Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 138
Offentligt
Notat om udvidet arbejdstid og udbetaling af erstatning til naboer vedMarmorkirken
2014-01-22
Politiken bragte lørdag d. 11./01. 2014 flere artikler om metrobyggeriet ved Marmorkirkenmed fokus på udvidet arbejdstid og erstatning til naboer. Metroselskabet har bidragetmed en række oplysninger til artiklerne, hvoraf væsentlige af disse informationer ikke ermedtaget i artiklerne. Nærværende notat er udarbejdet med henblik på at oplyseselskabets interessenter om de faktuelle forhold for så vidt angår udvidet arbejdstid ogudbetaling af erstatning til naboer ved Marmorkirken for at give et helhedsperspektiv påsagen.
Sammenfatning
I artiklerne gives det indtryk, at naboerne til metrobyggeriet ved Marmorkirken vil bliveudsat for sundhedsskadelig støj uden at have mulighed for at afbøde disse skadeligegener. Som det fremgår af nærværende notat, følger Metroselskabet i enhver henseendeEkspropriationskommissionens principbeslutning om erstatninger til de enkelte husstandeog udbetaler erstatningen i umiddelbar tidsmæssig sammenhæng med, at den udvidedearbejdstid iværksættes. Desuden kan naboerne selv beslutte, om erstatningen skalanvendes til midlertidig fraflytning, til støjreducerende vinduer eller andreafværgeforanstaltninger.Endvidere er det væsentligt at være opmærksom på, at den længste periode med de meststøjende arbejder i forbindelse med byggeriet af stationen ved Marmorkirken forventesafsluttet i marts 2014.
Baggrund om udvidet arbejdstid ved Marmorkirken
I 2010 åbnede Metroselskabets ejere Københavns Kommune, staten og FrederiksbergKommune mulighed for at udvide arbejdstiden til døgnarbejde på fire byggepladser udover de tre allerede godkendte tunnelarbejdspladser. Denne mulighed søgteMetroselskabet om tilladelse til at udnytte i foråret 2013. I stedet for at arbejde heledøgnet på fire byggepladser, ansøgte selskabet om et revideret forslag, som selskabetfandt mere optimal for såvel naboer til metrobyggeriet som hensynet til byggeprocessen.Ansøgningen indeholdt forslag om døgnarbejde ved Marmorkirken, tidligere opstart afdøgnarbejdet på tunnelarbejdspladsen i Øster Søgade samt en generel udvidelse afaftenarbejdet på de øvrige byggepladser, primært når det mest støjende arbejde varoverstået. Dermed ville antallet af naboer, der ville blive udsat for arbejde om natten,blive reduceret markant.Forslaget blev godkendt politisk i juni 2013. I midten af juli gav Københavns Kommunes
MS-X-DS-UDVARB-0029
Version 2.0
Page 1 of 5
miljømyndighed tilladelse til døgnarbejdet ved Marmorkirken. Dette arbejde har sidenslutningen af juli 2013 været sat i bero på grund af Natur- og Miljøklagenævnetsbehandling af en klage over den udvidede arbejdstid.Københavns Kommunes miljømyndighed har efter behandlingen af sagen i Natur- ogMiljøklagenævnet udarbejdet et nyt påbud, der indeholder godkendelse af døgnarbejdeved Marmorkirken. Dette påbud har været sendt i høring, og miljømyndighedenfastlægger i øjeblikket de nye rammer.En udvidelse af arbejdstiden ved Marmorkirken vil betyde en halvering af perioden meddet mest støjende arbejde.
Det igangværende arbejde ved Marmorkirken
Arbejdet ved Marmorkirken er lige nu i sin mest støjende fase. Arbejdet består i at støbevæggene til den kommende station. Det sker ved at støbe 40 meter dybe paneler ét afgangen. Der er på nuværende tidspunkt lavet 106 ud af 120 paneler. Entreprenørenforventer at være færdig med panelerne i februar og således kort tid efter, at denudvidede arbejdstid er startet. Derefter skal stationen forberedes til at få lagt den såkaldtetopplade på stationen. Det indebærer, at betonen på den øverste del af pælene skalfjernes. Betonnedbrydningsarbejdet er meget støjende og vil derfor alene ske itidsrummet kl. 7-18 på hverdage. Arbejdet forventes afsluttet i marts 2014. Derefter gårarbejdet under jorden, og støjen aftager. Arbejdet under jorden vil også foregå i døgndrift.
