Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Til Transportministeriet
31-05-2013Sag nr. 13/562Dokumentnr. 17824/13
Danske Regioners høringssvar - evaluering af lov om trafikselskaber
Danske Regioner vil gerne kvittere for en velafbalanceret evaluering, derskelner mellem de områder, hvor lov om trafikselskaber fungerer godt, ogde områder, hvor der er behov for at justere i loven.Resume
Øst for Storebælt/ Hovedstadsområdet- I forhold til organisering og samordning af den samlede kollektivetrafik i hovedstadsområdet bakker Danske Regioner op om, at der erbehov for en styrket integration af trafikselskabernes aktiviteter,især omfattende de kundevendte aktiviteter. Såfremt man ender meden model med høj integration, anbefaler Danske Regioner, at detsikres, at denne integration forankres politisk.- I forbindelse med en større integration af den kollektive trafik i ho-vedstadsområdet, skal det fastlægges klart, hvilken geografi en mereintegreret model skal dække. Skal den fx dække Hovedstadsområdet(inkl. seks kommuner i Region Sjælland), alene Region Hovedsta-den, eller hele Østdanmark?- Danske Regioner bakker op om, at der øst for Storebælt laves en fi-nansieringsmodel svarende til den, der gælder for resten af landet.Et større regionalt ansvar for tværkommunal busbetjening end nu vilbidrage til at løse nogle af de problemer, der har været med udvik-ling af tværkommunal busdrift og være til fordel for kunderne. Detanbefales, at den andel af bustrafikken, der overdrages til regioner-ne, svarer økonomisk til regionernes mindre udgifter til administra-tion.- I forbindelse med en ændret finansieringsmodel for Movia, anbefa-ler Danske Regioner, at der fremadrettet sikres fleksibilitet i tilrette-læggelsen af busbetjeningen, dvs. så de regionale busruter ikke bli-ver fastlåste, og så der over årene kan justeres på de regionale ruterift. ændrede kundebehov.
Vest for Storebælt/ uden for hovedstadsområdet- Danske Regioner er meget enig i, at loven generelt har fungeret godtvest for Storebælt, og at der derfor ikke er behov for væsentlige æn-dringer her.- Danske Regioner kan tilslutte sig, at man bør forbedre samarbejdetom køreplanlægning mellem statsligt finansierede togoperatører ogtrafikselskaberne inden for de eksisterende rammer.- Samtidig er der imidlertid også behov for et styrket samarbejde i denkollektive trafik på tværs af aktørerne på et overordnet niveau. Dan-ske Regioner vil derfor anbefale, at der nationalt udarbejdes et sam-let strategisk fundament for hele den kollektive trafik, som inddra-ger alle kollektive transportformer, og derfor alle trafikselskaber,staten, regioner og kommuner.- Danske Regioner tilslutter sig, at det er vigtigt, at kommuner, regio-ner og trafikselskaber har et fælles strategisk grundlag for en trafik-plan i trafikselskabets område. Der bør imidlertid sikres metodefri-hed til, hvordan man lokalt finder det mest hensigtsmæssigt at gen-nemføre det konkrete samarbejde herom.- Der lægges i evalueringen op til, at der i et sådant strategisk grund-lag også indgår et flerårigt budget. Dette kan i praksis vanskeliggø-res af étårige aftalerammer og budgetlovens snævre rammer. Detkan være relevant at have hensigtserklæringer fra regioner og kom-muner om stabilitet i busudbuddet. Dette ændrer naturligvis ikkeved, at Regionsrådene og Kommunalbestyrelserne fortsat har ret tilat prioritere deres budgetter fra år til år, hvilket gør det vanskeligt atforpligte regioner og kommuner i forhold til flerårige budgetter.Øvrige områder- Danske Regioner er enig i, at man bør bevare den nuværende stør-relse af bestyrelserne. Danske Regioner anbefaler dog, at fordelin-gen af repræsentation mellem kommuner og regioner skal justeres,så den afspejler den økonomiske byrdefordeling mellem ejerne.- Danske Regioner støtter forslaget om en fælles kontoplan for trafik-selskaberne. Men samtidig anbefaler Danske Regioner, at datoen forvedtagelsen af trafikselskaberne budgetter skubbes, så de vedtagesefter regioners og kommuners budgetter.Danske Regioner anbefaler, at det sikres, at åbne skoleruter er en delaf det samlede rutenet, herunder medtages i rejseplanen.
