Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285534_0001.png
1285534_0002.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms kanal 271220 København K
DSB’s høringssvar vedrørende evaluering af Lov om Trafikselskaber
Sekretariat & Jura31. maj 2013
Transportministeriet har ved mail af 3. april 2013 udsendt en evaluering af Lov omtrafikselskaber i høring med anmodning om bemærkninger som hermedfremsendes.Samarbejdet i HovedstadsområdetSamarbejdet er de seneste par år styrket. Samarbejdet om fælles billetter ogtakster, herunder indtægtsdeling, fungerer godt, men på flere andre kundevendteområder kan samarbejdet både udvides og styrkes yderligere, herunder konkret iforhold til:-Fysisk trafikinformation på knudepunkter-Kundecenter-HittegodsNøgleordet for den udvidelse er i vores optik ”Kunden i centrum”. DSB arbejderderfor sammen med Metro og Movia på et oplæg, som vil blive fremsendt tilTransportministeriet inden den 1. august 2013.I evalueringen foreslås det, at der oprettes en paraplyorganisation med lavintegration, og Bruxelles nævnes som et eksempel herpå. I Bruxelles fungererparaplyorganisationen som ramme omkring samarbejdet om den kollektive trafikmed fælles takstsystem samt koordinering af køreplaner og markedsføring m.v.Såfremt der oprettes en paraplyorganisation, er DSB enig i, at de deltagendeselskaber ikke skal ændrestatus,men derimod fortsat være ansvarlige for egneindtægter og udgifter. Af samme årsag er vi enige i, atkøreplanskoordineringervigtigt, men det skal samtidigt anerkendes, at det lige netop er på det område, atomkostningsniveauet dikteres.DSB støtter endvidere evalueringens oplæg vedrørendeindtægtsdeling,derforventes at skabe større incitament til at arbejde for bedre korrespondancermellem trafikselskabernes transportformer. Vi finder det i den forbindelsehensigtsmæssigt at foretage en revurdering af effekterne af åbning af størretransportanlæg til rejseaktivitet – fx åbning af Metro Cityringen – op til åbningen afanlæggene, for at undgå utilsigtede og uhensigtsmæssige forskydninger iindtægtsdelingen selskaberne imellem.
Direkte telefon 24683015[email protected]www.dsb.dk
Landsdækkende sammenhæng i den kollektive trafikDen kollektive trafik er til for kunderne, og derfor finder DSB det afgørende, at dermed en ny struktur ikke bare opstår nye snitflader til irritation for kunderne.Behovet for at etablere en paraplyorganisation i Hovedstadsområdet er ifølgeevalueringen begrundet i, ”at passagererne ikke altid oplever den kollektive trafiksom sammenhængende”.Det bør i den forbindelse overvejes om hovedstadsområdet, som følge af dentiltagende pendlertrafik, reelt ikke også omfatter den øvrige sjællandske trafik samtØresundstrafikken udover Movia, Metro og S-tog – eksempelvis har DSB Fjern- &Regionaltog årligt 17 mio. passagerer, som krydser takstgrænsen mellemHovedstadsområdet og det øvrige Sjælland.Tilsvarende mener vi, at mange af de ideer, der er gode for Hovedstadsområdetformentlig også er eller bliver relevante landsdækkende.Det er derfor vigtig, at paraplyfunktionerne vælges ud fra om de også på sigt vilvære mulige at gennemføre landsdækkende, så vi ikke risikerer at ende op medadskillige geografiske paraplystrukturer.Den landsdækkende tankegang er ydermere væsentlig fordi, der allerede eksisterertværgående samarbejder, som det er afgørende at indtænke, herunderRejsekortA/S, Bus&Tog samarbejdet, Rejseplanen m.v.At den geografiske overvejelse er vigtig og gøres tidligt illustreres endvidere af, atder allerede af Trafikstyrelsen er udarbejdet analyse af, om der kan etableres éttakstområde på Sjælland til erstatning for de 4, der er i dag. DSB har allerede i daglignende samarbejder med trafikselskaberne i den øvrige del af landet omtilsvarende tiltag med det overordnede formål at fjerne synlige og usynlige grænserfor oplevelsen af en sammenhængende kollektiv trafik, der leveres af forskelligeaktører.I den forbindelse skal det noteres, at lov om trafikselskaber uden forHovedstadsområdet statuerer, at trafikselskaberne er takstmyndighed i lokaletakstområder, mens jernbaneoperatørerne er takstmyndighed for grænsekrydsenderejser. Bestemmelsen er en barriere for at drive arbejdet med at fjerne de synligegrænser, som takstområderne udgør. DSB ser derfor gerne, at denne udfordringindgår i evalueringsarbejdet.DSB står gerne til rådighed til at uddybe ovenstående og ser i øvrigt frem til atfortsætte i det konstruktive og positive samarbejde i den videre proces med deøvrige trafikselskaber og Transportministeriet.

Side 2/2