Støjen stiger ikke
Den længste periode med det mest støjende arbejde er etablering af væggene tilstationen, som finder sted lige nu, og forventes afsluttet i marts 2014. I det nuværendepåbud er støjgrænsen fastlagt til 78 dB(A) i gennemsnit. Med det kommende påbud, somKøbenhavns Kommune sendte i høring før jul, vil byggearbejdet få tilladelse til at udførestøjende arbejder op til 86 dB(A). Denne forskel på 8 dB (A) mellem det gældende påbudog det forventede kommende påbud skyldes alene, at Natur-og Miljøklagenævnet harstillet krav om en anden teknisk metode til beregning af støjen. Selve den faktiske støj framaskinerne vil være den samme, som naboerne har oplevet under hele perioden medstøbning af paneler, og er således i realiteten uændret. Der er således alene tale om enteknisk anden beregningsmetode, som lever op til nævnets krav. Metroselskabetsmålinger af støjen ved byggepladsen i december viser, at støjen lå på mellem 70-76 dB(A).
Døgnarbejdet begynder, når det mest støjende arbejde slutter
Når Københavns Kommunes miljømyndighed har meddelt det nye påbud med tilladelse tildøgnarbejde ved Marmorkirken, vil entreprenøren på pladsen igangsætte mobilisering afyderligere arbejdskraft.Det betyder, at der forventes en løbende udvidelse af arbejdstiden, men at der ikke vilvære døgnarbejde dagen efter, at påbuddet kommer. Naboerne vil dog blive kompenseretfor døgnarbejde, når arbejdstiden udvides.For at være klar til tunnelboremaskinernes ankomst til stationen vil behovet fordøgnarbejde gælde frem til sommer 2015. Som nævnt ovenfor vil den længste periodemed det mest støjende arbejde være overstået efter marts 2014.
MS-X-DS-UDVARB-0029
Version 2.0
Page 2 of 5
Information af naboerne er omfattende
Naboerne ved Marmorkirken bliver ligesom naboerne til de øvrige arbejdspladser løbendeinformeret om arbejdet på pladsen. Siden efteråret er der hver 14. dag udarbejdet etnyhedsbrev til naboerne, som bliver sat op på ejendommenes hoveddøre. Dette er etsupplement til den løbende information, som lægges på temasiden om byggepladsen vedMarmorkirken på Metroselskabets hjemmeside.Naboerne ved Marmorkirken er desuden siden selskabets anmodning til KøbenhavnsKommune om udvidet arbejdstid i april 2013 løbende blevet holdt orienteret ombehandlingen af sagen i kommunen, Ekspropriationskommissionen og Natur- ogMiljøklagenævnet. Det er sket ved breve til den enkelte nabo, ved opslag, vedMetroselskabets mobile informationsstand (Åben Skurvogn) og ved Åbent Husarrangement.Ved særlige lejligheder, hvor der er brug for hurtig information til naboerne, informeresnaboerne via sms. Det kan fx være ved en forsinkelse af en støbning, som gør, at arbejdetfortsætter efter kl. 18.
