Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7262 6790info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens ud-kast til forordning om den tekniske specifikation for in-teroperabilitet for tilgængelighed i Unionens jernbanesy-stem for bevægelseshæmmede personer og personermed handicap (TSI PRM)
1.
Resumé
Den 29.-30. januar 2014 vil der blive afholdt møde i udvalget forinteroperabilitet på jernbaneområdet (RISC-komitéen). Her for-ventes der fremsat en række forslag til opdaterede kommissions-forordninger om tekniske specifikationer for interoperabilitet(TSI’er) i EU’s jernbanesystem til vedtagelse i komitéprocedure ihenhold til artikel 29 stk. 2 i interoperabilitetsdirektivet. TSI’er erEU-harmoniserede tekniske krav, der skal understøtte en åben oggrænseoverskridende jernbane.De tekniske specifikationer indeholder bl.a. krav til den fysiskeindretning af infrastrukturen og togene, formidling af information,udformning af perroner, adgangsveje, herunder broer, fodgænger-tunneler, ramper, rullende trapper, elevatorer og rullende fortove.Et af forslagene til kommissionsforordning er af væsentlig betyd-ning og vedrører vedtagelse af den opdaterede tekniske specifika-tion om tilgængelighed på jernbaneområdet (TSI PRM). TSI PRMer med til at understøtte adgangen for bl.a. bevægelseshæmmedetil jernbanetransport.2.Baggrund
På RISC-komitémødet 29.-30. januar 2014 vil Kommissionenfremsætte et forslag til opdaterede tekniske specifikationer for in-teroperabilitet om tilgængelighed (TSI PRM). Tekniske specifikati-oner er bl.a. krav til den fysiske indretning af infrastrukturen ogtogene, formidling af information, udformning af perroner, ad-
Side 1 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
gangsveje, herunder broer, fodgængertunneler, ramper, rullendetrapper, elevatorer og rullende fortove.I RISC kan medlemslandenes repræsentanter afgive deres meningom forslaget før det endeligt vedtages af Kommissionen - forudsatat Rådet og Europa-Parlamentet ikke modsætter sig vedtagelsen.Forslaget vil erstatte den gældende TSI PRM (2008/164/EF).3.Formål og indhold
TSI PRM’s formål er at øge bevægelseshæmmedes adgang til jern-banetransport. Alle TSI’er skal revideres løbende, men den aktuel-le revision af TSI PRM skal desuden ses i lyset af FN-handicapkonventionen. Ifølge konventionen skal deltagerstaterneidentificere og eliminere hindringer for handicappedes adgang tiltransport.Kommissionen lægger op til, at konventionen for jernbanens ved-kommende skal gennemføres via TSI PRM. Således lægges op tilen fælleseuropæisk retlig gennemførelse af en FN-konventionfremfor en national retlig gennemførelse.Det Europæiske Jernbaneagentur har lavet en analyse, der viser,at den gældende TSI i praksis kun anvendes i ringe grad. Derforhar Kommissionen fundet anledning til at foreslå tre nye tiltag:a) Medlemslandene skal etablere en database for tilgængelig-hed,b) TSI’ens anvendelsesområde skal udvides, ogc) Medlemslandene skal udarbejde en national implemente-ringsplan for tilgængelighed på jernbanen.Kommissionen anser således et krav om en strategisk investe-ringsplan for hver medlemsstat som katalysator for øget tilgænge-lighed. Herudover foretages en ajourføring af TSI’ens tekniskekrav bl.a. på baggrund af den teknologiske udvikling.a) Database for tilgængelighedI forslaget til den nye TSI PRM lægges der op til at medlemslande-ne hver især udarbejder en database, der viser, hvad status er fortilgængelighed på samtlige jernbanestationer og i togtyper i denpågældende medlemsstat.Formålet med databasen er tosidet. Kommissionen vurderer, atmedlemsstaterne skal bruge databasen som grundlag for at udar-bejde en national implementeringsplan for TSI’en. Desuden skaldatabasen kunne tilgås af passagerer, som ønsker information omtilgængelighed på stationer og i tog.b) Udvidelse af anvendelsesområdet
