Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1326739_0001.png
1326739_0002.png
1326739_0003.png
1326739_0004.png
1326739_0005.png
1326739_0006.png
1326739_0007.png
1326739_0008.png
1326739_0009.png
1326739_0010.png
1326739_0011.png
1326739_0012.png
1326739_0013.png
1326739_0014.png
1326739_0015.png
1326739_0016.png
1326739_0017.png
1326739_0018.png
Teknisk NotatTrafikstøj på VestegnenUdført for VestegnssamarbejdetTC-100046 Rev.1Sagsnr.: T201775Side 1 af 14+ kortbilag 1-417. februar 2012
DELTAVenlighedsvej 42970 HørsholmDanmarkTlf. +45 72 19 40 00Fax +45 72 19 40 01www.delta.dkCVR nr. 12275110
TC-100046 Rev. 1Side 2 af 14
TitelTrafikstøj på VestegnenJournal nr.TC-100046 Rev.1RekvirentVestegnssamarbejdetIshøj Store Torv 202635 IshøjRekvirentens ref.Tine KlitgaardSagsnr.T201775Vores ref.JEL/PFI/ilk
DELTA, 17. februar 2012
Jens LaursenAkustik
TC-100046 Rev. 1Side 3 af 14
0.
ResuméSom et oplæg til et møde med transportminister Henrik Dam Kristensen om støj på Vest-egnen, har Vestegnssamarbejdet bedt DELTA undersøge støjforholdene langs statsvejene ide seks kommuner, der tæller Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Ishøj og Val-lensbæk. Resultatet findes i nærværende notat inklusive bilag. DELTA har taget udgangs-punkt i den store trafikstøjkortlægning, der blev udført i forbindelse med EU-kortlægningen af trafikstøj i 2007. Kortbilag 1 viser nogle af disse kort, illustreret medstøjniveauer/-intervaller som iso-dB-kurver. Støjintervallerne har følgende farver: Gul (55-60 dB), Orange (60-65 dB), Rød (65-70 dB), Violet (70-75dB) og Blå (75-80 dB).Støjkortene er brugt til kvalitativt at identificere de boligområder, der er mest udsat for støjfra trafikken på statsvejene. De udvalgte områder er herefter rangeret efter en metode, dertager højde for støjniveauet, antallet af beboere og genevirkningen af den støj, de er udsatfor. På denne måde er der udvalgt 17 fokusområder, hvor det vil være relevant at reducerestøjen. Kortbilag 2 viser fokusområderne, og i hvert område er vist et tal, som er et mål forstøjgenen for beboerne (SBT). Jo flere beboere og jo højere støjniveau, desto større erstøjbelastningstallet (SBT). Det ses fx af kortbilag 2, at de tre største SBT findes i Hvidov-re (nord for Holbækmotorvejen), i Ishøj (syd for Køge Bugt Motorvejen) og i Brøndby (østfor Motorring 3).I notatet er det kort beskrevet, hvordan den nye jernbane (København-Ringsted) vil påvir-ke støjbelastningen i kommunerne. København-Ringsted banen vil fjerne noget støjbelast-ning fra den eksisterende Vestbane og støjbelaste nogle nye områder, hvor der ikke tidlige-re har været jernbaner. Generelt vil den nye jernbane løbe gennem områder, der i forvejener støjbelastede af de eksisterende motorveje.Da undersøgelsen er en screening, som er velegnet til at foretage en udvælgelse af de meststøjbelastede boligområder, kan der senere vise sig et behov for en yderligere detaljering,hvis de nødvendige støjreducerende tiltag skal udformes og prioriteres. Her kunne trafik-grundlaget m.m. blive opdateret til 2011 og fremtidige ændringer inddrages, fx anlæggel-sen af København-Ringsted banen.
TC-100046 Rev. 1Side 4 af 14
Indholdsfortegnelse0.1.2.3.4.Resumé ..........................................................................................................................3Indledning .....................................................................................................................5Trafikstøj på Vestegnen...............................................................................................5Støjindikatoren, Lden....................................................................................................6Metode...........................................................................................................................64.1 Forudsætninger .......................................................................................................64.2 Støjbelastningstallet, SBT.......................................................................................7Resultater ......................................................................................................................7Vejdirektoratets støjhandlingsplaner 2008-2013 ......................................................8Jernbanen....................................................................................................................107.1 Eksisterende jernbaner..........................................................................................107.2 Ny jernbane: København-Ringsted via Køge .......................................................10Referencer...................................................................................................................12
5.6.7.
8.
