Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1323370_0001.png
Vejinfrastruktur i Aalborg
Modeller for indretning af vejnettet
December 2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Vejinfrastruktur i Aalborg
Rapport:
Projektorganisation:
Vejinfrastruktur i Aalborg
Kurt Markworth, Aalborg Kommune
Martin Fischer, Aalborg Kommune
Erik Møller, Aalborg Kommune
Ole Kirk, Vejdirektoratet
Kenn Mørk, Vejdirektoratet
Ole Jensen, COWI
Redaktion:
Grundkort:
Ortofoto:
Fotos:
COWI A/S, Ole W. Jensen
KMS kort © Kort & Matrikelstyrelsen, reproduktionstilladelse G11-98
DDO®land2008. Copyright COWI.
Aalborg Lufthavn
Aalborg Havn A/S
COWI A/S
Copyright:
Dato:
Kontaktperson:
Kontaktadresse:
Aalborg Kommune
December 2011
Martin Fischer, Aalborg Kommune
Aalborg Kommune
Teknik- & Miljøforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Tlf. 9931 2000
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0003.png
Modeller for indretning af vejnettet
3
Indhold
Baggrund
Byen og infrastrukturen
Planstrategien
Trafikale knudepunkter
5
6
Trafikudvikling og udfordringer
Nuværende udfordringer
Fremtidige udfordringer
8
Budgetter
Ny budgettering
10
11
Elementer i en ny vejstruktur
En 3. Limfjordsforbindelse
Nyt tilslutningsanlæg til E45
Egnsplanvej
Hadsund Landevej
Tranholmvej
Ny Dallvej
Model 1 – Basis
Vejnet
Virkninger
14
Model 2 – Vest
Vejnet
Virkninger
15
Model 3 – Øst
Vejnet
Virkninger
16
Økonomi
Investeringsomfang
17
18
Havnepakker
Trafikaftalen
Aktuelle projekter i Aalborg
Gennemførelse
Takten for udførelse
19
Oversigtskort
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0004.png
4
549
Vejinfrastruktur i Aalborg
55
11
THISTED LA
N
DEVEJ
E39
190
180
VEJ
THISTED
HØVEJEN
E45
11
MOTORVEJSKRYDS VENDSYSSEL
583
NY LU
FTHAV
N
SVEJ
55
FORBINDELSESVEJEN
180
SUNDSHOLMEN
180
TER
BR
O
KRIDTSVINGET
VES
RD
E45
ALS
VEJ
ØSTER UTTRUP VE
NØRRESUNDBY
GRENEN
INDFØRING
OV
E
Æ
RK
RET
EN
HUMLEBAKKEN
SAU
ERS
TH.
VEJ
TR
A
ØST
R
ALL E
É
NH
OL
MV
E
J
J
595
UNIVERSITETSBOULEVARDEN
NY NIBEVEJ
HO
BR
O
VE
187
MA
IND RIEN
FØ DA
RIN LS
GE MØ
N LLE
HADSUND LANDEVEJ
180
E45
SØNDERBR
O
J
507
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Modeller for indretning af vejnettet
5
Baggrund
Vejinfrastrukturen er en vigtig forud-
sætning for en fortsat udvikling af Aal-
borg. Aalborgs geografiske placering
ved krydsningen af Limfjorden og byens
regionale betydning betyder, at problem-
stillinger vedrørende infrastrukturen ved
Aalborg har konsekvenser, der rækker
ud over byområdet og påvirker vækst-
mulighederne i hele regionen og forbin-
delserne til nabolandene i Skandinavien.
En række undersøgelser har i de senere
år peget på behovet for at udvikle og
udbygge vejinfrastrukturen i Nordjylland.
Vejdirektoratet har i 2010-11 gennem-
ført en VVM-undersøgelse for en 3. Lim-
fjordsforbindelse for at sikre en kapacitet
for den fjordkrydsende trafik, der lever op
til de forventede fremtidige behov.
Region Nordjylland og KKR Nordjylland
har i denne sammenhæng som indspil til
den rullende planlægning udtrykt ønske
om, at staten træffer en principbeslut-
ning om en 3. Limfjordsforbindelse som
en statslig finansieret vestlig linjeføring.
Aalborg Kommune har i 2008-09 gen-
nemført en VVM-undersøgelse for Nye
Vejanlæg i Aalborg Syd med henblik på
at kunne trafikbetjene byudviklingsområ-
derne ved City Syd og i Universitetsområ-
det – herunder et nyt Universitetshospital.
I undersøgelsen belyses:
• Et nyt tilslutningsanlæg til E45 ved
Mariendalsmølle Indføringen
• En ny vejforbindelse mellem
Hadsund Landevej og E45
• En motorvejsindføring til center-
området City Syd
• En landevejsindføring til center-
området ved City Syd.
I samarbejde med Aalborg Havn har Aal-
borg Kommune i 2010 gennemført en
undersøgelse af Infrastruktur i Aalborg
Øst. I denne plan er der beskrevet for-
skellige projekter for udvikling af infra-
strukturen internt i havneområdet og til
havneområdet. Heri indgår også løsnin-
ger for Aalborg Havns kobling til det over-
ordnede vejnet.
I den forbindelse har Aalborg Kommune
peget på behovet for opgradering af Tran-
holmvej og Øster Uttrupvej inkl. en større
krydsombygning. Disse projekter er med-
taget i undersøgelsen..