Side 2 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
Efter interoperabilitetsdirektivet skal alle TSI’ers geografiske an-vendelsesområde udvides i takt med at TSI’erne opdateres. TSIPRM gælder i dag på det såkaldte transeuropæiske jernbanenet(TEN-T). I Danmark omfatter det de statslige hovedstrækninger,der forvaltes af Banedanmark og befares af DSB, samt stræknin-gen Hjørring-Hirtshals, der forvaltes og befares af Nordjyske Jern-baner.Ved opdateringen udvider Kommissionen TSI PRM til at gælde påhele det danske jernbanenet, også privatbanerne. Samtlige privat-banestrækninger bliver omfattet: Udover Hjørring-Hirtshals er detFrederikshavn-Skagen, der også forvaltes af Nordjyske jernbaner,Lille Nord, Frederiksværk-, Nærum-, Gribskov og Hornbækbanen(forvaltes af Lokalbanen), Odder- og Lemvigbanen (forvaltes afMidtjyske Jernbaner) og Lollands-, Tølløse-, Øst- og Odsherreds-banen (forvaltes af Regionstog).c) En national implementeringsplan for TSI’enKommissionen lægger i sit forslag op til, at medlemsstaterne selvkan afgøre, hvilke tilgængelighedstiltag der udrulles hvornår. Derer således ikke fastsat en dato for, hvornår samtlige stationer ogtogtyper skal være tilgængelige i TSI’ens forstand i de respektivemedlemsstater.Den nationale implementeringsplan for TSI’en skal ifølge forslagettage hånd om eliminering af de identificerede hindringer. Planerneskal være 10-årige strategiske planer, der fornyes løbende.4.Europa-Parlamentets udtalelser
Da TSI’er behandles efter komitologi-procedure, har Europa-Parlamentet en periode på 3 måneder til at komme med evt. ind-sigelser, før reglerne formelt er vedtaget.5.Nærhedsprincippet
TSI´en er en gennemførelsesforanstaltning (udmøntning) for enallerede vedtagen retsakt (interoperabilitetsdirektivet). Der kandog stilles spørgsmål ved at anvende fælleseuropæiske tekniskeforskrifter til at gennemføre forslag, som hovedsagelig har inden-landsk effekt.Det foreliggende forslag vurderes ikke at udfordre nærhedsprin-cippet yderligere, idet medlemslandene selv kan bestemme om-fanget og udrulningstakten af implementeringsplaner.6.Gældende dansk ret
Forslaget har i sin nuværende udformning kun mindre lovgiv-ningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 3 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
Kommissionens beslutning 2008/164/EF om TSI PRM bliver ophæ-vet i forbindelse med vedtagelse af det nye forslag. TSI PRM ergennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 675 af 26. juni2008.Hvis forordningsforslag vedtages, skal denne bekendtgørelse op-hæves.7.Konsekvenser
Ifølge en konsekvensanalyse, udarbejdet af Det Europæiske Jern-baneagentur, har forslaget indirekte positive samfundsøkonomiskeeffekter i form af øget beskæftigelse blandt bevægelseshæmmedepersoner som følge af forbedret tilgængelighed til jernbanetrans-port.Grundlaget for agenturets konklusion er en antagelse om, atmanglende adgang til transport er den største hindring for bevæ-gelseshæmmede personers adgang til beskæftigelse.Der er flere forhold i udkast til TSI PRM, der endnu ikke ligger fast.Udvidelsen af anvendelsesområdet til hele jernbanenettet kanmedføre store økonomiske konsekvenser for Danmark. Nedenforgennemgås konsekvenser af de tre tiltag, som Kommissionen harforeslået.Database for tilgængelighedKommissionen lægger op til at vedtage forslaget i en komitéproce-dure 29.