Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1319513_0001.png
1319513_0002.png
Til medlem af Transportudvalget

Udvikling af banesystemet contra motorvej.

Vi vil gerne komplimentere Transportudvalgets politikere for at sætte fokus på udvikling afbanesystemet – et fokusområde man ikke har set i trekvart århundrede - og som der er godfremtidsvision i. Set fra et pendlings-synspunkt er transport via bane kombineret med cykel ideelt,fordi man samtidig med transport kan være aktiv (læse/skrive) eller hvile/sove og tillige få dagligmotion. Denne sammenhæng vægtes højt af mange mennesker og udgør dermed et godtalternativ til bil-pendling. Dette forudsætter dog, at togene kører tilstrækkelig hyppig og er stabile.Set fra et miljømæssigt synspunkt er et elektrificeret banesystem koblet på vindenergi CO2-neutral, hvilket transportsektoren i høj grad har behov for.Ved øget togpendling kan der blive plads til den øvrige trafik på motorvejene, idet en stor del afden eksisterende trafik netop består af pendling morgen og eftermiddag. Et pendlertog (968pladser) kan erstatte 880 biler (gennemsnitlig 1,1 person pr bil) – 4 pendlertog i myldretiden kantransportere personer svarende til 3520 biler.For at kunne holde denne ideologi om fremtidens transportformer højt, mener vi det er vigtigt, atudbygning af vejsystemet i form af endnu flere motorveje må ophøre. En samtidig udbygning afbane og veje kan betragtes som at ”træde på speeder og bremser samtidig” – med andre ord intetændres nævneværdigt trafikmæssigt.Aktuelt tænker vi på den Midtjyske Motorvejskorridor/Hærvejsmotorvejen. Formålet med dennevej skulle ifølge Hærvejskomiteen være at lokke trafikken vestpå og aflaste E45, således atudbygning af denne kan undgås. Vejdirektoratet har imidlertid vurderet, at Hærvejsmotorvejenikke har nogen særlig aflastningseffekt på E45. Dermed skulle denne motorvejs-sag logisk set væreafgjort. Med mindre der er et andet formål. Det kunne se ud som om nogen arbejder på, at hveren by i Danmark bør have en motorvej – i dette tilfælde Viborg – af hensyn til konkurrence og lokaludvikling. Der er dog flere eksempler på i landet, at motorveje ikke er identisk med udvikling –f.eks. Lolland-Falster.Desuden vil en motorvej i dette natur- og kulturmæssige værdifulde område lave voldsom oguerstattelig indhug i et fredfyldt område, som har stor tiltrækning af mennesker og dyr.Vi vil derfor gerne appellere til, at du støtter op om udviklingen af banesystemet og afslår støtte tiletablering af nye motorveje. Danmark er et lille land og er allerede rigeligt plastret til medmotorveje – med kraftig øget biltrafik til følge. En betydelig del af denne trafik kan flyttes ved atinvestere i kollektiv trafik kombineret med cykeltrafik - hvis der er politisk vilje.Med venlig hilsenForeningen ”Jyder Mod Overflødige Motorveje” (jmom@jmom)v. Ellen Odgaard