En effektiv løsning af de infrastruktur-
mæssige udfordringer kræver et godt
samspil mellem den statslige og kom-
munale infrastruktur.
Dette er baggrunden for, at Transportmi-
nisteren og Rådmanden for Teknik- og
Miljøforvaltningen 11. februar 2011 har
aftalt at nedsætte en arbejdsgruppe, som
skal undersøge modeller for indretningen
af vejinfrastrukturen ved Aalborg.
Undersøgelsen skal belyse sammen-
hænge og valgmuligheder i forhold til
de tekniske løsninger og økonomien
ved gennemførelse af disse. Dette skal
medvirke til at afklare praktiske og tekni-
ske forhold for tilslutningsanlæg og veje
i relation til en mulig ny 3. Limfjordsfor-
bindelse. Denne rapport indeholder resul-
tatet af arbejdsgruppens undersøgelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0006.png
6
Vejinfrastruktur i Aalborg
Byen og infrastrukturen
Planstrategien
Aalborg Kommune lægger i Planstrategi
2010 ”Norddanmarks vækstdynamo”
vægt på at udvikle Aalborgs rolle som
Norddanmarks hovedstad. Fokus for
denne udvikling vil være et geografisk
bånd fra Aalborg Lufthavn i nordvest
gennem det centrale byområde og uni-
versitetsområdet til Aalborg Havn i Aal-
borg Øst.
Vækstaksen rummer i dag omkring ⅓ af
arbejdspladserne i Aalborg Kommune.
Denne andel vil stige i takt med omdan-
nelsen af store rømmede industri- og
erhvervsarealer i korridoren – herunder
eksempelvis godsbanearealerne og eter-
nitten. Fortætning i vækstaksen og udvik-
ling af den kollektive infrastruktur indenfor
aksen vil bidrage til, at den afledte vækst
i biltrafikken kan minimeres og dermed
skubbe balancen mellem bil og øvrige
transportformer i en mere bæredygtig
retning.
Alligevel vil presset på infrastrukturen
blive forøget. Udvikling af Aalborgs regi-
onale rolle stiller krav om gode forbin-
delser ind og ud af byen. I fremtiden vil
bilen fortsat udgøre det eneste realistiske
transportalternativ ved mange regionale
ture. Med vækstaksen som omdrejnings-
punktet for udviklingen er let adgang til
vækstaksen derfor en vigtig del af plan-
strategien. Udbygning og afhjælpning af
flaskehalse i opkoblingerne til motorvejs-
nettet er derfor vigtig.
For at løse denne opgave, peger plan-
strategien bl.a. på behovet for initiativer,
der sikrer en bedre udnyttelse af den
eksisterende infrastruktur samt behovet
for en 3. Limfjordsforbindelse for at løse
den fjordkrydsende trafik.
PLAnsTrATEGiEns VæksTAksE
AALBOrG LufTHAVn
AALBOrG ciTy
GODsBAnEn
ETErniTTEn
AALBOrG HAVn
uniVErsiTET
uniVErsiTETsHOsPiTAL
ciTy syD
Trafikale knudepunkter
I og omkring vækstaksen findes der i Aal-
borg en række knudepunkter for trafikken
med regional betydning. Disse har stor
betydning for udvikling af infrastrukturen:
Aalborg Havn
Havneområderne ved Aalborg har over
en årrække været under forandring.
Områder i Centralhavnen er overgået
til andre byformål, og Østhavnen er nu
havnens vækstområde. Aalborg Havn er
en af de udpegede klasse A havne i det
Europæiske TEN-T net.
Godsomsætningen i havnen toppede
i 2008 3,2 mio. tons. Finanskrisen har
medført et fald i omsætningen på 14%
frem til 2010, hvilket er lidt mindre end det
gennemsnitlige fald for de danske havne
på 17 %.
Aalborg Havn tilbyder vej-, bane og
søtransport, og den følger med sin geo-
grafiske placering udenfor byområdet og
fokus på sammenhængende logistikløs-
ninger EU’s retningslinjer for udvikling af
det transeuropæiske transportnet. Stør-
ste svaghed er i denne sammenhæng
den enstrengede, to-sporede vejforbin-
delse ud af havnen, som udgør forbindel-
sen mellem havnen og til statsvejnettet,
hvor uheld eller hændelser på vejnettet
kan lukke for adgangen til havnen.
Aalborg Lufthavn
Aalborg Lufthavn får en stadig stigende
betydning. Ved udgangen af 2005 teg-
nede den sig for 17 % af alle rejser inden-
rigs i Danmark. Ved udgangen af 2010
var andelen 23 %, hvilket betød at luft-
havnen i 2010 rundede 1 mio. indenrigs-
passagerer på ét år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0007.png
Modeller for indretning af vejnettet
7
Udenrigstrafikken fra Aalborg Lufthavn er
også i vækst. Dette har afstedkommet et
behov for udbygning af både parkerings-
og terminalfaciliteter. Parkeringskapaci-
teten er således blevet udvidet med ca.
1.000 p-pladser til knap 3.100 p-pladser,
og forventes suppleret med yderligere
1.000 p-pladser, når terminaludvidelsen
er gennemført.
