Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1323369_0001.png
Infrastruktur i Aalborg Øst
Havneområdet
September 2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0002.png
2
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Rapport:
Projektorganisation:
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Kurt Markworth, Aalborg Kommune
Claus Holstein, Aalborg Havn A/S
Jørgen Frandsen, Aalborg Havn A/S
Mette Schmidt, Aalborg Havn A/S
Erik Møller, Aalborg Kommune
Charlotte Krogh, Aalborg Kommune
Ole Jensen, COWI
Redaktion:
Grundkort:
Ortofoto:
Copyright:
Dato:
Kontaktperson:
Kontaktadresse:
COWI A/S, Ole W. Jensen
KMS kort © Kort & Matrikelstyrelsen, reproduktionstilladelse G11-98
Kort © Aalborg Kommune
DDO®land2008. Copyright COWI.
Aalborg Kommune og Aalborg Havn A/S
September 2010
Charlotte Krogh, Aalborg Kommune
Aalborg Kommune
Teknik- & Miljøforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Tlf. 9931 2000
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0003.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
3
Indhold
Indledning
Oversigtskort
Planstatus
Status for vejnettet
Status for Aalborg Havn
Havnetrafikken 2010
5
6
7
8
9
10
Eksisterende vej- og trafikforhold
................................. 8
Havnen ..................................................................... 9
Snittællingen
............................................................10
Stopinterviewundersøgelsen
....................................... 11
Aktuelle planer
13
Havnens udbygningsplan
............................................13
Havnens virksomheder
...............................................14
Vejnettet ..................................................................14
Trafik i 2020 scenario
Udfordringer
Projekter
15
16
18
Fremtidige trafikforhold
.............................................. 15
Vejombygninger og nyanlæg
.......................................16
Udbygning af Tranholmvej
..........................................18
Ændring af kryds på Øster Uttrup Vej
...........................19
Udbygning af Øster Uttrup Vej
.....................................19
Forlængelse af Korinthvej
...........................................20
Forlængelse af Nørkæret
............................................20
Nye stier
.................................................................. 21
Anlægstakten
22
Strategi ...................................................................22
Gennemførelse
.......................................................... 22
Oversigtskort og oversigt over projekter
fold ud side
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0004.png
4
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havneområderne ved Aalborg
Vendsysselværket
Oliehavnen
Nordhavnen
Bulkterminal
CENTRALHAVNEN
Byomdannelsesområde
Multigods-
terminal
ØSTHAVNEN
Multiterminal/
containerterminal
0 km
1 km
2 km
3 km
0
550
1,100
2,200
3,300
Meters
4,400
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0005.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
5
Indledning
Infrastrukturen er en vigtig forudsætning
for erhvervsmæssig vækst. Det handler
dels om at kunne imødekomme erhver-
venes behov for tilgængelighed. Men det
handler også om at sikre en hensigts-
mæssig fordeling af transporterne på
transportmidlerne og geografisk ud fra
hensynet til de omkringliggende byområ-
der. Forliget om en grøn transportpolitik
slog fast at:
”Vejkapaciteten skal udbygges dér hvor
behovet er størst, dvs. dér hvor der i dag
er de største trængselsproblemer, men
også, hvor man kan se, at den fremtidige
trafikvækst som følge af erhvervs- og
samfundsudviklingen vil kræve en udbyg-
ning af infrastrukturen.”
Med Vejudbygningsplanen fra 2005 og
tillægget til denne fra 2009 har Aalborg
Kommune sat fokus på udviklingen af
infrastrukturen.
Et godt samspil mellem forskellige trans-
portmidler udgør kernen i det såkaldte
transeuropæiske net (TEN-T). Havnene
Østhavnen set fra nordøst. (2010)
er tiltænkt en særlig rolle i løsningen af
udfordringerne på transportområdet, idet
søtransport kan være et af midlerne til at
begrænse trængslen på vejene. I forliget
om en Grøn Transportpolitik konstateres
det at:
”...baglandsinfrastruktur ved havnene
kan styrke grundlaget for en vækst i
godstransport via sø (-transport).”
Da Aalborg Havn er en af de danske
TEN-T havne, ønsker Aalborg Kommune
og Aalborg Havn A/S i fællesskab at få
udarbejdet et plangrundlag for den fremti-
dige infrastruktur i Aalborg Øst med fokus
på betjeningen af Aalborg Havn.
En del af de centrale havnearealer er
overgået til andre byformål og de bli-
vende havnefunktioner i centralhavnen
udnytter de øvrige tilgængelige arealer
fuldt ud. Den fortsatte udvikling af Aalborg
Havn i forhold til andre havne beror derfor
især på de potentialer, som Østhavnen
rummer. Infrastrukturen får derfor sti-
gende betydning for Aalborg Havn.
Området ved Østhavnen er samtidig et
af de 3 store erhvervsudviklingsområder i
Aalborg Kommune. Med 158 hektar ledigt
erhvervsareal tegner området sig for godt
en trediedel af det samlede ledige areal
til erhverv i kommuneplanen. Det betyder,
at en stor del af den fremtidige erhvervs-
udvikling i Aalborg Kommune må påreg-
nes at finde sted i dette område.
