Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1325914_0001.png
1325914_0002.png
1325914_0003.png
1325914_0004.png
1325914_0005.png
1325914_0006.png
1325914_0007.png
Civilafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. januar 2014FærdselskontoretCaroline Elmberg2011-84-0050835399

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om

indførelse af det interoperable EU-dækkende eCall-system

KOM (2013) 315 endelig

1. Resumé

Forslaget indgår i Kommissionens strategi om eCall, som har til formål atindføre et system for alarmopkald (eCall) fra køretøjer til alarmcentraler-ne. Ved opkaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet automatisk tilalarmcentralen, hvorefter der etableres forbindelse mellem køretøjet ogcentralen. Forslaget vedrører den del af eCall-strategien, som pålæggermedlemsstaterne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres afalarmberedskabet i de enkelte lande. Det er hensigten med forslaget, ateCall-tjenesten skal være fuldt operationel senest den 1. oktober 2015.Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslagetskønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller statsfinansiel-le konsekvenser af betydning. Der ses ikke at være offentlige tilkendegivel-ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Danmark er po-sitivt indstillet over for formålet med forslaget.

2. Baggrund

Kommissionen fremlagde den 8. september 2011 en strategi om de lovgiv-ningsmæssige foranstaltninger til gennemførelse af eCall-systemet. Somen del af strategien vedtog Kommissionen den 26. november 2012 den de-legerede forordning (EU) nr. 305/2013 med henblik på at sikre kompatibi-Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
litet, interoperabilitet og kontinuitet i den harmoniserede EU-dækkendeeCall-tjeneste.Forslaget til afgørelse om indførelse af det interoperable EU-dækkendeeCall-system er fremlagt af Kommissionen den 13. juni 2013 med henvis-ning til artikel 6, stk. 2, i direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelseaf intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefla-derne til andre transportformer. Forslaget er fremsat på baggrund af enkonsekvensanalyse, herunder en cost-benefit-analyse, af fordelene ved atgennemføre eCall-systemet ved hjælp af lovgivning. Forslaget, der erfremsat med hjemmel TEUF artikel 91, skal vedtages med kvalificeretflertal efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUFartikel 294.

3. Formål og indhold

I forslaget til afgørelse pålægges medlemsstaterne at indføre den infra-struktur af eCall-alarmcentraler, der i de enkelte medlemsstater er nødven-dig for en korrekt modtagelse og håndtering af eCall i overensstemmelsemed de specifikationer, der er fastlagt i den delegerede forordning (EU) nr.305/2013. Medlemsstaterne har fortsat ret til at organisere sin beredskabs-tjeneste på en måde, der er mest omkostningseffektiv, og som bedst svarertil medlemsstatens behov, herunder også at filtrere de opkald, som eralarmopkald, hvis de ikke skal håndteres af eCall-alarmcentraler, især nårder er tale om manuelt udløste eCall-opkald. Efter forslaget skal medlems-staternes infrastruktur være på plads senest den 1. oktober 2015.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Der er planlagtvejledende plenarmøde i Europa-Parlamentet den 24. februar 2014. For-slaget vil blive behandlet i Udvalget for Transport og Turisme.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at der er brug for foran-staltninger på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil tjeneste ihele Europa, idet opgaven ikke kan løses tilfredsstillende af de enkeltemedlemsstater. Derudover vil foranstaltninger på EU-niveau ved hjælp affælles europæiske eCall-standarder, der er godkendt af de europæiskestandardorganisationer (CEN og ETSI), sikre et effektivt alarmberedskab i2
hele Europa. Kommissionen har endelig anført, at foranstaltninger på EU-niveau også vil bidrage til at forhindre et opsplittet marked.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overens-stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse til-slutte sig betragtningerne i forslaget.

6. Gældende dansk ret

Der findes ikke regler om et interoperabelt eCall-system i dansk ret i dag.

