Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 106
Offentligt
1319602_0001.png
1319602_0002.png
1319602_0003.png
Henvendelse vedrørende Hønsinge Omfartsvej, Odsherred
2. januar 2014

Henvendelse vedrørende Hønsinge Omfartsvej, Odsherred

Kære Benny Engelbrecht,
Tillader mig at rette henvendelse til dig i din egenskab af formand for Transportudvalget.Henvendelse vedrører Hønsinge Omfartsvej, Odsherred Kommune. Hønsinge Omfartsvej er sidste og endnuikke færdiggjorte delpart i tilknytning til den netop indviede Rute 21 (Holbækmotorvejen forlængelse tilVig).Vejdirektoratet er også bygherre på denne delpart og Naturstyrelsen har sendt kommuneplantillæg ogvvm-redegørelse i høring frem til d. 10. januar 2014.Vejdirektoratet blev bygherre på delparten, da Odsherred Kommune i 2010 tilkendegav, at den ikke, somtidligere forudsat, så sig i stand til at finansiere og anlægge Hønsinge Omfartsvej.

Carl Bro Rapporten anbefaler linjeføring A

Odsherred Kommune fik i 2010 udarbejdet en fyldestgørende rapport, der havde fokus på muligelinjeføringer og deres konsekvenser. Carl Bro stod for rapporten, og den pegede entydigt på, at hovedlinjeA i vvm-redegørelsen er den bedste løsning.

Naturstyrelsen indstiller linjeføring B

Naturstyrelsen har på vegne af Vejdirektoratet i 2012/13 udarbejdet pågældende vvm-redegørelse. Vvm-redegørelsens konklusion er i direkte modstrid med konklusionen i Carl Bro rapporten. Samtidig er vvm-redegørelsens konklusion og det efterfølgende kommuneplantillæg er ikke til gavn for lokalsamfundet;lokalsamfundet kommer i klemme i statens lovgivning på området.Vvm-redegørelsen er behæftet med en række særdeles tvivlsomme og dårligt dokumenteret konklusioner.Vvm-redegørelsen indstiller den alternative linjeføring B som Hønsinge Omfartsvej.

Lokalbefolkningen, Vig By’s handelsliv og lokalpolitikkerne ønsker IKKE linjeføring B

Jeg er særdeles bevidst om, at nedenstående detailbeskrivelse kan være svær at tilgå uden lokalkendskabog har derfor vedhæftet kort over de to linjeføringer. Kortene er hentet fra vvm-redegørelsen, bilag 1 og 2.Linjeføring B udspringer midt på Ravnsbjergvej, der er en 6 meter bred landvej, der i årevis har fungeretsom bindeled mellem Vig By og sommerhusområderne på Vig Lyng langs Sejerøbugten. Trafikbelastningenhar ligger på 900 biler i et ÅTD. Ravnsbjergvej består af landzone, heraf en strækning med skov(Ravnsbjergvej Vest) samt en byzone. I forbindelse med etableringen af linjeføring B vil trafikken blive førtvia Ravnsbjergvej Vest ud på den nye Hønsinge Omfartsvej og Ravnsbjergvej byzone gøres til en blind vej,der kun kan tilgås fra Vig bymidte.
1
Henvendelse vedrørende Hønsinge Omfartsvej, Odsherred
2. januar 2014

Udfordringer

Vi ser flere store udfordringer i dette:

1) Lokale konsekvenser

a. Overgravningen af Ravnsbjergvej vil betyde at Vig By mister sammenhæng til Vig Lyng ogSejerøbugten, et område der er vigtigt for byens handelsliv og dermed fortsatte udvikling.b. De lokale beboere vil få tillagt ca. 2 kilometer ekstra i deres daglige transport til eller fra VigBy, det løber op i adskillige millioner kilometer på årsbasis med afsæt i vvm-redegørelsenstrafikberegninger.c. Vig Festivalen, der i dag er et vigtigt aktiv for egnen, vil næppe kunne fortsætte i sinnuværende form, idet der kun bliver tilgang via den blinde Ravnsbjergvej, mod i dag trevejadgange. Flugt-vejene reduceres, hvilket vil få betydning for Festivalens sikkerhed ogafholdelse.d. Odsherred Kommune skal selv stå for opgraderingen af Ravnsbjergvej Vest – se nedenfor.

