Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
15. januar 2014
13/09671
Lene Nøhr Michelsen
7244 3667
TransportministerietCenter for veje og broerFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
SUPPLERENDE INDSTILLING VEDR. UDBYGNING AF RUTE 26PÅ STRÆKNINGEN SØBYVAD-AARHUS
SUPPLERENDE INDSTILLING VEDR. UDBYGNING AF RUTE 26 PÅSTRÆKNINGEN SØBYVAD-AARHUSI trafikaftalen fra 21. marts 2013 besluttede transportministeren ogforligsparterne at få lavet en supplerende VVM-undersøgelse og høring af ensydligere linjeføring kombineret med kløverbladsanlæg ved E45 mellem Sabroog Aarhus på den sidste del af delstrækning 2 og hele delstrækning 3(strækningen er vist med stiplet linje på figur 1 nedenfor), før der tages endeligstilling til det samlede vejprojekt om udbygning af hovedlandevejen, rute 26, påstrækningen Søbyvad-Aarhus.På figur 1 er vist det samlede projekt, som blev indstillet i november 2012(linjeføring Nord) på strækningen Søbyvad-Aarhus, opdelt i tre delstrækninger.Den stiplede linje viser den delstrækning, som har været i supplerende høring.
Figur 1Indstillingen fra november 2012 af linjeføring Nord på delstrækning 1 og 2. Påden sidste del af delstrækning 2 og hele delstrækning 3 er den øverste stiplede linjeUdbygning af motortrafikvejenog den nederste erSydlig variant kløverblad.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 6
Det forslag, som har været i supplerende høring - kaldet Sydlig variantkløverblad - er udarbejdet på baggrund af ønsker om ændringer fremsat ihøringen af VVM-redegørelsen i 2012. Ønskerne omhandlede ændringsforslagtil linjeføring og tilslutningsanlæg, dels pga. de støjmæssige konsekvenser forde lokale, berørte bysamfund, og dels for at optimere vejanlæggetstrafikafvikling og overflytte mest muligt trafik fra det lokale vejnet til motorvejenmed øget trafiksikkerhed til følge.I perioden 4. juni til 15. august 2013 har Vejdirektoratet haft forslaget Sydligvariant kløverblad i supplerende høring, hvilket har afstedkommet knap 100høringssvar. Der er redegjort nærmere for de indkomne høringssvar i bilag 1.Vejdirektoratet indstillede 5. november 2012 linjeføring Nord på henholdsvisdelstrækning 1 og 2, jævnfør figur 1. På baggrund af den supplerende offentligehøring af Sydlig variant kløverblad har Vejdirektoratet udarbejdet ensupplerende indstilling for den resterende del af strækningen.Beskrivelse af de to forslagI forbindelse med høringen i 2012 indkom der et forslag om at opdeletilslutningsanlægget ved Stillingvej. Forslaget optimerer trafikafviklingen påvejstrækningen. Det er tilfældet, uanset om Sydlig variant kløverblad ellerUdbygning af motortrafikvejen vælges. For fuldstændighedens skyld beskrivesbegge løsninger i det følgende.
SIDE
3 af 6
Udbygning af motortrafikvejener ca. 4 km lang og anlægges som 4-sporetmotorvej, som beskrevet i VVM-undersøgelsen, se figur 2. Der er tilføjetændringer efter høringen i 2012 i form af opdeling af tilslutningsanlægget vedStillingvej, da det vil medføre en bedre trafikafvikling, reducere dengennemkørende trafik i Mundelstrup og derved øge trafiksikkerheden i områdetmest muligt. Støjskærmen ved Mundelstrup er efter supplerende beregningerblevet forhøjet til 4 m, da det vil give den største effekt i forhold til økonomi ogfunktion.
Forbeholdt bustrafikog bløde trafikanter
Figur 2Udbygning af motortrafikvejen og østvendte ramper ved forlængelse afSabrovej. Borumvej lukkes og Kærsvinget føres over motorvejen, men Vejdirektoratetanbefaler, at den forbeholdes bustrafik og bløde trafikanter.
SIDE
4 af 6
Sydlig variant kløverblader ca. 4 km lang og er en 4-sporet motorvej medsamme tværprofil som udbygning af motortrafikvejen, se figur 3. I Sydlig variantkløverblad er tilslutningsanlægget opdelt med vestvendte ramper ved Stillingvejog østvendte ramper ved Sabrovej.
Kombineret stiog busvej
Figur 3Sydlig variant kløverblad. Borumvej lukkes og Vejdirektoratet anbefaler, at detfremlagte forslag suppleres med en kombineret busvej og stioverføring i nærheden afKærsvinget.
