Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Kommissoriet er baseret på forkerteforudsætninger•”Køretiden med bus er en anelse langsommere end med tog”•”Passagererne kan forvente flere busafgange end deeksisterende togafgange”•”Ved at udelade fire stop, kan rejsetiden Odense-Middelfartreduceres med op til 20 minutter”•…og er der overhovedet et kapacitetsproblem?
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Lokalsamfundene affolkes…
•Folk bosætter sig ved offentligetransportmuligheder, især gerne ved toget•Busbetjeningen er væsentligt reduceret; defire byer har reelt kun toget tilbage•Nye børnefamilier har ofte behov for pendling•Bofællesskaber i Skalbjerg søger bevidst atfravælge biltransportKommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Der er tale om et overgangsproblem…•Dobbeltspor Vamdrup-Vojens ultimo 2015•Femern-bælt forbindelse 2021•Ny højhastighedsbane på Vestfyn 2022
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Manglende timedrift og fasteminuttal skræmmer passagererne•Umulig at huske; fra (11!)32-92 minutter mellemtogene•Umulig korrespondancemellem bus og tog•To timer mellem afgangeneselv i myldretiden gør togetubrugeligt i praksis
Timedrift1979 – 2009Elsket og savnetTimedriftens indførelse i 1979med faste minuttal betødfordobling af antallet afrejsende over to år(fra 361.000 til 743.000)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Vi ønsker…
•At kaste lys over det utilstrækkeligekommissorium•At genindføre en køreplan med timedrift og ividest muligt omfang faste minuttal–bør indgå i den kommende operatørkontrakt
•At de nuværende stationer bevares indtileffekten af en hensigtsmæssig køreplan erkendtKommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Lokaltogene udvikles andre steder
•Aalborg, Esbjerg, Århus og mellem Odense ogSvendborg…•På Vestfyn vil vi også gerne udvikle:–Have etableret standsningssted i Erritsø–Integrere lokaltogene bedre med:•Bustrafikken på Fyn og i Trekantområdet (Sydtrafik)•Lokaltog til Kolding/Vejle•Fjerntog (på sigt: ”Timemodellen”)
–På sigt etablere halvtimesdrift i myldretiden (differentieretbetjening af stationerne som på Svendborgbanen)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Tak fordi I lyttede…
Troels Beck(Landdistriktsgruppen Højfyn)Mogens Duus(Vestfyntogets Pendlerklub)Ole Dupont Kofod(trafikkonsulent, BedreTrafik)Erik Hammerbak(Lokaltrafikgruppen)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn