forcemajeure for stormen i oktober.Særligt vedr. december: Forskellen på Kundeoplevede Kontrakt ogKundeoplevede Banedanmark er 4,7 procentpoint. Dettes skyldes, at DSBØresund har fået anerkendt force majeure for stormen i december.Operatørrettidigheddefineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresundsoperatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under(dvs. under 95 %).Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler tilDSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin,som Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.Den kundeoplevede rettidigheder den rettidighed, som kunden/passageren oplever.Der findes forskellige mål herfor:
1: Dette mål for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvorder korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for, fx force majeure. Frakontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette mål.Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnåbonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministerietkompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.2: Dette mål for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til Banedanmarksresultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB Øresundskontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større eksternepåvirkninger.Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, ogrettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- ogregionaltog tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59sekunder. Set i forhold hertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at værenogenlunde på niveau med DSBs fjern- og regionaltog.Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trinBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 4Bodtrin 5
Fra ogmed99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
Til og ikkemed
Bod/bonus omfang% af vederlag+ 5,0 %
99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
+ 3,0 %+ 2,0 %+ 1,0 %Ingen regulering- 1,0 %- 2,0 %- 3,0 %- 5,0 %Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – 2013
MånedGennemsnitAfslag mio. kr.
Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.15,6 15,312,210,5 10,4 10,7 17,714,00,811,80,412,7 13,00,60,613,70,6
Note:Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færretogsæt i weekender og på helligdage. Bemærk tallet for afslaget er afrundet, og at de mangehelligdage i december måned har trukket ned i afslaget.Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold tilkontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsætude af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresundstadig kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værkstedend de 6 togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt. Transportministeriet vil igen
indskærpe overfor DSB Øresund, at de seneste måneders tendens til et stigende antal togsætpå værksted ikke er tilfredsstillende og skal vendes.
Side 3/4
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – 2013
Jan.0,44 %
Feb.0,43 %
Mar.0,44 %
Apr.0,27 %
Maj0,53 %
Jun.1,16 %
Jul.1,61 %
Aug.1,35 %
Sep.1,71 %
Okt.0,53 %
Nov.0,7 %
Dec.0,6 %
Note:Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.For december 2013 blev 95,7 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresundikke nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget aff.eks. infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Figur 1 - Hovedstadsområderejser på Kyst- og Kastrupbanen ekskl.øresundsrejser og rejser til/fra Sjælland
150000014000001300000120000011000001000000900000800000700000600000
H-omr. rejser på Kyst- ogKastrupbanen ekskl. Øresundsrejser
JanRejser 2009
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Rejser 2010
Rejser 2011
Rejser 2012
Rejser 2013
Note:Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.Trafikstyrelsen estimerer en stigning på 2,2 % flere hovedstadsområderejser i 2013 i forholdtil 2012. Der tages forbehold for endelig afregning med de øvrige trafikselskaber ihovedstadsområdet.
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen

Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal

120000011000001000000900000800000700000600000JanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDecNote:Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, detgælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette erantallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.Trafikstyrelsen har i skrivende stund ikke opgjort tal for december måned 2013 forØresundsbroen grundet manglende informationer fra svenske salgssteder. Tallene fornovember måned er foreløbige og kan iflg. Trafikstyrelsen stige beskedent vedindrapporteringer af data for december 2013.
Side 4/4
20092010201120122013