Side 2
Uddybning
Paraplyorganisation for aktiviteterne i hovedstadsområdet.Danske Regioner er enig i, at der er behov for en styrket integration af tra-fikselskabernes aktiviteter, der har fokus på at skabe sammenhæng på tværsaf de kollektive transportformer og på tværs af geografi – og også megetgerne på tværs af kollektiv trafik og øvrige transportformer. Dette gælderikke mindst kundevendte aktiviteter som kundeservice, trafikinformation påtværs, markedsføring og billetinitiativer – men evt. også grundlæggendefunktioner som overordnet strategisk trafikplanlægning, herunder indbyrdeskoordinering af omlægninger.Danske Regioner anbefaler, at der – såfremt der vælges en model med højintegration – sikres en forankring af samarbejdet på politisk niveau for atsikre tilstrækkelig politisk opmærksomhed og legitimitet af beslutningerne iparaplyorganisationen. I forbindelse med processen omkring etableringen aforganisationen anbefaler Danske Regioner, at det bliver en repræsentationaf regioner, kommuner og trafikselskaber, der i fællesskab skal komme medet forslag til organisering af paraplyorganisationen – ikke blot selskaberne.I forbindelse med overvejelserne omkring en paraplyorganisation for dekundevendte funktioner skal afgøres, hvilken geografi den mest hensigts-mæssigt skal dække. Skal den fx dække Hovedstadsområdet (inkl. sekskommuner i Region Sjælland), alene Region Hovedstaden, eller hele Øst-danmark? Overvejelserne skal dels tage udgangspunkt i den trafikale sam-menhæng for alle passagererne på Sjælland men også i den organisatoriskeopbygning med to regioner på Sjælland og de to trafikselskaber DSB ogMovia på Sjælland.Se desuden Region Hovedstadens og Region Sjællands egne høringssvarherom.Finansiering af busdriftDanske Regioner tilslutter sig en finansieringsmodel øst for Storebælt sva-rende til den, der gælder for resten af landet, hvor administrationsomkost-ningerne fordeles i relation til indkøb af trafik i stedet for som i dag at bliveafholdt af regionerne. Dette vil øge kommunernes incitamenter til at med-virke til at holde trafikselskabets administrationsomkostninger nede ogharmonisere finansieringen, så der er ensartede regler i hele landet.
Side 3
Regionerne bør for de frigjorte midler overtage trafikbestillingen for en delaf den nuværende tværkommunale kørselsforpligtelse. For det første vil detmindske de incitamentsproblemer, der er i dag i forhold til kommunernessamarbejde om ruterne. For det andet er det regionernes opfattelse, at derhar været for lidt udvikling af bustilbuddet i hovedstaden siden kommunal-reformen pga. kommunernes incitamentsproblemer, og også – i mindre om-fang – fordi Region Hovedstaden pga. lovgivningen har været fastlåst i for-hold til udvikling af nye ruter.For det andet vil det kunne sikre DUT-neutralitet imellem stat, kommunerog regioner. DUT-neutralitet forudsætter dog, at regionernestotaleøkonomipåvirkes neutralt af omlægningen fra at finansiere administration samtdriftslån, rejsekortlån mv. til at finansiere busbetjening. Dvs. man skal se påsåvel økonomien i de busruter, der overgår til regionalt ansvar, som regio-nernes øvrige økonomiske forpligtelser, bl.a. finansiering af rejsekort.Samarbejdet mellem statslig, regional og kommunal kollektiv trafik.Danske Regioner kan tilslutte sig, at man bør forbedre samarbejdet mellemtrafikselskaberne og de statsligt finansierede togoperatører omkring køre-planlægning inden for de eksisterende rammer – og at statsligt finansieredetogoperatører indskærpes at udmelde køreplansændringer til trafikselska-berne i tideSamtidig er der imidlertid også behov for et