Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 633
Offentligt
1402534_0001.png
4
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
XXX
Postvention efter en søn eller
datters selvmordsforsøg
Postvention after a son’s or a daughter’s suicide attempt
Background:
Suicide and suicidal behaviour are serious public health problems which affect
not only the suicidal person, but also the families and communities upset by such events. The
Network for the Suicide Struck (NEFOS) provides postvention which is the focussed provision of
support to people affected by suicidal behaviour.
Object:
The aim of this study was to explore
the psychosocial burden experienced by parents of a son or a daughter who had attempted
suicide and to examine the experience of the parents receiving postvention.
Method:
Two focus
groups with a total of 14 parents whose sons or daughters had attempted suicide and who sub-
sequently received postvention. The transcribed data were subjected to qualitative analyses.
Results:
The parents were stigmatised, and their management of this stigma was a source of
conflict among them. The postvention helped them develop new strategies for managing stigma
and cooperating as parental teams.
Conclusion:
The postvention provided by NEFOS was experi-
enced as both relevant and effective.
Keywords:
family relations, focus groups, suicide, support, psychosocial, qualitative studies.
Niels Buus, Jimmy Caspersen, Lene Nygaard, Elsebeth Stenager
og Elene Fleischer
Peer reviewed artikel
Introduktion
Et selvmordsforsøg er en begivenhed med
alvorlige konsekvenser for den person, der
forsøger selvmord, men også for personens
pårørende. Shneidman opfandt i 1969 termen
“postvention” for at tematisere en målrettet
omsorg for pårørende efter et selvmord eller et
selvmordsforsøg. Formålet med postvention
er at gøre selvmordsramte bedre i stand til at
mestre deres sorg og livssituation (1,2). Post-
vention anses i dag som selvmordsforebyg-
gende, da der er en forhøjet selvmordsrisiko
blandt selvmordsramte pårørende, og da en
indsats overfor pårørende til en selvmords-
truet, er en indirekte støtte af den selvmord-
struede (3,4). I denne artikel fokuserer vi på
postvention til forældre til sønner eller døtre,
der har forsøgt selvmord.
Baggrund
I Danmark er der ikke et nationalt register over
selvmordsforsøg, men siden 1990 har Center
for Selvmordsforskning indsamlet data om
selvmordsforsøg i det daværende Fyns Amt.
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 4
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0002.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 5
Landsdelen er demografisk sammenlignelig
med resten af Danmark. Selvmordsforsøgs-
raten (forsøg om året/100.000 indbyggere) var
faldet til 144 i 2008 fra 238 i 1990. Der blev
registreret 592 selvmordsforsøg i landsdelen i
2008. Det er ikke usædvanligt, at den samme
person forsøger selvmord flere gange, og hver
person i registeret forsøgte selvmord gennem-
snitligt 1,24 gange (5).
Et selvmordsforsøg er ikke en isoleret
hændelse, da den påvirker de pårørende til
personen, der forsøger selvmord. Selvmords-
forsøget er ofte kulminationen på længere tids
belastning for de pårørende, og belastningen
fortsætter længe efter selvmordsforsøget, og
den forstærkes ved gentagne selvmordsforsøg.
Der findes kun et begrænset antal studier af
disse selvmordsramte pårørendes oplevelser
og respons på deres situation. I det følgende
omtaler vi også studier af pårørende til alvor-
ligt selvskadende sønner og døtre, da de to
grupper af pårørende må forholde sig til en
ukontrollérbar adfærd med en potentielt dø-
delig handling.
Daly (6) og Toraville (7) var interesseret
i mødres oplevelser af at være forældre til et
selvmordstruet barn, og de interviewede seks
mødre. Mødrene følte, at de var mislykkede
som forældre, og de var overbeviste om, at
de måtte have været skyldige i noget forfær-
deligt, som fik deres børn til at vælge døden
frem for livet. Livet med børnene blev beskre-
vet som at bevæge sig hyperårvågent gennem
et minefelt, hvor forældrenes tvivl på sig selv
var handlingslammende, og hvor skrækken
for at gøre eller sige noget, der kunne udløse
et nyt selvmordsforsøg, var overvældende.