Vejbetjeningen af lufthavnen fra det over-
ordnede vejnet fra syd sker i dag gennem
boligområder i Aalborg og Nørresundby,
mens den fra nord sker via rute 11/55
(Thisted Landevej) eller rute 55 (Høve-
jen).
Aalborg city
Aalborg er som hovedbyen i regionen
centrum for handels-, service- og kul-
turtilbud, der rækker ud i hele regionen.
Mange af disse funktioner er at finde i
Aalborg City. Den samlede ramme for
butiksareal i Aalborg City er knap 190.000
m
2
, hvoraf knap 85 % er udfyldt.
Rute 180 (Vesterbro) spiller en væsent-
lig rolle for trafikbetjeningen af Aalborg
City idet en stor del af midtbyområdets
parkering findes i tilknytning hertil. Hæn-
delser i Limfjordstunnelen, som flytter tra-
fik til rute 180, har derfor stor betydning
for tilgængeligheden til Aalborg City. Ud
over rute 180 spiller især Sønderbro Ind-
føringen og Kridtsvinget vigtige roller for
serviceringen af Aalborg City fra det over-
ordnede vejnet.
city syd
Centerområdet i City Syd er i plan-
lægningen udlagt som et regionalt
aflastningscenter specielt for store
udvalgsvarebutikker, der ikke kan være
i Aalborgs midtby. Den samlede ramme
for butiksareal i området på 146.000 m
2
er med de seneste projekter i området
meget tæt ved at være udfyldt.
AALBOrG ciTy
AALBOrG LufTHAVn
AALBOrG HAVn
ciTy syD
Den samlede biltrafik til området var i
2008 ca. 25.000 biler pr. døgn, og det
skønnes, at trafikken ved fuld udbygning
af området vil være steget til ca. 35.000
biler pr døgn. City Syd er i dag vejbetjent
via rute 180 (Hobrovej) med forbindelse
til E45 via Indkildevej og Mariendalsmølle
Indføringen samt via Svenstrup mod syd.
Krydset Indkildevej/Hobrovej udgør en
kapacitetsmæssig flaskehals for trafik-
ken ad rute 180.
Et nyt universitetshospital
Det er besluttet at samle sygehusfunktio-
nerne i Aalborg ved et nyt Universitetsho-
spital i Aalborg Øst. Sygehuset forventes
at få en samlet kapacitet på 8-900 senge-
pladser med i alt 5-6.000 ansatte. Ibrug-
tagning vil formentlig kunne ske etapevis
fra år 2017 og frem.
Geografisk bliver sygehuset placeret i til-
knytning til Aalborg Universitet ved rute
507 (Hadsund Landevej) hvorfra der
forventes etableret vejadgang. Forbin-
delserne til motorvejsnettet er via Univer-
sitetsboulevarden og Egnsplanvej – den
planlagte nye vejforbindelse mellem Had-
sund Landevej og E45. Det fuldt udbyg-
gede Universitetshospital forventes at
skabe en døgntrafik på ca. 13.000 biler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0008.png
8
Vejinfrastruktur i Aalborg
Trafikudvikling og udfordringer
nuværende udfordringer
Vejnettet er opbygget med to nord-syd-
gående hovedakser bestående af E45 og
rute 180, som begge krydser Limfjorden.
Kapacitetsforholdene på rute 180 gen-
nem byen er imidlertid sådan, at hændel-
ser på E45, der i større omfang overflytter
trafik til rute 180, fører til, at trafikken gen-
nem byen står stille. Da rute 180 spiller
en vigtig rolle for fordelingen af trafik til
det centrale og vestlige Aalborg, er det
store dele af vejnettet, som påvirkes.
Mariendalsmølle og Sønderbro indførin-
gerne spiller en afgørende rolle for betje-
ningen af Aalborg fra syd. Rute 180 lokale
funktion medfører i denne sammenhæng,
at der er væsentlige flaskehalse på vej-
nettet, hvor trafikken fra E45 møder lokal-
trafikken. Det gælder især ved rute 187
Ny Nibevej og ved Over Kæret. I begge
kryds er kapaciteten i spidstimen reelt
opbrugt, hvilket resulterer i tilbagestuv-
ning mod E45.
TrAnHOLMVEj VED ØsTEr uTTruP VEj
uniVErsiTETsBOuLEVArDEn VED E45
E45 VED LiMfjOrDsTunnELEn
HOBrOVEj VED ny niBEVEj, ruTE 187
For at sammenbinde Aalborg midtby og
fjorden er vejstrækningen langs fjorden
blevet ombygget mhp. at flytte den gen-
nemkørende trafik til Østre Allé ringen.
Det har forstærket kravene til denne,
hvilket bl.a. er søgt imødekommet ved
en optimeret styring af signalanlæggene.
Men de to kryds ved Hobrovej, rute 180,
og ved Sønderbro er kapacitetsmæssigt
hårdt belastede.
Trafikudviklingen på E45 har medført,
at det er blevet nødvendigt at ombygge
rampekryds for at undgå tilbagestuvning
til motorvejen. Dette er sket ved Univer-
sitetsboulevarden og Humlebakken, men
der er også behov for ændringer ved Øster
Uttrup Vej og Sundsholmen. Den gennem-
førte opgradering af trafikledelses- og
informationssystemerne på E45 vil med-
virke til at opnå den bedst mulige trafikaf-
vikling indenfor de givne fysiske rammer.
fremtidige udfordringer
Trafikken må påregnes fortsat at stige
– dels som følge af den generelle trafik-
vækst og dels som følge af byudviklin-
gen og udviklingen af Aalborgs regionale
rolle.
