Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1337518_0001.png
1337518_0002.png
1337518_0003.png
1337518_0004.png
1337518_0005.png
1337518_0006.png
1337518_0007.png
1337518_0008.png
1337518_0009.png
1337518_0010.png
1337518_0011.png
1337518_0012.png
Hønsinge OmfartsvejForetræde for Transportudvalget feb. 2014
De 2 linjeføringer
Linjeføring A
Længde: 2,1 km.
Linjeføring B
Længde: 2,4 km.
Historik I2009 – Odsherred kommune ogVejdirektoratet indkalder berørte lodsejere –vej færdig i 2013, rute 21.Odsherred Kommune får udarbejdet rapportom linjeføringer via Carl BroCarl Bro – 4 linjeføring, anbefaler linjeføring AOdsherred Kommune erkender at den ikke harøkonomi til linjeføringVejdirektoratet overtager under budget tilRute 21 og bliver bygherre
Historik IIOdsherred kommune indstilledelinjeføring A i 2010, den skal vvmundersøges som hovedlinjeScreening – og offentlighedsfaseAlternativ linjeføring bliver B, viaRavnsbjergvejVVM-redegørelse klar i nov. 2013
O-alternativ ”Hvordan vil det se ud hvisomfartsvejen ikke bygges”?Trafikbelastning, set i dag, efter omlægning af rute225 via Ravnsbjergvej:Ravnsbjergvej (B): 5900 biler / tidligere 900 bilerNyk-Sl (A): 1900 biler / tidligere 6200 bilerDette har betydning for alle videre konklusioner ivvm-redegørelsen.Støjbelastningen måles fra 5900 biler, forhold forfauna vurderes fra 5900, modsat på Nyk-Sl fra 1900
Vvm-redegørelsen
O-alternativ ”Hvordan vil det se ud hvisomfartsvejen ikke bygges”?Fauna:Område v. vandhul sydøst for Hønsinge er undersøgtintensivt ved natlige observationer, sensor mv.Området v. Ravnsbjergvej undersøgt – fra bil6 ud af 7 undersøgelser vedr. firben er udført omkringlinjeføring AVandhuller omkring A undersøgt, men ikke i B’s nærområde/ skovenVVM-redegørelsens samlede vurdering: ”B påvirker dyrelivetmindre og der vil være færre afværge-foranstaltninger” ….
Vvm-redegørelsen
Faktorer, der ikke er belyst i vvm-redegørelseRavnsbjergvej Vest er ikke projekteret ilinjeføring B – økonomi = OdsherredKommuneEvt. rundkørsel Ravnsbjergvej / Nyk-Sl ikkeprojekteret – økonomi = Odsherred KommuneMen det fremgår tydeligt at en evt. cykelsti skalfinansieres af Odsherred Kommune
Faktorer, der ikke er belyst i vvm-redegørelseOverfladevand fra Ravnsbjergvej Vestudledes til Natura 2000 område
Trafikuheld på Ravnsbjergvej Vest,sørgelige statistik på vejen
Vores vurdering af lokale konsekvenserved linjeføring BVig By mister sin sammenhængskraft med Vig Lyng ogSejerøbugten, DK’s størst sommerhusområde – gældersåvel lokale som turisterSkolevejKultur og fritidHandelslivVig festivalArbejdspladserMange ekstra kørte kilometer…..
Ravnsbjergvej Vest vil optræde som sort trafikplet pålandkortetOmkostningstung for Odsherred Kommune
Gennemføres linjeføring AEr der to transportvej – Ravnsbjergvej i sin eksisterende form somsikkert bindeled ml. Vig by og Vig lyng - og A til tung trafik udenombyenRavnsbjergvej kan gøres til attraktivt bindeled ml. Vig by og Vig Lyng- til Vig by’s ve og vel og skole, børnehave og idrætsfacilliter vil havelet og sikker adgang til skov og strand.Er det ikke forbundet med store omkostninger for OdsherredKommuneLinje A – til gene for de få og til gavn for de mange!
Spørgsmål?
Tak for jeres tid!