Erstatning og aflastning
Metroselskabet henvendte sig i foråret 2013 til Ekspropriationskommissionen samtidigmed, at selskabet ansøgte Københavns Kommunes miljømyndighed om tilladelse til atarbejde med udvidet arbejdstid. Metroselskabet anmodede Ekspropriationskommissionenom at vurdere, om den naboretlige tålegrænse ville blive overskredet i forbindelse medudvidet arbejdstid, og der i givet fald kunne træffes en principbeslutning om erstatning tilnaboerne. Dette skete bl.a. med henblik på at effektivisere processen af hensyn tilnaboerne: Metroselskabet kunne tilbyde naboerne erstatning på baggrund afprincipbeslutningen, de naboer, der var tilfredse med erstatningsniveauet, behøvede ikkeindividuelt at indbringe sagen for Ekspropriationskommissionen, og erstatningen kunneudbetales hurtigt. Det er Ekspropriationskommissionen, der har truffetprincipbeslutningen, hvori erstatningsbeløbene er fastsat. Metroselskabet har den 25. juli2013 sendt erstatningstilbud til 91 husstande. I disse husstande bor ca. 150erstatningsberettigede personer.Erstatningstilbuddet indebærer, at naboerne får de første tre måneders erstatningudbetalt på én gang, så man har mulighed for at disponere. Der er tale om erstatningenfor udgifter til afværgeforanstaltninger og det er således op til den enkelte nabo atbeslutte, hvilke afværgeforanstaltninger der skal etableres.Erstatningen er efter Ekspropriationskommissionens og Metroselskabets opfattelseskattefri, og kommissionen har den 9. januar 2014 anmodet SKAT om at bekræfte dette.Når Københavns Kommunes miljømyndighed har udstedt et nyt påbud med rammerne forarbejdet ved Marmorkirken, vil Metroselskabet orientere naboerne:De 50 husstande, der allerede har indgået en aftale med Metroselskabet omerstatning, vil få oplyst, at udbetalingen af erstatningen bliver genoptaget, nårarbejdet i udvidet arbejdstid genoptages.De 41 husstande, der ikke har indgået en aftale med Metroselskabet om
MS-X-DS-UDVARB-0029
Version 2.0
Page 3 of 5
erstatning, vil få genfremsendt et erstatningstilbud. Erstatningen vil bliveudbetalt, når arbejdet i udvidet arbejdstid er genoptaget, ogEkspropriationskommissionen har godkendt aftalen.Metroselskabet forventer, at alle naboerne er blevet orienteret og eventuelt har modtagetet nyt erstatningstilbud senest 2 uger efter meddelelsen af påbuddet.Hvad angår aflastning, har Ekspropriationskommissionen besluttet, at naboerne vedMarmorkirken, som påvirkes af støj over 55 dB (A), men ikke er berettiget til den højesteerstatning (20.000 kr.) - udover deres lavere erstatningsbeløb skal tilbydes etaflastningstilbud.Ved Marmorkirken tilbydes naboerne at benytte værelser på Hotel Phoenix fra kl. 7-22 alleugens dage samt kontorordning på Regus/FirstClients Kontorhotel, Gammel Kongevej 1 fra8.30-23.00 på hverdage.Det fremgår af artiklerne i Politiken, at en nabo til arbejdspladsen ved Marmorkirken kanvære nødsaget til at låne penge i banken for at få råd til at flytte på grund af udgifterneforbundet med depositum og forudbetaling af husleje.Ekspropriationskommissionens principbeslutning og Metroselskabets erstatningstilbud erimidlertid formuleret således, at dette ikke burde være nødvendigt.Hvis en beboer accepterer Metroselskabets erstatningstilbud vil de første 3 månederserstatning blive udbetalt på én gang, når anlægsarbejdet i den udvidede arbejdstid erpåbegyndt. Efterfølgende sker udbetalingen forud hver den 15. i måneden i den periode,hvor der arbejdes med udvidet arbejdstid. Hvis en beboer har brug for at få udbetalt etstørre engangsbeløb fx til dækning af udgifter forbundet med afværgeforanstaltninger(støjdæmpende vinduer, ombygning af lejlighed el.lign.) eller til betaling af depositum i enmidlertidig bolig, kan der indgås aftale med Metroselskabet herom.Hvis beboeren udsættes for døgnarbejde, og det gennemsnitlige udendørs støjniveau iden udvidede arbejdstid er højere