Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285523_0001.png
1285523_0002.png
1285523_0003.png
1285523_0004.png
Trafikministeriet[email protected][email protected]
KKRS J Æ L L AN D
KKRHOVEDSTADEN
Høringssvar evaluering af Lov om Trafikselskaber
Den 29. maj 2013Sags ID: SAG-2013-03694Dok.ID: 1698582[email protected]DirekteMobil 2443 7906Albertslund KommuneNordmarks Alle2620 Albertslundwww.kl.dk/kkr-hovedstadenSide1 /4
Vi har med interesse læst Evaluering af Lov om Trafikselskaber der er sendti høring med svarfrist den 31. maj 2013.En øget brug af den kollektive trafik forudsætter sammenhængendetransportformer og ensartede tilbud og brugerflader til passagererne. Det erderfor positivt at evalueringen har fokus både på at skabe størreincitamenter til samarbejde på tværs af transportformerne samt ensammenhængende og ensartet brugerflade mod passagererne. Ligeledes er vipositive overfor en forenkling af finansieringsmodellen, som eruigennemskuelig og dermed en barrierer for løbende tilpasning afbustrafikken i hovedstadsregionen.Vi har en række bemærkninger til evalueringen som fremgår afnedenstående.ParaplyorganisationDet anbefales, at der etableres en paraplyorganisation, som alletrafikselskaber skal deltage i. Paraplyen skal styrke koordinationen ogsamarbejdet mellem selskaberne ved at samle varetagelsen af en rækkeopgaver som kundeservice, koordinering af køreplanlægning,trafikinformation, billetter, markedsføring og indtægtsdeling.KKR Hovedstaden og KKR Sjælland kan støtte op om en reorganisering ien forpligtigende paraplyorganisation, der samtidig respekterer de enkeltetrafikselskabers selvstændighed. Det skal samtidig fremhæves at det skalsikre at en paraply har en stærk organisatorisk rolle og økonomi, således atden kan varetage opgaven i godt samspil med trafikselskaberne.
1
Det bemærkes, at et øget samarbejde og en øget koordinering mellemselskaberne nødvendigvis skal dække til hele Sjælland, som vi oplever somet arbejdsmarkeds – og pendlerområde.Sammenhæng til trængselskommissionens arbejdeTransportministeren har nedsat en Trængselskommission forhovedstadsregionen, som blandt andet arbejder med forslag tilorganiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsregionen. Også her haren organisering i en paraply været drøftet – der skal lyde en opfordringherfra til at sikre en koordinering med trængselskommissionens kommendeanbefalinger i forbindelse med et evt. ændringsforslag til loven.Planlægning af sammenhængende trafik – strategisk planDer foreslås en ”strategisk plan” der udarbejdes fælles af regioner,kommuner og trafikselskaber. Det er vigtigt at der arbejdes for en bedrekoordination og afstemning af større ændringer i det samlede kollektivetrafiknet på både kort og langt sigt.Den strategiske plan bør tillægges væsentlig vægt i sammenhæng med denstatslige trafikplan for derved at skabe et godt og solidt grundlag forlangsigtet planlægning.FinansieringsmodelDet er positivt at der nu arbejdes for en enklere og mere gennemskueligfinansieringsmodel. Det er ligeledes meningsfyldt at de administrativeomkostninger fordeles mellem region og kommuner i forhold til indkøb aftrafik, i lighed med resten af landet.Det er dog samtidig klart at en ny finansieringsmodel – som den eranbefalet i evalueringen – vil betyde (store) ændringer i omkostninger tilbusdrift for de enkelte kommuner. En ny finansieringsmodel skal ud over atvære enkel og gennemskuelig også tage højde for at de enkelte kommunerikke påføres voldsomme udgiftsstigninger. Ligesom en nyfinansieringsmodel selvfølgelig bør indfases over nogle år.Modellen vil i den udformning som er præsenteret i evalueringen medføreat en relativt stor ændring både for de enkelte kommuner og mellemregionerne i finansieringen. Endvidere vil modellen overføre en stor del afbusdriften til regionerne for at få DUT regnestykket til at passe og ikkefordi de enkelte buslinjer vil have regional betydning.Yderligere vil en stor overflytning af trafikkøberansvar til regionerne skabeen adskillelse mellem trafikbestiller og den ansvarlige myndighed for vejene– i dag kommunerne. Reelt vil det betyde, at kommunerne fortsat haransvaret for fx investeringer i vejfremkommelighed, mens regionerne vil2
have overtaget flere af de buslinjer som er kandidater til BRT eller lignendeløsninger. Det vil fortsat være meningsfyldt at kommunerne bevarerincitament til løbende at forbedre bussernes fremkommelighed ved at defastholder deres bestilleransvar.De midler som frigives i regionerne ved en ændret fordeling af deadministrative omkostninger kan samles i en pulje der understøtterfinansiering af busruter (beskrevet i evalueringen) eller til en basisfinansiering af alle kommunale buslinjer.BestyrelsenDer ændres ikke på størrelsen af bestyrelsen, som max kan være på nimedlemmer. Antallet af medlemmer har betydning for bestyrelsensbeslutningsdygtighed og der støttes op om at fastholde den nuværendestørrelse.Det fremgår af evalueringen at en evt. overdragelse af buslinjer til regionenbør føre til overvejelser om hvorvidt regionerne skal have flere medlemmeri trafikselskabets bestyrelse. Det er afgørende for kommunerne, at debevarer flertallet i trafikselskabernes bestyrelser, da kommunerne fortsat vilfinansiere hovedparten af den trafik som selskaberne står for.Flerårige budgetterEvalueringen foreslår flerårige budgetter, hvilket vil medvirke til en bedreøkonomistyring over tid. Samtidig forudsætter flerårlige budgetter attrafikselskaberne akkumulere likviditet for at kunne imødegå evt.merforbrug over en årrække. Det vil ikke være i kommunernes interesse.Udvidet skolebuskørselKKR hilser forslaget om, at alle kommuner får mulighed for at åbneskolebuskørslen for andre grupper af passagerer, således kommunen selvkan bestemme, hvem der må køre med kommunalt drevne skolebusser,velkomment.Trafikselskabernes mulighed for at eje faste anlægDet anbefales i evalueringen af trafikselskaberne overtager drift ogopsætning af stoppesteder på de kommunale veje. Kommunerne vil fortsatskulle stå for en del af vedligeholdelsen (af selve fladen), mentrafikselskabet står for vedligeholdelse af alt andet udstyr.Vi kan ikke støtte op om den foreslåede løsningsmodel, da vi mener at detforsat er den enkelte kommuner der skal sætte standarden for det enkeltestoppested og ikke trafikselskabet der bestemme hvilke stoppe steder ihvilke kommuner der skal have en bedre standard. Ligeledes vil deling afansvaret for vedligeholdelsen skabe uklarhed ift. arbejdsdelingen.
3
I evalueringen beskrives et alternativ hvor trafikselskaberne får mulighedfor at medfinansiere nye og bedre stoppesteder, en løsning vi bakker opom. Det vil sikre at trafikselskabet hvor det er hensigtsmæssigt kanmedfinansiere stoppesteder, fx hvis det skal have et særligt designudtrykeller liggende.Med venlig hilsen
Steen ChristiansenFormand for KKR HovedstadenJannich PetersenNæstformand KKR Hovedstaden
Henrik HolmerFormand KKR SjællandNiels HörupNæstformand KKR Sjælland
4