Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285556_0001.png
1285556_0002.png
1285556_0003.png
Transportministeriet[email protected][email protected]
28. maj 2013Dok. 135175/LBP
Høring om evaluering af lov om trafikselskaberForbrugerrådet har modtaget ovennævnte høring og har følgende at bemærke.Forbrugerrådet finder, at den kollektive trafik bør være et reelt alternativ til denindividuelle trafik, hvorfor det er nødvendigt at sikre et sammenhængende kollek-tivt trafiksystem, som sætter brugeren i fokus på hele rejsen fra dør til dør.Der foretages mere end en million rejser dagligt med den kollektive trafik i Dan-mark. Cirka hver tredje passager øst for Storebælt har mindst et skift undervejs, og47 % af passagererne i metroen kommer fra, eller skal videre med, anden kollektivtransport. Med andre ord er en betydelig andel af passagererne afhængige af, atbusser, tog og metro fungerer som et sammenhængende og velkoordineret system.Men samtidig skal der sikres gode forbindelser i hver ende at den kollektive trafik-kæde. Det er nemlig den samlede rejse og udfordringerne forbundet med den, somblandt andet er styrende for den enkeltes valg af transportmiddel og oplevelse afrejsen.Evalueringen af lov om trafikselskaber skitserer en række begrænsninger ved dennuværende organisering af den kollektive trafik, og beskriver en række forslag,som på hver deres måde kan løse nogle af de problemer, som den nuværende orga-niseringsmodel har.Forbrugerrådet lægger vægt på, at en kommende organisationsændring af den kol-lektive trafik i hovedstadsområdet vil sikre følgende:Én brugerfladeDen kollektive trafik skal have et fælles ansigt udadtil over for brugeren – uansettransportform. Det skal kun være nødvendigt at forholde sig til én hjemmeside, étkundeservicecenter, et sted at søge om rejsetidsgarantiinformation og få viden ompassagerrettigheder.I forbindelse med en organisationsændring og etableringen af én fælles brugerfladeer det nødvendigt at sikre, at brugerne ikke bliver kastebold mellem underliggendeinstanser. Det er vigtigt, at der hele tiden tages udgangspunkt i brugernes behov.
1/3
Bedre koordinering af køreplanerDet er afgørende for passagerne, at der sker en langt mere omfattende koordineringaf køreplaner, end tilfældet er i dag. Det er helt grundlæggende for, at den kollekti-ve trafik kan opfattes som et sammenhængende system. Den kollektive trafik erofte ikke et reelt alternativ til den individuelle transport pga. tidselementet, da ven-tetider og transittider mellem transportmidler tager ekstra tid.Ensartet og gennemskueligt pris- og billetsystem samt forståelige rejsereglerDet er vanskeligt for brugerne at gennemskue de forskellige rejseregler for de for-skellige selskaber. Det bør tilstræbes, at rejsereglerne ensartes så meget som muligtfor at sikre mest mulig brugervenlighed.Ligeledes er det vanskeligt for brugerne at gennemskue pris- og billetsystemerne iden kollektive trafik. Indførelsen af rejsekortet har ikke gjort dette nemmere forbrugerne. En organisationsændring bør sikre, at brugerne oplever et let forståeligtog gennemskueligt pris- og billetsystem, hvor det er tydeligt, hvad prisen på denydelse man køber er, og hvor prisfastsættelsen sikrer, at den kollektive transport eret reelt alternativ til andre transportformer.Bedre trafikinformation om den samlede rejseVed at tilbyde relevant og lettilgængelig information til brugerne gennem flereforskellige kanaler øger man brugernes oplevelse af kontrol i transportsituationen.Det vil have en positiv effekt på både de erfarne brugere, som vil blive mere til-fredse, men også nye brugere, der vil opleve mødet med den kollektive transportsom mere trygt. Desuden er det vigtigt at tage hensyn til, at ikke alle passagerer haradgang