Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1333671_0001.png
1333671_0002.png
1333671_0003.png
1333671_0004.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 4178 0255Fax 7226 7070[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS50403-00005Dato 8. januar 2014
Bilag 3: Implementeringsplan for takst SjællandI nærværende notat beskrives en mulig plan for implementering af etnyt takstsystem, herunder hvordan takstniveauet kan efterkalkuleres,og justeres i fornødent omfang.I nærværende forslag tages udgangspunkt i en implementering pr.januar 2015. Såfremt der besluttes et tidligere implementeringstids-punkt kan planen parallelforskydes.Implementeringsplanen er opdelt i en opgørelse af samlet prove-nu/taksteffekt og en opgørelse af provenufordeling fordelt på selska-ber.Forslag til implementeringsplan:Januar 2015Det sjællandske takstsystem implementeres.Taksten er principielt fastsat neutralt i forhold tiltakstniveau 2014, dvs gennemsnitsprisen forud-sættes uændret, dog reguleret med takstloftet for2015.Januar 2016Ordinær takststigning 2016 (takstloft).På baggrund af tilgængelig viden om salg i 2015laves et skøn over evt. niveauforskydning i densjællandske takst. Skønnet foretages af konsulentog godkendes af Trafikstyrelsen.Takststigningen korrigeres for evt. niveauforskyd-ning.Januar 2017Ordinær takststigning 2017 (takstloft).På baggrund af salg i en 12 måneders periode i2015 – 2016 foretagesrekalkulation af den realise-rede taksteffekt.En eventuel afvigelse mellem denbesluttede taksteffekt og den realiserede takstef-fekt tillægges takststigningen.Rekalkulationen foretages af konsulent og godken-des af Trafikstyrelsen.Udfasning af produkterDen 1. juni 2014 udfases klippekortet i hovedstadsområdet. Altså erdet pr. 1. juni ikke længere muligt at købe klippekort, men det er i en
Side 1 (4)
NotatJournal TS50403-00005Dato 8. januar 2014
overgangsperiode stadig muligt at bruge de gamle klippekort som rej-sehjemmel.Der indføres stop for brug af klippekortet, samtidig med, at det nytakstsystem indføres i januar 2015.Det bør overvejes, hvorvidt den planlagte udfasning af produkter somDSB-klippekort, DSB-Ungbilletter og DSB-65-billetter bør ske samtidigmed indførelsen af det harmoniserede takstsystem på Sjælland.
Metode til rekalkulation af den realiserede taksteffekt 2016Med en så omfattende takstreform, som der er lagt op til med overve-jelserne om ét takstsystem på Sjælland, bliver det meget vanskeligtat følge op på den gennemsnitlige takststigning.Kompleksiteten opstår ved overflytning mellem rejsehjemler, hvis enkunde eksempelvis hidtil har foretaget 30 rejser på et rejsekort mel-lem København og Ringsted til 50 kr. stykket (samlet indtægt 1.500kr.), fremover får et periodekort til 1.500 kr. pr. 30 dage, som regi-streres som 40 rejser. Så er gennemsnitstaksten faldet med 25 pct.fra 50 kr. til 37,50 kr., men reelt er den samlede indtægt fortsat densamme.Et andet eksempel på en skjult provenuforskydning er provenutabet iforbindelse med, at Rejsekort fastsættes svarende til billigste klippe-kort.Vi vil derfor foreslå, at der opstilles en provenumålsætning for hvertselskab efter følgende formel:1. Indtægtsprovenu 20132. + rejsetalvækst 2013->143. + takststigning 2014 (=takstloft)4. = Forventet provenu 20145. + rejsetalvækst 2014->156. + takststigning 2015 (=takstloft)7. = Forventet provenu 20158. + rejsetalvækst 2015->169. + takststigning 2016 (=takstloft)10. = Forventet provenu 2016 (måltal)
Ad 1: Indtægtsprovenu opgøres primo 2014 på baggrund af godkend-te regnskaberAd 2, 5, 8: Med mindre der kan argumenteres for andet, så regnesder med 1 pct. rejsetalsvækst hvert af årene 2014, 2015 og 2016.Ad 10: Provenu måltal for 2016 beregnes med ovenstående formelprimo 2014.
Side 2 (4)
NotatJournal TS50403-00005Dato 8. januar 2014
Eksempel – beregning af måltal:Mio. kr.Ind-tægt2012For-ventetind-tægt2013(1)1.4821141256711.4442394594.533Vækst fra2013 til2014 (2)Vækst fra2014 til2015 (3)Vækst fra2015 til2016 (4)Måltal2016
Movia,hovedstadsområdetMovia, vestMovia, SydMetroenDSB,hovedstadsområdetDSB Øresund,hovedstadsområdetDSB ud/ind afhovedstadsområdetI altNoter:
1.4251101206451.3882304414.359
1% + 1,3%1% + 1,3%1% + 1,3%1% + 1,3%1% + 1,3%1% + 1,3%1% + 1,3%
1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%
1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%1% + 2%
1.6081241367281.5672594984.921
(1) Indtægt 2013 er indtil videre et skøn(2) Der er et takstloft på 1,3 pct. samt en vækst i rejsetal på 1pct. for alle selskaber.(3) Der er antaget et takstloft på 2 pct. samt en vækst i rejsetalpå 1 pct. for alle selskaber(4) Der er antaget et takstloft på 2 pct. samt en vækst i rejsetalpå 1 pct. for alle selskaber
Ovenstående tabel bør muligvis opdeles således at DSB’s andel i hhv.Movia V og S synliggøres, ligesom kategorien ”DSB ind/Ud af hoved-stadsområdet” muligvis bør opsplittes ift. de beløb der videreafregnestil Movia og Metroen jf. Bus & Tog-samarbejdet.
Side 3 (4)
NotatJournal TS50403-00005Dato 8. januar 2014
Eksempel 2 – reguleringMåltal2016Movia, hovedstads-områdetMovia, vestMovia, SydMetroenDSB, hovedstadsom-rådetDSB Øresund, ho-vedstadsområdetDSB ud/ind af ho-vedstadsområdetI alt1.6081241367281.567259498Realiseretindtægt1.6471201017581.597262505Afvigelseabsolut+ 39-4-35+ 30+ 30+3+7Afvigelse ipct.2,4%-2,4%-25,4%4,1%1,9%1,2%1,5%
4.920
4.990
+70
1,4%
I det opstillede eksempel skal der ske en regulering af det samledetakstniveau, da det afviger fra måltallet for 2016. I nærværende ek-sempel skal taksterne i 2017 nedsættes med 1,4 pct. udover takstlof-tet for at neutralisere provenueffekten.Der skal også ske en omfordeling mellem selskaberne. Denne kan skepå flere forskellige måder, f.eks. gennem justering af dobbeltfaktorer,justering af rejsekort fordelingsnøgler, eller på anden vis. Det bør påforhånd fastlægges hvordan denne problemstilling håndteres.
Side 4 (4)