Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1331754_0001.png
BESIGTIGELSE VED RINGSTED STATION
Dato: 27. januar 2014
Find den bedste samfundsøkonomiske løsning
Arbejdet med planerne for ombygning af Ringsted Station er gået alt for
stærkt, og alternative løsninger er ikke blevet undersøgt. Folketinget risike-
rer derfor at vedtage et lovforslag der vil få fatale konsekvenser for Ring-
steds borgere og natur, og som bygger på yderst usikre vurderinger af øko-
nomien og robustheden for den samlede togtrafik på Sjælland.
Der skal bygges en ny jernbane fra København til Ringsted, og oprindeligt har det
været meningen, at den nye og den eksisterende bane skulle krydse hinanden på
en bar mark øst for Ringsted. Nu har transportministeren imidlertid fremsat et nyt
lovforslag, som betyder, at de to jernbaner i stedet skal krydse hinanden midt i et
bolig- og naturområde i Ringsted by.
Konsekvenserne ved at flytte ”jernbanekrydset” er dog så mangelfuldt belyst, at vi
må opfordre til, at forslaget til den nye lov trækkes tilbage eller i det mindste at
konsekvenserne og alternative løsninger belyses langt, langt bedre.
Der må simpelthen findes alternative løsninger, som er bedre end denne fly-over
lige midt i Ringsted by. Vi ved, at Banedanmark tidligere har arbejdet med en me-
get fin løsning øst for Ringsted, og Banedanmark må have lavet flere alternative
forslag, som de bare ikke har lagt frem for Folketinget.
Vi er glade for den nye bane her i Ringsted, men det nytter altså ikke, at planlæg-
ningen går så stærkt at grundlaget for de vigtige beslutninger ikke er i orden. Fol-
ketinget skal have mulighed for at vælge den bedste og mest samfundsøkonomi-
ske løsning - vi skal leve med den i generationer.
Ringsted Kommune
Erhverv, Fritid og Kommunikations-
center
Rønnedevej 9
4100 Ringsted
Tel.: +45 57 62 82 00
Dir.: +45 57 62 82 04
Mail.: [email protected]
[email protected]
www.ringsted.dk
5798007643362
Problematiske forhold
Negative konsekvenser i anlægsfasen:
De sikre skoleveje afskæres periodevist helt, og vil i flere år blive blandet med
tung arbejdskørsel
Anlægsarbejdet vil i væsentligt omfang blive gennemført i aften- og nattetimer
og i week-ender til stor gene for mange borgere
Det ligger allerede på forhånd fast at bl.a. ramning af spuns vil overskride
gældende støjgrænser
For yderligere information, kontakt
venligst:
Borgmester Henrik Hvidesten, tlf.
24480621
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1331754_0002.png
Transport af jord og andre materialer må nødvendigvis ske igennem bymidten
og tæt bebyggede boligområder
Broudvidelser vil lukke de primære indfaldsveje til byen til stor gene for pend-
lerne til og fra Ringsted
Bekymringer for varige gener:
Den visuelle påvirkning indgår slet ikke i overvejelserne om valg af løsning,
men det konstateres blot at ”anlægget vil have (visuelle) konsekvenser…” og
”…gøre banen mere synlig”.
Projektet risikerer at skabe flere nye trafikale konflikter mellem de forskellige
toglinjer. Det vil betyde forsinkelser og længere rejsetider for alle andre togfor-
bindelser end de gennemkørende tog. Det er en høj pris at betale for at opnå
1 minuts reduktion i rejsetiden for gennemkørende tog
Godshåndteringen forringes. Den skitserede løsning vurderes som teknisk
tvivlsom, og de økonomiske konsekvenser er slet ikke taget med i den samle-
de vurdering af økonomien
Mindst 130 boliger vil ud fra de teoretiske beregninger blive udsat for støj over
lovens grænseværdier, hvilket i bedste fald kan afbødes indendørs – forudsat
at døre og vinduer holdes lukket.
Den rekreative værdi af de bynære naturområder ved Ringsted Å spoleres -
bl.a. ved at træerne fældes over en strækning på næsten 1 km.
Side 2 af 2