Samtidig planlægges nye trafikskabende
funktioner nær havneområdet. Det gæl-
der eksempelvis det nye sygehus i Aal-
borg Øst, der i sig selv vil medføre en
stor mertrafik. Nye funktioner vil måske
søge til området som følge af sygehu-
set og derved resultere i yderligere tra-
fik. Denne trafik vil belaste nogle af de
samme veje, som servicerer Østhavnen.
Det er på den baggrund, at Aalborg Kom-
mune og Aalborg Havn A/S har udarbej-
det denne plan for infrastrukturen i Aalborg
Øst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0006.png
6
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Vejnet omkring Østhavnen
0 km
1 km
2 km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0007.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
7
Planstatus
Gældende planlægning
4.10.T4
4.10.R1
Østhavnen er en del af Erhvervsområde
Øst, der ud over
4.9.I1
selve havneområdet
strækker sig op langs Tranholmvejs øst-
4.9.I2
side.
4.9.H1
Industriområdet langs Tranholmvej er
4.9.H2
4.10.G1
4.9.H3
forbeholdt større erhvervsvirksomheder,
men erhvervsområde øst er som helhed
4.9.T1
tænkt til store og mellemstore erhverv,
4.1.T2
4.1.O1
havnerelaterede erhverv samt erhverv
med særlige beliggenhedskrav.
4.1.R2
4.1.B3
4.10.N1
4.9.B1 4.9.R1
4.9.O1
4.10.T1
4.10.R2
4.10.R3
9.6.1Tek2
4.8.I3
4.8.I1
4.8.I4
4.10.L2
4.10.R4
4.8.R1
4.8.I5
4.10.N3
4.10.R5
4.8.R2
4.8.T1
4.8.I2
4.8.M1
Området er inddelt i miljøklasser, som
4.1.B4
4.10.L1
4.6.O1
4.6.B1
forebygger miljøkonflikter til naboom-
4.6.B4
4.6.R1
råder. Laveste miljøklasse er nærmest
4.10.N2
4.1.B2
Tranholmvej af hensyn til boligerne og de
4.6.B2
4.1.B8
4.6.C1
4.6.B5
rekreative områder vest for denne. I den
4.7.B1
4.1.O7
4.7.D2
4.7.O1
4.6.B6
østligste del af erhvervsområdet findes
4.1.B10
4.7.D14.7.B2
4.10.T2
4.6.B3
4.6.T1
4.7.R1
områderne
4.1.R3
virksomheder med særlige
til
beliggenhedskrav.
4.5.O2
4.6.O2
4.5.R1 4.5.H1
Langs Romdrup å, der løber øst for
4.5.B3
erhvervsområdet ved Tranholmvej, er
4.5.B4
4.5.B2
4.5.B1
der udlagt en grøn
4.5.D2
fra Egensevej
4.5.B6
kile
til
4.5.D1
Rørdalsvej.
4.4.R2
4.4.O1
4.4.D1
4.4.B3
4.4.C2
4.4.B5
4.4.D44.4.B6 4.4.D6
4.4.O3
4.5.T1
4.1.O10
4.5.O1
4.5.R2
4.5.B5
4.5.C1
4.5.O3
4.8.I8
4.8.T2
4.8.I6
4.8.M3
4.8.M2
4.8.R3
4.8.I7
4.8.R4
4.8.R5
4.8.T3
7.1.H2
7.1.H1
7.1.H3
7.1.B2
7.1.C4
I den vestlige del af havneområdet er der
7.1.R17.1.B4
tidligere ved en forlægning af Rørdalsvej
blevet tilvejebragt en ekstra dybde af de
havnenære erhvervsarealer.
7.1.B3
4.4.D10
4.4.R1
Nærmest
4.4.D3
Rørdalsvej er der
4.4.O5 4.4.D7
mellem den
4.4.O4
grønne kile og erhvervsområdet langs
Tranholmvej udlagt et område til tekniske
anlæg. Området rummer i dag Rensean-
læg Øst og tænkes endvidere at rumme
en fremtidig ny godsbanegård samt den
nødvendige vejforbindelse hertil.
7.1.B5
Langs fjorden rummer planlægningen
7.1.B1
mulighed for en udbygning, som vil skabe
en lang lige kajstrækning med Grøn-
landshavnen som det eneste bassin. Den
lige kajstrækning vil sikre området en stor
dybde, som kan tilgodese fremtidig udvik-
ling indenfor de havnerelaterede erhverv.
Rørdalsvejs forlægning ved Tranholmvej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0008.png
8
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Status for vejnettet
Eksisterende vej- og trafikforhold
Østhavnen og erhvervsområderne i til-
knytning hertil betjenes via Tranholmvej.
Tranholmvej giver forbindelse til det over-
ordnede vejnet – i syd til Hadsund Lan-
devej og mod vest via tværforbindelserne
Universitetsboulevarden, Humlebakken,
Øster Uttrup Vej og Rørdalsvej til E45.
Sidstnævnte er tvangsrute for modul-
vogntog til og fra havnen.