Rutherford (8) ønskede at undersøge følelser
og mestringsstrategier hos forældre til børn,
der havde forsøgt selvmord. Interviewunder-
søgelsen, der inkluderede fire mødre, viste, at
forældrene oplevede et langvarigt emotionelt
traume, hvor de følte skyld og havde illegitime
følelser over for barnet. Oldershaw et al. (9)
interviewede 12 forældre til teenagere i be-
handling for selvskadende adfærd og beskrev,
hvordan forældrene gradvist havde erkendt
barnets selvskade, og hvordan de kæmpede for
at få adfærden til at give mening. Forældrene
følte sig hjælpeløse og var meget forsigtige og
opmærksomme på barnets adfærd. De opleve-
de, at forældrebyrden var blevet markant tun-
gere som følge af den selvskadende adfærd, og
at det var svært for dem at leve op til forældre-
rollen og at imødekomme deres andre børns
behov. McDonald et al. (10) interviewede seks
mødre til selvskadende unge og rapporterede
lignende erfaringer af at blive overvældet af
barnets adfærd og følelsen af utilstrækkelig-
hed. Mødrene skammede sig over deres barns
adfærd, og frygt for og forventning om om-
givelsernes negative meninger isolerede dem.
Raphael et al. (11) interviewede ni forældre til
selvskadende unge samt to sundhedsprofes-
sionelle og fandt bl.a., at forældrene havde
svært ved at spørge sundhedsprofessionelle
til råds på grund af stigmaet forbundet med
selvskade. Byrne et al. (12) afholdt et møde,
hvor 25 forældre/omsorgsudøvere til børn
med selvskadende adfærd diskuterede deres
oplevelser og behov for støtte. De fandt bl.a.,
at forældrerolle og familiedynamik blev kor-
rumperet som følge af barnets adfærd.
Vi har tidligere udgivet resultater fra den
første del af vores fokusgruppestudie (13),
hvor vi undersøgte de erfaringer, som foræl-
dre til selvmordstruede sønner og døtre hav-
de. Erfaringerne blev beskrevet som et “dob-
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 5
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0003.png
6
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
belt traume”. Den første del af traumet var
knyttet til den enkelte forælders akutte stress
og emotionelle respons på selvmordsforsøget,
og den anden del af traumet var knyttet til den
langvarige psykosociale påvirkning af hele
familiens velbefindende.
Ovenstående studier antyder, at nogle for-
ældre til selvmordsramte sønner og døtre har
et særligt stort behov for hjælp til at reducere
følgerne af traumet. Vigtigheden af at inter-
venere i forhold til disse familier understøttes
af, at flere studier påpeger en sammenhæng
mellem ustabile familieforhold og selv-
mordsadfærd, fx (14,15). Det skal ikke tolkes
sådan, at det nødvendigvis er ustabile familie-
forhold, der driver de unge til at forsøge selv-
mord, men det understreger vigtigheden af
at anskue familien til en selvmordstruet som
et vigtigt element i selvmordsforebyggelsen.
Postvention til pårørende efter et selvmords-
forsøg kan således være af betydelig gavn for
både de pårørende, der modtager indsatsen,
og for den selvmordstruede.
Studiekontekst:
Netværk for Selvmordsramte (NEFOS)
Flere steder i Danmark tilbyder den frivilli-
ge organisation NEFOS (Netværk for Selv-
mordsramte) postvention, i form af støtte og
rådgivning til pårørende til selvmordstruede
personer. De pårørende tilbydes op til fem
individuelle samtaler med en professionel
rådgiver. Herefter vurderes, om den enkelte
har behov for og er i stand til, at fortsætte i
et gruppeforløb med 4-8 andre pårørende.
Formålet med gruppeforløbet er, at de på-
rørende skal lære, eller genlære, hvordan de
kan tage omsorg for egen livssituation, sam-
tidig med at de støtter den selvmordstruede.
Nye mestrings- og kommunikative redskaber
mindsker belastningerne i hverdagen og sik-
rer, at de som pårørende ikke selv “indlærer”
selvmordshandlinger som en fremtidig me-
stringsstrategi. De får hjælp til at tyde og tolke
både de psykiske og sociale belastninger, som
selvmordsforøget har påført familien. Endvi-
dere får de redskaber til at kunne mestre for-
skellige former for udfordringer, så familien
som helhed og de selv som selvmordsram-
te personer kan genkende mistrivsel og evt.
signaler på depression og handle adækvat og
selvmordsforebyggende. Gruppesamtalerne
varer to timer og foregår hver anden uge. For-
løbet strækker sig over 6-10 sessioner og af-
rundes med et opfølgningsmøde tre måneder
efter gruppeforløbets afslutning (16).
Formålet med denne artikel er at udfor-
ske den psykosociale belastning af at være
forældre til en søn eller datter, der har for-
søgt selvmord. Vi fokuserer på de erfaringer,
som forældre har med at forsøge at mestre
situationen og deres erfaringer med at del-
tage i NEFOS’ individuelle og gruppebasere-
de postvention.
