Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed: PRIMSUNDSagsbeh.:SUMEERSagsnr.: 1304673Dok.nr.: 1306540Dato: 11. oktober 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslagtil direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober2004 om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlin-ger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor for så vidt angårdefinitionen af narkotika, KOM (2013) 618 og forslag til forordning om nye psy-koaktive stoffer, KOM (2013) 619.KOM (2013) 618 er omfattet af retsforbeholdet.1. ResuméKommissionen har den 17. september 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober2004 om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlinger iforbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor for så vidt angår definitio-nen af narkotika og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye psy-koaktive stoffer.Direktivet er omfattet af retsforbeholdet. Formålet med direktivforslaget er ifølge Kom-missionen effektivt at begrænse adgangen til skadelige nye psykoaktive stoffer, somudgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici for enkeltper-soner og samfundet, og for at forebygge ulovlig handel med disse stoffer og kriminelleorganisationers produktion eller distribution heraf, er det nødvendigt at nye psykoaktivestoffer i lighed med kontrollerede stoffer er omfattet af strafferetlige bestemmelser.Formålet med forordningsforslaget er ifølge Kommissionen dels at sikre, at handel mednye psykoaktive stoffer, der har industrielle og kommercielle anvendelser ikke hindres,og at det indre markeds funktion forbedres, og dels at borgernes sundhed og sikkerhedbeskyttes mod skadelige stoffer. Endvidere tilsigtes at indføre et solidt system til hurtigudveksling af oplysninger om nye psykoaktive stoffer, der dukker op på markedet, medhenblik på at evaluere de risici, der er forbundet med stoffer, som giver anledning tilbekymring i hele EU, og med henblik på at trække de stoffer, der udgør en risiko, tilba-ge fra markedet.En vedtagelse af forordningsforslaget vil formentlig medføre behov for tilpasning aflovgivningen om euforiserende stoffer. De konkrete ændringer vil afhænge af forordnin-gens endelige udformning. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at komme med etskøn over de samlede statsfinansielle konsekvenser ved forordningsforslaget.Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikkeat foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger tilforslaget. Regeringen er overordnet positivt indstillet overfor at der etableres en fællesindsats på EU-plan, men mener, at forslagene indeholder en del uafklarede elementer,der må udredes nærmere under forhandlingerne.2. BaggrundKOM (2013) 618Kommissionen har ved KOM (2013) 618 af 17. september 2013 fremsendt forslag omændring af Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober 2004 om fastsættelse
2
af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare handlinger i forbindelse med ulovlignarkotikahandel. Forslaget er oversendt til Rådet den 17. september 2013 i dansksprogversion. Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 1. For-slaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Kommissionen har i en konsekvensanalyse af nye psykoaktive stoffer konkluderet, atskadelige nye psykoaktive stoffer bør være underlagt strafferetlige bestemmelser,ligesom det er tilfældet for stoffer, der udgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale ogsikkerhedsmæssige risici (Rådets afgørelse 2005/387/RIA). Det blev endviderekonkluderet, at de derfor burde være underlagt de strafferetlige bestemmelser omulovlig narkotikahandel. Dette var det foretrukne politikvalg, som omhandler etgradueret sæt af restriktive foranstaltninger, der står i et rimeligt forhold tilrisikoniveauet for nye psykoaktive stoffer, og som ikke indebærer forhindringer for lovlighandel på det indre marked.Det danske retsforbeholdForslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske UnionsFunktionsmåde (TEUF), navnlig artikel 83, stk. 1, og skal vedtages efter denalmindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådetsvedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, ogifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse iDanmark (”retsforbeholdet”).KOM (2013) 619Kommissionen har ved KOM (2013) 619 ligeledes af 17. september 2013 fremsendtforslag til forordning om nye psykoaktive stoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den17. september 2013 i dansk sprogversion. Forodningsforslaget er fremsat med hjemmeli TEUF artikel 114. Forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedurei TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Kommissionen har foretaget en konsekvensanalyse af de politiske alternativer underhensyntagen til høringen af de interesserede parter og resultatet af de eksterneundersøgelser. Konsekvensanalysen konkluderede, at følgende løsning børforetrækkes:– mere graduerede og mere målrettede restriktive foranstaltninger for nyepsykoaktive stoffer, som ikke hindrer industriel anvendelse af stofferne– restriktive foranstaltninger bør indføres tidligere, og stoffer, der mistænkes for atudgøre umiddelbare risici for den offentlige sundhed, bør omfattes af midlertidigerestriktive foranstaltninger.– restriktive foranstaltninger bør stå i et rimeligt forhold til de pågældende stoffersrisikoniveau, således at stoffer, der udgør moderate risici, underkastes restriktiveforanstaltninger på forbrugermarkedet (forvaltningsret), mens stoffer, der udgøralvorlige risici, bør underkastes mere omfattende markedsrestriktionet og omfattesaf strafferetten.– restriktive foranstaltninger bør indføres ved en hurtigere procedure.
