Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1287234_0001.png
1287234_0002.png
To stærke kvinder må nu gøreop med embedsmandsvældetAf kommunikationschef Jørn Verner Stendorf, Stadiløvej 25, 6950 Ringkøbing, [email protected]Embedsmændene i Transportministeriet og Kystdirektoratet har travlt i øjeblikket. Vel at mærke travlt medat få manipuleret to nye kvindelige chefer på plads så de to chefer, kan møde på arbejde i total uvidenhedom tingenes tilstand. Den ene kvinde er transportminister Pia Olsen Dyhr, og den anden erKystdirektoratets nye direktør Merete Løvschall. Disse embedsmænd er verdensmestre i at konstruerevirkeligheden. Nu må vi bare håbe, at de to kvinder viser den nødvendige styrke, og straks iværksætter eneffektiv renselsesproces, som i den grad bør koste hoveder. For mage til embedsmandsvælde i løgn og latinskal man da lede længe efter.Kystdirektoratet er en del af transportministerens ansvarsområde. Dette direktorat skal blandt andet sørgefor, at vort lille land ikke bliver oversvømmet af havet. Det handler om kystsikring og især sandfodring, somkort fortalt er at pumpe sand ind på sårbare steder langs især vestkysten, hvor der er risiko for, at havetved storm og orkan kan bryde gennem klitterne. Man skaber kunstige klitter, der angiveligt skulle være eteffektivt bolværk mod havets kræfter. En ”teknik” Kystdirektoratet i snart 30 år har været i stand til at bildeskiftende transportministre ind, er løsningen på kystsikringen i Danmark. Embedsmænd og teknisk stab idirektoratet glemmer bare at fortælle, at sandfodringen altid forsvinder i havet, når der er storm og orkan. Ide cirka 30 år er der brugt to milliarder kroner på sandfodring i Danmark, og ligeså sikkert som amen ikirken, er dette sand forsvundet i havet. Sagt med andre ord: År efter år skyller millionerne i havet, og ikkenok med det, så har der været en gennemsnitlig klit tilbagerykning på 41 meter langs vestkysten siden1983. Altså har havet ud over at æde de kunstige sandfodrede klitter, også snuppet 41 meter af denaturlige klitter. Det er således tale om et skridt frem og to tilbage!TagselvbordAlle tallene er Kystdirektoratets egne tal også, at der på knap 30 år er pumpet 59 millioner kubikmeter sandind på vestkysten. I samme periode har erosionen langs vestkysten været 112 millioner kubikmeter.Trækker man de to tal fra hinanden, får vi tallet 53 millioner ”negative” kubikmeter, hvilket svarer til minus190 procent efter en investering på to milliarder kroner. Tallene er ubestridelige. De kommer fraministerium og direktorat, som på denne måde nu i snart 30 år, har skabt dette tagselvbord afskatteydernes hårdt tjente penge, uden at kunne levere varen, nemlig en effektiv og langtidsholdbarkystsikring.Frisk vesterhavsluftDet er ganske enkelt rystende, at dette kan finde sted i dagens Danmark, og man må i den grad håbe, atstolen under en række embedsmænd bliver så glohede, at de enten selv siger farvel og tak eller får etveltilrettelagt spark et vist sted. Dyhr og Løvschall træder forhåbentlig øjeblikkeligt i karakter og sørger for,at der kommer frisk vesterhavsluft i indeklimaet i ministerium og direktorat. Den forventede handlekraft
hos de to kvinder bør vi også kunne aflæse allerede ved årets finanslov, som jo forhandles i øjeblikket. Ensåkaldt fællesaftale mellem de fire vestkystkommuner Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig og Thistedforhandles i øjeblikket for de næste 5 år (2014 til og med 2018). I runde tal afsættes der i den periode 800millioner kroner til den total forfejlede kystsikring ved hjælp af sandfodring og oprensning af sand i blandtandet havnene i Esbjerg, Hvide Sande, Thorsminde og Hanstholm. En entreprise en dansk entreprenørskovler millioner ind på hvert år til den fyrstelige pris på 40 kroner pr. kubikmeter sand, der pumpes ind påkysten. Det er i øvrigt dybt mystisk, at Kystdirektoratet ikke selv for længst, har købt en sandpumper!Halv milliard kan sparesFor købte Transportministeriet en sandpumper ville ”pumpeprisen” kunne reduceres til 5 kroner pr.kubikmeter. Man kan nemlig få en langt mere effektiv sandpumper bygget i Kina for en engangsinvesteringpå 85 millioner kroner, og hvor driften af den vil være 25 millioner kroner om året. Med denne investeringvil man kunne spare 135 millioner kroner om året, hvilket svarer til over en halv milliard kroner på den nye5-årige fællesaftale. Det er tal som en af regeringens skarpeste og klogeste hoveder, finansminister BjarneCorydon kan forstå. Så lad os få ham på banen så hurtigt som muligt!Endnu flere penge kan spares, hvis et verdenspatent på effektiv og langtidsholdbar kystsikring bliveranerkendt i Danmark. Skagen Innovationscenter med direktør Poul Jakobsen i spidsen, har i mange år sikretkysterne i en række lande herunder Australien, Sydafrika, Peru og Ghana. Hans videnskabelige teknik er atdræne strandene med rør, der graves lodret ned i stranden. Disse rør udligner trykket mellem hav og land,hvorved der skabes naturlig aflejring af sand. Han har ved forsøg i Danmark bevist, at flere strækninger vedblandt andet Søndervig og Hvide-Sande/Nymindegab er blevet tilført mellem 100.000 og 300.000kubikmeter naturligt sand. Sand der stabiliserer stranden, og som betyder, at bølgerne selv ved storm ogorkan nu skal op ad bakke, og derved mister pusten, inden de når klitterne. Seneste tilbud fra PoulJakobsen er at dræne 40 kilometer strand fra Nymindegab i syd til Thorsminde i nord for 13,2 millionerkroner. Det en fjerdedel af, hvad den nyttesløse sandfodring som Kystdirektoratet praktiserer, koster.Poul Jakobsens bemærkelsesværdige resultater er en rød klud hos embedsmændene i Kystdirektoratet ogTransportministeriet for i deres verden er der kun en sandhed. Det er derfor næsten med himmelvendteøjne, jeg håber, at vi nu har fået to stærke kvinder, der med snusfornuft og handlekraft, kan sætte en nydagsorden for kystsikringen i Danmark og være det nye synlige bevis på, at et bolværk af embedsmænd ogspindoktorer i Transportministeriet og Kystdirektoratet, kan pakke sammen. Jeg ser ganske enkelt frem til,at de to kvinder sætter en hel ny dagsorden, hvor de beviser, at de selv kan skelne mellem skidt og kanel!
Billedtekst: Jørn Verner Stendorf