Prognoserne for trafikkens vækst fra
VVM-undersøgelsen af en 3. Limfjords-
forbindelse angiver for det rutenummere-
rede vejnet ved Aalborg en gennemsnitlig
årlig vækst varierende fra 1,3% p.a. ved
en lav vækst til 2,7 % p.a. ved en høj
vækst.
Lokalt i vækstaksen ved byomdannelses-
områderne må der påregnes en større
vækst, og dette vil have konsekvenser for
trafikafviklingen. Det kommer blandt andet
til udtryk ved Universitetsboulevarden,
hvor den fortsatte udvikling i universitets-
området og det nye Universitetshospital
vil afstedkomme afviklingsproblemer i
krydsene.
Centralt i Aalborg vil udviklingen af gods-
banearealerne og eternitten, som ligger i
umiddelbart tilknytning til Østre Allé rin-
gen, få indflydelse på trafikafviklingen i
de centrale kryds ved Sønderbro og ved
Hobrovej, rute 180.
Tilsvarende vil realisering af vækstpo-
tentialet i området ved Aalborg Havn
medføre en markant trafikvækst. En høj
tungtrafik andel vil forstærke presset på
forbindelsen til havnen og dermed øge
behovet for udbygning af den to-sporede
strækning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0009.png
Modeller for indretning af vejnettet
549
9
55
11
THISTED LA
N
DEVEJ
E39
190
180
VEJ
THISTED
HØVEJEN
E45
11
MOTORVEJSKRYDS VENDSYSSEL
583
NY LU
FTHAV
N
SVEJ
55
FORBINDELSESVEJEN
180
SUNDSHOLMEN
180
TER
BR
O
KRIDTSVINGET
VES
RD
E45
ALS
VEJ
ØSTER UTTRUP VE
NØRRESUNDBY
GRENEN
INDFØRING
EN
HUMLEBAKKEN
SAU
ERS
SØNDERBR
O
ER
OV ET
R
TH.
VEJ
TR
A
ØST
R
ALL E
É
NH
OL
MV
E
J
J
595
UNIVERSITETSBOULEVARDEN
NY NIBEVEJ
187
HO
BR
OV
EJ
MA
IND RIEN
FØ DA
RIN LS
GE MØ
N LLE
Trafikale flaskehalse
HADSUND LANDEVEJ
180
E45
507
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0010.png
10
Vejinfrastruktur i Aalborg
Budgetter
ny budgettering
For statslige projekter opgøres anlægs-
overslag i henhold til principperne om ny
budgettering. Da modellerne for indret-
ning af vejnettet omfatter projekter både
på stats og kommunevejnettet er det
besluttet at opgøre anlægsøkonomien
for alle projekter efter samme principper.
Anlægsoverslag udarbejdes i henhold
til principperne for ny budgettering på 4
niveauer:
1
Fysikoverslag
2
Basisoverslag
3
Ankerbudget (projektbevilling)
4
Samlet anlægsbudget.
For vejanlæggene, som indgår i den 3
Limfjordsforbindelse, er fysikoverslaget
udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets
overslagssystem på baggrund af teore-
tiske mængder beregnet ud fra skitse-
projektet og enhedspriser beregnet ud
fra gennemførte anlægsarbejder. For de
store bygværker (broer og tunneler) er
der udarbejdet særskilte fysikoverslag.
Fysikoverslaget for de øvrige vejanlæg
er tilsvarende baseret på mængder og
de enhedspriser, som rådgiverfirmaerne
Rambøll og COWI råder over fra gennem-
førelsen af lignende anlægsprojekter.
Fysikoverslaget er behæftet med usikker-
hed, da udgifter bl.a. til ekspropriationer
og til jord-, bro-, tunnel- og asfaltarbejder
ikke kan beregnes præcist på forhånd.
Projektets detaljerede linjeføring, udform-
ning, mængder mv. kendes først på et
senere tidspunkt, ligesom udviklingen i
priserne på ejendomsmarkedet og kon-
junktur- og konkurrencesituationen på
licitationstidspunktet er af væsentlig
betydning for anlægsudgifternes ende-
lige størrelse.
Der er på den baggrund beregnet et korri-
geret anlægsoverslag (basisoverslag) for
de forskellige forslag.
I henhold til retningslinjerne for ’ny
budgettering’ vil projektbevillingen på
finansloven (ankerbudgettet) være basis-
overslaget tillagt 10 %, forudsat, at pro-
jektet vedtages som beskrevet.
For statslige projekter vil den samlede
bevilling på finansloven i henhold til ’ny
budgettering’ være ankerbudgettet tillagt
en reserve under Transportministeriets
departement på 20 %. Ankerbudgettet
tillagt reserven benævnes det samlede
anlægsbudget.
Sædvanligvis baseres Aalborg Kommu-
nes budgettering sig på fysikoverslaget.
