Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Blekinge Boulevard 22630 Taastrup, DanmarkTlf.: +45 3675 1777Fax: +45 3675 1403[email protected]www.handicap.dk
Taastrup, den 31. maj 2013Sag 19-2013-00336– Dok. 120778 SL/mol/kft
Høringssvar: Evaluering af lov om trafikselskaberDanske Handicaporganisationer (DH) har modtaget høring af evaluering af lov omtrafikselskaber og har følgende kommentarer:
Vedr. løsningsforslag i afsnit 3.2.3 og 3.2.4:Vi mener, at det strategiske grundlag/planer skal indeholde tilgængelighed (fysisk såvel somkommunikativt og kognitivt); at man herved kan tvinge til systematisk at forholde sig tiludfordringerne. Desuden bør disse planer indeholde bud på, hvordan man sikrer betjening afyderområder (både på landet og i større provinsbyer). DH oplever, at der desværreefterhånden er ved at blive etableret en del handicapghettoer (relativt store botilbud) ibyernes udkanter (industrikvarterer). Den gruppe borgere, som er tvunget til at bo i disseghettoer, har typisk ikke andre muligheder end kollektiv transport (eller dyr egen betalttaxa), hvis de vil rejse på egen hånd – fx i aftentimerne til aktiviteter i bykernen.DH mener, der i evalueringen også skal sikres øget tilgængelighed til og i de almindeligebusser, herunder ramper og hjælp til betjening af sådanne fra buschaufførernes side,mulighed for fastspænding af kørestole, stoppestedsannoncering, gerne både visuelt og medtale.
Særlige hensyn ved udformning af stoppesteder og ”perroner” med henblik påniveaufri adgang og opmærksomhedsfelterKlar ansvarsfordeling vedr. tilgængelighed mellem trafikselskab og kommune, jf. forslagetom ændringer i ansvaret i øvrigt.
Adgang for el-scootere til de havnebusser, hvor der er niveaufri adgangSom det er nu, har elektriske kørestole adgang, mens el-scootere ikke har. Helt uden grund.(Alene fordi havnebusserne ligestilles med de almindelige busser, hvor el-scootere ikke haradgang.)
Mulighed for at melde sig ud af trafikselskabetDet foreslås, at kommuner/øer, der ikke har bro- eller anden fast forbindelse, kan melde sigud af trafikselskabet. Hvilken betydning har dette for den individuelle handicapkørsel, forpatientkørsel og de mange andre former for specialkørsel, som ofte leveres af de regionale
trafikselskaber? Det er vigtigt, at en evt. ordning, hvor det er muligt at melde sig til/fra denkollektive befordring, ikke må komme til at få negative konsekvenser for personer mednedsat mobilitet.
Rejser over regionsgrænser, jf. afsnit 5.1.4Der står: ”Trafikplanen skal have sammenhæng med den statslige trafikplan og sikresammenhæng mellem de forskellige transportformer.” Mennesker med bevægelseshandicaphar problemer med at rejse på tværs af regionsgrænser, hvis der er behov for individuelhandicapkørsel i begge ender af rejsen.Eksempel: Hvis en person med vidtgående fysisk handicap skal rejse fra Region H til et stedi Jylland, der ligger noget væk fra en station, er der problemer. Personen kan bestillehandicapkørsel hjemmefra til Hovedbanegården i København eller Taastrup, og hertilbestille hjælp til togrejsen til en relevant (og mulig) station i Jylland. Hvis man kun kankomme videre med en liftbus, så er den eneste mulighed, at man selv bestiller en lokalvognmand. Det betyder også, at man skal betale en meget høj pris for at komme til sitbestemmelsessted. Det er ikke muligt at benytte den individuelle handicapkørsel i denpågældende region. Det burde være muligt at benytte handicapkørslen i andre regionerunder ferier.
Større taxi udstyret med handicaprelateret udstyrLov om Trafikselskaber har et overlap med Taxiloven, som indeholder tilladelse til atopkræve højere takster ved behov for en større taxi udstyret med handicaprelateret udstyrsom f. eks. kørestolslift. Dermed udsættes passagerer med handicap for forskelsbehandling,som er i strid med principperne i FN’s Handicapkonvention, og som nationalstaterne viaderes nuværende og under revision af lovene har påtaget sig at eliminere. I samspil medrevision af Lov om Trafikselskaber anbefaler DH derfor denne regel fjernet fra Taxiloven.