Tranholmvej er 4-sporet på strækningen
fra Universitetsboulevarden til Humlebak-
ken. Fra Humlebakken mod nord til Øst-
havnen er vejen udlagt til 4 spor, men der
er kun realiseret 2 spor. Disse er etableret
så de følger vestsiden af den 4-sporede
strækning.
Der er rundkørsler på Tranholmvej ved
Egensevej (2-sporet) og Øster Uttrup Vej
(1-sporet). Krydset ved Humlebakken er
signalreguleret mens de øvrige kryds på
Tranholmvej er vigepligtsregulerede. Uni-
versitetsboulevarden og Humlebakken er
også 4-sporede veje, mens Øster Uttrup
Vej og Rørdalsvej begge er 2-sporede.
Da Tranholmvej er den eneste adgangs-
vej til Østhavnen er havnens virksomhen-
der meget afhængige af trafikforholdene
på denne. Kapacitetsmæssigt er der idag
ikke problemer på Tranholmvej, men
kombinationen af det 2-sporede forløb
og afvikling af specialtransporter giver til
tider gener.
Trafikken i Basis 2007
Rørdalsvej
1.500
Tra
nh
3.5 olm
00 vej
Østhavnen
E45
52.000
Øster
Uttru
8.000 p Vej
Øster Utt
rup Vej
4.500
As
se
ns
ve
j
Humlebakken
13.500
Hu
ml
e
9.5 bak
00 ken
Ved Assensvej er der lavet sideudvidelser
i Tranholmvejs vestside af hensyn til spe-
cialtransporterne med møllevinger
I rampekrydsene ved E45 er der flere
steder problemer. Dette har blandt andet
afstedkommet ombygning af rampekryds
ved Rørdalsvej, Humlebakken og Univer-
sitetsboulevarden.
Hadsund
Landevej
8.000
Universitets-
boulevarden
28.500
sitets-
Univer arden
boulev 00
16.0
Tra
nh
7.0 olmv
00 ej
Ege
n
8.5 sevej
00
På Universitetsboulevarden er der endvi-
dere en begrænset restkapacitet i flere af
rundkørslerne.
Stinettet i Aalborg Øst er et veludbygget
net af stier i eget tracé. Imidlertid afslut-
tes stinettet vest for Tranholmvej, og der
er i dag ikke stiforbindelse til virksomhe-
derne i erhvervsområdet og Østhavnen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0009.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
9
Status for Aalborg Havn
Havnen
Virksomhederne på Aalborg Havn
beskæftiger i dag ca. 1.000 ansatte.
En analyse fra 2008 af ”Aalborg Havns
betydning for regionens erhvervsudvik-
ling” viste imidlertid en afledt beskæfti-
gelse på ca. 6.300 personer.
Aalborg Havn er målt i forhold til gods-
omsætningen i 2008 på ca. 3.2 mio. tons
Danmarks 13. største havn. Trenden
for vækst i godsomsætning for Aalborg
Havn har i perioden 1997-2008 svaret til
en årlig vækst på 2,3%. Gennemsnittet
for Danske Havne har i samme periode
været 2,1% p.a.
Væksten i perioden fra 1997-2008 er sket
uden væsentlige ændringer i kajstræknin-
gerne. En effektiv håndtering af godset,
som begrænser skibenes liggetider, er
en væsentlig konkurrenceparameter for
havnene. Det betyder, at fokus i højere
grad er på den interne logistik og indret-
ningen af havnearealer end på udbyg-
ning af kajstrækninger. Derfor er det ikke
overraskende, at Aalborg Havn har kun-
net realisere en vækst, uden at de fysi-
ske rammer ved fjorden er ændret synligt.
Godsmængderne i Aalborg Havn forde-
ler sig på Centralhavnen og Østhavnen.
Fordelingen varierer fra år til år men det
er i størrelsesordenen 28-35% af den
samlede godmængde, som i de senere
år er håndteret i Østhavnen. Da der ikke
i noget betydende omfang sker omladnin-
ger fra skib til skib i Aalborg Havn er der til
godsomsætningen knyttet en landværts
transport af samme omfang.
Konkurrenceforholdene på transportmar-
kedet betyder, at dette gods i dag trans-
porteres med lastvogne. Østhavnen er
dog sporbetjent, hvilket giver havnen en
mulighed for at fastholde og videreudvikle
sin position også hvis markedsforholdene
ændrer sig til fordel for banetransport.
1995
1999
2004
2008
Godstog til havnen benytter det i alt 13,5
km lange stamspor til Aalborg Banegård,
hvor tog mod syd skal vende. Aalborg
Havn A/S har overtaget stamsporet fra
Aalborg Kommune.
En væsentlig del af Østhavnens aktivite-
ter knytter sig til baglandsarealerne, som
blandt andet huser transportrelaterede
erhverv – herunder Danske Fragtmænds
terminal i Aalborg. I dag har Aalborg Havn
A/S 288 ha areal i Østhavnen, hvoraf 158
ha jf kommuneplanen er ledige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0010.png
10
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havnetrafikken 2010
Som led i undersøgelsen af den fremti-
dige infrastruktur er der i april 2010 gen-
nemført en trafikanalyse ved Østhavnen.