Bilag A – Planlagt støjskærm mellem Allingvej og Holbækmotorvejen ......................13
KortbilagBilag 1 – Støjintervaller, VejeBilag 2 – Støjbelastningstal, FokusområderBilag 3 – Støjintervaller, Eksisterende jernbanerBilag 4 – Støjintervaller, København-Ringstedbanen
TC-100046 Rev. 1Side 5 af 14
1.
IndledningDELTA er af Vestegnssamarbejdet blevet rekvireret til at kortlægge nogle af de steder(prioriterede fokusområder), hvor trafikstøjen fra statsvejene er størst. Støjen er undersøgtfor kommunerne: Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Ishøj og Vallensbæk.Undersøgelsen er udført som en screening af det støjkortmateriale, der foreligger fra EU-støjkortlægningen i 2007.
2.
Trafikstøj på VestegnenDe statsveje, som ligger i Vestegnsområdet, er Motorring 3, Motorring 4, Holbækmotorve-jen, Frederikssundsmotorvejen og Køgebugt Motorvej, som vist på kortbilag 2.Støjen fra alle vejene blev undersøgt i forbindelse med EU-støjkortlægningen i 2007. Stø-jen blev beregnet på basis af trafiktællinger, og der blev foretaget optællinger af støjbela-stede boliger. Resultatet blev visualiseret på farvede støjkort, som kan downloades fra Mil-jøstyrelsens hjemmeside. I kortbilag 1 er vist et eksempel på disse støjkort (iso-dB-kurver), som angiver støjindikatoren Lden. De forskellige støjintervaller er illustreret medfølgende farver: Gul (55-60 dB), Orange (60-65 dB), Rød (65-70dB), Violet (70-75dB) ogBlå (75-80 dB).Også togstøjen blev undersøgt i forbindelse med EU-støjkortlægningen i 2007, hvilket ernærmere beskrevet i afsnit 7.Vejdirektoratet har i en støjhandlingsplan for 2008-2013 lavet en gennemgang af de eksi-sterende og de mulige støjreducerende tiltag for berørte kommuner [5]. Tabel 1 viser enopgørelse fra denne rapport. Den viser antallet af boliger, der er belastet med mere end 58dB, og opdelt i 5 dB intervaller. Den vejledende støjgrænse for boligområder er af Miljø-styrelsen fastsat til 58 dB. Et boligområde med over 68 dB kaldes et stærkt støjbelastetboligområde.
TC-100046 Rev. 1Side 6 af 14
Antal støjbelastede boligerIshøjVallensbækBrøndbyHvidovreAlbertslundGlostrupI alt
58-63 dB6675042.3101.965172135.676
63-68 dB165114359537541.184
68-73 dB311112231141
> 73 dB030400043
Sum (>58)8356322.6702.664252187.044
Tabel 1Antal støjbelastede boliger i seks kommuner på Vestegnen. Fra Vejdirektoratets støjhand-lingsplan 2008-2013 [5].
3.
Støjindikatoren, LdenStøjindikatoren Lden(day, evening, night) er et tal i dB, der beskriver støjen over et gen-nemsnitsdøgn, og tallet er sammensat af støjniveauet i hver af perioderne: Dag, aften ognat (henh. Ld, Leog Ln). Støjniveauet i aften- og natperioden er korrigeret med et genetil-læg, som for aftenperioden er +5 dB og for natperioden er +10 dB, hvilket afspejler denøgede støjfølsomhed i aften- og natperioden. Ldener beskrevet i ref. [1] og [2].
4.
MetodeStøjkortene er hentet fra Miljøstyrelsens hjemmeside og er ved hjælp af GIS-værktøjetMapInfo anvendt til kvalitativt at udvælge de boligområder i vestegnsområdet, hvor støj-bidraget fra statsvejene er størst. Støjkortene stammer fra EU-støjkortlægningen i 2007,som er baseret på trafiktal fra 2004-2006. Inden for de udvalgte områder er boligerne op-talt, og antallet er fordelt inden for de enkelte støjintervaller.
4.1
ForudsætningerSøgningen efter de støjbelastede områder er begrænset til kun at medtage de områder, hvorstøjen Ldener større end 58 dB, som er Miljøstyrelsen grænseværdi for vejstøj i boligområ-der. Da støjintervallerne på støjkortene i kortbilag 1 ikke passer med denne grænse, er der istedet anvendt 60-65 dB intervallet (orange). Desuden er der kun set på støjkurverne i1,5 m højde, da disse beskriver støjniveauet ved størstedelen af boligerne på Vestegnen.Der er kun regnet på områder med helårsboliger. Rekreative områder og industriområderer derfor ikke medtaget i denne undersøgelse.