-30. januar 2014. Dette gælder dog ikke den del afTSI’en, der vedrører databasen for tilgængelighed, som Kommissi-onen ønsker at vedtage på et senere tidspunkt.Arbejdet omkring udformning og omfang af databasen er endnuikke færdiggjort. Det betyder, at Kommissionen ønsker en vedta-gelse af TSI PRM, inden den endelige afklaring for databasen ogdertil hørende konsekvensanalyse, herunder en cost-benefit analy-se, foreligger.Kommissionen har i de seneste år foranlediget stadig flere databa-ser/registre på jernbaneområdet uden at have en klar strategi forderes etablering. Der er væsentlige uklarheder forbundet med da-tabasen i dette forslag. Det er fx ikke afklaret, hvordan de to for-skellige formål vedrørende tilgængelighedsoplysninger til bevægel-seshæmmede personer og oplysninger, der danner grundlag for ennational implementeringsplan, kan forenes.Det er desuden uafklaret, om Kommissionen lægger op til en nati-onal database eller en fælles EU-database. En tilgængelighedsda-tabase kan potentielt indebære store omkostninger for medlems-
Side 4 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
landene alt afhængig, hvilket formål databasen skal tjene og hvil-ken udmøntning der vælges for denne.Udvidelse af anvendelsesområdet og implementeringsplanUdvidelse af anvendelsesområdet i forhold til etablering afnyesta-tioner ognyetog kan gennemføres på statens net uden størreøkonomiske konsekvenser for Danmark, idet disse allerede i dagskal opfylde tilsvarende tekniske krav.Forslaget i dens nuværende form vurderes at kunne medføre storeøkonomiske konsekvenser i forbindelse medopgraderingaf eksi-sterende stationer. Udgifterne bliver udløst i det tempo der foreta-ges større ændringer på eksisterende stationer eller i den takt, derer angivet i den nationale implementeringsplan.Forslagets krav om tilgængelighed kan i Danmark opfyldes ved toforskellige metoder:a) ved at bibeholde de eksisterende perronhøjder, ellerb) ved at ensarte de eksisterende perronhøjder til 55 cm.Ved metode a) opnås tilgængeligheden ved bl.a. at udruste togmed lifte og ved at etablere gangtunneller og – broer på stationer.Banedanmark og DSB har vurderet, at de samlede omkostningerpå statens net til denne løsning vil udgøre ca. kr. 513 millioner.Heri er ikke medtaget meromkostninger til bl.a. yderligere perso-nale i togene til betjening af liftene.Desuden er ikke medtaget et såkaldt korrektionstillæg på op til50%, der har til hensigt at modsvare den budgetusikkerhed, der iprojekteringsfasen er ved visse anlægsprojekter; jf. principperne iny anlægsbudgettering.For så vidt de eksisterende forskellige perronhøjder bibeholdes,skal følgende foretages for at sikre fuld tilgængelighed:Nyetablering af perronovergangeEtablering af elevatorer på stationer, hvor der forefindesgangtunneller og –broer uden elevatorerEtablering af lifte i tog.
Ved metode b) vil der med en perronhøjde på 55 cm kunne opnåstilgængeligheden ved adgang mellem perron og togenes lavgulvs-sektioner bliver niveaufri. Banedanmark og DSB har vurderet, atomkostningerne til denne løsning sammenlagt vil udgøre ca. kr. 10milliarder. Dette er inklusiv opgradering af eksisterende stations-bygninger, gangtunneller og forpladser, etablering af ledelinjer påS-togsperroner mm. samt indkøb af nye tog, der matcher perron-højden samt 50 % korrektionstillæg jf. ny anlægsbudgettering.
Side 5 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
For at opnå tilgængelighed vil følgende ændringer på perroner ogstationer være nødvendige:Genstande og installationer på de berørte perroner skalhæves/sænkes (f.eks. elevatorer, belysning, skærme mv.)Nyetablering af ledelinjer på de hævede/sænkede perronerNyetablering af perronovergange, hvor toghastighed er un-der 140 km/tEtablering af gangbroer/-tunneller og elevatorer ved togha-stighed overstiger 140 km/tEtablering af ramper til de hævede perroner.
