Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285527_0001.png
1285527_0002.png
1285527_0003.png
* A *IKØBENHAVNS KOMMUNE
INDKOMMETØkonomiforvaltningenCenter for Byudvikling
- 3 JUNI 2013Trans

portministeriet

14-05-2013Sagsnr.2013-77662Dokumentnr.2013-356567
TransportrninisterietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
Høringssvar - Evaluering af lov om trafikselskaberKøbenhavns Kommune finder det positivt, at der i Evaluering af lovom trafikselskaber peges på behovet for at:1. Den kollektive trafik skal have en mere ensartet og sammen-hængende brugerflade mod kunderne2. Der skal skabes større incitament til samarbejde på tværs aftransportformerne (Metro - tog - bus)3. Den kommunale finansiering af busdriften skal forenkles.4. Opgave- og omkostningsfordeling mellem regioner og kom-muner skal justeres, så bestilleren betaler for administrations-omkostninger.
Ad1.SammenhængKøbenhavns Kommune finder det hensigtsmæssigt at etablere en "pa-raplyorganisation med lav integration", der tager sig af koordinationenog samarbejdet mellem selskaberne ved at varetage fælles kundeser-vice, sammenhængende køreplanlægning, trafikinformation, billetter,markedsføring og indtægtsdeling.Det må i denne sammenhæng sikres, at "paraplyen" sikres en så stærkorganisatorisk rolle og en så tilstrækkelig økonomisk styrke, at denreelt kan løfte opgaven i det rette samspil med trafikselskaberne.I supplement hertil ser Københavns Kommune gerne, at den omtalte"strategiske plan", som skal udarbejdes af regioner, kommuner ogtrafikselskab i fællesskab, tillægges en væsentlig vægt i sammenhængmed den statslige trafikplan, så der herved etableres et stærkt, fællesgrundlag for den langsigtede trafikplanlægning.
Ad 2. Incitament t i l samarbejde.Københavns Kommune har med tilfredshed noteret sig, at de foreslåe-de ændringer af finansieringen ikke må medføre ændringer i selska-bernes provenu, ligesom der skal findes en løsning på fordelingen afopgaverne mellem kommuner og regioner, således ikke vil være be-hov fat at benytte DUT. Det er i tilknytning hertil afgørende, at Kø-benhavns Kommunes økonomi ikke ændres t i l ugunst for kommunen,og det forudsættes, at der tages højde herfor i den videre udmøntningaf forslaget.
Center for Byudvikling,
Københavns Rådhus,Rådhuspladsen 11599 København VTelefon5137 3566E-mail[email protected]EAN nummer5798009800176
Københavns Kommune noterer sig i denne sammenhæng, at Moviahar foretaget en beregning af de økonomiske effekter på kommu-ne/regionsniveau af Transportministeriets forslag, og resultaterne pe-ger her på, at Københavns Kommune på årsbasis vil komme t i l at be-tale 15 mio. kr. mere for den samme service (fra 365 mio. kr. t i l 380mio. kr.), mens Region Hovedstadens finansieringsbidrag vil faldemed 9 mio. kr. fra 364 mio. kr. til 355 mio. kr.En lang række kommuner vil opleve endog meget store andringer ideres betalinger - fra en halvering afbetalingerne t i l +1/3.Københavns Kommune finder det ikke hensigtsmæssigt at kommunenfår større tilsvar og samtidig mister afgørende indflydelse på væsentli-ge ruter i kommunen.
Ad 3. Forenkling.Københavns Kommune ser meget gerne en ændring af finansierings-mekanismen, så det bliver enklere og mere forudsigeligt, hvad et gi-vent tiltag måtte betyde økonomisk.
Ad 4. Opgavefordeling.Kommunen finder, at den aktuelle ordning, hvor der i meget vid ud-strækning er sammenfald mellem trafikbestiller og den ansvarligemyndighed for vejene (begge ansvarsfelter ligger i kommunerne) ermeget hensigtsmæssig, således som det også blev udtryk ved den ak-tuelle lovs fremsættelse.Københavns Kommune er således ikke enig i en løsning, hvor ansva-ret for flere busruter flyttes fra kommunerne til regionerne. Køben-havns Kommune finder det vigtigt, at kommunerne bevarer incitamenttil løbende at forbedre bussernes fremkommelighed gennem investe-ringer i vejnettet.Som anført ovenfor, så vil Københavns Kommune få øgede udgifterog mindre indflydelse, samtidig med at forbindelsen mellem vejbesty-relsesopgaverne og busdriften svækkes.Københavns Kommune kan i stedet foreslå, at de midler, der frigives iregionerne, når de fælles administrative omkostninger fordeles på bus-ruterne, samles i en pulje t i l understøttelse af finansieringen af busru-ter, således som det er foreslået i Evalueringen.Videre foreslås det, at de fælles midler anvendes til en basisfinansie-ring af alle kommunale buslinjer og ikke blot linjer, der overskriderkommunegrænser. Den kollektive trafik skal ses i en helhed og der erSide 2 a f 3
mange kunder, der f eks bruger både bus og tog, hvorved borgere fraén kommune bruger busser, som ikke kører i hjemkommunen. Ved atudstrække understøttelsen til alle busruter opnås, at fællesskabet ogsåunderstøtter pendullinjer indenfor den enkelte kommune, f eks Lyng-by Station - D T U , som nævnes i Evalueringen.Københavns Kommune forudsætter som anført på det samlede finan-sieringsområde, at Københavns Kommunes nettoøkonomi ift. busdrif-ten ikke forringes ved ændringerne.
Stoppesteder - byudstyr.Københavns Kommune har ved forespørgsel forstået på Trafikstyrel-sen, at Trafikselskabets foreslåede overtagelse af byudstyr skal sessom en mulighed, hvis der er enighed herom mellem kommune ogTrafikselskab. Med denne forståelse er Københavns Kommune enig iforslaget. Det vil være naturligt, at den fælles paraplyorganisationmedvirker på dette felt ved at ved at opstille funktionskrav, fastlæggegrænseflader og udstikke designmæssige retningslinjer.
Med/venlig hilsen