TC-100046 Rev. 1Side 7 af 14
Der har ikke kunnet fremskaffes støjdata for statsvejene i Ishøj. Her er der i stedet foreta-get en vurdering af Lden-støjkurvernes forløb på tilsvarende steder i Vallensbæk. Undersø-gelsen for Ishøj er derfor noget mere usikker.Den foretagne screening er velegnet til at udpege og rangordne støjplagede områder. Hvisder skal foretages en finere prioritering mellem disse, bør der foretages præcise støjbereg-ninger af udvalgte områder.Kortbilag 1 med iso-dB-kurver indeholder en sammenstilling af de støjkort, som er tilgæn-gelige på Miljøstyrelsens hjemmeside. I nærværende undersøgelse er der så vidt muligt setbort fra støjen fra de ikke-statslige veje.
4.2
Støjbelastningstallet, SBTBeregning af støjbelastningstallet (SBT) er en alment accepteret metode til kortlægning afden samlede genevirkning, som støj kan forårsage, med henblik på at prioritere indsatsenfor at reducere støjen. Her vægtes antallet af boliger med det støjniveau, som boligerneudsættes for, og med en genefaktor for hvert støjinterval. SBT-tallet er altså ét tal, hvisstørrelse afspejler den samlede genevirkning. Metoden er beskrevet i [3] og [4].
5.
ResultaterDELTA har kvalitativt identificeret 17 støjbelastede fokusområder, optalt antallet af boli-ger ved hjælp af støjkortene og beregnet støjbelastningstallet (SBT) for hvert af disse om-råder. Da undersøgelsen er en visuel screening af støjkort fra 2007, kan udførelsen af ”rig-tige” støjberegninger (fx med støjberegningsværktøjet: SoundPLAN) godt give resultater,der afviger fra nærværende undersøgelse, men den indbyrdes rækkefølge i skemaet - sorte-ret efter SBT - er sandsynligvis korrekt.I Tabel 2 er vist de 17 beregnede områder. Skemaet er sorteret efter det største SBT-tal.Det ses, at de tre mest støjbelastede boligområder er H5, I2 og B1. Områdernes placeringog antal boliger fremgår af nedenstående Tabel 2, og områdernes placering er vist i kortbi-lag 2.
TC-100046 Rev. 1Side 8 af 14
OmrådeH5i2B1i1V1V2H3B2H2H4V4H1V3B4H6B3i3
KommuneHvidovreIshøjBrøndbyIshøjVallensbækVallensbækHvidovreBrøndbyHvidovreHvidovreVallensbækHvidovreVallensbækBrøndbyHvidovreBrøndbyIshøj
Areal (km

2

)0,761,001,671,121,260,240,731,130,650,730,180,430,260,320,150,250,45
Boligantal400651270350404275194672568981701947073538060
SBT26218810910689757059504337272218171513
Tabel 2Identificerede støjbelastede boligområder (over 60 dB) i seks kommuner på Vestegnen.Listen er sorteret efter størst SBT-tal.
6.
Vejdirektoratets støjhandlingsplaner 2008-2013Som en opfølgning på EU-støjkortlægningen i 2007 lavede Vejdirektoratet en handlings-plan for nedbringelse af støjen [5]. For hver kommune blev der opstillet en støjhandlings-plan. Et kort viste støjudbredelsen over 58 dB. De stærkt støjbelastede boligområder medmere end 68 dB blev udpeget med blå cirkler. Disse stærkt belastede boligområder er med-taget i kortbilag 1 og 2 markeret med samme signatur som i Vejdirektoratets handlings-plan.De tre mest støjbelastede områder står øverst i Tabel 2. Disse er udvalgt somprioriteredefokusområder.Om disse områder står der i Vejdirektoratets handlingsplan [5]:Ved Allingvej, Hvidovre (SBT=262)”Langs motorvejens nordside ligger der mellem Hvidovrevej og Avedøre Havnevej etblandet parcel- og rækkehusområde. Området er belastet af vejstøj fra såvel motorvejensom fra den mellemliggende Allingvej. Det vil være muligt at etablere en støjskærm i area-
TC-100046 Rev. 1Side 9 af 14
let mellem motorvejen og Allingvej. Et eventuelt støjskærmsprojekt på denne lokalitet børafvente planerne om baneprojekt mellem København og Ringsted.”Den planlagte placering af togstøjsskærmen mellem Holbækmotorvejen og Allingvejfremgår af bilag A.