Af hensyn til sammenligningen af pro-
jekter er det i det følgende dog valgt at
anvende det samlede anlægsbudget til
beskrivelsen af projekternes økonomi.
fysikOVErsLAG
Variabelt tillæg for
usikkerhed
BAsisOVErsLAG
10 % tillæg
AnkErBuDGET
20 % reserve
sAMLET AnLæGsBuDGET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0011.png
Modeller for indretning af vejnettet
11
Elementer i en ny vejstruktur
En 3. Limfjordsforbindelse
Der er i VVM-undersøgelsen for en 3.
Limfjordsforbindelse belyst tre alternati-
ver. Det drejer sig om to alternativer for
en Vestforbindelse med fjordkrydsning
hhv. i Egholmlinjen og Lindholmlinjen
samt en Østforbindelse.
Vestforbindelserne er 4 sporede motor-
veje tilsluttet E45 syd for Dall og E39
syd for Vestbjerg og kan betragtes som
en forlængelse af E39 vest om Aalborg.
Begge alternativer har tilslutningsanlæg
ved Hobrovej, Ny Nibevej, Nørholmsvej,
Ny Lufthavnsvej og Høvejen. Lindholm-
linjen har endvidere tilslutningsanlæg ved
Annebergvej og Thistedvej.
Østforbindelsen omfatter en udbygning af
E45 og etablering af en ny Paralleltunnel
ved Limfjordstunnelen. E45 udbygges til
6 spor fra Sønderbro Indføringen til Lim-
fjordstunnelen og til 8 spor fra Limfjords-
tunnelen til Motorvejskryds Vendsyssel.
Samlet budget for løsningsalternativerne:
• Egholmlinjen
6.197 mio. kr.
• Lindholmlinjen
7.002 mio. kr.
• Østforbindelsen
5.419 mio. kr.
ØSTFORBINDELSE
VESTFORBINDELSE
EGHOLMLINJEN
LINDHOLMLINJEN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0012.png
12
Vejinfrastruktur i Aalborg
nyt tilslutningsanlæg til E45
Der er i VVM-undersøgelsen for Nye Vej-
anlæg i Aalborg Syd belyst en ombygning
af det eksisterende tilslutningsanlæg ved
Mariendalsmølle og Sønderbro Indførin-
gen. Indføringernes til- og frakørsel sam-
les på parallelramper.
Forbindelsen til Mariendalsmølle Indfø-
ringen sker via signalregulerede ram-
pekryds. Motorvejsstatus ophæves på
Mariendalsmølle Indføringen som forbin-
des til Egnsplanvej.
Samlet anlægsbudget for løsningen:
• Nyt tilslutningsanlæg
239 mio. kr.
Vejanlæg
Nyt tilslutningsanlæg
1. Fysisk overslag
162,3 mio. kr.
2. Basisoverslag
180,9 mio. kr.
3. Ankeroverslag
199,0 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
238,8 mio. kr.
E45
EGNSPLANVEJ
MARIENDALSMØLLE
INDFØRINGEN
Egnsplanvej
Egnsplanvej er belyst i VVM-undersø-
gelsen for Nye Vejanlæg i Aalborg Syd.
Vejen er en 5,5 km lang to-sporet lande-
vejsforbindelse fra Hadsund Landevej til
E45 ved Mariendalsmølle Indføringen.
De omkringliggende byområder er hæg-
tet på Egnsplanvej i 4 kryds.
Samlet anlægsbudget t for løsningen:
• Egnsplanvej
162 mio. kr.
Vejanlæg
Egnsplanvej
1. Fysisk overslag
109,9 mio. kr.
2. Basisoverslag
122,6 mio. kr.
EGNSPLANVEJ
HADSUND LANDEVEJ
3. Ankeroverslag
134,9 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
161,9 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0013.png
Modeller for indretning af vejnettet
13
Hadsund Landevej
Projektet omfatter en udbygning af Had-
sund Landevej fra 2 til 4 spor på den 1,5
km lange strækning fra Egnsplanvej til
Universitetsboulevarden inkl. krydset ved
denne. Udbygningen nødvendiggøres af,
at der påregnes etableret en vejadgang
til det nye Universitetshospital fra vejen.
Samlet anlægsbudget for løsningen:
• Hadsund Landevej
43 mio. kr.
Vejanlæg
Hadsund Landevej
1. Fysisk overslag
28,5 mio. kr.
2. Basisoverslag
32,5 mio. kr.
HADSUND LANDEVEJ
UNIVERSITETSBOULEVARDEN
TRANHOLMVEJ
3. Ankeroverslag
35,8 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
42,9 mio. kr.
Tranholmvej
Udbygning af Tranholmvej er belyst i
undersøgelsen af Infrastruktur i Aalborg
Øst Løsningen omfatter en udbygning
af strækningen fra Humlebakken til Øst-
havnen fra 2 til 4 spor samt etablering af
stianlæg. Projektet skal styrke havnens
forbindelser til det overordnede vejnet.
Samlet anlægsbudget for løsningen:
• Tranholmvej
74 mio. kr.
Vejanlæg
Tranholmvej
1. Fysisk overslag
49,0 mio. kr.
2. Basisoverslag
56,3 mio. kr.
3. Ankeroverslag
61,9 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
74,3 mio. kr.