Analysen omfatter en snittælling og en
stopinterviewanalyse.
Snittællingen blev gennemført på Rør-
dalsvej mellem Tranholmvej og Sun-
det. Der blev talt gennem en hel uge fra
onsdag d. 14/4 til tirsdag d. 20/4, hvor
førstnævnte var sammenfaldende med
tidspunktet for stopinterviewundersøgel-
sen.
Snittællingen
Snittællingen viser, at hverdagsdøgn-
trafikken på Rørdalsvej er ca. 3.000
køretøjer pr døgn. Sammenholdes den
registrerede trafik med tællinger gennem-
ført i forbindelse med VVM redegørelsen
for udvidelsen af Østhavnen fremgår det,
at der i perioden fra 2004-2010 ikke er
sket en vækst i trafikken. Tællingen fra
2004 viste således en trafik på 3.500
køretøjer pr døgn.
Nu kan tællinger for et havneområde
være behæftet med en del usikkerhed
som følge af variationer i skibstrafikken.
Umiddelbart burde de to registreringspe-
rioder dog være nogenlunde sammenlig-
nelige i denne sammenhæng.
Den væsentligste forklaring på faldet i tra-
fikken er snarere en virkning af finanskri-
sen. Generelt er den nationale godskørsel
faldet med godt 10% fra 2004 til 2009. I et
havneområde, som domineres af trans-
portrelaterede erhverv – vare- og lastbiler
over 5,8 m udgør således 42% af trafik-
ken på Rørdalsvej – må dette forventes
af afspejle sig i trafikken.
120
100
80
60
40
20
0
2004K3
2005K3
2006K3
2007K3
2008K3
2009K3
Indeks
National kørsel
National kørsel
350
300
250
200
150
100
50
0
Køretøjer
Døgnfordeling
Døgnfordeling
Hvorvidt trafikken på ”den anden side” af
finanskrisen vil finde tilbage til sit tidligere
niveau, vil blandt andet afhænge af om
der i kølvandet på krisen sker strukturfor-
andringer i transporterhvervene. Krisen
kan være en anledning for virksomheder
til at revurdere deres transporter og der-
for vil der både kunne vindes og tabes
markedsandele.
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Den maksimale trafik til havnen i spidsti-
merne morgen og eftermiddag udgør ca.
10% af døgntrafikken. Dette svarer til
niveauet på det øvrige vejnet i Aalborg.
Spidstimen starter måske en smule tid-
ligere end for det øvrige vejnet, men i
praksis er betydningen heraf for trafikaf-
viklingen nok minimal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0011.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
11
Havnetrafikken 2010
Stopinterviewundersøgelsen
Onsdag d 14/4 blev der i tidsrummet kl
6-18 gennemført en stopinterviewun-
dersøgelse. I henhold til snittællingen
afvikles der i denne periode 88 % af
døgntrafikken.
Al trafik til havnen blev i analyseperio-
den ledt via Sundet, hvor interviewene
fandt sted. I alt blev der gennemført 565
interviews. Dette svarer til 40 % af samt-
lige forbipasserende. Pladsforholdene
og andelen af tunge køretøjer gjorde det
nødvendigt i perioder at vinke køretøjer
forbi tælleposterne.
Nogle chauffører bad endvidere om at
blive vinket forbi efter at have gennem-
ført flere interviews, og dette ønske blev
i vid udstrækning efterkommet for at fore-
bygge ulovlig passage omkring den etab-
lerede afspærring på Rørdalsvej. Det må
forventes, at der blandt disse chauffører
er en overvægt af kørsler med korte ture
med mål i Aalborg by. Dette kan betyde,
at omfanget af disse ture undervurderes
lidt.
Alligevel viser resultaterne af analysen,
at det er den lokale trafik, som domine-
rer i Østhavnen. Omkring hver femte tur
til havnen har sin oprindelse i det cen-
trale Aalborg (midtbyområderne nord og
syd for Limfjorden). Kun 8 % af de regi-
strerede ture rækker ud over den nordjy-
ske region.
Samlet udgjorde den tunge trafik 39% af
samtlige registrerede ture i undersøgel-
sen. Placeringen af Danske Fragtmænds
Terminal i Østhavnen betyder, at kørsel
med stykgods udgør en meget stor del
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Andel af turene til havnen
nd
y
y
nd
nd
nd
k
t
e
de
nd
ar
tb
tb
un
lla
lla
lla
id
id
la
la
m
m
yl
M
M
jy
tjy
jy
yl
an
m
m
dj
yo
st
by
Ko
id
g
st
dj
Ve
or
nd
tb
N
M
Sy
or
Ø
lb
g
Aa
su
or
re
lb
N
ør
Aa
af denne trafik. Der blev kun registreret få
containertransporter ved undersøgelsen.
På ugebasis udgør containertrafikken til
og fra havnen i alt ca. 150 ture i hver ret-
ning, hvor ca. 1/3 af disse bliver afviklet
om mandagen.