Metode
Studiet blev designet som en fokusgruppeun-
dersøgelse. Dette design blev valgt, da fokus-
grupper kan give indsigt i en gruppes udlæg-
ning og forståelse af et forskerbestemt emne
(17). Fokusgrupper udnytter psykosociale
gruppedynamikker til at producere data og
indsigt, som ikke ville være tilgængelig gen-
nem alternative metoder (18), og vi ønskede
at udnytte, at der allerede var etableret grup-
per, hvor deltagerne tillidsfuldt var i stand til
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 6
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0004.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 7
at interagere i diskussioner om emnet. Vi an-
lagde et interaktionistisk (19) perspektiv, hvor
det blev antaget, at personlig og social mening
tilskrives objekter, begivenheder, situationer
etc. gennem situeret interaktion, og, derfor
blev udsagn i fokusgrupperne analyseret som
et produkt af en kontekstafhængig forhand-
ling mellem deltagerne, jf. (20).
Rekruttering af deltagere
Alle forældre til børn, der havde forsøgt
selvmord, og som først havde gennemgået
individuelle samtaler og siden gruppeforløb i
NEFOS i 2010 og 2011 blev inviteret til at del-
tage i en fokusgruppe. Skriftlige invitationer,
underskrevet af både NEFOS og fokusgruppe-
moderatoren blev sendt ud til 17 forældre.
To forældre afslog at deltage af personlige år-
sager, og en forælder udeblev på grund af en
nødsituation. Det formålsrettede udvalg (21)
omfattede dermed 14 forældre.
Dataindsamling
Deltagerne blev fordelt i to fokusgrupper, og
møderne blev holdt i januar og februar 2012
i NEFOS’lokaler. Fokusgrupperne blev mode-
reret af NB, som er en erfaren interviewfor-
sker, og assisteret af JC, som i feltnoter beskrev
gruppens nonverbale interaktion. Hverken NB
eller JC havde nogen tilknytning til NEFOS,
før fokusgruppemøderne blev afviklet.
Fokusgrupperne blev indledt med en kort
introduktion til studiets formål og en afkla-
ring af rammer og regler for fokusgruppen:
praktiske forhold, tidsrammen, respekt for
hinandens forskelligheder samt tavshedspligt.
Fokusgruppernes indhold blev fokuseret ved
hjælp af en åben dagorden. Dagsordenen om-
fattede seks emner, som var udvalgt på grund-
lag af klinisk erfaring og forskningslitteratu-
ren på området (6,7,9-12):
Stress og belastning i hverdagen.
Påvirkninger af parforholdet.
Forløbet ved NEFOS.
Kommunikation med familie, venner og
bekendte/kolleger.
Håndtering af svære tanker og følelser.
Kommunikation med andre børn.
Emnerne var trykt på laminerede A5-ark, og
deltagerne blev bedt om at lægge emnerne i
den rækkefølge, de ønskede at tale om dem.
Formålet med øvelsen var dels at skabe klar-
hed omkring dagsordenen, dels at tilskynde
til, at gruppens medlemmer interagerede og
samarbejdede. Fokusgrupperne blev afsluttet
med en
debriefing
og en evaluering af ses-
sionen. Graden af moderatorinvolvering var
minimal, da vi var interesserede i, hvordan
deltagerne forhandlede dagsordenens emner i
deres indbyrdes samtale.
Fokusgrupperne blev digitalt lydoptaget
og derefter transskriberet af JC, som an-
vendte transskriptionssymboler, der indike-
rede grundlæggende interaktion i talen (22).
Transskriptionens præcision blev derefter
tjekket mod lydoptagelserne af NB og JC. Den
første fokusgruppe varede 160 minutter og
den anden 150 minutter (begge inkluderede
10 minutters pause).
Dataanalyser
Analysen kombinerede en tematisk analyse
med en interaktionsanalyse, hvilket vil sige, at
vi både undersøgte mønstre i deltagernes ud-
sagn og hvordan udsagn optrådte i samtale-
interaktionen (18,20). Analysen havde tre faser.
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 7
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0005.png
8
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
Fokusgruppe 1
1
Kvinde
Ja
Ja
2010
Karekteristik af deltagere
Køn
Partner, deltager i fokusgruppen
Partner, deltager i NEFOS gruppeforløb
År for afslutning i NEFOS
2
Mand
Ja
Ja
2010
3
Kvinde
Nej
Nej
2010
4*
Mand
Nej
Ja
2009
5
Mand
#6
Ja
2010
6
Kvinde
#5
Ja
2010
*Bemærk, at deltager #4 i fokusgruppe 1 er identisk med deltager #1 i fokusgruppe 2. Det skete, fordi
den ene forælder meldte afbud til fokusgruppe 1, da den anden forælder allerede var ankommet, mens
de begge kunne deltage i fokusgruppe 2.
Tabel 1.
Sammensætning af de to fokusgrupper
Det tematiske indhold i transskriptionen
blev kodet (23), og vi identificerede fire ka-
tegorier af data, der havde en del lighedstræk
med emnerne fra dagordenen. A. Psykosocial
belastning og stress. B. Effekter på parforhol-
det. C. Effekter på familien. D. Effekter på re-
lationer til andre.
Vi opdelte transskriptionerne i forhold
til de fire kategorier og undersøgte, hvordan
deltagerne præsenterede og forhandlede det
tematiske indhold i deres indbyrdes samtale-
interaktion: i tale-handling og tur-tagning
(24). Analysen bidrog til identifikationen af
fire centrale temaer, som gik på tværs af ka-
tegorierne. De fire temaers karakteristika
blev videre udforsket gennem en systematisk
sammenligning af det tematisk indhold og be-
skrevet gennem fortsat memoskrivning (25).
Temaerne handlede om: a) Emotionel respons
og stress, b) traumets indflydelse på familie og
parforhold, c) isolation og stigma, og d) for-
løbet ved NEFOS.
Vi gennemgik lydoptagelser og transskrip-
tioner for at afgøre, hvorvidt de fire temaer og
datauddragene var udtryk for en nuanceret og
balanceret fortolkning af det samlede datasæt,
og vi forbandt temaerne med eksemplificeren-
de datauddrag. De to førstnævnte temaer er
beskrevet i (13), og i nærværende artikel be-
skrives temaerne c) Isolation og stigma samt
d) Forløbet ved NEFOS.
Etik
I overensstemmelse med dansk lovgivning
blev både Datatilsynet og Den Nationale Vi-
denskabsetiske Komité orienteret om projek-
tet. Alle forældre gav deres samtykke til at
deltage på grundlag af mundtlig og skriftlig
information om studiet. Data blev håndteret
fortroligt og datauddrag i resultatsektionen er
anonymiseret og godkendt til publikation af
deltagerne.
Interviewkonteksten var sensitiv, primært
på grund af en potentiel trussel om psykolo-
gisk ubehag og stress som følge af at tale om
de emotionelt prekære forhold, og sekundært
fordi gruppedynamikkerne kunne påvirke
deltagerne til at afsløre miskrediterende hand-
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 8
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0006.png
Fokusgruppe 2
1*
Køn
Partner, deltager i
fokusgruppen
Partner, deltager i
NEFOS gruppeforløb
År for afslutning i
NEFOS
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 9
2
3
4
5
6
7
8
9
Mand Kvinde Kvinde Mand Kvinde Kvinde Kvinde Kvinde Mand
#7
Ja
2009
Nej
Nej
Stadig
aktiv
Nej
Nej
2011
#5
Ja
2011
#4
Ja
2011
Nej
Nej
2011
#1
Ja
2009
#9
Ja
2011
#8
Ja
2011
linger eller holdninger (26). Vi forventede, at
gruppernes praktiske og sociale organisering
ville skabe gensidig støtte, hvilket ville bidrage
til at reducere det psykologiske ubehag under
interviewet. Endvidere forventede vi, at den
sociale kontrol i gruppen ville begrænse de
mest kontroversielle, og derfor miskrediteren-
de, udsagn.
Der var indgået aftale med NEFOS om,
at deltagerne kunne få yderligere støttende
samtaler, hvis de havde behov for det efter
fokusgruppen. Ingen deltagere gav udtryk for
at have behov for ekstra opfølgning.
gruppe var mindre, at deltagerne havde et godt
kendskab til hinanden, og at deres sønner og
døtre generelt var i mere stabile forløb, end
det var tilfældet for den anden gruppes del-
tagere. Emnet var sensitivt, og deltagerne talte
på skift, og kun sjældent ville de eksplicit ud-
fordre hinandens udsagn. Derfor har vi ikke
medtaget lange datauddrag med eksempler på
interaktion, jf. (27). I det følgende redegør vi
for temaerne, “Isolation og stigma” og “Forlø-
bet ved NEFOS”.