3
Konsekvensanalysen konkluderede, at den mest effektive måde at holde skadelige nyepsykoaktive stoffer ude af markedet på er at anvende EU-bestemmelserne om ulovlignarkotikahandel på nye psykoaktive stoffer, der udgør alvorlige risici. At anvende desamme strafferetlige bestemmelser på kontrollerede stoffer og lige så skadeligepsykoaktive stoffer, der udgør alvorlige risici, vil efter Kommissions opfattelse virkeafskrækkende på handel med sådanne stoffer og på kriminelle gruppers deltagelse ogsamtidig strømline og afklare EU's retlige rammer for narkotika.3. Formål og indholdFormålKOM (2013) 618Formålet med direktivforslaget er at udvide anvendelsesområdet af rammeafgørelse2004/757/RIA, så den kommer til at omfatte nye psykoaktive stoffer, således at de mestskadelige nye psykoaktive stoffer, som udgør alvorlige risici, omfattes. Det betyder, atstoffer, der udgør alvorlige sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, ogsom derfor bliver underkastet permanente markedsrestriktioner i henhold tilforordningsforslaget, via direktivforslaget, omfattes af de strafferetlige bestemmelser forkontrollerede stoffer.KOM (2013) 619Formålet med forordningsforslaget er at forbedre det indre markeds funktion, hvadangår lovlige anvendelser af nye psykoaktive stoffer, ved at mindske handelshindringer,forebygge fremkomst af sådanne hindringer og øge retssikkerheden for økonomiskeaktører og samtidig gøre de risikofyldte stoffer mindre tilgængelige gennem enhurtigere, mere effektiv og mere proportionel EU-indsats.Med forslaget foreslås forordningen udstedt med hjemmel i EUF-traktatens artikel 114om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markedsfunktion. Rådets afgørelse 2005/387/RIA af 10.maj 2005, som forslaget skal erstatte, jf.forslagets artikel 23, er udstedt med hjemmel i dagældende artikel 29, artikel 31, stk. 2,litra e), og artikel 34, stk. 2, litra c, i Traktaten om den Europæiske Union.Hvis forordningen vedtages vil den være umiddelbart anvendelig i dansk ret, jf. EUF-traktatens art. 288.IndholdKOM (2013) 618Artikel 1Forslaget ændrer definitionen af ”narkotika” i rammeafgørelse 2004/757/RIA, så ram-meafgørelsen tillige omfatter alle nye psykoaktive stoffer, der udgør alvorlige sund-hedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, og som i medfør af det fremsatteforordningsforslag KOM (2013) 619 underlægges permanente markedsrestriktioner.