Ø
vr
ig
e
D
U
dl
an
d
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0012.png
12
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havnetrafikken 2010
38%
Alle køretøjer
Tunge køretøjer
100%
34%
1%
4%
7%
4%
7%
5%
De primære ruter for trafikken til havne-
området er Rørdalsvej og Øster Uttrup
Vej, der tilsammen tegner sig for 72 % af
samtlige ture. Den samlede havnetrafik
er størst ad Rørdalsvej, men det er Øster
Uttrup Vej, der bærer den største del af
den tunge havnetrafik (>3,5t). I alt benyt-
ter 49 % af den tunge trafik til havnen sig
af Øster Uttrup Vej.
Det er måske lidt overraskende, at Uni-
versitetsboulevarden kun spiller en meget
beskeden rolle for havnetrafikken (7 %).
Målt i afstand og køretid burde ruteval-
get via Universitetsboulevarden være det
mest attraktive for trafikken fra syd.
Rørdalsvej øst for Tranholmvej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0013.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
13
Aktuelle planer
Havnens udbygningsplan
Aalborg Havns udbygningsplan følger
de rammer, der er udstukket i kommune-
planen, men tegner et videre perspektiv
for udvikling mod øst, når behovet her-
for opstår.
Der er i dag kun enkelte virksomheder
lokaliseret i området til virksomheder med
særlige beliggenhedskrav øst for Rom-
drup Å.
Grønlandstrafikken forventes på kortere
sigt at flytte fra det eksisterende bassin til
en ny kaj med større bagarealer umiddel-
bart øst for det nuværende bassin.
Området til flydende gods kan eventuelt
komme i spil, såfremt den 3. Limfjordsfor-
bindelse etableres som en Østforbindelse
idet denne berører dele af den nuvæ-
rende oliehavn.
Møllevinger i ad hoc lager området.
Vej- og banebetjening af terminalområdet.
Aalborg Havns udviklingsplan.
Stål virksomhed
-9,8m
Grønlandshavnen
Godsbanegård
Container terminal
-9,5m
Lager, service mv.
-6,5m
Foderstoffer
Projektgods
Flydende gods
N
-9,5m
-3,0m
-9,3
m
-9,3
m
Lang
Tranholmvej
erak
Rørdalsvej
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0014.png
14
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Aktuelle planer
Havnens virksomheder
Nye lagerfunktioner tilføjes løbende til
den portefølje af virksomheder, der er
lokaliseret i Østhavnen. Gennem byud-
vikling ved Kertemindevej er der tilveje-
bragt areal til Nordisk Distributionscenter.
Overfor Vejdybet etableres der en ny
cross docking terminal for Carlsberg med
direkte omladning fra modulvogntog til
distrubutionslastvogne.
Rammerne for en af Østhavnens før-
ste virksomheder ændres også, idet der
planlægges etableret et nyt logistikpak-
hus for Grønlandstrafikken. Det frigiver
eksisterende lagerkapacitet, som kan
give plads for nye virksomheder ved
Grønlandsbassinet.
Vejnettet
Vejdirektoratet har i 2009 gennemført
en analyse af rampekrydsene ved Øster
Uttrup Vej idet der er rapporteret kapa-
citetsproblemer i krydset. På baggrund
af undersøgelsen blev der udarbejdet et
skitseprojekt for en ombygning af ram-
pekrydsene fra rundkørsler til signalre-
gulerede kryds, samt ændringer af de
tilstødende strækninger på Øster Uttrup
Vej.
Dette projektforslag indgår nu i Vejdirek-
toratets prioriteringer. Da der er betyde-
lige afviklingsproblemer i rundkørslerne,
som betyder kødannelser der stuver til-
bage til E45, må det forventes, at der
indenfor få år vil ske en ombygning af
rampekrydsene.
Aalborg Kommune har i 2009 afsluttet
VVM undersøgelser for Nye Vejanlæg i
Aalborg Syd. Blandt disse anlæg er Egns-
planvej – en ny vejforbindelse mellem
Hadsund Landevej og E45. Egnsplanvej
skal medvirke til at aflaste Universitets-
boulevarden bl.a. gennem at skabe en
alternativ rute for trafik fra Aalborgs syd-
østlige opland.
Ny lagervirksomhed ved Kertemindevej.
Østhavnen
Tilslutningsanlæg E45
Egnsplanvej
Nybyggeri på havnen
Nordisk Distributionscenter
Logistikpakhus
Cross-docking terminal
Aalborg Kommune forventer at projek-
tet for Egnsplanvej inklusiv et nyt tilslut-
ningsanlæg til E45 bliver realiseret i de
kommende år.
I forbindelse med etablering af det nye
logistikpakhus planlægger Aalborg Havn
A/S at etablere en ny vejforbindelse mel-
lem Vejdybet og Savannevej nord for
Danske Fragtmænds Terminal. Vejen
bliver den nordlige fordelingsvej i denne
del af det udbyggede havneområde i Øst-
havnen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0015.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
15
Trafik i 2020 scenario
Fremtidige trafikforhold
Frem mod år 2020 vil der ske en stig-
ning i trafikken. Denne stigning knytter sig
dels til en generel vækst – vi kører mere
og længere – og dels til byvæksten, hvor
nye byfunktioner skaber ny trafik. Sidst-
nævnte forventes at komme til at spille
en væsentlig rolle i forhold til Østhav-
nens fortsatte udvikling som et multimo-
dalt erhvervsområde.