Isolation og stigma
Alle deltagere beskrev, hvordan selvmordsfor-
søget bidrog til en øget følelse af isolation, og
hvordan de havde været i vildrede over, hvor
de skulle søge kvalificeret hjælp. I den første
tid efter selvmordsforsøget kunne ingen fore-
stille sig, at der overhovedet fandtes andre, der
kunne forstå omfanget og dybden af den for-
færdelige situation, de var konfronteret med.
Samtidig var forældrene bevidste om, at dele
af omgivelserne kunne tænke nedsættende
om barnet og familien på grund af den unor-
Resultater
Samtaleinteraktionerne var markant forskel-
lige i de to fokusgrupper. Taleture var kortere,
og afbrydelser, overlappende tale og reformu-
leringer var hyppigere i den første gruppe i
forhold til den anden (se tabel 1 for data om
gruppesammensætning). Disse forskelle var
sandsynligvis forbundet med, at den første
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 9
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0007.png
10
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
male adfærd, og de forsøgte på forskellige må-
der at håndtere dette stigma
1
.
Deltagerene beskrev markant forskellige
måder at kommunikere om deres tanker og
følelser på. Nogle deltagere foretrak at kom-
munikere mindst muligt om det skete, fordi
de mente, at det kunne føre til pinlige sam-
menbrud, eller at den megen tale om proble-
merne kunne gøre problemerne større, end de
i virkeligheden var. Nogle deltagere beskrev
forsøg på at skabe fristeder, hvor de ikke blev
konfronteret med situationen. Det kunne fx
være at holde græsplænen kortklippet, fordi
plæneklipperens støj og bevægelse udeluk-
kede samtale, eller at undlade at fortælle om
situationen på arbejdspladsen, hvor rutiner
og relationer var behageligt uforstyrrede. I det
følgende citat beskriver en kvindelig deltager,
at hun forestiller sig, at hendes mand brugte
sit arbejde til at slippe for at være konfronteret
med problemer i forhold til deres søn, og at
det efterlod hende alene med ansvaret for næ-
sten uigennemskuelige opgaver.
Gruppe 2. Deltager 2: “Da det startede med
Martins [sønnens] sygdom og de her for-
søg, da gik min mand stadigvæk på arbej-
de, og nu er han så holdt. Men, jeg tror det
var sådan en slags flugt for at have noget
andet at optage sit hoved med. Og så sad
jeg imens derhjemme og knoklede med at
få rekonstrueret Martins økonomi, og map-
pen den blev bare tykkere og tykkere og
tykkere. Og det har han så kunnet se, hvad
der egentlig har været af arbejde, dengang
han holdt med at arbejde. Men han har sta-
digvæk den der. Han har noget freelance-
arbejde nu, og det er faktisk meget godt, for
så kan man slippe lidt væk fra det engang
imellem.”
Andre deltagere fandt støtte i at dele deres tan-
ker og følelser om situationen med personer i
hverdagen, som fx den nærmeste familie eller
kolleger. At fortælle om problemerne virkede
for disse deltagere som en måde at forklare
den tristhed, de oplevede og signalerede.
Alle deltagere delte overbevisningen om,
at “de ved det jo allerede”, altså at personer i
omgivelserne kendte til barnets selvmords-
forsøg, og at der uvægerligt ville gå rygter og
blive sladret om det. Men de var ikke enige
om, hvordan det skulle håndteres. De fleste
deltagere tilsluttede sig holdningen, at det var
vigtigt at tale åbent om det, da man på den
måde kunne imødegå overdrevne rygter og
en unødig stigmatisering. Nogle få deltage-
re advokerede for en mere restriktiv tilgang,
hvor de absolut færreste skulle involveres
i situationen. Det blev begrundet på flere
måder, bl.a. med at selvmordsforsøg kunne
“smitte” blandt teenagere. Tilgangen blev også
begrundet med, at det senere kunne komme
barnet til skade, hvis selvmordsforsøget var
alment kendt.
I det følgende citat lægger deltager 3 ud
med at fortælle om sine problemer med at
kommunikere med sin mand (som hverken
havde deltaget i samtaleforløb hos NEFOS
eller i en fokusgruppe). Manden havde en
restriktiv tilgang i forhold til at dele informa-
1 I det interaktionistiske perspektiv blev stigma for-
stået som en miskrediterende diskrepans mellem de
normative forventninger til en person og personens
faktiske egenskaber (28). En stigmatiseret person eller
familie kan forsøge at skjule stigmaet eller at håndtere
følgerne af det.