4
KOM (2013) 619Formål og anvendelsesområde (artikel 1)Forslaget fastlægger regler for restriktioner for fri bevægelighed for nye psykoaktivestoffer på det indre marked og der indføres en mekanisme til udveksling af oplysninger,samt en procedure dels for risikovurdering og dels for indførelse af markedsrestriktionerfor nye psykoaktive stoffer på EU-niveau.Fri bevægelighed (artikel 3)Forslaget fastlægger principper for fri bevægelighed for nye psykoaktive stoffer til indu-strielle og kommercielle anvendelser og til forskning og udvikling.Forebyggelse af hindringer for fri bevægelighed (artikel 4)Forslaget fastlægger, på hvilke betingelser medlemsstaterne kan indføre restriktionerfor nye psykoaktive stoffer. Medlemsstaterne kan vedtage tekniske forskrifter i medføraf direktiv 98/34/EF, hvis EU ikke har vedtaget markedsrestriktioner for stoffet. I tilfældeaf, at sådanne tekniske forskrifter vedtages, skal medlemsstaten meddele dette tilKommissionen.Udveksling af oplysninger (artikel 5)Forslaget fastlægger de respektive roller for medlemsstaterne, Det Europæiske Over-vågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EMCDDA) og Europol i processenmed udveksling af oplysninger om nye psykoaktive stoffer til hinanden.Fælles rapport (artikel 6)Forslaget fastlægger bestemmelser om indhold og procedurer for EMCDDA's og Euro-pols udarbejdelse og fremsendelse af en fælles rapport om nye psykoaktive stoffer.Finder Kommissionen, EMCDDA eller Europol, at oplysninger, som flere medlemsstaterhar fremlagt om et nyt psykoaktivt stof, giver anledning til bekymring i EU på grund afde sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici ved det nye psykoaktivestof, udarbejder EMCDDA og Europol en fælles rapport om stoffet. Kommissionen,medlemsstaterne, Det Europæiske Lægemiddelagentur, Det Europæiske Kemikalie-agentur og Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet inddrages i indsamlingen afoplysninger til den fælles rapport.Risikovurderingsprocedure og risikovurderingsrapport og udelukkelse af risiko-vurdering (artikel 7 og 8)Forslaget fastlægger at Kommissionen kan anmode EMCDDA om, inden for en frist påfire uger, at vurdere den potentielle risiko ved et nyt psykoaktivt stof, der har været om-handlet i en fælles rapport. Desuden fastlægges procedurerne for risikovurderingen,der skal foretages af EMCDDA's videnskabelige udvalg, og for udarbejdelsen og frem-sendelsen af en risikovurderingsrapport. EMCDDA skal fremlægge risikovurderingsrap-porten for Kommissionen inden for en frist på tolv uger fra datoen for modtagelse afKommissionens anmodning. Kommissionen kan efter anmodning fra EMCDDA forlæn-ge fristen med højst tolv uger for at give mulighed for yderligere forskning og dataind-samling.Forslaget gør desuden rede for, hvornår der ikke skal udføres en risikovurdering for etnyt psykoaktivt stof. Det gælder bl.a., hvis en risikovurdering er langt fremme indenforrammerne af FN-systemet, hvis et stof er blevet risikovurderet i FN, hvis stoffet er et
5
aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærmedicinsk produkt, der er omfattet af enmarkedsføringstilladelse, hvis det er et aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærme-dicinsk produkt, der er omfattet af en ansøgning om en markedsføringstilladelse ellerhvis det er et aktivt stof i et lægemiddel eller et veterinærmedicinsk produkt, der er om-fattet af en markedsføringstilladelse, men hvor markedsføringstilladelsen er blevet su-spenderet.Umiddelbar risiko for den offentlige sundhed og midlertidige forbrugermarkeds-restriktioner (artikel 9)Forslaget fastlægger de kriterier, på basis af hvilke Kommissionen beslutter, om et nytpsykoaktivt stof udgør en umiddelbar risiko for den offentlige sundhed. Bestemmelsengiver endvidere Kommissionen beføjelse til midlertidigt at forbyde, at det pågældendestof udbydes på forbrugermarkedet, hvis det udgør en umiddelbar risiko for den offent-lige sundhed. Markedsrestriktionen må ikke overstige en periode på tolv måneder. Be-føjelsen gives i form af gennemførelsesretsakter.Fastsættelse af det sundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risikoni-veau efter en risikovurdering (artikel 10)Forslaget fastlægger de kriterier, på basis af hvilke Kommissionen beslutter, hvilkesundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici et nyt psykoaktivt stof udgør.Kommissionen tager højde for følgende kriterier ved fastsættelsen af risikoniveauet foret nyt psykoaktivt stof:a) den