styrket samarbejde i den kol-lektive trafik på tværs af aktørerne på et overordnet niveau. Danske Regio-ner vil derfor anbefale, at der nationalt udarbejdes et samlet strategisk fun-dament for hele den kollektive trafik, som inddrager alle kollektive trans-portformer, og derfor alle trafikselskaber, staten, regioner og kommuner.Dette gælder bl.a. en eksplicit stillingtagen til, hvor stor en andel af denkollektive trafikvækst, tog henholdsvis bus bør stå for i årene frem modfærdiggørelsen af de planlagte større jernbaneprojekter, og hvordan mansikrer den størst mulige synergi mellem udviklingen af de enkelte kollekti-ve transportformer i forbindelse med implementeringen af timemodellen ogandre store jernbaneinvesteringer.Ansvars- og finansieringsmodel uden for hovedstadsområdetDanske Regioner er enig i, at samarbejdet mellem kommuner, regioner ogtrafikselskaber generelt fungerer godt uden for hovedstadsområdet.Danske Regioner kan tilslutte sig, at det er vigtigt, at kommuner, regionerog trafikselskaber har et fælles strategisk grundlag for en trafikplan i trafik-
Side 4
selskabets område. Der bør imidlertid sikres metodefrihed til, hvordan manlokalt finder det mest hensigtsmæssigt at gennemføre det konkrete samar-bejde herom. Dette blev også fremhævet i den rapport, som en fælles ar-bejdsgruppe mellem Danske Regioner, KL og Transportministeriet tidligerehar udarbejdet.Der lægges i evalueringen op til, at der i et sådant strategisk grundlag ogsåindgår et flerårigt budget. Dette kan i praksis vanskeliggøres af étårige afta-lerammer og budgetlovens snævre rammer. Der er behov for stabilitet ibusdriften, og det kan derfor være relevant at have hensigtserklæringer fraregioner og kommuner om at sikre stabilitet i busudbuddet fra år til år samtsikre at trafikselskab og øvrige parter bliver varslet i god tid, hvis der plan-lægges nedskæringer i budgettet til kollektiv trafik. Dette ændrer naturligvisikke ved, at Regionsrådene og Kommunalbestyrelserne fortsat har ret til atprioritere deres budgetter fra år til år, hvilket gør det vanskeligt at forpligteregioner og kommuner på flerårige budgetter. Dette udelukker dog ikke, atman lokalt i det enkelte trafikselskab kan indgå flerårige aftaler om service-niveau og budgetter mellem trafikselskabet og en eller flere bestillere.Bestyrelsens opgaver og sammensætningDanske Regioner er enig i, at hensynet til, at bestyrelserne af trafikselska-berne kan være beslutningsdygtige og operationelle, gør, at man bør bevareden nuværende størrelse af bestyrelserne. Danske Regioner anbefaler dog,at justere fordelingen af repræsentation mellem kommuner og regioner, såden afspejler den økonomiske byrdefordeling mellem ejerne.Mulighed for at trafikselskaberne kan eje faste anlægDanske Regioner støtter principielt forslaget om at give trafikselskaberneansvaret for drift og opsætning af stoppesteder. For at sikre en tilstrækkeligkvalitet i standarden af stoppesteder bør det i den sammenhæng sikres, attrafikselskaberne får økonomisk mulighed for at kunne udføre opgaven til-fredsstillende, og at ansvarsfordelingen mellem trafikselskabet og den en-kelte kommune bliver fuldstændig klar. Dette dækker bl.a. over snittet tilkommunernes ansvar for almindelig vedligeholdelse af fx. græs, fliseren-holdelse, affaldstømning mm. – og om det er nødvendigt for trafikselskabetat opbygge nye større driftsafdelinger, eller om der kan indgås samarbejds-eller driftsaftaler mellem trafikselskabet og den enkelte kommunes vejafde-ling. Der vil ske en forøgelse af regionernes udgifter i forbindelse med dennye ansvarsfordeling, som skal DUT-kompenseres.
