Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1337515_0001.png
1337515_0002.png
1337515_0003.png
1337515_0004.png
1337515_0005.png
1337515_0006.png
1337515_0007.png
1337515_0008.png
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Kommissoriet er baseret på forkerteforudsætninger”Køretiden med bus er en anelse langsommere end med tog””Passagererne kan forvente flere busafgange end deeksisterende togafgange””Ved at udelade fire stop, kan rejsetiden Odense-Middelfartreduceres med op til 20 minutter”…og er der overhovedet et kapacitetsproblem?
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

Lokalsamfundene affolkes…

Folk bosætter sig ved offentligetransportmuligheder, især gerne ved togetBusbetjeningen er væsentligt reduceret; defire byer har reelt kun toget tilbageNye børnefamilier har ofte behov for pendlingBofællesskaber i Skalbjerg søger bevidst atfravælge biltransportKommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Der er tale om et overgangsproblem…Dobbeltspor Vamdrup-Vojens ultimo 2015Femern-bælt forbindelse 2021Ny højhastighedsbane på Vestfyn 2022
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn
Manglende timedrift og fasteminuttal skræmmer passagererneUmulig at huske; fra (11!)32-92 minutter mellemtogeneUmulig korrespondancemellem bus og togTo timer mellem afgangeneselv i myldretiden gør togetubrugeligt i praksis
Timedrift1979 – 2009Elsket og savnetTimedriftens indførelse i 1979med faste minuttal betødfordobling af antallet afrejsende over to år(fra 361.000 til 743.000)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

Vi ønsker…

At kaste lys over det utilstrækkeligekommissoriumAt genindføre en køreplan med timedrift og ividest muligt omfang faste minuttalbør indgå i den kommende operatørkontrakt
At de nuværende stationer bevares indtileffekten af en hensigtsmæssig køreplan erkendtKommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

Lokaltogene udvikles andre steder

Aalborg, Esbjerg, Århus og mellem Odense ogSvendborg…På Vestfyn vil vi også gerne udvikle:Have etableret standsningssted i ErritsøIntegrere lokaltogene bedre med:Bustrafikken på Fyn og i Trekantområdet (Sydtrafik)Lokaltog til Kolding/VejleFjerntog (på sigt: ”Timemodellen”)
På sigt etablere halvtimesdrift i myldretiden (differentieretbetjening af stationerne som på Svendborgbanen)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

Tak fordi I lyttede…

Troels Beck(Landdistriktsgruppen Højfyn)Mogens Duus(Vestfyntogets Pendlerklub)Ole Dupont Kofod(trafikkonsulent, BedreTrafik)Erik Hammerbak(Lokaltrafikgruppen)
Kommentarer til kommissoriet for den af Transportministeriet nedsatte arbejdsgruppe
Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn