Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1326806_0001.png
1326806_0002.png
1326806_0003.png
1326806_0004.png
1326806_0005.png
1326806_0006.png
1326806_0007.png
1326806_0008.png
1326806_0009.png
BILAG 1 TIL INDSTILLING OM RUTE 26 SABRO-MUNDELSTRUPVejdirektoratet gennemførte i 2012 en VVM-undersøgelse for udbygning af rute 26 til motorvej mellemSøbyvad og Aarhus. VVM-redegørelsen var i offentlig høring fra 7. februar til 27. april 2012.Foranlediget af de indkomne høringssvar med forslag til ændret linjeføring ved Sabro-Mundelstrupgennemførte Vejdirektoratet supplerende beregninger og vurderinger vedrørende en del afdelstrækning 2 og hele delstrækning 3, som er beskrevet i et høringsnotat og indstillingen tiltransportministeren fra november 2012.I indstillingen anbefalede Vejdirektoratet, at linjeføring Nord lægges til grund for udbygning af Rute 26på strækningen mellem Søbyvad og Sabro (delstrækning 1 og 2), og at der gennemføres ensupplerende høring af et nyt forslag på strækningen mellem Sabro og Mundelstrup - den sydligevariant på delstrækning 3, som var med i VVM-redegørelsen fra 2012 kombineret med etkløverbladsanlæg ved tilslutningen til E45I dette bilag belyser Vejdirektoratet hovedindholdet fra de indkomne høringssvar i forbindelse med densupplerende høring, og sammenholder de to alternativer til linjeføringer, som er vist med stiplet pånedenstående kort hhv. Udbygning af motortrafikvejen fra 2012 (den øverste blå stiplede linje) ogSydlig variant kløverblad (den nederste blå stiplede linje).
Figur 1Indstilling fra november 2012 med linjeføring Nord på delstrækning 1 og 2 samt tomulige linjeføringer mellem Sabro og Mundelstrup. Den supplerende høring vedrører dennederste af de blå stiplede linjeføringer på strækningen mellem Sabro og Mundelstrup.
Supplerende høringVejdirektoratet har i forlængelse af den politiske aftale om Storstrømsbroen m.v. fra marts 2013 sendtforslaget Sydlig variant kløverblad i supplerende høring fra 4. juni til 15. august 2013. Densupplerende høring omfatter VVM-undersøgelse af en kombination af den sydlige variant pådelstrækning 3 fra VVM-redegørelsen i 2012 med et kløverbladsanlæg ved tilslutningen til E45. Denøvrige del af vejprojektet, dvs. linjeføring Nord, Midt og Syd med varianter på de forskelligedelstrækninger indgår ikke i den supplerende høring.Alt i alt er der i forbindelse med den supplerende høring indsendt ca. 100 høringssvar omfattendetilkendegivelser fra omkring 1.350 mennesker, samt en række sammenslutninger, som repræsentereren større skare af beboere, berørte og interesserede. Heraf er ca. 60 % for Sydlig variant kløverblad,15-20 % imod Sydlig variant kløverblad og resten tilkendegiver ikke en direkte præference.
1
Kort gennemgang af de indkomne høringssvarDe indkomne høringssvar omhandler primært spørgsmål og udsagn vedrørende de trafikalekonsekvenser af Sydlig variant kløverblad for områdets berørte byer. Vejdirektoratet har samletsvarene på de indkomne spørgsmål og udsagn i et høringsnotat, som uddyber den tekniske forklaringvedrørende vejprojektet, samt opklarer en række misforståelser, som er opstået i forbindelse med densupplerende høring. Yderligere omhandler høringssvarene ønsker til en række ændringer tillinjeføringen og alternative løsninger, samt andre emner som økonomi og miljøeffekter.Uddybning af teknisk forklaringIndenfor rammerne af det supplerende høringsmateriale vedrørende Sydlig variant kløverbladomhandler høringssvarene primært uddybning af de trafikale konsekvenser af linjeføringen forMundelstrup og Sabro, lukning af Borumvej og opdelingen af tilslutningsanlægget ved hhv. Stillingvejog Sabrovej.I størstedelen af de indkomne høringssvar fremføres, at opdelingen af tilslutningsanlægget ermisforstået og ubegrundet, og vil skabe gener for den lokale trafik i hhv. Mundelstrup og Sabro. Hertilskal Vejdirektoratet bemærke, at begrundelsen for at opdele tilslutningsanlægget netop er, at detreducerer den gennemkørende trafik på hhv. Viborgvej og Gl. Viborgvej, og dermed forbedrertrafiksikkerheden og fremkommeligheden i området.Ifølge høringssvarene vil lukningen af Borumvej skabe omvejstrafik blandt andet ad Yderupvej ogafskære området syd for motorvejen fra det nordlige område blandt andet i forhold til bløde trafikanter.Vejdirektoratet vurderer ikke, at der vil opstå omvejstrafik ad Yderupvej, idet ruten er både længere oglangsommere. Derfor vurderer Vejdirektoratet, at bilisterne ikke vil vælge denne rute. Vejdirektoratetanbefaler, at Sydlig variant kløverblad suppleres med en forbindelsesvej for bustrafik og blødetrafikanter i nærheden af Kærsvingets eksisterende tracé over motorvejen. Overføringen vurderes, atville koste ca. 25 mio.kr. for det samlede anlægsbudget.Præcisering af faktaEn del høringssvar indeholder fejlfortolkninger af VVM-redegørelsernes data vedrørende både Sydligvariant kløverblad og udbygningen af den eksisterende motortrafik fra 2012, som Vejdirektoratet harpræciseret i høringsnotatet. Det drejer sig om cykelsti på Stillingvej, trafik på Yderupvej, tidligerelosseplads ved E45, byparken i Mundelstrup, samt mulighederne for at søge erstatning som følge afpåvirkninger fra vejprojektet på en ejendoms værdi.Vedrørende cykelstien består misforståelsen i, at tilslutningsanlægget på Stillingvej i udbygningen afden eksisterende motortrafikvej fra 2012 allerede omfatter en stitunnel, som sikrer, at cyklisterne påStillingvej ikke kommer i konflikt med trafikken fra motorvejen. Derfor vurderer Vejdirektoratet, at derikke er behov for at ændre udformningen af tilslutningsanlægget.Vedrørende konsekvenser af lukning af Borumvej vurderer Vejdirektoratet ikke, at Yderupvej vil blivepåvirket af omvejstrafik, da forbindelsen mellem Borumvej og Yderupvej syd for motorvejen bliveretableret for at sikre vejadgang til ejendommene.Høringssvarene, som indeholder synspunkter om linjeføringens placering i forhold til lossepladsen,begrunder deres modstand mod etablering af Sydlig variant kløverblad med, at denne linjeføring vilbetyde yderligere opgravning af området med forurenet jord. Vejdirektoratet kan hertil bemærke, atkløverbladets placering i både Sydlig variant kløverblad og udbygning af den eksisterendemotortrafikvej er udformet, så ramperne netop ikke kommer i berøring med jorddepotet fra den gamlelosseplads.