sundhedsmæssige skade som følge af forbrug af det nye psykoaktive stofsammenholdt med dets akutte og kroniske toksicitet, misbrugspotentiale og afhæn-gighedsskabende potentiale, navnlig skade, sygdom og fysisk og psykisk svækkel-seb) den sociale skade for personer og for samfundet, navnlig følger for samfundet, denoffentlige orden og kriminelle aktiviteter, organiseret kriminalitet i forbindelse meddet nye psykoaktive stof, ulovlige gevinster som følge af produktion, handel med ogdistribution af det nye psykoaktive stof og dertil knyttede økonomiske omkostningerved den samfundsmæssige skadec) sikkerhedsmæssige risici, navnlig spredning af sygdomme, herunder overførsel afblodbårne vira, fysisk og psykisk svækkelse af evnen til at køre og miljøpåvirknin-gen ved fremstilling, transport og bortskaffelse af det nye psykoaktive stof.Kommissionen tager ligeledes højde for forekomst og forbrugsmønster for det nye psy-koaktive stof i befolkningen generelt og i særlige grupper, dets tilgængelighed for for-brugerne, dets spredningspotentiale, det antal medlemsstater, for hvilke det udgørsundhedsmæssige, sociale og sikkerhedsmæssige risici, omfanget af dets kommerciel-le og industrielle anvendelse og dets anvendelse inden for videnskabelig forskning ogudvikling.Lav risiko, moderat risiko og permanente forbrugermarkedsrestriktioner og alvor-lig risiko og permanente forbrugermarkedsrestriktioner (artikel 11, 12 og 13)Forslaget fastsætter, at Kommissionen ikke skal indføre restriktive foranstaltninger fornye psykoaktive stoffer, der udgør en lav sundhedsmæssig, social og sikkerhedsmæs-sig risiko. Forslaget fastsætter en definition af lav risiko.
6
Forslaget giver Kommissionen beføjelse til at forbyde markedsføring på forbrugermar-kedet af nye psykoaktive stoffer, der udgør en moderat sundhedsmæssig, social ogsikkerhedsmæssig risiko. Forslaget fastsætter en definition af moderat risiko.Forslaget giver Kommissionen beføjelse til at forbyde produktion, fremstilling, markeds-føring, transport, import til EU og eksport fra EU af nye psykoaktive stoffer, der udgøren alvorlig sundhedsmæssig, social og sikkerhedsmæssig risiko. Forslaget fastsætteren definition af alvorlig risiko.Beføjelserne gives i form af gennemførelsesretsakter.Tilladte anvendelser (artikel 14)Forslaget fastsætter undtagelserne til de markedsrestriktioner, der indføres i medfør afforordningen. Det drejer sig om import til EU, transport og eksport fra EU af nye psy-koaktive stoffer:a) til videnskabelig forskning og udviklingb) til anvendelser, der er tilladte i henhold til EU lovgivningc) som er aktive stoffer i lægemidler eller veterinærmedicinske produkter, der er om-fattet af en markedsføringstilladelsed) til anvendelse ved fremstilling af stoffer og produkter, forudsat at de nye psykoakti-ve stoffer forarbejdes, så de ikke kan misbruges eller genanvendes.Overvågning og revurdering af risikoniveau (artikel 15 og 16)Forslaget fastlægger overvågningsforpligtelser for EMCDDA og Europol, hvad angåralle nye psykoaktive stoffer, for hvilke der er udarbejdet en fælles rapport. Desudenfastlægges proceduren for revurdering af risikoniveauet for et nyt psykoaktivt stof i lysetaf nye oplysninger og afgørende dokumentation. Når denne nye dokumentation forelig-ger, anmoder Kommissionen EMCDDA om at ajourføre risikovurderingsrapporten.Sanktioner og retsmidler (artikel 17)Det overlades til medlemsstaterne at fastsætte regler om sanktioner for overtrædelse afde markedsrestriktioner, som Kommissionen har fastsat.Det bemærkes, at ved direktivforslaget om ændring af Rådets rammeafgørelse2004/757/RIA, jf. KOM (2013) 618, fastsættes mindsteregler for gerningsindholdet vedbl.a. overtrædelse af de af Kommissionen fastsatte markedsrestriktioner i henhold tilforordningen. Mindstereglerne gælder imidlertid ikke for Danmark, jf. pkt. 2. ovenfor omretsforbeholdet.4. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at der er et klart behov for et EU-initiativ vedrørendenye psykoaktive stoffer. Det skyldes ifølge Kommissionen, at medlemsstaterne ikkeenkeltvis kan håndtere de problemer, der skyldes udbredelse af skadelige nyepsykoaktive stoffer på det indre marked og de mange forskellige nationale reaktionerherpå. En ukoordineret national indsats på dette område kan ifølge Kommissionen fånegative følgevirkninger og f.eks. hindre et effektivt indre marked for lovlig handel meddisse stoffer, eller overførelse af skadelige stoffer fra en medlemsstat til en anden.