Ved vurderingen af de fremtidige trafik-
forhold er der taget udgangspunkt i, at
der frem til 2020 sker en gradvis udnyt-
telse af de ledige arealer i og omkring
Østhavnen. Med udgangspunkt i Trafik-
ministeriets Turrateprojekt er det anslået,
at omdannelsen vil resultere i 12.500 nye
bilture til området.
Denne trafik vil især belaste Rørdalsvej
og Øster Uttrup Vej. Sammenholdt med
dagens trafik vil der også være en tra-
fikstigning ad Humlebakken, men denne
stigning har også sammenhæng med
afviklingsforholdene på Universitetsbou-
levarden.
Etableringen af et nyt sygehus i Aalborg
Øst vil ligeledes øge trafikken i området.
Det er anslået, at sygehuset vil afsted-
komme ca. 13.000 nye bilture pr døgn.
Der lægges op til, at sygehusområdet pri-
mært vejbetjenes via Hadsund Landevej.
Denne løsning for vejbetjeningen vil ud
over at øge trafikken ad Hadsund Lan-
devej også medføre en kraftig stigning i
trafikken ad Tranholmvej frem til Humle-
bakken samt ad Humlebakken.
Trafikken i Basis 2020 (heraf havnetrafik)
Mertrafik Sygehus
Rørdalsvej
5.500 (900)
14 Tran
.50 ho
0 ( lmv
11 ej
.50
0)
Østhavnen
E45
63.500 (100)
+5.500
Øster
U
14.500 ttrup Vej
(7.000
)
Øster Utt
10.000 ( rup Vej
7.000)
As
se
ns
ve
j
Humlebakken
17.000 (1.500)
+7.000
Området vest for Hadsund Landevej og syd Universitetsboulevarden,
hvor det nye sygehus placeres set fra nordøst.
Hadsund
Landevej
7.500 (100)
11.000
Universitets-
boulevarden
28.000 (1.800)
+1.000
H
12 umle
.50 ba
k
0
+7
(1.5 ken
.00
00
0
)
Universitets-
boulevarden
18.000 (2.500)
+1.000
T
12 ranh
.50 olm
0 ( ve
4.2 j
00
)
Eg
10. ensev
000 ej
(0)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0016.png
16
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Udfordringer
Vejombygninger og nyanlæg
Behovet for ændringer af vejnettet i Aal-
borg Øst vurderes på baggrund af trafik­
scenariet for år 2020.
I henhold til vejreglerne anbefales 4 spo-
rede veje, når døgntrafikken overstiger
15.000 køretøjer pr døgn. Da der er tale
om meget høje tungtrafik andele på Tran-
holmvej vil en udvidelse vejen til 4 spor
være relevant med de beregnede trafik-
niveauer i 2020.
Det vil være nødvendigt at rundkørs-
len ved Øster Uttrup Vej udbygges eller
ændres til et signalanlæg. Da der vil være
tale om en meget stor venstresvingende
trafik fra Øster Uttrup Vej mod nord vur-
deres en udbygning af rundkørslen til 2
spor at være den mest optimale.
Løsningen skal dog også ses i sammen-
hæng med, om det sikkerhedsmæssigt vil
være forsvarligt at fastholde de eksiste-
rende vigepligtsregulerede tilslutninger til
Tranholmvej ved Svendborgvej, Smede-
gårdsvej, Assensvej, Middelfartvej, Over-
vejen, Kertemindevej og Rørdalsvej.
Hvis det ud fra sikkerhedsmæssige over-
vejelser vurderes at flere af disse bør sig-
nalreguleres, kan det være nødvendigt at
samme løsning vælges ved Øster Uttrup
Vej for at opnå den bedst mulige sam-
menhæng i trafikkens flow.
Da Tranholmvej er den eneste vejforbin-
delse ind i havneområdet er Østhavnen
sårbar ved hændelser på denne. Risi-
koen for hændelser vil øges efterhånden
som trafikken stiger, og så kan en eks-
tra vejforbindelse til havnen blive aktuel.
En ny forbindelse fra Egensevej ved Nør-
kæret kunne være en løsning. Løsningen
kan eventuelt etapedeles med en forbin-
delse til Korinthvej som første etape.
Tranholmvej ved Assensvej.
Tranholmvej ved Øster Uttrup Vej.
Tranholmvej ved Humlebakken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0017.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
17
Udfordringer
Som det fremgår af analysen, er ruten ad
Øster Uttrup Vej den foretrukne rute for
en stor del af den tunge trafik til Østhav-
nen. Det hænger formentlig både sam-
men med afstande til motorvejen og det
forhold, at Øster Uttrup Vej er den nær-
mest liggende tilslutning til E45, hvor der
både er nord- og sydvendte ramper.