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Et krav om et interoperabelt EU-dækkende eCall-system vil ifølge forsla-gets konsekvensanalyse kunne medføre statsfinansielle udgifter i forbin-delse med håndteringen af 112-eCall-opkald. Det er anført, at meromkost-ningerne vil omfatte omkostninger til in-band-modemserver, software til ataflæse minimumsdatasæt og integration i alarmcentralsoftwaren samt ud-dannelse.Der vil således skulle afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcen-traler, der hører under Rigspolitiet. Trafikstyrelsen deltager sammen medRigspolitiet i et EU ”pre-deployment” projekt om eCall. Formålet medprojektet er at opgradere de to alarmcentraler, der hører under Rigspolitiet,til at kunne modtage eCall.Københavns Brandvæsen, der driver den tredje alarmcentral i Danmark, erikke formelt med i EU-projektet, men deltager i projektgruppen, og det erhensigten, at også alarmcentralen i København skal gøres klar til at modta-ge eCall i løbet af projektet.Der blev i den politiske aftale om ”En grøn transportpolitik” fra 2009 afsat10 mio. kr. til bl.a. dette formål, og disse penge forventes at kunne dækkeudgifterne forbundet med implementeringen og driften af et interoperabelteCall-system. Hertil kommer et bidrag fra EU til Danmark på 1,5 mio. kr.for deltagelsen i EU-projektet.Kommissionen skønner, at et interoperabelt EU-dækkende eCall-systemsom en del af det samlede eCall-projekt vil kunne være med til at reducere3
antallet af trafikdræbte med mellem 1 og 10 % samt reducere personska-dernes alvor med mellem 2 og 15 %. Dette skyldes, dels at nødopkald fo-retages automatisk (også når føreren er bevidstløs og ude af stand til atringe selv), dels at der overføres præcise oplysninger om ulykkesstedet tilalarmcentralen i form af GPS-koordinater eller tilsvarende. En reduktion afulykkestallet vil påvirke samfundsøkonomien positivt.Det vurderes, at de administrative konsekvenser af et interoperabelt EU-dækkende eCall-system vil være, at der på alarmcentralerne i Danmarkskal udarbejdes procedurer for håndtering af eCall.Forslaget vedrører som anført den del af eCall-strategien, som pålæggermedlemsstaterne at sørge for, at eCalls kan modtages og håndteres afalarmberedskabet i de enkelte lande og medfører ikke i sig selv administra-tive konsekvenser af betydning for erhvervslivet.Forslaget skønnes – som en del af det samlede eCall-projekt – at have po-sitiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet eCall-projektet for-ventes at ville reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i tra-fikken.

8. Høring

Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-tioner mv.:Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, DTU Transport – Dan-marks Tekniske Universitet, Institut for Transport, Danmarks TransportForskning, Dansk Erhverv, DI – Dansk Industri, Dansk Taxi Råd, DanskeBiludlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Bilimportører,Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, FDM – Forenede DanskeMotorejere, Forsikring og Pension, Frederiksberg Brandvæsen, KL -Kommunernes Landsforening, Københavns Brandvæsen, Politiforbundet iDanmark, Responce, Roskilde Brandvæsen, Samsø Redningskorps og Tra-fikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra

Datatilsynet, Dansk Er-

hverv, Danske Regioner, De Danske Bilimportører, DTU Transport,

Forbrugerombudsmanden

og

Trafikforskningsgruppen ved Aalborg

Universitet.

4

Datatilsynet

har henvist til reglerne om offentlige myndigheders behand-ling af personoplysninger og har i den forbindelse anført, at det lægges tilgrund, at den foreslåede rådsafgørelse ikke fraviger gældende bestemmel-ser på databeskyttelsesområdet, samt at krav til databeskyttelse, herunder iforhold til sikkerhedsforanstaltninger, vil blive iagttaget ved en eventuelindførelse af eCall-systemet i Danmark.

Danske Erhverv

har oplyst, at man – under forudsætning af, at ordningengennemføres med så få administrative og praktiske omkostninger for er-hvervslivet som muligt – støtter tanken om et eCall-system, da de sam-fundsmæssige gevinster synes store.