7
Kommissionen vurderer derfor, at det er nødvendigt, at EU handler for at sikre, atpotentielt skadelige nye psykoaktive stoffer, som giver anledning til bekymring i heleEU, kan identificeres, vurderes, og hvis de udgør risici, hurtigt fjernes fra markedet i allemedlemsstater.Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen lægger ved denne vurdering vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vilkunne imødegå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.6. Gældende dansk retLovgivningen om euforiserende stofferVed § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 748 af 1. juli2008 med senere ændringer, er ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiget tilat bestemme, at stoffer, herunder stofgrupper, som efter internationale vedtagelser ellerefter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig fare i anledning af de euforise-rende egenskaber, som stofferne har eller antages at have, ikke må forefindes her ilandet, medmindre ministeren under ganske særlige omstændigheder og på nærmerefastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil.Ved § 2, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer er ministeren for sundhed og forebyggel-se bemyndiget til at bestemme, at stoffer, herunder stofgrupper, som vel ikke er af den i§ 1 omhandlede art, men som dog efter internationale vedtagelser eller efter Sund-hedsstyrelsens skøn frembyder fare i anledning af de euforiserende egenskaber, somstofferne har eller antages at have, her i landet kun må anvendes i medicinsk eller vi-denskabeligt øjemed.De euforiserende stoffer, som i medfør af de omhandlede bestemmelser er undergivetkontrol i form af enten et forbud mod, at stoffet forefindes her i landet, eller et forbudmod, at stoffet anvendes i andet end medicinsk eller videnskabeligt øjemed, er optageti bekendtgørelse nr. 557 af 31. maj 2011 om euforiserende stoffer med senere ændrin-ger. Bekendtgørelsen regulerer den lovlige anvendelse af euforiserende stoffer.Overtrædelse af lov om euforiserende stoffer eller den i medfør heraf udstedte be-kendtgørelse om euforiserende stoffer straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. lovom euforiserende stoffer, § 3. Under særligt skærpende omstændigheder straffes over-trædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer dog med fængsel indtil 10 år, som isærlige tilfælde kan stige til fængsel i 16 år, jf. § 191 i straffeloven.7. KonsekvenserKOM (2013) 618Direktivforslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-gender, jf. ligeledes pkt. 2 ovf. Forslaget vil derfor ikke være bindende for eller findeanvendelse i Danmark, og det vil derfor ikke i sig selv have statsfinansielle eller lovgiv-ningsmæssige konsekvenser.