Ved Voldstien, Ishøj (SBT=188)”Langs Køge Bugt Motorvejen er der etableret støjvolde og støjskærme. Langs Køge BugtMotorvejen findes fortsat boligområder, der er støjbelastede (over 58 dB). Disse boligerkan få deres støjniveau reduceret ved udskiftning af belægningen til en mindre støjende.Relevans for supplerende støjafskærmning skal vurderes.”
Ved Vestvolden, Brøndby (SBT=109)”I forbindelse med udbygning af Motorring 3 vil der på strækningen gennem kommunenblive udlagt støjreducerende belægning.”På Motorring 3, ud for fokusområdet i Brøndby, er der udlagt støjreducerende asfalt efterat støjkortlægningen i 2007 blev foretaget. Effekten heraf er derfor ikke afspejlet i SBT-tallet. Støjen i fokusområdet er efter udlægningen af ny asfalt dog stadig over 58 dB, somer Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj. I det videre forløb om de fremtidigestøjdæmpende tiltag vil der blive taget hensyn til de ændringer i trafiktallene og vejenesasfaltbelægning, der er sket siden EU-støjkortlægningen i 2007.
Andre stærkt støjbelastede boligområderI Vallensbæk findes et stærkt støjbelastet boligområde (over 68 dB) indikeret med en blåcirkel på kortbilag 1 og 2. Trods dette har området en lav SBT-værdi (22), bl.a. fordi derbor relativt få i forhold til andre boligområder. Vejdirektoratet har oplyst, at området ind-går i porteføljen af mulige støjskærmsprojekter i forbindelse med prioriteringen af støjpul-jemidler frem til 2014. Puljemidlerne udmøntes årligt efter forhandlinger mellem parternebag trafikforliget fra 2009.I et område i Hvidovre kan der i kortbilag 1 og 2 ligeledes ses en blå cirkel syd for Hol-bækmotorvejen på østsiden af Hvidovrevej, som trods dette er et område medLden< 58 dB. Cirklen refererer til nogle boliger, der på trods af støjafskærmning langs densydlige side af Holbækmotorvejen stadig er belastet med mere end 68 dB. Det drejer sigom nogle etageboliger, hvor støjskærmen ikke har nogen effekt på de øverste etager. Boli-gerne er derfor blevet tilbudt tilskud til støjisolering.
TC-100046 Rev. 1Side 10 af 14
7.7.1
JernbanenEksisterende jernbanerDer er i dag to betydende jernbanestrækninger, som gennemløber kommunerne. Det erVestbanen (København-Roskilde-Korsør, som transporterer alle vestgående persontog oggodstog fra Øresundsforbindelsen), og S-tog strækningen mellem Høje-Taastrup og Kø-benhavn. Herudover er der S-tog banen mellem København og Køge.Resultaterne fra EU-støjkortlægningen i 2007 ses i Figur 1 og i kortbilag 3 illustreret somiso-dB-kurver (Lden). Det fremgår tydeligt, at det primært er Vestbanen (inkl. S-banen),som bidrager til støjbelastningen.
Figur 1Kort fra Miljøstyrelsens hjemmeside baseret på data fra EU-støjkortlægningen af jernba-nestøjen i 2007. Kortet findes i et større format i kortbilag 3.
7.2
Ny jernbane: København-Ringsted via KøgeI fremtiden vil København-Ringsted banen få betydning for støjforholdene, idet meget afstøjbelastningen flyttes fra den eksisterende Vestbane til den nye bane. Samtidigoverflyttes den gennemkørende fjerntogstrafik (lyntog og internationale tog) og enintercity-forbindelse, og der etableres et nyt regionaltogssystem København-Køge-Ringsted-Næstved.
TC-100046 Rev. 1Side 11 af 14
Placeringen af den nye bane fremgår af Figur 2, som stammer fra Banedanmarks (tidl.Trafikstyrelsens) miljøredegørelse [6]. Kortet findes i et større format i kortbilag 4.Etableringen af den nye København-Ringsted bane vil altså dels fjerne noget støjbelast-ning fra den eksisterende Vestbane, dels støjbelaste nogle nye områder, hvor der ikke tid-ligere har været jernbaner. Generelt vil den nye jernbane løbe gennem områder, der i for-vejen er støjbelastede af de eksisterende motorveje.