Uddrag af taxiloven:”Der fastsættes endvidere typisk forhøjede takster for kørsel i taxier indrettet til mere endfire passagerer eller for kørsel i større taxier med særlig indretninger og udstyr, f.eks. lift,som er særligt indrettede til befordring af kørestole.Loven omfatter et udtrykkeligt forbud mod fastsættelse af særlige maksimaltakster for brugaf lift for kørestole.Loven omfatter derimod ikke et forbud mod højere maksimaltakster for kørsel i større taxiermed særlig indretninger og udstyr, f.eks. lift.”Det må aldrig være sådan, at den enkelte person med et handicap bliver udsat for at skullebetale mere end andre for den ”samme vare”, blot fordi vedkommende har behov for særligtudstyr. Det vil være i strid med FN’s Handicapkonventions artikel 2, 3, 9 med flere. Det erikke tilstrækkeligt at sige, at en taxa, der kan køre med flere personer, og som tilfældigvis
2
også har særligt udstyr til befordring for personer med handicap, også kan tillade sig atkoste mere!Derfor har DH denne opfattelse, at en person med handicap aldrig må kunne komme til atbetale mere for den samme ydelse på grund af handicap – heller ikke selvom vedkommendehar behov for særligt udstyr (lift, fastspænding eller andet).
Individuel handicapkørselDH støtter de specifikke bemærkninger fra Dansk Handicap Forbund vedrørende denindividuelle handicapkørsel, som for en god ordens skyld gentages her:”På side 10 i evalueringen fremgår det, at individuel handicapkørsel ikke er behandlet ievalueringen, da denne indgår i en særlig analyse, der igangsættes efterfølgende. Dahandicapkørselsordningen er en af Dansk Handicap Forbunds mærkesager, vil vi med håbom indflydelse på dette arbejde alligevel nævne forbedringer, der er behov for i denindividuelle handicapkørsel.Dansk Handicap Forbunds 20 anbefalinger til revision af kørselsordningen:1. Kørselsordningerne samles til ét samlet tilbud – på tværs af de nuværendetrafikselskabers geografiske grænser og på tværs af de forskellige paragraffer. Afregningentil de forskellige kasser kan løses med moderne teknologi og ændrede bestillingsprocedurer.2. De geografiske grænser for hvor vi kan bruge kørselsordningen ophæves. Der skalsåledes være mulighed for at kunne bruge sin kørselsordning på kurser eller ferie et andetsted i landet, fx skal en sønderjyde kunne bruge sin handicapkørselsordning på sin ferie iKøbenhavn eller på Bornholm.3. Alle med et ledsagekort skal have adgang til den nye handicapkørsel. Derudover skal derfortsat være mulighed for at blive visiteret til ordningen, som i dag.4. Alle der ikke er berettiget til et ledsagekort skal også have adgang til ordningen, men moden højere (fuld) egenbetaling.5. Der skal ikke være begrænsning på antallet af ture.6. Der skal ikke være et årligt gebyr for at være tilknyttet kørselsordningen.7. Prisen på handicapkørsel skal svare til prisen på ordinær offentlig transport – men derskal også være mulighed for rabatordninger i form af fx klippekort og tidspunktet man rejserpå.8. Flere muligheder for at betale for kørslen – udover kontant til chauffører.9. Mulighed for handicapkørsel døgnet rundt.10. Handicapkørsel fra entrédør til entrédør – inkl. hjælp til overtøj og låsen og mulighedfor at blive fulgt helt ind i lokalet for aktiviteten også ved offentlige bygninger.11. Tilbud om trappemaskine til kørestol eller lånestol med løftekapacitet på op til 160 kg.12. Mulighed for at medbringe hjælper/ledsager, service- eller førerhund alle nødvendigehjælpemidler, bagage, børn under 12 år og et lille dyr i en taske/kurv.13. Mulighed for mod betaling at medbringe yderligere børn i alderen 12-15 år til halv prissamt voksne og større dyr til fuld pris.