Side2af9
I forbindelse med udbygning af motorvejen i den eksisterende motortrafikvej skal Vejdirektoratet igenpræcisere, som i høringsnotatet fra november 2012, at der ikke er planer om at fjerne byparken iMundelstrup, og Vejdirektoratet vil minimere inddragelse af arealet til vejanlægget.I forhold til mulighederne for at få erstatning for værditab på en ejendom, som følge af vejprojektet,findes der i dag ikke præcedens. En erstatningsfastsættelse vil ske i en uvildigEkspropriationskommission.Ændringer og forslag til alternative linjeføringsforslagVedrørende ændringer til Sydlig variant kløverblad indeholder høringssvarene blandt andet forskelligejusteringer af vejprojektet mod syd, herunder at bevare Viborgvejs krydsning af E45 og Borumvejskrydsning af en ny motorvej. Der er efter Vejdirektoratets vurdering ikke trafikalt behov for enoverføring af Viborgvej ved E45. Endvidere er justeringerne ikke hensigtsmæssige, idet anlægget i såfald vil komme i berøring med jorddepotet fra en tidligere losseplads, som udformningen afkløverbladet netop er planlagt til at undgå. Andre justeringer af linjeføringen vil være i konflikt medjernbanetracéet til Aarhus eller andre ejendomme, som ikke er påvirket i det eksisterendeundersøgelsesområde.Høringssvarene indeholder en række alternativer til lukningen af Borumvej og opdeling aftilslutningsanlægget ved hhv. Sabrovej og Stillingvej. Hertil skal Vejdirektoratet bemærke, at ekstraoverføringer af veje i forbindelse med vejprojektet er fordyrende og vil endvidere medføre, at mindretrafik overføres til motorvejen. Derved vil forbedringen af de lokale trafikale forhold udeblive, hvilket eret af formålene med vejprojektet. Det er Vejdirektoratets vurdering, at omvejskørslen er et acceptabeltalternativ til at føre Borumvej under motorvejen. Løsningen vil samtidig føre trafikken på Borumvej viaGl. Viborgvej og rundkørslen i Tilst for enten at kunne komme mod Aarhus eller køre på E45.En række høringssvar stiller spørgsmål til behovet for en højklasset vej på strækningen. Hertil harVejdirektoratet svaret, at de udførte VVM-undersøgelser har undersøgt etablering af en motorvej påstrækningen mellem Hammel og Aarhus, som led i udmøntningen af trafikaftalen mellemtransportministeren og forligsparterne. Det har derfor ikke været en del af opdraget i forbindelse medRute 26 at undersøge konsekvenserne af en motortrafikvej på denne strækning.Høringssvarene indeholder forslag til en række alternative linjeføringer, som allerede har væretforeslået og afvist i forbindelse med høringsnotatet fra 2012, herunder tilslutning til Djursland- ellerSilkeborgmotorvejen. Begrundelsen for fravalgene er, at løsningerne ikke overflytter tilstrækkelig trafikfra Rute 26, hvilket er målet med vejprojektet.Der foreslås også en linjeføring syd om Stormosen, som i VVM-undersøgelsen i 2012 blev forkastet afsåvel arkæologiske, som landskabelige og vejtekniske grunde.MiljøeffekterAngående miljøeffekter indeholder en række høringssvar spørgsmål vedrørende luftforurening og støjforbundet med en motorvej. Ved etablering af Sydlig variant kløverblad mindskes støjpåvirkningen foren række ejendomme indenfor det område, som påvirkes af motorvejsprojektet. Det skyldes blandtandet, at trafikken overflyttes fra det lokale vejnet til motorvejen. Et par ejendomme er desværre ikkemedregnet i Vejdirektoratets støjberegning, idet de er opført efter den dato Vejdirektoratets datastammer fra. Det vurderes imidlertid ikke at have afgørende betydning for resultatet afstøjberegningen.Natur og landskabEn række høringssvar anfører, at Sydlig variant kløverblad vil påvirke mere hidtil uberørt natur oglandskab, hvilket også fremgår af det supplerende høringsmateriale. Andre høringssvar spørger,hvordan Vejdirektoratet vægter natur og landskab i forhold til mennesker. Vejdirektoratet skal hertilSide3af9
bemærke, at en VVM-undersøgelse indeholder mange forskellige parametre, og at de allesammenvejes i den endelige indstilling til transportministeren og Folketingets politikere. I den objektivevurdering lægges der således ikke større vægt på det ene, frem for det andet.ØkonomiSydlig variant kløverblad indeholder følgende ændringer i forhold til udbygning af den eksisterendemotortrafikvej fra 2012 (opgjort for det samlede anlægsbudget - 30 % til basisoverslaget - i vejindeks183,38):Delstrækning 2: Tilslutningsanlægget ved Stillingvej er blevet opdelt for at få mest muligt trafikpå motorvejen. Flytning af ramperne medfører et ekstra bygværk og en ny forbindelsesvej tilmotorvejen samt en besparelse på bygværket ved Stillingvej.Delstrækning 3: Borumvej er blevet afbrudt ved motorvejen, hvorved der spares et bygværk.Delstrækning 3: Udformningen af kløverbladet er ændret, hvilket medfører større jordarbejder.Delstrækning 3: Arealerhvervelse er mere omfattende end ved udbygning af den eksisterendemotortrafikvej.