TRANHOLMVEJ
RØRDALSVEJ
ny Dallvej
Ny Dallvej er belyst i VVM-undersøgelsen
for Nye Vejanlæg i Aalborg Syd. Vejen
er en 2,5 km lang to-sporet landevejsfor-
bindelse fra Hobrovej til E45 ved Marien-
dalsmølle indføringen. Dallvej er tilsluttet
vejen i et T-kryds. Vejen skal forbedre
betjeningen af City Syd fra E45.
Samlet anlægsbudget for løsningen:
• Ny Dallvej
126 mio. kr.
Vejanlæg
Ny Dallvej
1. Fysisk overslag
81,7 mio. kr.
MARIENDALSMØLLE INDFØRINGEN
EGNSPLANVEJ
E45
NY DALLVEJ
2. Basisoverslag
95,5 mio. kr.
3. Ankeroverslag
105,1 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
126,1 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0014.png
14
Vejinfrastruktur i Aalborg
Model 1 – Basis
Vejnet
Denne løsningsmodel tager udgangs-
punkt i vejnettet, som det ser ud i dag
uden en 3. Limfjordsforbindelse.
Vejnettet udbygges med følgende anlæg:
• Nyt tilslutningsanlæg ved Mariendals-
mølle Indføringen
• Ny Dallvej
• Egnsplanvej
Endvidere foretages der som led i etab-
leringen af et nyt Universitetshospital en
udbygning af Hadsund Landevej mellem
Egnsplanvej og Universitetsboulevarden.
Vejbetjeningen af Aalborg Havn forbed-
res ved udbygning af Tranholmvej nord
for Humlebakken.
AALBOrG LufTHAVn
E39
E45
AALBOrG ciTy
AALBOrG HAVn
TRANHOLMVEJ
uniVErsiTETsHOsPiTAL
HADSUND LANDEVEJ
ciTy syD
NYT TILSLUTNINGSANLÆG
Virkninger
I denne model danner E45 fortsat rygra-
den i betjeningen af vækstaksen og de
trafikale knudepunkter. Da kapaciteten på
tværs af Limfjorden ikke øges, kan dette
blive en barriere for udviklingen – især i
Vendsyssel nord for Limfjorden.
Det har betydning for virksomheder som
f.eks. Aalborg Lufthavn, der i særlig grad er
følsom for regularitet i trafikforsyningen.
På grund af samspillet mellem Limfjords-
tunnelen og Limfjordsbroen vil Aalborg
City være påvirket af kapacitetsproble-
merne på fjordkrydsningerne og effekter
af hændelser på E45. Dette kan påvirke
udviklingen i Aalborg City negativt.
Ombygningen af tilslutningsanlægget ved
Mariendalsmølle Indføringen vil medvirke
til at sikre, at flettemanøvrernes påvirk-
ning af den regionale motorvejstrafik
minimeres.
Trafikken mellem E45 og City Syd områ-
det overføres til Ny Dallvej, hvorved
E45
NY DALLVEJ
EGNSPLANVEJ
OVErOrDnET VEjsTrukTur MED MODEL 1
Mariendalsmølle Indføringen og Hobro-
vej aflastes. Derigennem sikres tilgæn-
geligheden til City Syd området.
Egnsplanvej styrker betjeningen af den
sydøstlige del af vækstaksen og medvir-
ker til at aflaste Universitetsboulevarden.
Derved medvirker vejen til at tilvejebringe
den fornødne kapacitet som etableringen
af Universitetshospitalet fordrer.
Udbygningen af Tranholmvej til 4 spor
vil på kort sigt medføre en større robust-
hed i vejbetjeningen af Aalborg Havn,
idet risikoen for blokering af vejnettet ved
hændelser bliver mindre. Dette har sær-
lig betydning for logistikvirksomhederne.
På længere sigt vil udbygningen være
nødvendig for at imødekomme den
trafikvækst, som realisering af det
erhvervsmæssige potentiale i området
vil afstedkomme.
Udbygningen af Hadsund Landevej skal
medvirke til at sikre en høj tilgængelighed
til Universitetshospitalet. Med udbygnin-
gen opnås en ensartet vejstandard ad det
overordnede vejnet fra E45 til sygehuset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0015.png
Modeller for indretning af vejnettet
E39
E45
15
AALBOrG LufTHAVn
Model 2 – Vest
Vejnet
I forhold til vejnettet i Basismodellen
omfatter vejnettet i Model 2 – Vest føl-
gende ændringer:
• en Vestforbindelse i Lindholmlinjen
eller
• en Vestforbindelse i Egholmlinjen
Etableringen af Ny Dallvej kan udelades
i denne model, da Vestforbindelsen kan
varetage Ny Dallvejs funktion med betje-
ning af City Syd området samt sikre den
ønskede aflastning af rute 180, Hobrovej,
gennem Skalborg og Svenstrup.
LINDHOLMLINJEN
AALBOrG ciTy
AALBOrG HAVn
TRANHOLMVEJ
uniVErsiTETsHOsPiTAL
HADSUND LANDEVEJ
ciTy syD
NYT TILSLUTNINGSANLÆG
EGNSPLANVEJ
Virkninger
Vestforbindelserne føjer en ny streng til
vejnettet som medfører, at betjeningen af
vækstaksen og knudepunkterne for tra-
fikvæksten både kan ske fra øst og vest.
Dette har direkte betydning for City Syd
området og for Aalborg Lufthavn og
vækstområderne i tilknytning hertil. End-
videre kan dette afhjælpe flaskehalse i
bygaderne.
