Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Danmarks trafikknudepunktDet er prisværdigt, at man vil lave en hurtig forbindelse mellem hovedstaden og resten af landet, mentænkningen i de nye planer med højhastighedstog og timeforbindelsen er alene set fra København og harderfor en afgørende mangel i sin forståelse af den kollektive trafik og befordringsbehovet.Fredericia er Danmarks vigtigste jernbaneknudepunkt og derfor helt central for den kollektive trafik.Fredericia er forbindelsen fra Frederikshavn-Ålborg-Randers-Århus- Vejle m. fl., Thisted-Struer-Holstebro-Herning, Esbjerg, Tyskland-Sønderborg, og evt. Billund til Østdanmark. Så selvfølgelig skal en nyhurtigforbindelse have stop i Fredericia – ikke på en ny station, men på den eksisterende, såhele landet
bliver forbundet. Vist er Ålborg, Århus og Odense landets største provinsbyer – og det er sagt før – så ertrekantsområdets samlet set lige så vægtig – og i øvrigt samtidigt et erhvervsmæssigt vækstområde – menfrem for alt: Det store knudepunkt!At undlade et stop på Fredericia Banegård er akademisk teori, blottet for praktisk indsigt og stivsindet 1-2-3tænkning i forhold til politisk markedsføring af en politisk ide – blottet for fornuft!