Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1320519_0001.png
1320519_0002.png
Til Transportudvalget

Vedr: Togfonden DK og Aarhus Hovedbanegård

Med Togfonden DK skabes et fantastisk løft for den kollektive trafik!Jeg har et par forslag, der kan forbedre planen yderligere, og uden at det koster ekstra, ja måske er derpenge at spare!?Aarhus Banegaard er en lomme, der betyder, at man bruger tid på at køre ind til stationen og ud igen adsamme strækning ca. 1,5-2 km hver vej. Det sker med nedsat hastighed og tager i omegnen af 10 minutterhver vej. Jeg læser i Togfonden DK (s. 12) at retningsskift forudsættes at kunne gøres på 5 minutter. Den tidskal vel tillægges køretiden ind&ud af Aarhus.Elektrificering af strækningen betyder, at der skal foretages ændringer på Aarhus Hovedbanegård, idet derikke er tilstrækkelig højde til køreledninger, ifølge Togfonden DK ca. 100 mio kr.Hvis banegården flyttes ud til enden af motorvejen hvor det nord- og sydgående togspor mødes/deles,opnår man flere fordele:Lettere adgang for rejsende med bil. og lettere parkeringsmuligheder.Mulighed for Park&Ride til nærbanen og anden lokal kollektiv trafikHurtigere togforbindelser til den nye banegård, også på alle øvrige tog.Frigørelse af arealer i midtbyen, der i dag anvendes til togspor .Disse kan anvendes tila. grøn kile fra Aarhus Ø med forbindelse til Brabrandstiområdetb. forbindelsesvej til havnearealerne og derved evt. overflødiggøre tunnelbyggeri vedMarselis Boulevard, eller i hvert fald forbedre adgangen til Aarhus Ø. Aflaster denuværende indfaldsveje.c. letbaneforbindelse til midtbyend. byggeri5. Mulighed for indretning af den gamle banegård til andre formål6. Mindre belastning af centrum med trafikanter, der skal med toget.Hvor mange af de togrejsende i dag mon har slutmål i Aarhus C?For de, der bor udenfor centrum er turen til og fra centrum blot spildtid.Findes der undersøgelser, der anskueliggør hvorfra de togrejsende kommer?Den sparede tid på rejsen kunne evt. overflødiggøre den ekstra bro over Vejlefjord (3,4 mia kr.), og i stedetkunne man lave muligheder for at overhale omkring Vejle, og måske endda lade (nogle flere af)hurtigtogene stoppe i Vejle med deraf følgende bedre betjening af de områder, der har togforbindelse tilVejle.1.2.3.4.
Foreslået placering af ny banegård (rød firkant) og nyt spor (grøn) (skitse)
Venlig hilsenJan MølgaardEngdalsvej 80A8220 Brabrand[email protected]