Med Vestforbindelserne sker der en
aflastning af E45 og Limfjordsbroen. Den
samlede aflastning er i størrelsesordenen
28.000-34.000 biler pr døgn – størst ved
valg af Lindholmlinjen. Dermed skabes
der rum for en fortsat udvikling i de områ-
der af vækstaksen, som ligger nær rute
180 og E45.
Vestforbindelserne ændrer ikke virknin-
gerne af de øvrige vejnetsændringer i
Aalborg Syd og Øst, som er indeholdt i
Basismodellen, men Vestforbindelsen
aflaster E45 og styrker dermed mulighe-
derne for udvikling i den sydlige og østlige
del af vækstaksen. Aflastningen udgør i
størrelsesordenen 12-18.000 køretøjer pr
døgn på strækningen gennem vækstak-
sen – størst ved Egholmlinjen.
E45
OVErOrDnET VEjsTrukTur MED MODEL 2 – LinDHOLMLinjEn
E39
E45
AALBOrG LufTHAVn
EGHOLMLINJEN
AALBOrG ciTy
AALBOrG HAVn
TRANHOLMVEJ
uniVErsiTETsHOsPiTAL
HADSUND LANDEVEJ
ciTy syD
NYT TILSLUTNINGSANLÆG
EGNSPLANVEJ
E45
OVErOrDnET VEjsTrukTur MED MODEL 2 – EGHOLMLinjEn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0016.png
16
Vejinfrastruktur i Aalborg
Model 3 – Øst
Vejnet
I forhold til vejnettet i Basismodellen
omfatter vejnettet i Model 3 – Øst føl-
gende ændringer:
• Østforbindelse
Vejstrukturen er således grundlæggende
den samme som i Basismodellen.
AALBOrG LufTHAVn
E39
E45
Virkninger
I denne model danner E45 fortsat rygra-
den i betjeningen af vækstaksen og de
trafikale knudepunkter.
Kapaciteten ved krydsningen af Limfjor-
den forøges gennem udbygningen af
E45. Dermed afhjælpes problemerne i
forhold til regulariteten for den fjordkryd-
sende trafik. Trafiksystemet vil fortsat
være sårbart ved hændelser på E45.
Østforbindelsen ændrer ikke grundlæg-
gede ved trafikanternes rutevalg. Der
sker således ikke nogen nævneværdig
aflastning af Limfjordsbroen og vejene,
der leder frem til denne.
Flaskehalse på rute 180 bliver dermed
fortsat af væsentlig betydning for betje-
ningen af vækstaksen. Generelt vil større
aktivitet i de centrale dele af vækstaksen
øge presset på forbindelserne fra E45
frem mod denne.
E45
AALBOrG ciTy
ØSTFORBINDELSEN
AALBOrG HAVn
TRANHOLMVEJ
uniVErsiTETsHOsPiTAL
HADSUND LANDEVEJ
ciTy syD
NYT TILSLUTNINGSANLÆG
NY DALLVEJ
EGNSPLANVEJ
OVErOrDnET VEjsTrukTur MED MODEL 3 – ØsTfOrBinDELsEn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0017.png
Modeller for indretning af vejnettet
17
Økonomi
investeringsomfang
Det samlede anlægsbudget for vejanlæg-
gene i de 4 forskellige modeller for vej-
løsninger er:
• Model 1 Basis
673 mio. kr
• Model 2 Vest – Egholm 6.740 mio. kr
• Model 2 Vest – Lindholm 7.545 mio. kr
• Model 3 Øst
6.092 mio. kr
Forskellen mellem løsningerne knyt-
ter sig især til forskelle i det samlede
anlægsbudget for en 3. Limfjordsfor-
bindelse. Derudover er der ved valg af
Model 2 en kommunal besparelse på 130
mio. kr. til Ny Dallvej, idet dennes funk-
tion varetages af de vestlige løsninger for
en 3. Limfjordsforbindelse. Det samlede
anlægsbudget for denne etape af Vest-
forbindelsen – Motorvejsindføring til rute
180 Hobrovej – er 1.111 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0018.png
18
Vejinfrastruktur i Aalborg
Havnepakker
Trafikaftalen
Parterne bag aftalerne om en grøn trans-
portpolitik fra 2009 og september 2010,
regeringen (Venstre og De Konserva-
tive), Socialdemokraterne, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Liberal Alliance har i 2009 og
2010 indgået aftale om udmøntning af en
række puljer samt det videre arbejde med
en række større anlægsprojekter.
Blandt disse er en særlig indsats omfat-
ter havnene. I Havnepakke I, der blev
aftalt af forligskredsen med aftalen af 29.
januar 2009, blev der afsat godt 1 mia. kr.
til bedre forbindelser til havnene.
I november 2010 aftaltes en ny Havne-
pakke II med målrettede initiativer til at
styrke havnene i udkantsområder med
det formål at skabe bedre mulighed for
vækst i områderne og styrke havnenes
rolle i transportsystemet. Havnepakke II
omfattede initiativer for 0,2 mia. kr.