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 10
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0008.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 11
tion om selvmordsforsøget (familiens stigma),
angiveligt fordi han tænkte meget på familiens
rygte. Deltager 1, som tidligere i interviewet
ligeledes havde advokeret for en restriktiv
tilgang, bemærker et sammenfald og tager
selv initiativ til at tilføje, primært rettet mod
sin hustru (Deltager 2), at han ikke valgte sin
tilgang for sin egen skyld, men for barnets.
Hustruen, der tidligere havde fortalt, at hun
mestrede selvmordsforsøget ved at tale om
det med folk i omgivelserne, responderer tørt.
Deltager 3 afslutter med at bruge deltager 1’s
bidrag til at præcisere sin pointe og til at mini-
mere konflikten mellem ægtefællerne.
Gruppe 1. Deltager 3: “Jeg vil sige, jeg har
haft det sværest med min mand. Kommu-
nikere med ham og takle hans lukkethed
og sådan noget (…) Og han gjorde det jo
heller ikke nemmere, fordi han ikke sådan
bryder sig om at folk behøver at vide for
meget.”
Deltager 1: “Men det var ikke af hensyn til
mig. Det var af hensyn til Pernille.”
Deltager 2: “Tja.”
Deltager 3: “Ja, men der tror jeg egentligt,
at det var ligeså meget af hensyn til ham og
hele familiens ry og omdømme.”
Bekymring over familiens rygte var en blandt
flere socialt set illegitime følelser og tanker,
som blev diskuteret i grupperne. Det omfatte-
de også had mod barnet, egne selvmordstan-
ker, illoyalitet i forhold til partneren, tanker
om at opgive at hjælpe barnet, osv., og de blev
sanktioneret forskelligt i de to grupper, som
under interviewene etablerede forskellige nor-
mer for, hvilke emner og holdninger, der var
acceptable at diskutere.
Det var også tydeligt, at forskellige kommu-
nikationsstrategier og holdninger kunne ska-
be konflikt mellem forældre, og alle deltagere
erkendte, at skilsmisse havde været på tale.
Under interviewene kunne forskellene for
det meste normaliseres og minimeres ved at
karikere mænds og kvinders forskellige kom-
munikation eller gennem konstateringen af, at
alle familier generelt havde meget forskellige
måder at håndtere kriser på. Normalisering
foregik også ved at deltagerne fremhævede,
at der jo var større eller mindre problemer i
alle familier, men at de fleste familier søgte at
skjule det.
De fleste deltagere fortalte, at de gradvist
havde lært at tage større initiativ til at dele de-
res tanker og problemer, hvilket for det meste
var en lettelse. Flere beskrev endvidere, at
det medførte en oplevelse af støtte fra tilhø-
rerne. De oplevede generelt, at omgivelserne
var interesserede i at tale om og lytte til de-
res situation, men at personer i deres netværk
sjældent selv tog emnet op. Ifølge deltagenre
var familie, venner og bekendte bange for at
spørge ind til deres situation, fordi de var ban-
ge for at nogen ville bryde sammen, hvilket
også ville være svært at håndtere.
Forløbet ved NEFOS
Forløbet ved NEFOS var værdsat af de fleste
deltagere, som mente, at det havde adresseret
en stor del af de problemer, de var konfronte-
ret med. For adskillige deltagere havde det væ-
ret en lettelse at opleve, at de andre deltagere i
gruppeforløb var “normale”, og ikke de socialt
udsatte tilfælde, som de på forhånd havde
forestillet sig som forældre til sådanne børn.
Det havde været relativt nemt at identificere
sig med de problemstillinger, som de andre i
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 11
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0009.png
12
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
gruppen tog op, og det havde bidraget til at re-
ducere følelsen af isolation. En enkelt deltager
beskrev imidlertid den omvendte effekt, øget
isolation, fordi hendes søns sygdom, alder
og problemer adskilte sig markant fra de an-
dres sønner og døtre. Der udviklede sig med
tiden et nært og fortroligt fællesskab mellem
deltagerne, som dog ikke havde bevaret kon-
takten efter afslutningen af gruppeforløbene.
Deltagerne mente, at gruppesamtalerne havde
bidraget afgørende i forhold til, at de begyndte
at dele deres oplevelser med venner og familie.
