Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Hønsinge OmfartsvejForetræde for Transportudvalget feb. 2014
De 2 linjeføringer
Linjeføring A
Længde: 2,1 km.
Linjeføring B
Længde: 2,4 km.
Historik I•2009 – Odsherred kommune ogVejdirektoratet indkalder berørte lodsejere –vej færdig i 2013, rute 21.Odsherred Kommune får udarbejdet rapportom linjeføringer via Carl BroCarl Bro – 4 linjeføring, anbefaler linjeføring AOdsherred Kommune erkender at den ikke harøkonomi til linjeføringVejdirektoratet overtager under budget tilRute 21 og bliver bygherre
••••
Historik II•Odsherred kommune indstilledelinjeføring A i 2010, den skal vvmundersøges som hovedlinje•Screening – og offentlighedsfaseAlternativ linjeføring bliver B, viaRavnsbjergvej•VVM-redegørelse klar i nov. 2013
O-alternativ ”Hvordan vil det se ud hvisomfartsvejen ikke bygges”?Trafikbelastning, set i dag, efter omlægning af rute225 via Ravnsbjergvej:Ravnsbjergvej (B): 5900 biler / tidligere 900 bilerNyk-Sl (A): 1900 biler / tidligere 6200 bilerDette har betydning for alle videre konklusioner ivvm-redegørelsen.Støjbelastningen måles fra 5900 biler, forhold forfauna vurderes fra 5900, modsat på Nyk-Sl fra 1900
Vvm-redegørelsen
O-alternativ ”Hvordan vil det se ud hvisomfartsvejen ikke bygges”?Fauna:•Område v. vandhul sydøst for Hønsinge er undersøgtintensivt ved natlige observationer, sensor mv.•Området v. Ravnsbjergvej undersøgt – fra bil•6 ud af 7 undersøgelser vedr. firben er udført omkringlinjeføring A•Vandhuller omkring A undersøgt, men ikke i B’s nærområde/ skovenVVM-redegørelsens samlede vurdering: ”B påvirker dyrelivetmindre og der vil være færre afværge-foranstaltninger” ….
Vvm-redegørelsen
Faktorer, der ikke er belyst i vvm-redegørelse•Ravnsbjergvej Vest er ikke projekteret ilinjeføring B – økonomi = OdsherredKommune•Evt. rundkørsel Ravnsbjergvej / Nyk-Sl ikkeprojekteret – økonomi = Odsherred Kommune–Men det fremgår tydeligt at en evt. cykelsti skalfinansieres af Odsherred Kommune
Faktorer, der ikke er belyst i vvm-redegørelse•Overfladevand fra Ravnsbjergvej Vest–udledes til Natura 2000 område
•Trafikuheld på Ravnsbjergvej Vest,–sørgelige statistik på vejen
Vores vurdering af lokale konsekvenserved linjeføring B•Vig By mister sin sammenhængskraft med Vig Lyng ogSejerøbugten, DK’s størst sommerhusområde – gældersåvel lokale som turister–––––––SkolevejKultur og fritidHandelslivVig festivalArbejdspladserMange ekstra kørte kilometer…..
•Ravnsbjergvej Vest vil optræde som sort trafikplet pålandkortet•Omkostningstung for Odsherred Kommune
Gennemføres linjeføring A•Er der to transportvej – Ravnsbjergvej i sin eksisterende form somsikkert bindeled ml. Vig by og Vig lyng - og A til tung trafik udenombyen•Ravnsbjergvej kan gøres til attraktivt bindeled ml. Vig by og Vig Lyng- til Vig by’s ve og vel og skole, børnehave og idrætsfacilliter vil havelet og sikker adgang til skov og strand.•Er det ikke forbundet med store omkostninger for OdsherredKommuneLinje A – til gene for de få og til gavn for de mange!
Spørgsmål?
Tak for jeres tid!