ØsTEr uTTruP VEj VED TrAnHOLMVEj
ØsTEr uTTruP VEj VED E45
Aktuelle projekter i Aalborg
Aalborg Kommune har peget på behovet
for en udbygning af forbindelsen til Aal-
borg Havn gennem ombygning af Øster
Uttrupvej og Tranholmvej. Disse projekter
er belyst i undersøgelsen ”Infrastruktur i
Aalborg Øst – Havneområdet”.
Det samlede anlægsbudget for udbyg-
ningen af disse veje vil i henhold til ny
budgettering udgøre hhv. 74,3 mio kr for
Tranholmvej og 41,1 mio. kr for Øster
Uttrup Vej.
Der ligger for Øster Uttrup Vej yderligere
en investering til opgradering af større
kryds på strækningen forud for udbyg-
ningen.
Det samlede anlægsbudget herfor anslås
at være 23,2 mio. kr.
TrAnHOLMVEj VED HuMLEBAkkEn
rØrDALsVEj VED TrAnHOLMVEj
Vejanlæg
Tranholmvej
Øster Uttrup Vej
Øster Uttrup Vej kryds
1. Fysisk overslag
49,0 mio. kr.
27,3 mio. kr.
15,3 mio. kr.
2. Basisoverslag
56,3 mio. kr.
31,2 mio. kr
17,5 mio. kr.
3. Ankeroverslag
61,9 mio. kr.
34,3 mio. kr.
19,3 mio. kr.
4. Samlet
anlægsoverslag
74,3 mio. kr.
41,1 mio. kr.
23,2 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0019.png
Modeller for indretning af vejnettet
19
Gennemførelse
Takten for udførelse
Der er i oversigterne til højre skitseret
en mulig tidsplan for gennemførelsen af
projekterne i Aalborg. For så vidt angår
den 3. Limfjordsforbindelse er tidsplanen
under forudsætning af, at arbejdet med
en 3. Limfjordsforbindelse påbegyndes i
år 2013.
Da tilslutningsanlægget til E45 løser en
aktuel problemstilling i forhold til lokal-
og regionaltrafikken på E45 og samtidig
både danner udgangspunktet for Østfor-
bindelsen med udvidelse af E45 til 6 spor
samt Ny Dallvej og Egnsplanvej står dette
anlæg forrest i tidsplanen.
Egnsplanvej og udbygningen af Hadsund
Landevej er knyttet til ønsket om at fore-
bygge trafikproblemer i tilknytning til etab-
leringen af Universitetshospitalet. Med en
forventet etapevis udflytning af sygehus-
aktiviteterne til området fra år 2017 er der
taget udgangspunkt i, at vejprojekterne er
realiseret på dette tidspunkt.
Model 1 – Basis
Projekt
Nyt tilslutningsanlæg til E45
Egnsplanvej
Ny Dallvej
Tranholmvej
Hadsund Landevej
Samlet
budget
239 mio. kr
162 mio. kr
126 mio. kr
74 mio. kr
43 mio. kr
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2019
2019
2019
2020
2020
2020
2020
2011
Model 2 – Vest
Egholmlinjen
Projekt
Nyt tilslutningsanlæg til E45
Egnsplanvej
Vestforbindelsen – Egholmlinjen
Tranholmvej
Hadsund Landevej
Samlet
budget
239 mio. kr
162 mio. kr
6.197 mio. kr
74 mio. kr
43 mio. kr
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2017
2017
Model 2 – Vest
Lindholmlinjen
Projekt
Nyt tilslutningsanlæg til E45
Egnsplanvej
Vestforbindelsen – Lindholmlinjen
Tranholmvej
Hadsund Landevej
Samlet
budget
239 mio. kr
162 mio. kr
7.002 mio. kr
74 mio. kr
43 mio. kr
2012
2013
2014
2015
2016
Model 3 – Øst
Projekt
Nyt tilslutningsanlæg til E45
Egnsplanvej
Ny Dallvej
Østforbindelsen
Tranholmvej
Hadsund Landevej
Samlet
budget
239 mio. kr
162 mio. kr
126 mio. kr
5.419 mio. kr
74 mio. kr
43 mio. kr
2012
2013
2014
2015
2016
2018
2011
2018
2011
2018
2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0020.png
Aalborg Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
www.aalborgkommune.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323370_0021.png
549
55
11
180
HØVEJEN
E45
11
MOTORVEJSKRYDS VENDSYSSEL
583
NY LU
FTHAV
N
SVEJ
55
FORBINDELSESVEJEN
180
SUNDSHOLMEN
180
TER
BR
O
KRIDTSVINGET
VES
RD
E45
ALS
VEJ
NØRRESUNDBY
GRENEN
INDFØRING
O
K
VER
ET
ÆR
EN
HUMLEBAKKEN
AU
ERS
TH.
S
VEJ
TR
A
ØST
R
ALL E
É
NH
OL
MV
E
ØSTER UTTRUP VE
J
J
595
UNIVERSITETSBOULEVARDEN
NY NIBEVEJ
HO
BR
O
VE
187
MA
IND RIEN
FØ DA
RIN LS
GE MØ
N LLE
◄ Mod Hadsund
◄ Mo
d Aarh
us
HADSUND LANDEVEJ
180
E45
SØNDERBR
O
J
507
Mo
d
TH
LAN ISTED
DEV
EJ
VEJ
THISTED
E39
190
Fr
ed
er
iks
ha
vn
◄M
od Th
isted
Mod Hir
tshals ►