Gruppeforløbet havde ikke alene været et
spørgsmål om at dele erfaringer. Deltager-
ne beskrev, hvordan gruppeterapeuten med
medmenneskelighed og professionel autoritet
havde adresseret meget alvorlige emner, som
fx at der var meget høj risiko for, at det ville
ske igen, og at hvis barnet ville begå selvmord,
så kunne forældrene ikke forhindre det. Først
var disse forhold meget grænseoverskridende
– helt ubegribelige – for deltagerne, men med
tiden accepterede de disse præmisser, og det
hjalp dem til at skelne mellem de ting, som de
havde indflydelse på, og dem de ikke havde.
Det hjalp dem til at reducere det følelsesmæs-
sige og praktiske alarmberedskab. Ifølge del-
tagerne var sessionerne også karakteriseret af,
at terapeuten var vedholdende i forhold til at
spørge ind til deltagernes følelser og med at
hjælpe deltagerene til at artikulere vanskelige
og måske socialt illegitime følelser.
Gruppe 2, deltager 5: “Jeg kunne næsten
ikke få det sagt, men hun [terapeuten] prik-
kede så meget, at jeg til sidst fik sagt ordene.
At jeg hadede hende [barnet] og ønske-
de bare, at hun ikke eksisterede, og at jeg
aldrig havde fået hende. Men det var også
en forløsning, ikke, og det var egentlig også
det, hun ville. At man kommer ud med de
forfærdelige tanker man har. Altså, det er jo
ens eget barn for fanden. Så hun er jo fanta-
stisk til at gå ind og vise, at det er ikke for-
budt og sidde og sige de ting. Altså det viser
sig jo også, at de fleste af os har tænkt de
tanker, men det er bare ikke noget man kan
snakke om uden for de vægge her. Sådan
har jeg det i hvert fald. For det er der ikke
nogen, der forstår. Det er jo en befrielse på
en eller anden måde også, når det er, at vi
får lov til at sige det. At det ikke bare ligger
derinde og man til sidst, altså, jeg havde det
da sådan, “Ej, nu er det altså, nu rabler det
for dig”, altså, det kan man simpelthen ikke.
Så det har vi i hvert fald fået lov til også at
få arbejdet med.”
Alle deltagerne havde været rædselsslagne
ved tanken om, at barnet ville gentage sit selv-
mordsforsøg og dø. Skrækken virkede hand-
lingslammende, da deltagerne var bange for at
bidrage til at fremprovokere endnu et forsøg,
og de var bevidste om, at de i et vist omfang
blev manipuleret af børnene. De beskrev pro-
blemer med at skelne mellem normal adfærd
og “syg” adfærd. Gruppeforløbene havde in-
kluderet undervisning i fx psykodynamik for
at ruste forældrene bedre til at tolke børnenes
adfærd, forskelle på mænds og kvinders ty-
piske krisekommunikationsmønstre, og kon-
krete råd i forhold til at håndtere barnet og
dets impulser. Et råd havde fx været at have
30 stk. Paracetamol stående hjemme, så bar-
net ikke vil opsøge mere desperate og farligere
forsøg. Deltagerene beskrev, hvordan under-
visningen gav dem konkrete redskaber til at
løse problemer, men at det mest af alt bidrog
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 12
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0010.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 13
til at give dem en holdning til og forståelse af
problemerne og modet til at turde sige til og
fra i forhold til barnet.
Gruppe 1. Deltager 5: “De var gode til at
komme med nogle forklaringer, så vi kun-
ne forstå det. Vi var fx udsat for noget, som
de kaldte
splitting.
Og vi havde aldrig hørt
om det før, og det var de gode til at forklare
os (…) Der var også nogle problemer, når
man bliver så presset. Og der var de også
gode til at fortælle, at der er store forskelle
på de måder mænd og kvinder reagerer på,
når de bliver presset langt ud, som vi blev,
og det har vi i hvert fald brugt meget, at
give det større snor, kan man sige, i forhold
til hinanden i parforholdet.”
(…)
Deltager 2: “Også med vores børn fx, hvor
meget er teenageproblemer, og hvor meget
er – usundt, havde jeg nær sagt. Hvor meget
er selvmordstanker, og hvor meget er bare
sådan teenagefnidder. Det var vi da meget
usikre på langt hen ad vejen, om det bare
var naturligt eller, eller om det var noget vi
skulle være på vagt overfor. Fordi man tror
jo, så snart der er sket en gang, så ved man
jo aldrig. Sker det igen? Det var alt det der,
puuha, man var simpelthen så bange for, at
man skulle gøre noget som skulle udløse et
forsøg mere.”