3
14. Mulighed for at bestille handicapkørsel via internettet og telefon døgnet rundt – samtmulighed for at komme i kontakt med vagttelefon/kundeservice døgnet rundt.15. Mulighed for at komme i kontakt med administrationen inden for ordinære kontortider.16. Mulighed for at bestille handicapkørsel og kunne justere handicapkørslen, inkl. atafbestille indtil 15 min før.17. Mulighed for at bestille ud fra et ønsket ankomsttidspunkt og sikkerhed for at manhøjest kommer 15 min før det ønskede tidspunkt og aldrig efter.18. Afhentning op til 5 min før og 15 min efter det aftalte tidspunkt. Det skal være muligt atfå en opdateret besked om, hvornår handicapkørslen kommer, så man kan gøre sig klar oggå ud, hvis man har mulighed for det.19. Højst 30 minutters omvejskørsel.20. Derudover skal man kunne tage sin handicapkørsel med til udlandet - i første omgang iEuropa. Samt europæiske borgere kan bruge den danske handicapkørsel.Baggrund for Dansk Handicap Forbunds forslag til en revideret handicapkørselDansk Handicap Forbund har været med til at skabe den landsdækkende handicapkørsel oghar i lige så lang tid, som handicapkørslen har eksisteret, sat fokus på de problemstillinger,der også er ved et ellers godt tilbud.For der er ingen tvivl om, at handicapkørslen er et godt tilbud. I den ideelle verden ville alleoffentlige transportmidler være tilgængelige for alle – og så ville det kun være de ganskefå, der havde brug for handicapkørslen. I dag er der flere, der har brug for den, fordi kunganske få af de offentlige transportmidler er helt tilgængelige.I april 2013 samlede Dansk Handicap Forbunds Bygge- og Trafikpolitiske Udvalgoplysninger fra de nuværende 6 trafikselskaber, oplysningerne er samlet fratrafikselskabernes oplysninger på deres hjemmesider og kan dermed afvige, hvistrafikselskaberne ikke har opdateret disse. Formålet med at indsamle disse oplysninger varat gøre status og bruge det som udgangspunkt for vores bud på, hvordan den ideellehandicapkørsel ville se ud. Her er vores bud:I dag tilbydes handicapkørsel af 6 forskellige trafikselskaber, hvilket betyder, at der er storforskel i tilbuddene, og at det er problematisk eller nogle steder umuligt at færdes uden forens eget trafikselskabs område.Dertil kommer, at handicapkørslen kun er et tilbud til befordring af bestemte menneskermed handicap til fritidskørselsformål. Der findes andre tilbud til patientbefordring, transporttil skole eller dagtilbud – og dertil kommer, at der i flere områder tilbydes ”teletaxaer” ellerlignende, der supplerer de ordinære offentlige transportmuligheder i yderområderne eller iydertidspunkterne.
4
Helhedstænkning – uddybning af de enkelte anbefalinger:Anbefaling 1 og 2:Dansk Handicap Forbund mener, at det er spild af ressourcer hos bådeden enkelte, trafikselskaberne og samfundet som helhed at have et system, der er såkompliceret at finde rundt i, og hvor der bruges så mange ressourcer på administration. Istedet anbefaler vi forenkling til ét samlet tilbud, hvor man kan bestille sin kørsel, uansethvilket formål der er med kørslen, og uanset hvor i landet kørslen skal finde sted.Dansk Handicap Forbund foreslår også at blive inspireret af BAT (Bornholms busselskab),hvor alle kan bestille denne kørsel, og hvor prisen sættes efter behov. Dvs. at lade dencentrale persongruppe køre billigt med, lade fx mennesker, der bor mere end 3 km fra etoffentligt transportmiddel, køre med til dobbelt takst og lade øvrige køre med til tredobbelttakst.Anbefaling 3:Dansk Handicap Forbund foreslår i øvrigt at spare ressourcer påvisitationsprocessen i form af administrative timer og lægeerklæringer og i stedet lade dencentrale persongruppe være definerede som alle med et ledsagekort. Derudover skal derfortsat være mulighed for at blive visiteret til ordningen, som i dag.Anbefaling 4:Da