Danske Regioner

har anført, at der i Danmark er indført sundhedsfagligvisitation fra regionernes AMK-vagtcentraler, hvilket betyder, at der i tele-fonsamtalen med enten den forulykkede eller andre tilstedeværende kanlaves en afklaring af ulykkens omfang. Hermed kan der visiteres og dispo-neres den rette hjælp. Den sundhedsfaglige visitation er således helegrundlaget for opbygningen af det regionale præhospitale system samt sik-ring af, at der sendes den rette hjælp til rette patient i rette tid. Danske Re-gioner finder det derfor afgørende, at eCall integreres i det danske alarm-beredskab, således at teknikken og arbejdsprocesserne, som kendes i dagmellem 1-1-2 alarmcentralerne og de sundhedsfaglige AMK-vagtcentraler,fastholdes ved indførelsen af denne ekstra mulighed for alarmering, idetpræhospital respons baseret på standardinformationer uden kontakt til per-sonen på skadestedet hyppigt vil være underdimensioneret. Den behand-lingsmæssige værdi af den kortere responstid for tilskadekomne vil hervedforsvinde.Danske Regioner har endvidere bemærket, at der skal tages stilling til,hvorvidt det er politiets opgave at undersøge sagen, eller om der skal di-sponeres en præhospital ressource fra AMK-vagtcentralerne, i de tilfælde,hvor eCall-systemet henvender sig til alarmcentralerne uden mundtligkommunikation fra den forulykkede bil.Danske Regioner bemærker herudover, at det ved implementeringen afeCall-systemet skal sikres, at systemet fungerer pålideligt, således at derikke sendes falske opkald, og at alarmenheden er kalibreret, således at enalarm kun genereres, hvis materialepåvirkningen er på et niveau, der sand-synliggør personskade og/eller større materiel skade. Dette er væsentligtfor at sikre, at unødvendige øgede ressourcer i form af uhensigtsmæssigdisponering af præhospitale ressourcer ikke udløses. Det bemærkes hertil,5
at overflødig eller fejlagtigt udrykningsrespons eventuelt påvirker de reelleudrykningers responstid, da der bliver en større udnyttelse af det samledeberedskab.Danske Regioner bemærker desuden, at der i Danmark allerede er udvikleten 112-app, som man kan ringe 112 fra. På den måde sker der en geogra-fisk bestemmelse af, hvor man befinder sig. Det vil sige, at Danmark alle-rede er i gang med at implementere pålidelig, geografisk placering afulykkesstedet.Danske Regioner forventer, at man fra statslig side etablerer fælles initiati-ver for at sikre en eventuel nødvendig tilpasning af it-systemerne, ligesomDanske Regioner tager forbehold for eventuelle afledte økonomiske kon-sekvenser for regionerne ved implementering og drift af eCall-systemet iDanmark, herunder f.eks. udgifter til overflødig eller fejlagtigt udryknings-respons fra politi, redningsberedskab eller præhospital indsats.

De Danske Bilimportører

har anført, at man som udgangspunkt er posi-tivt indstillet over for obligatorisk indførelse af et EU-dækkende eCall-system. De Danske Bilimportører bemærker dog, at man er bekymret for,om tidsfristen den 1. oktober 2015 er tilstrækkelig, da det anslås at fabri-kanterne skal have minimum 36 måneder efter en endelig vedtagelse af detekniske krav m.v. til at implementere de nye regler. Det foreslås derfor, atfristen udskydes således, at der som minimum er 36 måneder fra endeligvedtagelse og klarhed over de tekniske data til forslaget træder i kraft.

DTU Transport

har anført, at de fra Kommissionen foreliggende bereg-ninger af cost-benefit-forholdet ved de tre forskellige modeller (Intet EU-indgreb, Frivillig tilgang og Lovgivningsmæssige foranstaltninger) for ind-førelse af eCall ikke findes tilstrækkeligt gennemskuelige til, at DTUTransport på det foreliggende grundlag kan tilslutte sig forslaget om ”lov-givningsmæssige foranstaltninger” på området.

Forbrugerombudsmanden

har ikke bemærkninger til forslaget.

Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet

anerkender den posi-tive trafiksikkerhedsmæssige effekt af et eCall-system, men beklager, atder alene er ønske om at indføre etstand-alone-system,der kun er rettetmod eCall. Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet anfører, ateCall-systemet i stedet burde være en delfunktion i en obligatorisk ITS-boks i alle europæiske biler, som foruden eCall kunne benyttes generelt til6
V2V V2I kommunikation med anvendelser inden for trafikinformation,trafikledelse og trafiksikkerhed.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige med-lemsstater til forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side er man positivt indstillet over for formålet med forslaget.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

eCall-projektet er den 29. november 2013 blevet præsenteret til tidlig ori-entering for Folketingets Europaudvalg af Transportministeriet.

12. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-tingets Retsudvalg og Trafikudvalg.
7