2) Ravnsbjergvej Vest indgår ikke i projekteringen og derfor ikke en del af vvm-undersøgelsen

a. De miljømæssige konsekvenser ved at gå fra 900 biler i et ÅTG til 5900 biler i et ÅTD er ikkebelyst. Dette gælder både for støjforholdene for de mange helårsboliger på vejen, menogså skovens dyreliv lider hårdt under støjforøgelsenb. Afledning af vejvand på Ravnsbjergvej Vest er der ikke taget højde for. De eksisterendedræn går direkte til Fuglebæk Å (Fuglebæk Å har et særligt fokus i vvm-redegørelsen nårdet kommer til den nye linjeføring).c. Odsherred Kommune vil skulle opgradere Ravnsbjergvej Vest og bære de pågældendeøkonomiske omkostninger. Ravnsbjergvej Vest må forventes at skulle opgraderes til devilkår, der er gældende for den nye Hønsinge Omfartsvej, dvs. 7 meter bred, samtafvandingsgrøfter. Dette vil betyde behov for ekspropriation fra ikke mindre end nihelårsboliger og lodsejere.d. Den massive trafikbelastning på Ravnsbjergvej Vest vil betyde et behov for sikring af debløde trafikkanter. Igen en økonomisk belastning for Odsherred Kommune og behov foryderligere ekspropriationer.e. Ravnsbjergvej Vest er kurvet og rummer en del private udkørsler samt en enkelttilkørselsvej. Oversigtsforholdene er stærkt begrænset, og der opstår ofte trafikfarligesituationer. Dette fremhæves også i Carl Bro rapporten.f. Ravnsbjergvej Vest har en kedelig ulykkesstatistik, flere med dødelig udgang, sidst i oktober2013. Kurvet vej og løvfældende skov er medvirkende faktorer. En seksdobling af trafikkenmå forventes at resultere i en seksdobling i antallet af ulykker. En parameter som Carl Brorapporten også nævner, og som er medvirkende årsag til at Carl Bro rapporten ikkeanbefaler en Hønsinge Omfartsvej etableret fra Ravnsbjergvej.
2
Henvendelse vedrørende Hønsinge Omfartsvej, Odsherred
2. januar 2014
Det skal nævnes, at vores lokale politikkere på møde i økonomiudvalget d. 19. december 2013 besluttedeat fremsende et høringsforslag, der går i mod Naturstyrelsen indstilling, idet Odsherred Kommune ønskerlinjeføring A gennemført som Hønsinge Omfartsvej.Den lokale Handelsstandsforening er også fortaler for Linjeføring A, ligesom der pt. pågår en massivunderskriftindsamling i lokalområdet, der har fokus på at linjeføring B ikke ønskes gennemført.

Yderligere uklare økonomiske konsekvenser for Odsherred Kommune

Det nævnes i vvm-redegørelsen, at der evt. etableres en rundkørsel hvor Ravnsbjergvej Vest går ud i rute225 Nykøbing-Slagelsevej. Det kan undre, at man ser behov for etablering af en rundkørsel for at afvikletrafikken sikkert fra Nykøbing-Slagelsevej til Ravnsbjergvej Vest, men at man ikke se behov for at projektereRavnsbjergvej Vest som en del af Hønsinge Omfartsvej og lade Ravnsbjergvej Vest indgår i en vvm-redegørelse.Gennemføres til gengæld linjeføring A som tydeligt anbefalet i Carl Bro rapporten, vil det betyde atRavnsbjergvej bevares som det vitale lokale bindeled mellem Vig By og Vig Lyng, at Ravnsbjergvej vil kunnebære de bløde trafikkanter uden yderligere foranstaltninger i form af cykelsti, samt at den tunge trafik medfokus på Rute 21 samt Nykøbing Sj. ledes uden om Vig By som oprindeligt tiltænkt.

Invitation til ”on location” inspektion af berørte arealer

Med denne skrivelse vil jeg på vegne af Borgergruppen ”Ravnsbjergvej som omfartsvej, nej tak” anmode digom at gå ind i sagen, idet vi frygter for lokalsamfundets fremtidige overlevelse og udvikling, såfremtlinjeføring B gennemføres som indstillet af Naturstyrelsen.Vil meget gerne arrangere et møde på berørte arealer, også med lokalpolitisk deltagelse, så du ved selvsynkan se hvad der er i spil.
På borgergruppens vegneLene MortensenRavnsbjergvej 444560 Vig
Kopi til:Rasmus Horn Langhoff, medlem af Transportudvalget, valgt i KalundborgkredsenThomas Adelskov, borgmester Odsherred KommuneMorten Egeskov, formand for Miljø og Klimaudvalget Odsherred Kommune
3