afgrænsningerne mellem de forskellige kørselsformer til fxhandicapkørsel, siddende patientbefordring og kommunalt visiteret kørsel udelukkendebunder i, hvem der skal betale for kørslen, anbefaler Dansk Handicap Forbund en befriendeforenkling ved ophævelse af afgrænsningen mellem de forskellige typer kørsel, inkl.ordinær kørsel, så der blot eksisterer én slags kørsel. Afregningen til de respektive kasser ihenholdsvis kommunalt og regionalt regi kan ikke være et problem, da afregningen til dekommuner, regioner og operatører, som deltager i Flextrafik i dag, i forvejen varetages aftrafikselskaberne. Hvis der fortsat skal være brug for at kunne opdele udgifterne til enhandicapkørselsordning i forskellige kommunale og regionale kasser, kan opgørelsesimpelthen ske ved en ændret bestillingsprocedure.Anbefaling 5:Denne nye tilgang til kørslen vil samtidigt gøre op med den rigidebegrænsning på antal ture, der er over det meste af landet. En begrænsning der for de flesteer underordnet, fordi de rejser ganske få ture pr. år, men som for de få betyder, at deresmulighed for at kunne leve et selvvalgt aktivt liv begrænses til, hvad der svarer til én tur udog hjem om ugen. En begrænsning der ikke findes for andre kundegrupper eller andre stederi den kollektive trafik, og som vi mener er konventionsstridigt jf. principperne i FN’sHandicapkonvention om retten til ikke-diskrimination.Betaling for handicapkørselAnbefaling 6:Ligesom ingen der kan benytte den almindelige kollektive trafik begrænses i,hvor mange ture de må køre, er der heller ingen steder, man skal betale et årligt gebyr forretten til – mod betaling – at måtte benytte fx bussen. Dansk Handicap Forbund ser det
5
derfor som diskrimination, at 4 af de 6 trafikselskaber i dag opkræver et årligt gebyr påmellem 300 og 455 kr. for retten til overhovedet at kunne bestille kørsel. Dette anbefaler viselvfølgelig også afskaffet fremover.Anbefaling 7:Udover at der flere steder opkræves et årligt transportgebyr, er dennuværende handicapkørsel et noget dyrere alternativ til at kunne bruge de ordinæreoffentlige transportmidler. Som udgangspunkt svarer prisen på en tur med handicapkørsel tilprisen for en ordinær billet på samme strækning, men i nogle tilfælde er billetprisen op tilflere gange dyrere end en ordinær billet. Men da det er de færreste, der bruger offentligtransport, som vælger en ordinær billet frem for klippekort eller andre rabatordninger, bliverordningen et noget dyrere alternativ. I dag er det kun NT (Nordjyllands Trafikselskab) dertilbyder en form for rabatordning.Dansk Handicap Forbund anbefaler tiltag der sikrer, at prisen er den samme, som degældende lokale takster inklusiv mulighed for diverse rabatordninger.Anbefaling 8:I dag er der kun mulighed for at betale kontant til chaufføren ved rejsensbegyndelse hos 4 af de 6 trafikselskaber, og flere steder kan man ikke få nogen form forkvittering (fx en billet) på købet. Denne udvikling er særlig uheldig samtidigt med, at derlukkes flere og flere bankfilialer lokalt, så det bliver stadigt sværere at komme i banken oghæve penge. Dansk Handicap Forbund anbefaler derfor, at det også skal være muligt atbetale med dankort, via betalingsservice, via rejsekort, med klippekort, via sin mobil, ellerhvilken andre betalingsmuligheder der ellers er gængse.Hjælpens omfangAnbefaling 9:Da handicapkørslen skal erstatte al offentlig transport for mennesker medhandicap, og der er ganske få taxier med lift, der kan være et supplement, er det vigtigt, atdet er muligt at benytte tilbuddet hele døgnet.Anbefaling 10:Da tilbuddet gives til nogle af de svageste borgere i Danmark, er det ogsåvigtigt, at det som i MOVIA området (Østdanmark minus Bornholm) er et tilbud fraentrédør-til-entrédør på privatadresser inklusiv at hjælpe borgeren med jakken og få låstdøren, hvor