Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1333669_0001.png
1333669_0002.png
1333669_0003.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 4178 0255Fax 7226 7070[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 26. august 2013
Bilag 1: Kommissorium for det videre arbejde med takst-harmonisering på Sjælland.Trafikstyrelsens analyse ”Et takstområde på Sjælland” konkluderer:”atdet er muligt at etablere ét takstområde på Sjælland samtidig medat konsekvenserne for kunderne er begrænsede og acceptable, samtat selskaberne indtægtsprovenu sikres”.Samtidig peger analysen påen række forhold, der skal belyses yderligere, bl.a. rabat til unge ogpensionister, takstrække for kontantbilletter, samt spørgsmålet omtakstkompetence.Analysen har været behandlet af Folketingets transportudvalg, samtdrøftet mellem Transportministeriet og trafikselskaberne i hoved-stadsområdet. Ligeledes har Trængselskommissionen peget på beho-vet for en forenkling og harmonisering af taksterne på SjællandPå denne baggrund har Transportministeren, efter drøftelser medDSB, Metroselskabet og Movia besluttet, at fortsætte arbejdet med enforenkling og harmonisering af taksterne på Sjælland.Målsætning:Transportministeriet, DSB, Metroselskabet og Movia ønsker en har-monisering af taksterne samt principperne for takstfastsættelse, derkan sikre,1. at taksterne i den kollektive trafik skal være enkle og klare ogtil at forstå for kunderne,2. at taksterne i den kollektive trafik skal have en struktur, derbidrager til at generere flere rejser i den kollektive trafik bådefra nye og kendte kunder,3. at takstharmoniseringen skal gennemføres neutralt for kunder-ne, dvs. den gennemsnitlig pris skal være uændret, samtidigmed at trafikselskabernes provenu samlet set skal være uæn-dret4. og at eventuelle forskydninger i selskabernes provenu, ellermellem selskabernes ejere, håndteres uafhængigt af arbejdetmed takstharmoniseringen.Outputtet af analysen skal være et færdigt forslag til harmoniseredeog forenklede takster med udgangspunkt i de fire målsætninger.Ved taksterne forstås priser, zonestruktur, produkter og salgskanalermv.
Side 1 (3)
Notat
Tidsplan:Med henblik på at takstharmoniseringen kan påbegyndes fra januar2015 skal analysen gennemføres i efteråret 2013.Analysen skal afrapporteres i december 2013, således at der kan gen-nemføres en politisk behandling i Folketing, samt i selskaberne ogblandt deres ejere, i vinteren 2013/14.Eventuelle lovændringer forventes gennemført i foråret 2014. Analy-sens resultater vil ligeledes indgå i arbejdet med takst 2015, som på-går i forår/sommer 2014.Rejsekortet og relation til de øvrige trafikselskaber:Rejsekortet, der pt. udrulles i det meste af landet, gør forskelle i pri-ser og takstfastsættelsesprincipper, der har eksisteret i mange år,meget synlige for kunderne.Et harmoniseret takstsystem på Sjælland er en vigtig forudsætning foren enkel, logisk og sammenhængende prisstruktur øst for Storebælt.Lignende tiltag vest for Storebælt vil på samme måde kunne bidragetil enkelhed og sammenhæng for kunderne.Dette forudsætter en fælles takstkompetence inden for de nye, størretakstområder. I Østdanmark tages der udgangspunkt i den takstkom-petence-ordning, der kendes fra hovedstadsdirektørsamarbejdet, hvortakster aftales i enighed mellem parterne. En lignende model forven-tes at kunne implementeres Vest for Storebælt.Bus & Tog-samarbejdet og Rejsekortet a/s deltager i arbejdet for atdet sikre at de landsdækkende perspektiver inddrages, hvor det errelevant.Langsigtet takststrategi for hovedstadsområdet:Parterne i hovedstadsområdet er i gang med at udarbejde en fælleslangsigtet strategi for takstfastsættelsen i hovedstadsområdet. Her-under belyses forskellige strategier for fastsættelsen af rejsekort-taksten, samt fordele og ulemper ved at fastholde et periodekort(fastprisprodukt).Status for dette arbejde er at fase 1, der omfattede en kortlægning afeksisterende markedsviden, og fase 2, der beskriver billetprodukterder dækker de rejsendes behov (markedssegmentering) som kortkortlagt i fase 1, er afsluttet.Arbejdet med forenkling og takstharmonisering på Sjælland kan tageudgangspunkt i de analyser og den markedssegmentering, der er fo-retaget i forbindelse takststrategiarbejdet.Organisering af arbejdet:Der etableres et Direktørforum, der behandler analysen resultater ogudarbejder en indstilling til Transportministeren m.fl.Direktørforum består af følgende:
Side 2 (3)
Notat
Trafikstyrelsen (Carsten Falk Hansen, formand)DSBMetroselskabetMoviaTransportministeriet (observatør)Bus & Tog-samarbejdetRejsekortet a/s
Under Direktørforum etableres en Koordinationsgruppe og en rækkearbejdsgrupper, der har til opgave at belyse de forskellige aspektervedrørende en forenkling og harmonisering af taksterne på Sjælland(se bilag 1).Koordinationsgruppen behandler alle notater før de indstilles til god-kendelse i Styregruppen. Koordinationsgruppen består af:Trafikstyrelsen (Keld Ludvigsen, formand)DSBMetroselskabetMovia
Koordinationsgruppen udpeger arbejdsgrupper og ansvarlige for løs-ning af de aftalte delopgaver.Ressourcer:Trafikstyrelsen sekretariatsbetjener Direktørforum og Koordinations-gruppen, og leder arbejdet i arbejdsgrupperne.Trafikselskaberne i hovedstadsområdet stiller arbejdsgrupperessour-cer til rådighed i nødvendigt omfang.For at sikre koordineret fremdrift, samt til gennemskrivning og kvali-tetssikring af notaterne fra arbejdsgrupperne, indgås aftale med eks-tern konsulent. Den eksterne konsulent får derudover hovedansvar forat belyse provenueffekter og øvrige økonomiske effekter for selska-berne og deres ejere.
Side 3 (3)