Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
KL's høringssva r til Evaluering af lov om trafikselsk a be rEvaluering og forslag gældende hele landetKL hæfter sig ved, at evalueringen viser, at opgaveløsningen medkommuner og region som bestillere på trafikområdet grundlæggendefungerer godt, hvorfor der ikke lægges op til grundlæggende ændringer påområdet.Evalueringen peger på betydningen af, at kommuner, region ogtrafikselskab samarbejder for at sikre den bedst mulige koordination mellembestillere og udfører, således at borgerne får den optimale trafikbetjening.Det foreslås derfor, at der udarbejdes et strategisk grundlag for samarbejdet.KL anerkender behovet for strategisk planlægning og dermed, atmuligheden for flerårige budgetter nogle steder vil kunne give en mereeffektiv styring. Samtidig finder KL, at det er afgørende at holde fast i detgrundlæggende formål, beskrevet i evalueringen, at lovændringer skalunderstøtte, at beslutninger om kollektiv trafik træffes lokalt og tæt påborgerne.KL finder, at et forøget behov for koordinering i givet fald bør dækkesgennem eksisterende samarbejdsfora (KKR og Kommunekontaktudvalget)og ikke må skabe unødigt bureaukrati. I forlængelse heraf vil det ikke værehensigtsmæssigt at lovgive fra statsligt hold om, hvilke buslinier som skalbestilles af hhv. regioner og kommuner, da lokale forhold bør væreafgørende herfor.KKR Sjælland har tidligere foreslået, at kommunerne får mulighed for atåbne skolekørslen for andre grupper af passagerer, hvilket ikke er muligt idag. I evalueringen foreslås dette ønskes imødekommet – forudsat kørslener gratis for alle.
D en 31. m aj 2013
S a g s I D : S A G -2 0 13 - 03 1 4 0D o k . ID : 1 70 5 2 17
N S V @k l . dkD irek t e 3370 3408Mo b i l 3 0 4 6 4 1 6 3
W e i d e k a mp sg a de 1 0P o s t b o ks 3 37 02 3 0 0 K øb e n h a v n S
www. k l . d kSide 1/ 3
KL har desuden noteret sig, at ø-kommuner uden bro eller anden landfastforbindelse får mulighed for at melde sig ud af trafikselskabet.Det bemærkes i evalueringen, at det overvejes om regionerne skal have fleremedlemmer i trafikselskabernes bestyrelse, og i givet fald vil det kunnebetyde, at kommunerne vil få færre medlemmer i bestyrelsen. KL påpeger,at denne overvejelse om ændring i indflydelse i selskabet ikke harmonerermed, at kommunerne samtidig foreslås at medfinansiere trafikselskabernesadministration i Movia.Derudover støtter KL fastholdelsen af antallet af bestyrelsesmedlemmer på9 personer.Det bør overvejes, om det kan give uhensigtsmæssige virkninger at adskillebusmyndighed fra plan- og vejmyndighed. Derfor bør forslaget gøresfrivilligt.Samme udfordringer gør sig gældende i forbindelse med forslaget omtrafikselskabernes overtagelse af stoppesteder. Trafikselskaberne har ikkeekspertise indenfor vejanlæg, ekspropriation af jord mv., og må derforindhente ekstern bistand, hvilket alt andet lige vil være fordyrende forkommunernes bidrag til trafikselskaberne, sammenlignet med i dag, hvorkommunerne udfører anlæg og drift af stoppestederne i sammenhæng medøvrige opgaver på vejene. Dette er en særlig udfordring i forbindelse medanlæg og drift af stoppesteder langs statsvejene, en udgift som afholdes afVejdirektoratet og forslås afholdt af trafikselskaberne, og dermedkommunerne, fremover.Evaluering og forslag gældende HovedstadenKL anerkender, at der er en speciel trafikal udfordring i hovedstadsområdet,hvorfor det må forudsættes, at forslagene til ændringer ikke ses isoleret menbør afvente og koordineres med trængselskommissionens kommendeanbefalinger.KL skal i øvrigt gøre opmærksom på høringssvar afgivet af KKRHovedstaden og KKR Sjælland.Afslutningsvis gøres opmærksom på, at høringssvaret fremsendes medforbehold for evt. yderligere bemærkninger i forbindelse med behandling afsagen i KL’s bestyrelse d. 20. juni 2013.Med venlig hilsen,
Nina Svaneberg2
3