det er nødvendigt. Herudover anbefaler vi mulighed for en udvidet hjælp tilkunder, som ikke er selvhjulpne, så man kan blive fulgt helt frem til (og hentet fra) detrelevante lokale i offentligt tilgængelige bygninger som teatre, hospitaler, konferencesteder,restauranter, festlokaler, kulturhuse, skoler, og lignende.Anbefaling 11:I dag tilbyder 3 ud af de 6 trafikselskaber en trappemaskine/trappetjener,der kan hjælpe en manuel kørestol op ad trapperne. Sydtrafik tilbyder det derudover i noglekommuner og NT mod en egenbetaling på 250 kr. En trappemaskine/trappetjener til enmanuel kørestol eller en lånestol, der kan klare op til 160 kg, er en afgørende hjælp formennesker, der ikke kan gå på trapper permanent eller i en midlertidig periode, fx efter enoperation. En hjælp der modvirker isolation, og som fx var uundværlig i den periode, hvor
6
der var oversvømmelse i København i 2011, hvor mange af de ældre elevatorerefterfølgende var ude af drift i månedsvis.De forskellige trafikselskaber har i dag vidt forskellige regler om, hvad man må medbringepå rejsen. I dag er der eksempler på, at man end ikke må medbringe en kuffert, men skalsende den med en fragtmand. Der er eksempler på, at man skal betale dobbelt takst, hvisman har været på indkøbstur og ikke kan have indkøbsposerne på skødet på turen hjem.Men der er også eksempler på regler, der svarer til dem, der findes i den øvrige offentligetransport – inklusiv i flytrafikken.Anbefaling 12:Dansk Handicap Forbund finder det rimeligt, at man må medbringe enhjælper/ledsager, en service- eller førerhund og de nødvendige hjælpemidler og bagageuden ekstraomkostninger. Som i øvrige offentlige transportmidler bør man også uden ekstrabetaling kunne medtage børn under 12 år og et lille dyr i taske/kurv.Anbefaling 13:Derudover bør man til halv pris kunne medbringe øvrige børn i alderen 12-15 år og til fuld pris øvrige voksne og evt. større dyr.Anbefaling 14:Det skal være muligt at bestille handicapkørslen døgnet rundt via internetog telefon, ligesom det også skal være muligt at få fat i en driftsvagt/kundeservice døgnetrundt.Anbefaling 15:Administrationen skal bare være mulig at kontakte inden for de ordinærekontortider.Anbefaling 16:Handicapkørslen skal være mulig at bestille og justere bestillingen, inklusivat afbestille, indtil 15 min før det aftalte afgangstidspunkt.Anbefaling 17:Det er vigtigt, at man kan melde, hvornår man har brug for at være fremme,og at man ikke risikerer at være fremme før 15 minutter før det aftalte tidspunkt. Hvis manikke har mulighed for at komme ind i bygningen, kan man nå at blive meget kold eller våd,hvis man er fremme lang tid før det aftalte tidspunkt.Anbefaling 18:Afhentning bør finde sted op til 5 min før og 15 min efter det aftaltetidspunkt. Det skal være muligt at få besked om, hvornår handicapkørslen kommer via sms,så man kan gøre sig klar og gå ud, hvis man har mulighed for det.Anbefaling 19:Da handicapkørslen bygger på at flere kører sammen, er omvejskørseluundgåelig, men der bør højst være en omvejskørsel på 30 min.Anbefaling 20:Derudover ønsker vi, at man fremover kan tage sin handicapkørsel med tiludlandet – i første omgang i Europa. Og at andre europæiske statsborgere kan bruge dendanske handicapkørsel.”
7
DH’s holdninger vedr. individuel handicapkørsel fremgår som sagt af ovenståendehøringssvar fra Dansk Handicap Forbund. Desuden henviser vi til Dansk HandicapForbunds bilag om ”Handicapkørsel i de 6 trafikselskaber”. Oplysningerne er samlet fratrafikselskabernes oplysninger på deres hjemmesider og kan dermed afvige, hvistrafikselskaberne ikke har opdateret disse.Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, MonicaLøland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:[email protected].
Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand
8