Fra:
Sendt:
4. februar 2014 16:58
Til:
Folketingets Oplysning
Cc:
Henrik Hvidesten - Borgmester; Jacob Nordby
Emne:
Mail til Folketingets Transportudvalg
Til Medlemmerne af Folketingets Transportudvalg
På vegne af Bormester Henrik Hvidesten og Ringsted Kommune vil jeg gerne kvittere og takke for jeres
deltagelse ved mandagens besigtigelsen af forholdene i Ringsted omkring baneprojekterne herunder
”flyoveren”.
Vedhæftet finder I det materiale, som blev udleveret i forbindelse med besigtigelsen, og som I naturligvis er
velkommen til at bruge frit.
Det er helt grundlæggende Ringsted Kommunes ønske og anbefaling, at der forud for politisk beslutning om
de endelige baneprojekter er behov for at få synliggjort og sammenlignet de forskellige projekter i Ringsted
by hhv. øst for byen i åbent land.
I den forbindelse finder vi det bl.a. relevant at pege på følgende forhold:
Få foretaget en reel VVM-redegørelse (tager ca. 1 år) med analyse af de miljø- og
samfundsmæssige påvirkninger – nærmere beskrivelse af proces, lovgivning og tid mv. kan ses på
www.vvm.dk.
Få redegjort for anlægsøkonomierne og tidsplanerne.
Få redegjort for de trafikale analyser (simuleringer) og de identificerede trafikale konflikter ved de
forskellige sporlayout.
Få synliggjort de bymæssige belastninger omkring trafiksikkerhed (bl.a. skoleveje og reducerede
parkeringspladser ved Ringsted Station) og støj for en stor del af borgerne i Ringsted By ved den
nuværende løsning holdt op imod en løsning øst for Ringsted.
Få synliggjort, at den valgte løsning vil medføre, at der i anlægsperioden vil skulle påfyldes 278.000
tons grus og råjord samt afgraves 38.000 tons grus og råjord, hvilket tilsammen svarer til transport
af ca. 20.000 lastbillæs i bymæssig bebyggelse.
Få fokus på de ca. 2.000 borgerindsigelser.
Få belyst alle forhold omkring godstrafikken på Ringsted Station.
For så vidt angår anlægsøkonomien og projekttidsplanen for den valgte løsning vil vi særligt pege på
følgende forhold:
”Flyoveren” skal etableres ved hjælp af nedrammet spuns på en eksisterende dæmning – med
meget dårlige tilkørselsforhold for maskiner og materialer, som alt i alt vil være et kompliceret
projekt med en betydelig risiko for såvel økonomien som tidsplanerne.
Hvis det bliver nødvendigt at udskifte broen over Sorøvej (hvis sporsænkning ikke er mulig) samt
etablere et ekstra godsspor på Ringsted Station, så vil anlægsøkonomien ikke blive 346 mio. kr.
men snarere op imod ca. 575-600 mio. kr.
Brugerne/borgerne påføres omkostninger til omlægning af ledninger (vand, el, tele og afløb) ved
den valgte løsning i Ringsted by, hvilket ikke vil være tilfældet ved en løsning øst for Ringsted – kan
også medføre en tidsmæssig forskydning af byggeplanerne.