Alt i alt betyder det, at Sydlig variant kløverblad er ca. 67 mio.kr. dyrere end udbygning af deneksisterende motortrafikvej, fordelt med 23 mio.kr på delstrækning 2 foranlediget af opdelingen aftilslutningsanlægget og 44 mio.kr. på delstrækning 3.En underføring af Borumvej under motorvejen vil ydermere koste ca. 38 mio.kr. Og anlæg af envejoverføring til bus og bløde trafikanter i nærheden af Kærsvingets nuværende tracé vil betyde enyderligere omkostning på omkring ca. 25 mio. kr. opgjort for det samlede anlægsbudget.Høringssvar fra kommunerFavrskov, Skanderborg og Aarhus kommuner har indsendt høringssvar i forbindelse med densupplerende høring af strækningen mellem Sabro og Aarhus som beskrevet nedenfor.Favrskov Kommunes svar vedrører ikke Sydlig variant kløverblad.Sydlig variant kløverblad forløber udenfor Skanderborg Kommune, men Borumvej er fortsættelse afLangelinie i Skanderborg Kommune, og er den nordlige del af kommunens direkte vejadgang tilAarhus. Hvis både Borumvej og Kærsvinget lukkes, som det er skitseret i Sydlig variant kløverblad, vildet være en væsentlig forringelse for borgerne i den nordlige del af Skanderborg Kommune.Skanderborg Kommune anbefaler derfor udbygning af motortrafikvejen med opdelt tilslutningsanlæg.I tilfælde af, at Sydlig variant kløverblad bliver valgt, anbefaler Skanderborg Kommune, at Borumvejføres over eller under Rute 26 og tilsluttes Gl. Viborgvej. Alternativt, at Kærsvinget bevares ogombygges som erstatningsvej.Aarhus Kommune ønsker at fremme Sydlig variant kløverblad og anbefaler, at Vejdirektoratet ved deteventuelt videre arbejde med Sydlig variant kløverblad drager særlig omsorg for etablering afafværgeforanstaltninger for natur og landskab i dialog med Aarhus Kommune. Endvidere anbefalesdet, at projektet suppleres med en over-/underføring af Borumvej, som føres frem til Gl. Viborgvej, ogat der sikres mulighed for en rekreativ sti på tværs af motorvejen syd for Sabro.Aarhus Kommune er imod opdelingen af ramperne ved Stillingvej, og ønsker et samlettilslutningsanlæg, hvor ramperne placeres og tilsluttes på vestsiden af Stillingvej, så dendobbeltrettede skolesti i østsiden af Stillingvej kan opretholdes.I forhold til tidligere udtalelse (april 2012) ønsker byrådet at tilbagetrække bemærkning om linjeføring inabokommuner – og ønsker alene at forholde sig til linjeføringer i Aarhus Kommune.Side4af9
Det fremgår af høringssvarene, at de berørte kommuner i området således ikke er enige om valg aflinjeføring.Høringssvar fra organisationer, institutioner og erhvervDN Aarhus afdeling har indsendt et høringssvar, som er imod Sydlig variant kløverblad, idet detmodsat udbygning af den eksisterende motortrafikvej fra 2012, ganske betydeligt vil påvirke kulturarv,landskab og egentlige naturværdier. DN mener ikke, at de foreslåede afværgeforanstaltninger vilkompensere for det tab, som det sammenhængende naturområde vil lide ved vejprojektet.DN mener yderligere, at der bør undersøges et mindre højklasset alternativ til motorvejen.Lokalhistorisk Arkiv for Borum og Lyngby Sogne har fremsendt et omfangsrigt materiale vedrørenderegistreringer af flora og fauna i Vind Skov og Borum Stormose, som kun findes i papirform i arkivet.Vejdirektoratet anerkender det omfangsrige datamateriale, men mener ikke, at materialet vedrører detområde, som vejprojektet potentielt vil påvirke.Lokalhistorisk Arkiv for Borum og Lyngby Sogne giver endvidere udtryk for bekymring vedrørendegravearbejde i jorddepotet fra den tidligere losseplads i forbindelse med kløverbladet ved E45.Lossepladsen er den samme, som andre høringssvar omhandler, og som også er behandlet ihøringsnotatet fra 2012. Vejdirektoratet skal hertil bemærke, at Sydlig variant kløverblad er planlagt,så vejprojektet ikke berører jorddepotet fra den tidligere losseplads.Skolebestyrelsen på Sabro-Korsvejskolen er meget utilfredse med, at skoledistriktet skæres over medkun én tværgående passage ved Stillingvej, og mener yderligere, at Sydlig variant kløverblad vilforværre de trafikale forhold lokalt omkring skolen. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at Sydligvariant kløverblad vil aflaste området for lokaltrafik, og at man ved eventuelt valg af Sydlig variantkløveblad anbefaler, at der også etableres kombineret sti- og busforbindelse for bløde trafikanter inærheden af Kærsvingets eksisterende tracé.Blomsterparken Herskind og Dagli’Brugsen Herskind beliggende ved Borumvej/Langelinie er imodSydlig variant kløverblad. Blomsterparken Herskind mener, at det vil forringe forholdene for denærliggende byer. Dagli’Brugsen frygter for tab af kunder fra den pendlertrafik, som benytter vejen.Tømrerfirmaet Jørn Pedersen og Byggefirmaet Preben Jensen er positive overfor Sydlig variantkløverblad.Gartneriet Graff Kristensen er for Sydlig variant kløverblad, men imod opdelingen aftilslutningsanlægget, da tilkørselsvejen til motorvejen vil påvirke gartneriets arealer.
Sammenligning af linjeføringsforslag på strækningenSom følge af VVM-redegørelsen fra 2012 og den nu overståede supplerende undersøgelse og høringer der to forslag til linjeføring på strækningen mellem Sabro og Mundelstrup:Det ene forslag er udbygningen af den eksisterende motortrafikvej på delstrækning 3 vedMundelstrup fra VVM-redegørelsen i 2012 (kaldetUdbygning af motortrafikvejen),kombineret med en opdeling af tilslutningsanlægget ved Stillingvej, som foreslået i høringen,samt forhøjelse af støjskærmen ved Mundelstrup til 4 mDet andet forslag er en sydligere linjeføring, som var behandlet som variant i VVM-redegørelsen i 2012, kombineret med et kløverbladsanlæg ved E45 og opdeling aftilslutningsanlægget ved hhv. Stillingvej og Sabrovej. Det har nu været i supplerende høringsomSydlig variant kløverblad
Side5af9
Opdelingen af tilslutningsanlægget med vestvendte ramper ved Stillingvej og østvendte ramper ved enforlængelse af Sabrovej frem til motorvejen er sammen med forhøjelsen af støjskærmen ændringer afUdbygning af motortrafikvejen i forhold til det fremlagte forslag i VVM-undersøgelsen i 2012.Udbygning af motortrafikvejenUdbygning af motortrafikvejen er ca. 4 km lang og anlægges som 4-sporet motorvej, som beskrevet iVVM-undersøgelsen. Der er tilføjet ændringer efter høringen i 2012 i form af opdeling aftilslutningsanlægget ved Stillingvej, da det vil medføre en bedre trafikafvikling, reducere dengennemkørende trafik i Mundelstrup og derved øge trafiksikkerheden i området mest muligt.Støjskærmen ved Mundelstrup er efter supplerende beregninger blevet forhøjet til 4 m, da det vil giveden største effekt i forhold til økonomi og funktion.Forslaget har vestvendte ramper ved Stillingvej, og motorvejen forløber nord om Gartneriet Graff. Deranlægges en ny forbindelsesvej til de østvendte ramper i krydset Viborgvej/Sabrovej. Vejen forlængesned til Kærsvinget, og giver dermed også forbindelse til Borumvej, som er lukket ved Viborgvej. Deneksisterende motortrafikvej udbygges til motorvej, og Kærsvinget føres over motorvejen. Broenbegrænses til cykel- og bustrafik, hvorved gennemkørende trafik i Mundelstrup vanskeliggøres. Detnuværende tilslutningsanlæg ved E45 nedlægges, og der etableres et kløverbladsanlæg med fuldudveksling for trafik i alle retninger.
