Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285535_0001.png
1285535_0002.png
MS-X-KVT-M 1-13-0013/JBO
Transportminísteríet
FrederiksholmsKanal27DL22OKøbenhavnK
Att.:Anitta
HildaVandmanHenriksen
H6ringssvarMedhenvisningtil Transportministerietbrev af2.april2013 skalMetroselskabetbemærke, at deter selskabetsvurdering,atetstyrket samarbejdekangøre denkollektivetrafikmereattraktiv forkunderne,ogat Metroselskabetserfremtilatindgåisamarbejdetmed de øvrigetrafikselskaber omatfinde en relevant modelforenforbedretorganiseringafden kollektivetrafikihovedstadsområdet.Metroselskabetfinder det rigtigt,at detoverforkundernesikres, atdetkollektivetrafiksystemharét ansigtudadtil,ogatpassagerernehermedvilkommetilat op-fatteden kollektivetrafiksom sammenhængende.Med åbningenafCityringenogen letbaneiRing3vil derskeetmarkant løftaf denkollektivetrafiki hovedstaden. Metroselskabetfinderdetvigtigt,at ennyparaply-organisation understØtterdestore investeringeri nyinfrastruktur.Det skalmedennyorganiseringsikres,at kunderne får maksimal nytteafdemange nyeinvesterin-ger.
Metroselskabet l/SMetrovej5DK-2300KøbenhavnS
m.dk
TE
+45 3311 1700[email protected]
2013-05-30
Metroselskabetbakkerderforop omenændret organisering, dergiveretbedrekoordineretsamarbejdeog somsikrer at kunderne oplever den kollektive traf�ksométnavn,étansigt ogétbrand.Sigtetvære,at gøreden kollektivetrafikmereattraktivogtiltrække flerepassa-gererogdermed flere indtægter, hvilket vil styrke økonomieniden kollektivetrafikEndviderevildermedennyparaplyorganiseringformentligkunne opnåsenbedreopgavevaretagelseogen mereeffektivkoordinering. Metroselskabetfinderdogsamtidig, at derskalarbejdesatfindeenmodel, deríkke skaberparallelleorga-nisationerog skaber uhensigtsmæssigesnitflader mellem paraplyorganisationenogtrafikselska berne.
Metroselskabet foreslår, at det overvejes at indfasningenafdennyeparaplyorgani-sationskerovertidmed henblikpå,atde umiddelbare gevinstervedsamarbejdethurtigst muligtkanomsættes i resultater, derharpositiv værdiforkunderne.Medhensyntilden foreslåedejustering af indtægtsdelingsmodellen-Justeringafdobbeltfaktorer, støtterMetroselskabet principperneiden foreslåedejusteringafindtægtsdelingsmodellen.
Ll2
MS-X-KVT-M 1-13-0013/JBO
Forslaget byggerpå,atdeførsteårskalvære indkomstneutrale,mensderi2018sesettab6,5mio.kr årligtfor Metroen.Ensådan negativøkonomiskeffektpå-virkerMetroens tilbagebetalingstid, hvilketkræver godkendelse af selskabets ejere.Forat sikreneutralitetbådekortsigt, ogefterCityringenåbner, foreslårMetroselskabet,atder foretagesenfornyetberegning, når Cîtyringeneråbnet,medtilsvarende justeringafdobbeltfaktorerne.Hvisderdenmåde opnås neu-
tralitetogsåpå længere sigt,vildetbetydeenuændret tilbagebetalingstidforMe-troen.Deberegninger derliggertilgrundforforslaget er2 ârgamle. Metroselskabetser
gerneatberegningerneopdateres,og atdobbeltfaktorerne justeresihenholdher-til.Metroselskabet mener endvidere,atparternei hovedstaden skalhavefuldind-sigtiberegningernefor justeringerneoBforudsætningerneherforiforbindelsemeddet viderearbejde.
Med
P
Olsen
212