Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
Bike Detection SystemMinimerer risikoen for højresvingsulykker
Definition af problemetDe fleste store lastbiler, busser og andre størrekøretøjer har, det som populært kaldes en”blind vinkel” i relation til, hvad chaufføren kanse i sit højre sidespejl.Såfremt en cyklist befinder sig i, eller kører ind idette område – som jo ikke kan ses afchaufføren i hans sidespejl – har vi risikoen foren
HøjresvingsulykkeHvis lastbilen skal til højre og ikke kan secyklisten i den ”blinde vinkel”, og cyklistensamtidig måske er uopmærksom på lastbilen og”holder på sin ret” til at køre frem, kan denfrygtelig ulykke ske at cyklisten bliver kørt overaf lastbilen.
En professionel løsningVi har lavet en del research på problemet og finder, at den bedste måde at forhindreHøjresvingsulykker på, er at være 100 procent sikker på at chaufføren bliver opmærksom, i detøjeblik der befinder sig en cyklist i hans blinde vinkel.Vi har derfor udviklet:
Bike Detection SystemBike Detection System består af 2 hoved komponenter:1. Et RFID ( Radio Frequence Identification ) system, hvor der monteres en antenne og en læserpå lastbilen. Antennen læser de TAGS – mikrochips uden batterier – som skal monteres på allecykler.TAG´en på cyklerne indeholder en bestemt kode, som læses og identificeres af RFID læseren.Når læseren detekterer en cykel TAG, afgives straks synligt og hørbart alarm signal somchaufføren ikke kan undgå at bemærke.Antennen justeres individuelt på det enkelte køretøj, til en indstilling som gør at kun cyklister ichaufførens blinde vinkel, detekteres. Altså ingen alarmer for cyklister som er udenfor denblinde vinkel.2. På lastbilens højre side, er placeret 2 kameraer, som tilsammen dækker chaufførens blindevinkel fuldstændigt. I det øjeblik RFID læseren detekterer en cykel TAG, afgives et tydeligtsynligt og hørbart alarmsignal. Chaufførens opmærksomhed driver ham til at se på den storefarve LCD skærm som er placeret i hans synsfelt, og han ser omgående cyklen.
Ingen falske alarmerDa TAG´en bliver kodet med en bestemt mængdedata – som naturligvis er den samme for alle cykler– vil falske alarmer ikke kunne forekomme.RFID læseren vil KUN afgive alarm signal, når dendetekterer en cykel TAG, med dens bestemte data.Selve de TAGS som skal sidde på cyklerne – én påforhjulet og én på baghjulet – KUNNE f.eks.Indstøbes i en refleks som vist på billedet her.
Her ser du LCD skærmen og de 2kameraer som monteres på lastbilen
Virker det i praksis ?Ja – det virker også i praksis.Vi har i samarbejde med en lokal RFID specialist, monteret en prototype på en stor MAN lastbil ogforetaget flere tests.I den følgende lille video, ses det med tydelighed hvordan systemet virker.Vi gør opmærksom på at både RFID antenne og alarmblink ved LCD skærmen er prototyper.I den produktionsklare model, bliver RFID antennen væsentligt mindre og sandsynligvis integreretmed lastbilens højre sidespejl.Både den synlige og den hørbare alarm når en TAG detekteres, vil blive indbygget i LCD skærmen.Vi er og har været i løbende dialog med Teknologisk Institut – Transport og Logistik – som delsbekræfter funktionaliteten i vores system, og dels både kan og vil forestå en egentlig test oggodkendelse af system for kommercielt brug.Bike Detection System er patentanmeldt 23. oktober 2013.
Bike Detection System video