Da der ikke foreligger krav om slutdato for implementering, kan deårlige udgifter ikke beregnes. De ovennævnte beløb skal ses somen merudgift i forhold til at optimere tilgængelighed i Danmark in-denfor den kommende TSI PRM’s rammer på statens net.Der er ikke foretaget en egentlig sammenligning mellem kravene iden gældende og den kommende TSI PRM, men Banedanmark ogDSB’s vurderinger er baseret på en undersøgelse af hvad dermangler at blive opgraderet på statens net og tog for at kunne op-fylde forslagets tekniske krav.Privatbanestrækninger er ikke omfattet af den gældende TSI PRM- med undtagelse af strækningen Hjørring-Hirtshals. Forslaget idens nuværende form vurderes at medføre økonomiske konse-kvenser for privatbanestrækninger på grund af udvidelse af an-vendelsesområdet. Det skal bemærkes, at udgifterne, ligesom påstatens net, bliver udløst i det tempo der foretages større ændrin-ger på eksisterende stationer eller i den takt, der er angivet i dennationale implementeringsplan.8.Høring
Opdatering af TSI PRM er foretaget af en arbejdsgruppe under DetEuropæiske Jernbaneagentur. Arbejdsgruppen består af Det Euro-pæiske Jernbaneagentur, repræsentanter fra nationale sikker-hedsmyndigheder og brancheorganisationer samt interesseorgani-sationer (handicaporganisationer m.fl.). Trafikstyrelsen har delta-get aktivt i arbejdsgruppen.Forslaget til den opdaterede TSI PRM er endvidere sendt i høring iDanske Handicaporganisationer, jernbanevirksomheder og jernba-neinfrastrukturforvaltere, der har mulighed for at fremkomme medbemærkninger senest onsdag den 22. januar 2014. Parterne er ihøringen alene fremkommet med bemærkninger af teknisk ogtekstnær karakter, hvilke ikke berører problemstillingerne behand-let i nærværende notat.9.Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 6 (7)
NotatJournal TS10000-00063Dato 17. januar 2014
På baggrund af diskussionerne på RISC udvalgets møder i juni ogoktober 2013 er det usikkert, hvor stort et antal af medlemslandeder vil støtte forslaget i dets nuværende form.En række beslægtede lande har hidtil udtalt sig kritisk om Kom-missionens udspil.10.Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man er posi-tivt indstillet over for gradvist at øge tilgængeligheden til jernba-nen.Regeringen finder, at for så vidt medlemslandene selv kan afgøreomfanget og takten for udrulning af de nationale implemente-ringsplaner for opnåelse af tilgængelighed, er dette i tråd mednærhedsprincippet. Regeringen vil være særligt opmærksom på,at der ikke ændres ved dette princip.For regeringen er det vigtigt, at bevægelseshæmmede personerhar adgang til oplysninger om tilgængelighed til jernbanetrans-port. Regeringen er dog kritisk overfor etablering af den foreslåededatabase, idet en EU-database med et tosidet formål bliver om-kostningsfuld, samtidig med at den ikke er målrettet bevægelses-hæmmede personers behov for information. Desuden vurderesdet, at der ikke er behov for en ny database for at udarbejde ennational implementeringsplan.Regeringen vil endelig være særligt opmærksom på den foreslåedeforskudte afgørelse af TSI PRM og databasen. Regeringens hold-ning er, at TSI PRM først tages op til afgørelse i komitéen, når ar-bejdet med databasen er færdiggjort, således at den samlede kon-sekvens for TSI PRM kan vurderes, før der træffes videre beslut-ning.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-valg.Forslag til kommissionsbeslutning om vedtagelse af den gældendeTSI PRM har dog været forelagt for Folketingets Europaudvalg i2006;jf. TRU alm. del Bilag 460.
Side 7 (7)