Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1331874_0001.png
Talepapir
Vi ønsker, at der bliver foretaget støjmålinger anno 2014, der giver et retvisende billede afdet nuværende støjniveau i området ved Vallensbæk Sø, der i forvejen lægger jord tilDanmarks største motorvejsudfletning.Vi ønsker, at aften og nattestøj måles seperat, for at give et retvisende billede af dennuværende støjpåvirkning af borgere og bebyggelse - og ikke drukner i et dagligtgennemsnit.(Til orientering så beregnes 7-10 dB om aften og nat som en fordobling af støjen, ifølgeMiljøstyrelsen)I tilfældet med anlægget af den ny Ringstedbane har man kun målt jernbanestøjen, og daden ikke overstiger 64dB, er der ikke afsat penge til støjafskærmning..Når nye trafikanlæg projekteres bør være den samlede mængde af støj, der lægges tilgrund for at anlæg af støjdæmpning, og ikke den enkelte støjkilde -Ringstedbanen vil i fremtiden være koblet sammen med Fehmern-forbindelsen ,uden atdette er taget med i BaneDanmarks trafik og støj-beregninger på strækningen.Vallensbæk Kommune med sine små 919 HA, lægger i forvejen jord til to eksisterendejernbaneforbindelser, to motorveje og Danmarks største motorvejsudfletning.Trods ansøgninger er der ikke bevilget midler til at dæmpe den stadig stigende trafikstøj,der i forvejen plager 80 procent af boligerne i kommunen. Ifølge Vejdirekoratets målingerer der sket en fordobling af boliger, der er plaget af støj over 58 dB.Der må være en grænse for, hvor meget mere støj vil man presse ned over hovederne påkommunens 15.000 borgere, der får ødelagt deres nattesøvn, helbred og livskvalitet.Broanlægget er et voldsomt indgreb i natur og miljø, og støjgenerne vil også få storindflydelse på kommunens fremtidige befolkingsudvikling, og prissætningen af ejendommei området.Ifølge Miljøstyrelsen er de 64 dB allerede nu over for den tilladte grænse for jernbanestøj igrønne og rekreative områder, som er en af herlighedsværdigerne, småbørnsfamilier oghårdtarbejdende skatteydere flytter til Københavns vestegn efter.Det må være en menneskeret at kunne sove om natten uden at skulle forstyrres afrumlende godstog og motortrafikstøj i baghaven.Vi har ikke valgt støjen.