I praksis vil det næppe være muligt at
ændre dette rutevalg. Derfor vil der med
en stigende trafik til Østhavnen være
behov for at tilvejebringe en mere sikker
udformning af sidevejstilslutningerne på
Øster Uttrup Vej.
Ændring af den nuværende forlægning af
Rørdalsvej vil næppe i sig selv medføre
en større tiltrækning af biler til denne rute.
Muligheden for helt eller delvist at tilbage-
føre vejen bør dog fastholdes ud fra hen-
synet til tvangsruten for modulvogntog og
muligheden for enkelt at afvikle meget
lange specialtransporter til og fra havnen.
Med de beregnede trafikniveauer vil det
være nødvendigt at tilvejebringe sikre
løsninger for cykeltrafikken til området
gennem en udbygning af stinettet. I for-
hold til betjeningen af erhvervsområ-
det langs Tranholmvej vil det være mest
hensigtsmæssigt at etablere nye stier
øst for denne. Anlægsmæssigt vil dette
også have nogle fordele, idet udvidelsen
af Tranholmvej til 4 spor også vil ske i
vejens østside.
Øster Uttrup Vej ved Øster Sundby.
Øster Uttrup Vej ved Tranholmvej.
Rørdalsvej ved Sølystvej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0018.png
18
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Projekter
Udbygning af Tranholmvej
Projektet omfatter en udbygning af den eksisterende to-sporede
strækning på Tranholmvej nord for Humlebakken fra 2 til 4 spor.
Udbygningen er forudsat gennemført ved etablering af midter-
helle og 2 nye kørespor øst for den eksisterende Tranholmvej.
I forbindelse med ombygningen vil det være nødvendigt at
ændre belysningsanlægget. Det forudsættes, at der etableres
belysning i midterhellen af vejen, som det eksisterende belys-
ningsanlæg på den sydlige del af Tranholmvej.
Principskitse
Udbygning af Tranholmvej – nordlig delstrækning.
Principskitse
Udbygning af Tranholmvej – sydlig delstrækning.
Som led i udbygningen er det forudsat, at krydset ved Øster
Uttrup Vej udbygges fra en to-sporet til en 4-sporet rundkørsel.
Udbygningen af Tranholmvej kan eventuelt etapedeles i to eta-
per hhv. nord og syd for Øster Uttrup Vej. Udbygningen mod
nord forudsættes afsluttet ved Sundet.
Som en del af udbygningen etableres der en dobbeltrettet sti
i Tranholmvejs østside. Der forudsættes etableret en stitunnel
under Tranholmvej ved Øster Uttrup Vej for at sammenbinde
stinettet.
Der er udarbejdet et groft anlægsoverslag for udbygningen.
For den sydlige deletape – inklusive rundkørslen ved Øster
Uttrup Vej vil anlægsudgiften være i størrelsesordenen 30-35
mio. kr inkl. arealerhvervelse, projektering og uforudseelige
udgifter.
For den nordlige deletape vil anlægsudgiften udgøre ca. 20-25
mio. kr inkl. arealerhvervelse, projektering og uforudseelige
udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0019.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
19
Projekter
Ændring af kryds på Øster Uttrup Vej
I takt med den stigende trafik vil det være
relevant at signalregulere eller sanere
sidevejstilslutninger til denne. Det kræver
en nærmere analyse at afdække hvilke
kryds der eventuelt kan lukkes og hvilke,
der bør signalreguleres.
Da der er etableret kanalisering i mange
af krydsene vil dette medvirke til at redu-
cere anlægsprisen. Anslås en gennem-
snitlig anlægspris på 1,5-2 mio. kr pr
kryds vil ændring af alle 8 kryds inde-
bære en anlægsudgift i størrelsesorde-
nen 12-16 mio. kr.
Ændringen af krydsene bør prioriteres
efter uheldsbilledet i disse sammen med
størrelsen på sidevejstrafikken.
Det forventes, at krydsombygningerne på
Øster Uttrup Vej vil gøre denne tilstræk-
kelig robust til at afvikle trafikken i en lang
årrække.
Udbygning af Øster Uttrup Vej
Fortsætter trafikudviklingen vil man på
sigt nå trafikniveauer på Øster Uttrup Vej,
som fordrer en udbygning af vejen fra 2
til 4 spor. Strækningen nærmest E45 vil
være det sted, hvor behovet opstår først .
Udbygning af Øster Uttrup Vej fra 2 til 4
kørespor anslås at resultere i et tillæg til
ovenstående anlægsudgift på i størrel-
sesordenen 22-25 mio. kr.
Udbygning af Øster Uttrup Vej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0020.png
20
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Projekter
Forlængelse af Korinthvej til Nørkæret.
Forlængelse af Korinthvej
Oprindelig var Korinthvej forudsat udbyg-
get frem til Rørdalsvej langs vestsiden
af den planlagte godsterminal. Med det
planlagte udbygningsområde ved Nør-
kæret vurderes en direkte forlængelse
af Korinthvej frem til Nørkæret at være
en mere hensigtsmæssig løsning. Vejen,
der vil krydse Romdrup Å, kan komme
til at følge den sydlige afgrænsning af
erhvervsområdet og giver dermed mulig-
hed for at betjene dette både fra nord og
vest.
