Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285558_0001.png
1285558_0002.png
1285558_0003.png
Til TransportministerietAtt: Transportminister Henrik Dam Kristensen
Høringssvar31. maj 2013John Christensen
Trafikselskabernes svar på høring over evaluering aflov om trafikselskaber
Telefon: 3613 1861/ 31129390[email protected]
Indledningsvis vil jeg gerne benytte lejligheden til at takke for en god og gen-nemarbejdet evaluering.
Hermed følger trafikselskabernes fælles svar på høring over evaluering af lovom trafikselskaber. Svaret er koncentreret omkring evalueringens kapitel 3 og4 Der ud over gør vi opmærksom på, at der også vil komme svar fra de enkel-te selskaber.
Vores bemærkninger er som følger:
Forslag 3.2.4 vedr. udarbejdelse af strategisk grundlagI tråd med det arbejde, der allerede foregår i dag, deltager trafikselskabernegerne i et øget samarbejde med kommuner og regioner vedr. udarbejdelse afstrategisk grundlag. Man bør dog have for øje, at det fortsat er trafikselskaber-ne, der som købere af den samlede bustrafik, har det fornødne overblik overdet samlede rutenet – herunder ruter, der krydser regions- og kommunegræn-ser.
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
Forslag 4.1.3 vedr. sammensætning af bestyrelserTrafikselskaberne støtter forslaget om, at der ikke ændres i den måde, trafik-selskabernes bestyrelser bliver sammensat på.
Forslag 4.2.4 vedr. ansvaret for stoppesteder (og terminaler)Trafikselskaberne støtter forslaget om, at trafikselskaberne overtager drift ogopsætning af stoppesteder på de kommunale veje i form af læskure, informa-tionsstandere, skraldespande mv.
Dette er en god idé, da stoppesteder er et af de steder, hvor trafikselskaberne”møder” kunderne, hvorfor det vil være naturligt, at ansvaret for drift og vedli-geholdelse placeres hos trafikselskaberne. Udgifterne til dette arbejde bør af-holdes af bestillerne, således at den ekstra opgave ikke giver trafikselskaber-ne øgede udgifter. Trafikselskaberne forudsætter således, at økonomien forkommunerne forbliver uændret, mens overtagelse af stoppesteder på statsve-je udløser DUT.
Forslag 4.3.3.vedr. flerårige budgetterTrafikselskaberne støtter forslaget om, at der oprettes en fælles kontoplan fortrafikselskaberne og det vil være naturligt at tage udgangspunkt i det fællesgrundlag for indberetning af økonomidata til Trafikstyrelsen. Det vil være endel af dette arbejde at fastlægge et detaljeringsniveau, over hvilket der er rumfor individuelle underkonti.
Forslag 4.4.4 vedr. muligheden for at åbne skolekørslerTrafikselskaberne støtter forslaget om, at alle kommuner får mulighed for atåbne skolebuskørslen for andre grupper af passagerer, men det bør ske medskyldig hensyntagen til den samlede kollektive trafik og det helhedspræg idenne, som det stadig er et fælles mål at opnå.
Side 2 af 3
Forslag 4.5.4 vedr. tilladelser til rutekørselTrafikselskaberne er åbne overfor, at mulighederne for at ændre kravet om ru-tetilladelse for almindelig rutekørsel analyseres nærmere. Ministeriets be-mærkning om risikoen for konkurrerende trafik på gunstige ruter og tidspunkterer særdeles relevant, idet det jo netop er de indtægter, der genereres på degunstige ruter/tidspunkter, der er med til at sikre kollektiv trafik på de mindrelukrative ruter og tidspunkter, herunder betjeningen i byområder med spredtbebyggelse, i landdistrikter mv.
Forslag 4.6.4 vedr. ø-kommuners medlem af trafikselskabTrafikselskaberne støtter forslaget om, at ø-kommuner uden bro eller andenlandfast forbindelse får mulighed for at melde sig ud af et trafikselskab, hvisman fra start af gør sig klart, øvrige kommuner på sigt ikke skal tilbydes sam-me mulighed.
Samarbejde mellem trafikselskaberSom lov om trafikselskaber i dag fortolkes, er der begrænsede muligheder forsamarbejde mellem trafikselskaber, ligesom det ikke er muligt at udføre arbej-de for et andet trafikselskab.
Vi foreslår, at der i lov om trafikselskaber indføres mulighed for øget samar-bejde på tværs af trafikselskaber, samt mulighed for at udføre opgaver for etandet trafikselskab.
Med venlig hilsenThomas Kastrup-Larsen, formand for Trafikselskaberne i Danmark
Side 3 af 3