Forbeholdt bustrafikog bløde trafikanter
Figur 2Udbygning af motortrafikvejen og østvendte ramper ved forlængelse afSabrovej: Borumvej lukkes og Kærsvinget føres over motorvejen, men Vejdirektoratetanbefaler, at den er forbeholdt bustrafik og bløde trafikanter.
Side6af9
Sydlig variant kløverbladSydlig variant kløverblad er ca. 4 km lang og er en 4-sporet motorvej med samme tværprofil som deoprindelige linjeføringer. I Sydlig variant kløverblad er tilslutningsanlægget opdelt med vestvendteramper ved Stillingvej og østvendte ramper ved Sabrovej.Motorvejen forløber i terræn næsten parallelt og ca. 800 m syd for Viborgvej. De østvendte ramperetableres ved en ny vej, som anlægges i forlængelse af Sabrovej. Herfra forløber motorvejen nord forVindskov og Stormose og syd om gartneriet. Motorvejen fortsætter på dæmning og krydserKærsvinget og Borumvej, som begge afbrydes. Nord for motorvejen vil der af hensyn til afvikling aftrafikken til Mundelstrup og Betonvarefabrikken Dalton blive etableret en forlængelse af Borumvejmellem det eksisterende rampekryds på rute 26 og Gammel Viborgvej. Syd for motorvejen forbindesBorumvej med Yderupvej for at forbedre adgangen til ejendommene på Borumvej syd for motorvejen.Det nuværende tilslutningsanlæg ved E45 nedlægges, og der etableres et kløverbladsanlæg med fuldudveksling for trafik i alle retninger. Viborgvej (den eksisterende rute 26) slutter i et fremtidigt T-krydsmed Borumvej og Borumvejs forlængelse.
Kombineret stiog busvej
Figur 3Sydlig variant kløverblad. Borumvej lukkes og Vejdirektoratet anbefaler, at detfremlagte forslag suppleres med en kombineret sti- og busforbindelse i nærheden afKærsvinget til ca. 25 mio.kr.
Linjeføringernes trafikale konsekvenserI det følgende redegøres for de trafikale konsekvenser af de to forslag Udbygning af motortrafikvejenog Sydlig variant kløverblad. Beregningen er angivet som årsdøgntrafik, det vil sige antal køretøjer pr.døgn som gennemsnit over et år.Side7af9
I tabellen er vist de væsentligste vejstrækninger omkring Mundelstrup og Sabro, hvor etableringen afen motorvej skaber ændringer i trafikstrømmene. De første tal omhandler hhv. Sabro og Mundelstrupby, hvoraf det fremgår, at trafikken på de lokale veje falder markant ved etablering af en motorvej,hvad enten det er udbygningen eller Sydlig variant kløverblad. Effekten af udbygningen er størst forMundelstrup, hvor trafiktallene er mindst for denne løsning.Af tallene for sammenligningen af effekten af de nye motorvejsstrækninger fremgår det, atudbygningen af motortrafikvejen med opdelt tilslutningsanlæg overflytter mest trafik til motorvejen.
TrafikbelastningStrækningSabro:
Basis202015.40012.6003.10015.5003.10020.500---
Sydlig variantkløverblad2.3004.9004.2001.5006.60022.90014.80013.50019.300
Udbygning afmotortrafikvej1.7005.1003.600-*
Viborgvej øst for SabrovejViborgvej ml. Sabrovej og StillingvejMundelstrup:
Gl. Viborgvej gennem MundelstrupEksisterende motortrafikvejØst for E45Gl. Viborgvej fra E45 til TilstViborgvej fra E45 til TilstNye motorvejsstrækninger:Motorvej vest for StillingvejMotorvej fra Stillingvej til SabrovejMotorvej fra Sabrovej til E45
4.40023.70014.60013.20024.300
Tabel 1Sammenligning af trafiktal for strækningen uden udbygning i 2020, medUdbygning af motortrafikvej samt Sydlig variant kløverblad. * Der findes ikke et trafiktalfor overflytning af trafik fra Basis 2020 til udbygningen, idet de ligger i sammen vejtracé.