Anlægsudgiften ved forlængelse af
Korinthvej og videre udbygning af den
nordlige del af Nørkæret vurderes at
udgøre i alt 20-22 mio. kr.
Forlængelse af Nørkæret
For at tilvejebringe en ekstra vejforbin-
delse til Østhavnen kan en forlængelse
af Nørkæret til Egensevej være en
løsning på langt sigt. Via Universitets-
boulevarden og Egnsplanvej kan denne
give adgang til E45.
Som udgangspunkt vil denne delstræk-
ning af Nørkæret forløbe i åbent land,
idet der i planlægningen ikke indgår
byvækst i dette område.
Ved vejens tilslutning til Egensevej vil
der være behov for etablering af et
kanaliseringsanlæg.
Anlægsudgifterne ved etablering af
denne delstrækning anslås at udgøre i
størrelsesordenen 15 mio. kr.
Forlængelse af Nørkæret til Egensevej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0021.png
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
21
Nye stier
For at sikre et sammenhængende stinet
frem til Østhavnen bør der ske udbygning
af stierne langs Humlebakken og Tran-
holmvej.
Som beskrevet tidligere indgår der i pro-
jektet for en udbygning af Tranholmvej til
4 spor nord for Humlebakken etablering
af en dobbeltrettet stiforbindelse langs
vejens østside.
Langs Humlebakken forudsættes end-
videre etableret cykelstier i begge vejsi-
der fra Tranholmvej til Budumvej. Idet det
antages, at der ved broanlæggene er til-
strækkelig plads hertil, anslås udgifterne
til stianlæggene til ca. 8,5 mio. kr.
Langs Tranholmvej etableres der en sti
langs vejens vestside mellem Egensevej
og Humlebakken. Anlægsudgifterne hertil
anslås til ca. 1,5 mio. kr.
Stianlæg langs Humlebakken og den sydlige del af Tranholmvej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0022.png
22
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Anlægstakten
Strategi
Udbygningen af infrastrukturen i Østhav-
nen bør ske efter en overordnet strategi,
som sigter mod:
• at være på forkant i forhold til den
forventede trafikudvikling
• at få bedst muligt udbytte af investe-
ringerne ved at tilpasse udbygnings-
takten med de aktuelle behov
• at forebygge at trafikale problemer
bliver en barriere for den erhvervs-
mæssige udvikling i Østhavnen.
transporter til erhvervsområdet ved Øst-
havnen afstedkommer.
Gennemførelse
Tidsplanen for projekternes gennem-
førelse bør – i overensstemmelse med
strategien – være tilpasset den erhvervs-
mæssige og trafikale udvikling i området.
Forligskredsen omkring en grøn trans-
portpolitik slår fast at:
I tabellen nederst på denne side er vist en
tidsplan for projekternes gennemførelse.
Projekterne er illustreret på oversigtskor-
tet på omslagets fold-ud side.
Figur vedrørende anlægstakt og økonomi
er en planlægningsmæssig hensigtser-
klæring fra Aalborg Havn og Aalborg
Kommune. Det skal bemærkes at der p.t.
ikke er afsat midler til de enkelte infra-
strukturelle forbedringer på Aalborg Havn
og Aalborg Kommunes budget.
”...bedre adgang til havnene er et indsats-
område i forhold til den rullende planlæg-
Strategien skal samtidig sikre en balan-
ning i de kommende år.”
ceret udbygning, således at vejenes
Østhavnens kobling til statsvejnettet bør
udformning er i overensstemmelse med
i denne sammenhæng undersøges nær-
trafikken – herunder også de særlige
mere.
krav som afviklingen af de specifikke
Kommune
Aalborg Havn
Primær funktion
Sekundær funktion
Vejstruktur
Kapacitet
Trafiksikkerhed
Bymiljø&byudvikling
Anlægssum
Nr. Projekt
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
1
Udbygn. af Tranholmvej s.f. Ø. Uttrup Vej 30-35 mio. kr.
2
Udbygn. af Tranholmvej n.f. Ø. Uttrup Vej 20-25 mio. kr.
3
Enkeltrettede stier langs Humlebakken
4
Krydsombygninger på Øster Uttrup Vej
5
Forlængelse af Korinthvej til Nørkæret
6
Dobbeltrettet sti vest for Tranholmvej
7
Udbygning af Øster Uttrup Vej
8
Forlængelse af Nørkæret til Egensevej
I alt
8,5 mio. kr.
12-16 mio. kr.
20-22 mio. kr.
1,5 mio. kr.
22-25 mio. kr.
15 mio. kr.
129-148 mio. kr.
3. Limfjordsforbindelse
Stinet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0024.png
Aalborg Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
www.aalborgkommune.dk
[email protected]
Aalborg Havn A/S
Langerak 19
9220 Aalborg Ø
www.aalborghavn.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1323369_0025.png
Oversigt over projekter
0 km
1 km
2 km