Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1285522_0001.png
1285522_0002.png
1285522_0003.png
Høringsvar til evaluering af Lov om trafikselskaberEvaluering af Lov om trafikselskaber er sendt i høring med svarfrist den31. maj 2013. Nærværende høringssvar afgives med forbehold for ende-lig politisk godkendelse på Regionsrådets møde den 6. juni 2013.Region Sjælland har opdelt sit høringssvar i tre emner:1. Organisering af den kollektive trafik i Hovedstadsområ-det/Sjælland2. Ansvars- og finansieringsmodel for den kollektive trafik i Ho-vedstadsområdet /Sjælland3. Andre forholdIndledningsvist vil Region Sjælland gerne understrege vigtigheden aftrafikbestilleransvaret, som det ligger hos regioner og kommuner. Denregionale politiske indflydelse er vigtig for at sikre forbindelsen mellemden kollektive trafik og en balanceret regional udvikling. Det er hold-ningen, at dette har øget det positive engagement i udviklingen af denkollektive trafik og frembragt nyskabende og succesrige tiltag som etab-leringen af et regionalt R-net og nye bybussystemer, i mange tilfældemed A-busser. Dette bør derfor være udgangspunktet for eventuelleovervejelser om ændringer i Lov om trafikselskaber.Organisering af den kollektive trafik i Hovedstadsområ-det/SjællandEvalueringen konkluderer, at de mange aktører i den kollektive trafik iHovedstadsområdet betyder, at passagererne ikke altid oplever den kol-lektive trafik som sammenhængende. Det foreslås derfor at oprette enkundevendt paraplyorganisation for Hovedstadsområdet, og at trafik-selskaberne skal komme med forslag til denne organisation.Region Sjælland mener, at et udvidet samarbejde omkring de mestkundevendte funktioner vil kunne styrke den kollektive trafik. Model-len med at etablere en paraplyorganisation for de eksisterende selska-ber synes på en enkel måde at kunne fremme dette, samtidigt med at deenkelte selskaber beholder tilstrækkelig styrke til at kunne udvikle sinesærlige transporttilbud. Det forekommer derfor også hensigtsmæssigt,at selskaberne selv kommer med forslag til etableringen af paraplyor-ganisationen. Det vil dog også være hensigtsmæssigt, at kommuner ogregioner får lejlighed til at kommentere forslaget. Det vil ligeledes efter-følgende være vigtigt, at der sikres kommunal og regional indflydelse iparaplyorganisationen. Graden skal afstemmes efter organisationensopgaver.Dato: 30. maj 2013Brevid: 2035104RegionSjællandAlléen 154180 SorøTlf.: 70 15 50 00Dir.tlf. 57 87 5026[email protected]ledelsessekretariatet@regionsjaelland.dkwww.regionsjaelland.dk
Side 1
Et særligt problem er dog, at evalueringen ikke forholder sig til geografien. Østdanmark ud-gør i dag i praksis ét pendlingsområde, og trafikken flyder på tværs af de organisatoriskegrænser. En sammenhængende kollektiv trafik bør fremmes, og organiseringen bør naturligtunderstøtte dette. En kunstig opsplitning af den kollektive trafik i Østdanmark er absolut ik-ke hensigtsmæssig set fra et kundemæssigt synspunkt.Det er derfor Region Sjællands helt klare opfattelse, at en paraplyorganisation naturligvisskal dække hele Sjælland, Lolland og Falster svarende til det område, Movia dækker i dag.Hvis paraplyorganiseringen kun dækker Hovedstadsområdet, vil der opstå en problemstillingi forhold til de seks kommuner i Region Sjælland, der ligger i Hovedstadsområdet. Hvis geo-grafien uden for Hovedstadsområdet ikke bliver dækket af paraplyorganisationen, kan detfrygtes, at områderne bliver marginaliseret, uden for reel indflydelse, og der kommer en kun-stig opdeling gennem Region Sjælland.Ansvars- og finansieringsmodel for den kollektive trafik i Hovedstadsområ-det/SjællandI dag betaler de to regioner på Sjælland for de administrative omkostninger i Movia. I de an-dre dele af landet fordeles de administrative omkostninger til både regioner og kommunerefter deres kørsel. Evalueringen konkluderer, at fordi regionerne betaler administrationsom-kostningerne opstår to problemer:Manglende incitament for kommunerne til at begrænse initiativer, der medfører øge-de administrationsomkostningerUsikkerhed om, hvad der er administrationsomkostninger