De økonomiske konsekvenser af de to forslag er vist i tabel 1.Samlet anlægsbudget pådelstrækningerIndex 183,38 i mio.kr.Delstrækning 1Delstrækning 2Delstrækning 3I altLinjeføring Nord ogUdbygning afmotortrafikvejen1.0081.0586452.711
Linjeføring Nord ogSydlig variantkløverblad1.0081.0487142.770
Tabel 1Samlet anlægsbudget i mio.kr. angivet i indeks 183,38 fordelt på delstrækningerfor Linjeføring Nord med Udbygning af motortrafikvejen og Sydlig variant kløverblad(inklusiv kombineret busvej og stioverføring i nærheden af Kærsvinget til ca. 25 mio.kr.).
SIDE
5 af 6
Sammenligning af de to forslagDe to forslag om linjeføring mellem Sabro og Mundelstrup er i vid udstrækningsammenlignelige hvad angår økonomiske og trafikale konsekvenser, dog viludbygning af motortrafikvejen give en lidt bedre trafikafvikling i området oganlægsoverslaget er lidt lavere. Forskellen på de to forslag er endvidere irelation til inddragelse af naturformål til vejanlæg og støjpåvirkning af boligernelangs den eksisterende motortrafikvej.Det fremgår af tabel 1, at Udbygningen af motortrafikvejen vil være ca. 60mio.kr. billigere end Sydlig variant kløverblad, når der indgår en kombineretstiforbindelse og busvej ved Kærsvinget. Hvis Sydlig variant kløverbladyderligere ønskes suppleret med en underføring af Borumvej, vil prisforskellenøges, således at forslaget vil være ca. 100 mio. kr. dyrere end Udbygning afmotortrafikvejen. Det skal dog sammenholdes med, at den lokalebetonvarefabrik, Dalton, i høringen 2012 anførte, at arealbehovet skitseret iVVM-redegørelsen burde medføre en totalekspropriation af virksomheden. Deter ikke Vejdirektoratets vurdering, at totalekspropriation er nødvendig, ogomkostningen hertil er derfor ikke indregnet i anlægsoverslaget for Udbygningaf motortrafikvejen.Vejdirektoratet vil i forbindelse med detailprojekteringen af udbygningen afmotortrafikvejen optimere udformningen af linjeføringen, så arealindgrebetbliver mindst muligt blandt andet i forhold til betonvarefabrikken.Der er ikke stor forskel på den samfundsøkonomiske forrentning af de toforslag. Udbygningen af motortrafikvejen vil medføre en intern rente på 2,8 %,som er lidt større end Sydlig variant kløverblad på 2,6 %.I forhold til de trafikale konsekvenser vil Udbygningen af motortrafikvejenmedføre, at der vil blive overflyttet mest trafik fra det lokale vejnet til motorvejen.I Sydlig variant kløverblad vil der stadig være mulighed for at køre på deneksisterende motortrafikvej.Begge forslag medfører lukning af Borumvej. I Udbygning af motortrafikvejenbliver Kærsvinget ført over motorvejen, og Vejdirektoratet anbefaler, at denneforbindelse forbeholdes bustrafik og bløde trafikanter for at undgågennemkørslen i Mundelstrup. Biltrafikken ledes ad forlængelsen af Sabrovejfrem til motorvejen eller Viborgvej.I Sydlig variant kløverblad er der ingen vejforbindelse mellem motorvejen ogBorumvej, da anlægget vil have væsentlige miljømæssige konsekvenser iVindskov og yderligere vil fordyre projektet. Vejdirektoratet anbefaler, at dersom supplement til projektet anlægges en kombineret sti og busvej i nærhedenaf Kærsvingets nuværende tracé.Sydlig variant kløverblad vil forbedre støjforholdene for et nyt boligområde iMundelstrup ved den eksisterende motortrafikvej, hhv. Løvkærvej ogGrønkærvej. Udbygning af motortrafikvejen vil ikke reducere de nuværendestøjgener, men området vil ikke blive yderligere belastet af støj i forhold til i dag,idet der etableres en støjskærm på 4 m ved Mundelstrup. På hele strækningen
SIDE
6 af 6
mellem Søbyvad og Aarhus vil de samlede støjgener blive mindre, da trafikkenpå den eksisterende Rute 26 bliver væsentlig reduceret, og antallet afstøjbelastede boliger bliver reduceret med ca. en tredjedel.Udbygningen af motortrafikvejen inddrager samlet set et mindre areal tilvejanlæg end Sydlig variant kløverblad. I Sydlig variant kløverblad vil områdetblive gennemskåret af tre veje: Gl. Viborgvej, Viborgvej (den eksisterendemotortrafikvej) og motorvejen i Rute 26, og linjeføringen vil påvirke uberørtenaturområder ved Vindskov og Stormose, når linjeføringen flyttes væk fraboligerne i Mundelstrup. Sydlig variant kløverblad vil således medføre størreinddragelse af natur til vejformål.
Supplerende indstillingUd fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiskekonsekvenser indstiller Vejdirektoratet: At Udbygningen af motortrafikvejen medopdelt tilslutningsanlæg på strækningen mellem Sabro og E45 ligges til grundfor den videre planlægning af udbygningen af Rute 26.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør