Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1330682_0001.png
1330682_0002.png
Vallensbæk 4. februar 2014Baggrund for foretræde I transportsudvalget
Som repræsentanter for 16 grundejerforeninger I Vallensbæk Kommune er vi overraskede over, at der ikkeer afsat så meget som en krone til støjdæmpende foranstaltninger I forbindelse med anlægget af enjernbanebro i 17 meters højde over motorvejsudfletningen ved Vallensbæk sø.Beboerne i området er i forvejen ramt af en stadig stigende mængder støj (pt 64 dB) fra Danmarks størstemotorvejsudfletning og to jernbaner, men får nu tilført yderligere en støjkilde fra BaneDanmarks nyeKøbenhavn-Ringsted-anlæg igennem det åbne, rekreative grønne område, hvor der i forvejen hverkenfindes støjvolde eller støjafskærmning.Vi forstår ikke, at man i forbindelse med anlægsarbejdet ikke har taget højde for den samlede støjmængde,man fra 2018 vil sende ud -24/7 - over de sagesløse skatteydere, eller at der ikke er udregnet en løsning,der fører jernbanen under motorvejsforgreningen i en tunnel, og dermed sikrer fremtidens borgere iVallensbæk og fremadrettet sparer samfundet for millioner af skattekroner i støjdæmpendeforanstaltninger.En jernbane i 17 meters højde vil ikke bare være umulig at støjsikre, med mindre vi som muldvarpe skalbegraves bag ligeså høje støjvolde, men vil også være en stressfaktor for alle de borgere, der netop harvalgt at bo udenfor København-metropolen i grønne, rekreative områderGrænsen for støjen skal være en samlet målt støj fra motorvej og jernbane – og ikke som nu målt hver forsig, idet det ikke giver et korrekt billede af den støjpåvirkning, der vil være en realitet efter 2018.V i beder om, at der bliver udregnet en retvisende trafikprofil af den samlede mængde støj fra motorvejog jernbane, samt at aftenbelastningen af støj fra godstog holdes adskilt fra dagsgennemsnittet, da aftenog nat er det tidspunkt . hvor støjen er mest generende. (jf. Miljøstyrelsens hjemmeside om virkning afstøj: )Bane-Danmark bør pålægges at revurdere broløsningen over Vallensbæk Sø og fremkomme med et forslagtil en tunnelløsning under motorvejsudfletningen/alternativt anden støjdæmpning.Vi mener, det er en menneskeret at kunne sove om natten uden at blive generet af larm fra motorvej ogtung godstogstrafik, som kun vil være stigende, når Fehmern-forbindelsen bliver en realitet.Vi undrer os over, at miljøredegørelsen hæfte 3, der omhandler jernbanebroen ved Vallensbæk sø ikke ertilgængelig på BaneDanmarks hjemmeside for Ringstedbanen, således at det for os som borgere er muligtat se, hvad projektet indebærer for området.Med baggrund i ovenstående forbeholder vi os ret til at klage til Miljøstyrelsen over overskridelse afgrænseværdier for jernbaner i rekreative områder på 5 dB, samt indbringe sagen for EU ogMenneskeretskommissionen med opsættende virkning.På 16.grundejerforeninger i Vallensbæks vegneErik Ødemark formand i ejerlaguet Rendsagerparken, Vallensbæk
Bilag: Miljøstyrelsens hjemmeside:http://www.mst.dk/Borger/stoej/hvad_er_stoej/virkning_af_stoej/virkning_af_stoej.htm

Støj i det eksterne miljø er normalt ikke så kraftig, at den giver høreskader.

Støjen kan imidlertid være generende, hvilket kan medføre

kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnforstyrrelser, forhøjet blodtryk og

forøget risiko for hjerte-karsygdomme og slagtilfælde. Det er vurderet, at

flere hundrede danskere hvert år dør for tidligt som følge af vejstøj.

Til orientering har Vallensbæk ifølge Danmarks Statestik det højeste antal af

slagtilfælde i Danmark pr. indbygger.