Det foreslås derfor, at de administrative omkostninger fordeles mellem regioner og kommu-ner i relation til indkøb af trafik svarende til modellen i resten af landet.Region Sjælland stiller sig positivt til forslaget af hensyn til fremtiden, og fordi det kan bidra-ge til at løse problemstillingen med busruter, der overskrider kommunegrænserDer eksisterer i Movia en model, der fordeler tilskudsbehovet mellem de kommuner, der de-ler en busrute. Jo nærmere man kommer Købehavn, jo flere delte busruter er der. Evaluerin-gen konkluderer, at den nuværende fordelingsmodel er meget svær at forstå og har tre størreproblemer:1. Den blokerer i praksis for ændringer i busruterne2. Brugen af pendlerstatistikken som datagrundlag er problematisk3. Kommunerne har ikke incitament til at lade en busrute køre igennem kommunen,hvis deres egne borgere ikke har nytte af bussenDet foreslås derfor i evalueringen, at:1. De midler, regionerne får frigjort ved ikke at skulle betale alle administrationsom-kostningerne til Movia, anvendes til, at regionerne køber mere bustrafik af regionalkarakter2. Der etableres en ny fordelingsmodel, hvor 80%, af finansieringen opkræves hoskommuner ud fra deres køreplantimer, og 20% hos alle kommuner i hovedstadsom-rådet ud fra befolkningstal.Region Sjælland stiller sig generelt positiv over for de to forslag.Om den foreslåede nye model til fordeling af finansiering mellem kommunerne er den bedstmulige skal dog overvejes. At 20% af en rute skal betales af fællesskabet, hvis den er grænse-overskridende, kan måske give anledning til nye problemstillinger.
Side 2
Det er uklart, om den nye model tænkes benyttet på hele Sjælland. Ovennævnte 20%’s finan-siering kan måske ramme de sjællandske kommuner, som har mange egne ruter, og dervedvil komme til at betale til busruter i Storkøbenhavn. Det er Region Sjællands holdning, at enny finansieringsmodel ikke må betyde merudgifter for regionen eller stigende regionale ud-gifter til kollektiv trafik.Det skal noteres, at ændringerne må forventes at forskubbe økonomien mellem kommuner-ne.Andre forholdI bemærkningerne til Lov om trafikselskaber findes en overordnet definition af, hvad der erregionernes ansvar, og hvad der er kommunernes ansvar omkring busbetjeningen. I evalue-ringen overvejes, om denne definition af ansvarsfordelingen mellem kommuner og regionerkan betyde, at der kan komme til at mangle busbetjening af f.eks. mindre byer, sygehuse, ud-dannelsessteder mv.Det foreslås i evalueringen, at kommuner, region og trafikselskabet i fællesskab skal udarbej-de et strategisk grundlag, der som minimum fastlægger:De overordnede principper for rutenettetEn ansvarsfordeling af, hvem der har ansvaret for ruterneEt flerårigt budgetTrafikplanen skal have sammenhæng med den statslige trafikplan og sikre sammen-hæng mellem de forskellige transportformer.
Det er ikke Region Sjællands opfattelse, at der er behov for at pålægge kommunerne, regio-nerne og trafikselskabet en sådan plan. Trafikselskaberne skal allerede i dag udarbejde enlovpligtig trafikplan, ligesom Region Sjælland og stort set alle kommuner i regionen har ved-taget en trafik- eller busplan. Movia udarbejder herudover også en forretningsplan, og der erseparat vedtaget et pendlernet. Disse forhold bør indgå i overvejelserne om at udarbejdeyderligere planer.Hvis finansieringen omlægges i Movia og Østdanmark således, at regionerne skal overtage endel af de flerkommunale busruter, kan behovet dog opstå for en aftale mellem regionerne ogkommunerne omkring ansvaret for betjeningen af destinationer eller ruter.I evalueringen overvejes, om ansvaret for drift og opsætning af stoppesteder er placeret hen-sigtsmæssigt. I dag er det overvejende kommunalt og statsligt. Ansvaret foreslås overdragettil trafikselskaberne.Det er Region Sjællands opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt at samle ansvaret forstoppesteder hos trafikselskabet. Dette vil kunne skabe muligheden for, at stoppestederne fåren mere systematisk interesse og fokus og derved vil kunne fremstå mere ensartede og attrak-tive. Det vil ligeledes være nemmere, at bruge dem aktivt omkring trafikinformation.
Venlig hilsen
Steen Bach NielsenRegionsrådsformand
Per BennetsenKoncerndirektør
Side 3