til en smartphone eller er regelmæssige brugere af internettet, hvilket bety-der, at informationer også stadig skal formidles via andre kanaler.Brugerne bør have adgang til online realtidsdata, så de kan følge transportmidler-nes faktiske afgang og ankomst. Desuden bør det sikres, at brugerne bliver vejledt ialternative ruter og løbende opdateres, hvis der opstår hændelser underveje (reco-very data). Disse data skal formidles til brugerne umiddelbart, efter hændelsen harfundet sted. I London er realtidsdata tilgængelige for alle transportmidler, og derleveres præcise oplysninger til brugerne om forsinkelser og ændringer i trafikken.Desuden bør trafikinformationerne have udgangspunkt i brugernes samlede rejse,hvorfor systemet på sigt også bør omfatte tilgængelige parkeringspladser for bilerog cykler, delebiler, bycykler, samkørsel, etc.Målrettet indsats mod håndtering af uforudsete hændelserAlle transportformer bør styrke og koordinere indsatsen for at begrænse effekter afhændelser. Der bør være et højt beredskab i pendlertidsrummene, således at der kansættes hurtigt og effektivt ind i tilfælde af uheld mv.Forbrugerrådet vil opfordre til, at man lader sig inspirere af Transport of London iforhold til koordineringen og håndteringen af hændelser. Overvågningen og styrin-gen af alle transportmidler er samlet et sted, hvilket gør det muligt at handle hurtigtog effektivt i forhold til at få relevant information ud til brugerne, få omdirigerettrafikken og ryddet hurtigt op.2/3
Attraktive trafikknudepunkterDe trafikale knudepunkter er helt centrale i et velfungerende kollektivt trafiksy-stem. Derfor er det nødvendigt med en klar ansvarsfordeling i forhold til både inve-steringer, vedligehold og koordinering mellem alle transportformer og det om-kringliggende bymiljø. Der bør være fokus på tilgængelighed, trafikinformation,sikkerhed, brugervenlighed og sammentænkning mellem alle transportmidler. Cy-keltrafik, delebiler, samkørsel, Park&Ride og andre fleksible mobilitetsløsningerbør desuden indtænkes i indsatsen med at gøre de trafikale knudepunkter mereattraktive og en god oplevelse for brugeren.Inddragelse af brugernePassagerernes oplevelser og behov på den sammenhængende rejse med busser, togog metro skal i fokus, hvis den kollektive trafik skal være et attraktivt valg formange danskere. Passagererne har i dag ringe mulighed for at komme til orde ogkan intet stille op, når busruter skæres væk, og der indgås trafikkontrakter ellerudvikles produkter (fx rejsekortet), som ikke sikrer et tilstrækkeligt passagerfokus.Kun ved at man lytter til passagererne og sætter dem i fokus, vil den kollektivetrafik blive en attraktiv transportform med tilfredse brugere.Strategisk planlægningDen langsigtede strategiske planlægning af hele transportsystemet bør koordineresog ses ud fra passagerernes behov. Der skal ske en bedre koordinering af både denkollektive og den individuelle transport, så det samlede transportsystem bliver engod oplevelse for brugeren.Desuden bør der etableres en systematiseret og omfattende vidensbase for den kol-lektive trafik. Det bør være muligt at sammenligne aktørerne, blandt andet på derespassagertilfredshed. Det vil give et redskab og incitament til, at aktørerne lærer afhinanden, og sikre sammenhæng på tværs af transportmidler. Her kan man lære aferfaringerne fra den engelske ngo Passenger Focus, som gennem mange år har haftsucces med at gennemføre omfattende repræsentative undersøgelser, der gør dem istand til at benchmarke operatørerne på deres passagertilfredshed.
Det vil være relevant at sikre flere af ovenstående initiativer implementeret i helelandet og ikke kun på Sjælland.
Med venlig hilsen
Camilla UdsenFungerende souschef
Lise Bjørg PedersenSeniorrådgiver
3/3