Linjeføringernes økonomiske konsekvenserDe økonomiske konsekvenser af at anlægge de to forslag fremgår af tabel 2 nedenfor.Samlet anlægsbudget fordelt på delstrækninger(Index 183,38 i mio.kr.)Delstrækning 11.0081.008Delstrækning 21.0581.048Delstrækning 3645714I alt2.7112.770
Udbygning af motortrafikvejSydlig variant kløverblad
Tabel 2Anlægsoverslag for Udbygning af motortrafikvejen eller Sydlig variant kløverblad(inklusiv anbefalet overføring til bløde trafikanter og bustrafik til ca. 25 mio.kr.).
De samfundsøkonomiske effekter er beregnet for de to forslag, og den interne rente er beregnet til2,8 % for linjeføring Nord med udbygning af motortrafikvejen og til 2,6 % for Sydlig variant kløverblad.
Side8af9
Sammenligning af konsekvenserne af de to linjeføringsforslagI det følgende skema har Vejdirektoratet sammenstillet de væsentligste konsekvenser af de tolinjeføringsforslag:Udbygning af eksisterendemotortrafikvejFlytter mest trafik til motorvejen ogøger sikkerheden mest, jf. oversigtover trafiktal i tabel 1.Koster 645 mio. kr. pådelstrækning 3 med en internforrentning på 2,8 %.Sydlig variant kløverbladFlytter mindre trafik til motorvejenog øger derfor ikke sikkerheden isamme grad, se trafiktal i tabel 1.Vurderes at ville koste ca. 60 mio.kr. mere end udbygning afmotortrafikvejen, når der også skaletableres overføring til blødetrafikanter og busser i Kærsvingetstracé. Projektets interne forrentninger på 2,6 %. Underføring afBorumvej vil yderligere koste ca.38 mio.kr.Kræver totalekspropriation af 5-10ejendomme. Arealerhvervelsen vilsamtidig være dyrere, da det erstørre ejendomme, der skaleksproprieres.Vil medføre betydelig mindre støj iMundelstrup, da vejanlæggetforløber syd for den eksisterendemotortrafikvej. SBT er 17 pådelstrækning 3.
PåvirkningerTrafikafvikling og -sikkerhedØkonomi
Arealbehov
Kræver totalekspropriation af 4-6ejendomme. Der er ikkemedregnet en totalekspropriationaf betonvarefabrikken Dalton.Vil medføre mere støj iMundelstrup, da linjeføringen liggertættere på Mundelstrup.Støjskærmen på 4 m vil i forhold tilde nuværende forhold medføre, atboligerne tæt på motorvejen ikkevil få mere støj end i dag. SBT er37 på delstrækning 3.Luftkvalitetsniveauet ligger langtunder grænseværdierne for NO2og partikler.Påvirker Mundelstrup og byparken.
Støj
Luftforurening
Påvirkning afmennesker oglokalmiljøNatur, landskabog kultur
Luftkvalitetsniveauet ligger langtunder grænseværdierne for NO2og partikler.Påvirker uberørte naturområderved Vindskov og Stormosen.Føres gennem uberørt natur og etlandskab, som i dag ikke har prægaf tekniske anlæg. Motorvejenmedfører en betydelig påvirkningaf områdets natur og landskab.Påvirker lokale virksomheder, isærGartneriet Graff med forlængelsenaf Sabrovej, og Dagli’Brugsen iBorum ved lukning af Borumvej.
Virksomheder
Ligger tæt på den eksisterenderute 26 og bymæssig bebyggelse,og medfører derfor en moderatpåvirkning af områdets natur oglandskab.Påvirker lokale virksomheder, isærbetonvarefabrikken Dalton ogGartneriet Graff. I forbindelse meddetailprojekteringen af linjeføringNord vil Vejdirektoratet søge atminimere generne forvirksomhederne mest muligt.
Side9af9