Figur 2Støjudbredelse fra ny jernbane fra København (Ny Ellebjerg) via Køge til Ringsted. Fra[6]. Støjen fra S-banen til Køge indgår ikke i denne redegørelse. Kortet findes i et størreformat i kortbilag 4.Banedanmarks miljøredegørelse indeholder ikke en separat opgørelse for hver af de sekskommuner i Vestegnen, men for hele strækningen mellem København og Ringsted. Hervil antallet af jernbane-støjbelastede boliger over 64 dB reduceres fra 5100 til 1900, hvil-ket kan reduceres yderligere til 500 boliger, hvis der opsættes supplerende støjafskærm-ning. Det indgår i Banedanmarks projekt, at alle boliger, der er udsat for jernbanestøj medLden> 64 dB, skal beskyttes enten med opsætning af støjskærme eller med facadeisolering.
TC-100046 Rev. 1Side 12 af 14
For Vestegnen sammenfatter miljøredegørelsen følgende antal jernbane-støjbelastedeboliger (Lden> 64 dB) og indarbejdede støjskærme:
Ny bane fra København til RingstedStrækningsdel5: Ny Ellebjerg Station - Avedøre Havnevej*6: Avedøre Havnevej - Baldersbæk7: Baldersbæk – Havbogårdsvej*
Antal boliger
Støjskærmlængdeim2670**00
221244
Afgravningsløsning (ikke tunnel)
**
heraf 445 m eksisterende støjskærm, som forhøjes fra 2 til 4 m.
Tabel 3Antal boliger belastet med mere end Lden= 64 dB fra den planlagte nye jernbane:København-Ringsted via Køge.
8.
Referencer[1]Støj fra veje,Miljøstyrelsens vejledning nr. 4 /2007.[2]User’s guide Nord2000 Road,DELTA maj 2006.[3]Støjhensyn ved vejanlæg,Vejdirektoratet, Vejregeludvalget 1989.[4]Vejtrafik og støj,Rapport nr. 146, Vejdirektoratet 1998.[5]Støjhandlingsplan 2008-2013, Handlingsplan for større statslige veje,Vejdirektoratet2009.[6]Støj. Fra Ny Ellebjerg Station via Køge til Ringsted Vest. Nybygningsløsningen,Fase 3,Trafikstyrelsen 2009.
TC-100046 Rev. 1Side 13 af 14
Bilag A – Planlagt støjskærm mellem Allingvej og HolbækmotorvejenKortet viser med en rød zigzaglinje, hvor Banedanmark planlægger at placere en støj-skærm langs med Allingvej for at dæmpe støjen fra den nye jernbanelinje. Støjskærmenløber fra Allingvej 30, hvor den planlagte tunnel slutter, og frem til Avedøre Havnevejmod vest (længde ca. 750 m).Fra Allingvej 30 mod øst til Hvidovrevej (ca. 250 m) findes ingen støjafskærmning andetend rampesiderne af motorvejsudgravningen, dér hvor motorvejen passerer under Hvidov-revej (ca. 120 m).
TC-100046 Rev. 1Side 14 af 14
Om det ovennævnte område, står der iFolketingstidende B. Tillægsbetænkning afgivetaf Trafikudvalget den 11. maj 2010. Tillægsbetænkning over Forslag til lov om anlægaf en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge:”For… at reducere støjen i forbindelse med den ny jernbanes passage gennem Hvid-ovre har forligskredsen bag aftalen »En moderne jernbane« af 22. oktober 2009 påmøde den 11. maj 2010 besluttet at afsætte yderligere 16 mio. kr. til projektet til etab-lering af en 3 m høj støjafskærmning på en 775 m lang strækning langs Allingvej iHvidovre. Støjskærmen begynder, umiddelbart hvor tunnelstrækningen ophører vedstibroen ved Ulstrupvej, og går frem til Avedøre Havnevej. En støjskærm på dennestrækning forventes at have en reducerende effekt på togstøjen på 1-2 dB og 2 dB påmotorvejens støj.”
Banedanmark skal sikre, at de støjreducerende tiltag inklusive den planlagte støjskærmskal leve op til Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for jernbanestøj (64 dB). Somdet nævnes i tillægsbetænkningen, vil denne skærm tage noget af motorvejsstøjen, mendette rækker ikke til at bringe motorvejsstøjen ned under Miljøstyrelsens vejledendegrænseværdi for vejstøj (58 dB). Som allerede nævnt vil der stadig være en del af mo-torvejen (øst for Allingvej 30), som er uskærmet mod boligområdet ved Allingvej.Banedanmarks tidshorisont for opførelsen af støjskærmen er 2018, når de øvrige an-lægsarbejder vedrørende banen er udført.