Side 5
Bedre budgettering og udgiftsstyringDanske Regioner støtter forslaget om at sikre større gennemsigtighed i tra-fikselskabernes regnskaber på tværs gennem udarbejdelse af en fælles kon-toplan for trafikselskaberne. For at undgå, at der er uoverensstemmelsemellem trafikselskabernes og de regionale og kommunale budgetter for kol-lektiv trafik – som der har været eksempler på – anbefaler Danske Regio-ner, at datoen for vedtagelsen af trafikselskaberne budgetter skubbes, så devedtages efter regioners og kommuners budgetter.Mulighed for at almindelige passagerer kan køre med skolebussenEvalueringen anbefaler, at loven ændres, så kommuner selv kan bestemme,hvem der må køre med kommunalt betalte skolebusser – kørslen skal dogvære gratis for alle passagerer. Dette vil åbne op for, at kommunerne kandrive almindelig rutekørsel uden om trafikselskaberne, rejseplanen mv. Detkan især give problemer ift. kommuner, som har indført gratis bustrafik ikommunen. Danske Regioner mener, at det er positivt at åbne op for at sik-re en bedre udnyttelse af skolebuskørslen, særligt i yderområder – men dadet samtidig er vigtigt at sikre, at trafikselskabernes konkurrencesituationikke forværres, anbefaler Danske Regioner, at det, hvis der er tale om flereruter i en kommune, kræves at de skal udføres som almindelig rutekørselvia trafikselskabet. Desuden bør det sikres, at de åbne skoleruter stadig eren del af det samlede rutenet og medtages i rejseplanen.Tilladelser til rutekørselEvalueringen foreslår, at konsekvenserne af at fjerne kravet om rutetilladel-se for almindelig rutekørsel analyseres nærmere. En liberalisering med fjer-nelse af tilladelseskravet vil efter Danske Regioners opfattelse kunne med-føre private parallelruter på strækninger og tidspunkter med mange passa-gerer men uden kørsel på ydertider, hvilket vil svække sammenhængen iden kollektive trafik, forringe trafikselskabernes økonomi, og derved bety-de øgede omkostninger for regionerne. Danske Regioner anbefaler derfor,at alle aspekter af en sådan fjernelse inddrages i analysen og undersøges nø-je, før man overvejer at ændre loven. Det gælder bl.a. spørgsmålet, om derkan stilles krav om, hvornår ruten skal befærdes, krav om at trafikselska-bernes billetpriser følges, samt konsekvenser for regioners og kommunersudgifter. En model, der svarer til praksis før kommunalreformen kunne evt.indgå i en sådan analyse. Dvs. at behovsprøvningen og tilladelsesadmini-strationen henlægges til trafikselskaberne, for så vidt angår ruter indenforeller over 2 regionsgrænser – og at behovsprøvningen og tilladelsesadmini-strationen for længere fjernruter over 3 eller flere regionsgrænser eller overStorebælt/Kattegat henlægges til Trafikstyrelsen.
Side 6
Evalueringen foreslår samtidig at fjerne tilladelseskravet for så vidt angårspeciel rutekørsel. Baggrunden for forslaget er et ønske om at lette de ad-ministrative byrder og at denne kørsel ikke vurderes at være i konkurrencemed den kollektive trafik og trafikselskaberne. Danske Regioner er i densammenhæng bekymret for, hvordan man i fravær af tilladelser efterfølgen-de vil sikre at reglerne for speciel rutekørsel bliver håndhævet.Mulighed for at melde sig ud af trafikselskabetDanske Regioner kan tilslutte sig evalueringens forslag om, at små ø-kommuner uden bro får mulighed for at melde sig ud af trafikselskabet – dadisse kommuner ikke har bustrafik over en kommunegrænse. Sammenhæn-gen til den øvrige kollektive trafik bør dog sikres, så der fx stilles krav omat ruterne tilmeldes rejseplanen.
Side 7
Med venlig hilsenGitte Bengtsson