8
KOM (2013) 619Lovmæssige konsekvenserHvis forordningen vedtages, vil den være umiddelbart anvendelig i dansk ret, jf. EUF-traktatens art. 288. En vedtagelse af forordningsforslaget vil i øvrigt formentlig medførebehov for tilpasning af lovgivningen om euforiserende stoffer.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDet fremgår af Kommissionens forordningsforslag, at forordningen ingen direkte virk-ninger har for EU-budgettet og ikke skaber nye opgaver for EMCDDA, Europol, DetEuropæiske Lægemiddelagentur, Det Europæiske Kemikalieagentur og Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet.En vedtagelse af forordningsforslaget i den nuværende form vil formentlig få betydningfor opgaveløsningen i Sundhedsstyrelsen, som administrerer lovgivningen om euforise-rende stoffer. På den ene side vil et større antal risikovurderinger på EU-plan kunnelette det arbejde, som Sundhedsstyrelsen har hermed. På den anden side vil admini-strationen af den omhandlende lovgivning kunne blive mere kompleks end i dag.Som forordningsforslaget foreligger på det nuværende stadie, er det ikke muligt at vur-dere, om den samme problemstilling må antages at gøre sig gældende for politiet.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et skøn over de samledestatsfinansielle konsekvenser ved forordningsforslaget. De statsfinansielle konsekven-ser vil afhænge af de kommende forhandlinger og den konkrete udformning af forord-ningen.Administrative konsekvenser for erhvervslivetEn vedtagelse af forordningsforslaget i den nuværende form vil formentlig få betydningfor de virksomheder som benytter sig af nye psykoaktive stoffer. På den ene sideetables et fælles marked for nye psykoaktive stoffer og fælles regler på tværs af EU-medlemsstater, hvilket gør det nemmere for virksomheder at arbejde på tværs af lan-degrænser. På den anden side kan der skabes en større kompleksitet, fordi der vil væ-re flere forskellige grupper af stoffer, hvorom der vil gælde forskellige kontrolforanstalt-ninger, hvilket må antages at kunne skabe usikkerhed blandt disse virksomheder ogforskningsinstitutioner mv. om, hvad der gælder for det enkelte stof.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et skøn over de samledeadministrative konsekvenser for erhvervslivet ved forordningsforslaget. De administrati-ve konsekvenser vil afhænge af de kommende forhandlinger og den konkrete udform-ning af forordningen.BeskyttelsesniveauetDet er regeringens vurdering, at en vedtagelse af Kommissionens forslag vil kunneforbedre sundhedsbeskyttelsesniveauet for patienter og brugere af nye psykoaktivestoffer.Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vil kunneimødegå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
9
8. HøringForslagene er den 27. september 2013 sendt i høring hos Advokatrådet, Branchefor-eningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark (BFID), BrancheforeningenSPT, Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Dansk Diagnostika- og Laboratoriefor-ening (DADIF), Danske Advokater, Danske Dental Laboratorier, Danske Regioner,Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Datatilsynet, Den Danske Dom-merforening, Det Farmaceutiske Fakultet ved Københavns Universitet, Domstolsstyrel-sen, Embedslægeforeningen, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark(FBID), Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger, Foreningen af Offentlige Anklagere,Fødevareinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, Gadejuristen, Industriforenin-gen for Generiske Lægemidler (IGL), Institut for Menneskerettigheder, Kemikaliebran-chen, KL, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Landforeningen af Forsvarsadvokater, LIFE- Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Lægeforeningen, Læ-gemiddelindustriforeningen – Lif, Materialistforeningen, Medicoindustrien, Misbrugspoli-tik.dk, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådetfor Socialt Udsatte, Samtlige byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret, Veterinærin-stituttet ved Danmarks Tekniske Universitet, Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF),Høringsfristen er fastsat til den 18. oktober 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen stiller sig overordnet positivt overfor, at der med Kommissionens forslagetableres en fælles indsats på EU-plan som vil kunne imødegå problemet med nyepsykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.Det er samtidig regeringens opfattelse, at forslagene indeholder en del uafklarede ele-menter, der må udredes nærmere i forhandlingerne. Det gælder bl.a. et behov for enafklaring af, i hvilken grad Kommissionens forslag, fortsat vil give medlemsstaternemulighed for at opretholde national lovgivning eller sideløbende have national lovgiv-ning, der forbyder nye psykoaktive stoffer.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.