end 65 dB (A), har beboeren endvidere krav på i alt20.000 kr. i godtgørelse for flytteudgifter, hvis beboeren flytter midlertidigt i periodenmed udvidet arbejdstid.Metroselskabet har ikke på nuværende tidspunkt modtaget henvendelser fra naboer, derhar anmodet om at få udbetalt beløb til flytteudgifter i forbindelse med udvidetarbejdstid. Metroselskabet har fået en enkelt henvendelse fra en nabo ved Marmorkirkenmed spørgsmål om fraflytning og forudbetaling til indskud i forbindelse med udvidetarbejdstid. Efter den første dialog har Metroselskabet ikke hørt yderligere fra naboen.Det er korrekt, som det fremgår af artiklen, at hvis naboen først har indgået aftale omerstatning med Metroselskabet, kan denne ikke indklages over for kommissionen.Omvendt er selskabet også bundet af aftalen, eksempelvis skal selskabet stadig udbetaleerstatning på uændret niveau, selvom støjen i realiteten viser sig at være lavere endforudsat i aftalen.Metroselskabet har i henhold til lovgivningen ikke mulighed for at tildeleerstatningsboliger. Metroselskabet søger dog altid at være behjælpelig over for naboermed særlige behov, hvilket eksempelvis indebærer, at hvis der er naboer med helt særligepersonlige vanskeligheder som sygdom eller handicaps, vil Metroselskabet gerne være
MS-X-DS-UDVARB-0029
Version 2.0
Page 4 of 5
behjælpelige med at søge information om ledige boliger og lign.Ekspropriationskommissionen har dog åbnet mulighed for, at der i særlige situationer,hvor personlige forhold spiller en betydelig rolle, er mulighed for at indbringe spørgsmåletom genhusning til kommissionens afgørelse. Kommissionen anfører specifikt, at der skalfremlægges dokumentation i form af lægeerklæringer o.l.Dette vil i praksis foregå på den måde, at pågældende i første omgang retter henvendelsetil Metroselskabet med henblik på at få sin sag behandlet, hvorefter sagen skal godkendesaf Ekspropriationskommissionen.Ved imødekommelse af en anmodning om genhusning på baggrund af særlige personligeforhold vil der normalt ikke blive udbetalt et erstatningsbeløb – men i stedet indgået engenhusningsaftale, idet Metroselskabet i givet fald betaler udgifterne tilgenhusningslejligheden i den pågældende periode, og man vil normalt ikke have adgang tilsin egen lejlighed i den pågældende periode.I alt har knap 1800 naboer til metrobyggeriet modtaget tilbud om erstatning. Lidt over1400 af naboerne har pr. 15. januar 2014 takket ja til tilbuddet. 6 naboer har formelt afvisterstatningstilbuddet.
Begrænset antal lastbilkørsler og kun i dagtimer
I artiklerne i Politiken problematiseres kørslen med lastbiler til arbejdspladsen vedMarmorkirken. På en gennemsnitlig arbejdsdag er der i øjeblikket cirka 20 lastbilkørsler.Dette antal kan i perioder være lidt højere, men udgør en yderst begrænset forøgelse afdet daglige antal køretøjer i St. Kongensgade. Ifølge de seneste tilgængelige trafiktællingerfra Københavns Kommune kører der hver dag 14.800 biler – heraf 695 busser eller lastbiler(tung trafik) i døgnet på en gennemsnitlig hverdag i Store Kongensgade. Som hovedregeler der ingen lastbiltrafik til og fra arbejdspladsen uden for almindelig arbejdstid, som erhverdage mellem 7-18. Det er korrekt, at lastbilerne med beton er nødt til at holde oglæsse betonen af, inden de kører bort igen, men dette sker i den almindelige arbejdstid.Det skal afslutningsvis anføres, at Metroselskabet har fuld forståelse for, at de ca. 150nære naboer til metrobyggeriet ved Marmorkirken oplever, at de er stærkt generede afbyggeriet og den usikkerhed der har været omkring deres muligheder for erstatning m.v.som følge af klagesagsbehandlingen i nævnet.Metroselskabet har under hele forløbet søgt at give en præcis, rettidig og forståeliginformation til naboerne, samt stå til rådighed for besvarelse af spørgsmål via møder,telefon, mail og hjemmeside.
MS-X-DS-UDVARB-0029
Version 2.0
Page 5 of 5