NEFOS-forløbet havde været meget udfor-
drende for deltagerne, som paradoksalt nok
ofte havde følt, at deres problemer og kon-
troltab umiddelbart voksede som følge af at
blive konfronteret med deres følelser, tanker
og handlemønstre. Derfor fremhævede man-
ge værdien af det længerevarende forløb, som
gav mulighed for at reflektere over følelser og
tanker og gradvist afprøve nye prioriteringer,
handlemåder og gøre nye erfaringer. Deltager-
ne i interviewene var i varierende grad påvir-
kede af selvmordsforsøg(et) og krise i famili-
en, men alle fremhævede den øgede kontrol,
de havde genvundet som følge af forløbet. De
fik ikke løst deres problemer, men fik hjælp til
at konfrontere mange af dem og et større mod
til at leve livet til trods for et barn, der i perio-
der var helt udenfor deres kontrol.
Diskussion
I dette studie udforskede vi den psykosociale
belastning af at være forældre til en søn eller
datter, der har forsøgt selvmord. I fokusgrup-
perne diskuterede deltagerne, hvordan de på
forskellige måder og med forskellige grader af
succes forsøgte at mestre et oplevet stigma, og
hvordan de oplevede at NEFOS’ postvention
påvirkede deres evne til at mestre deres livs-
situation.
Der er ingen generel enighed omkring
indholdet af postvention, og der er kun gen-
nemført et meget begrænset antal kontrolle-
rede studier af postvention (4,29). Endvidere
er der kun lavet studier af postvention efter
selvmord, som fokuserer på at intervenere i
sorgen over tabet af en nærtstående. Det er
udfordrende at designe standardiserede post-
vention-programmer, da selvmordsoverlevere
har individuelle behov for professionel støtte
i forhold til både interventionens intensi-
vitet og varighed. I nærværende studie var
der fokus på postvention til forældre til selv-
mordstruede børn, som havde et yderligere
terapeutisk sigte, da den ud over at adressere
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 13
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0011.png
14
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
forældrenes sorg over tabet af drømme og håb
for fremtid, jf. problemstillingerne beskrevet
i (6,7,11,12), også adresserede forældrenes
psykosociale velbefindende og deres mulig-
heder for at reetablere parforhold og foræl-
drerolle, jf. problemstillingerne beskrevet i
(6,7,9-12). Tilbuddet om støtte og rådgivning
ved NEFOS syntes at varetage to overordnede
funktioner for forældrene. Dels en mulighed
for at tilegne sig nye mestringsstrategier, der
var direkte anvendelige i hverdagen, dels at
møde andre forældre i en lignende situation,
hvilket bidrog til at reducere oplevelsen af iso-
lation. Fokusgruppestudiet bidrager således
til en begyndende beskrivelse af forhold, der
kan være relevante at inkludere i denne type
postvention. Fremtidig forskning skal afklare,
om – og i hvilken udformning – postvention
har en forebyggende effekt på disse familiers
sundhed.
Deltagerne i studiet var stigmatiserede, da
de var overbeviste om, at dele af omgivelser-
ne miskrediterede dem og familien som følge
af selvmordsforsøget, jf. (28). Selvmordsad-
færd er forbundet med stigmata, da det typisk
tolkes som et nederlag både for individet og
familien (30). Deltagerne forventede, at de –
uberettiget – ville blive bebrejdet for at have
fejlet at løfte deres forældreansvar. Deltagerne
beskrev forskellige strategier til at undgå at
blive bebrejdet, og det kunne generere konflikt
og frustration mellem forældrepar. Udgangs-
punktet for en intervention på stigmata er at
identificere situationer, hvor familiers adfærd
påvirkes af stigmata (31), og det kom frem un-
der fokusgrupperne, at postventionen havde
givet forældrene en alternativ forståelse af føl-
gerne af stigmata. Dels var forældrene bedre
i stand til at normalisere familiens problemer
i forhold til andre familier, dels var det nem-
mere for dem at verbalisere og blive enige om
deres indbyrdes konflikter. I denne sammen-
hæng er der brug for yderligere forskning om-
kring forældrenes forståelse af de alternative
forståelsesrammer, der tilbydes under post-
vention’en, og som kan være meget vanskelige
at acceptere.
Trepal et al. (32) kritiserer en stor del af
den eksisterende postvention for at være pas-
siv, dvs. baseret på litteratur, brochurer eller
tilfældigheder. De formulerede derfor en aktiv
postvention-strategi til familier, hvor der var
et medlem, der var selvskadende. Strategien
omfattede: 1) Information og psykodeduka-
tion, 2) vurdering af familiens kommunikati-
ons- og mestringsstrategier, og 3) støtte, hen-
visninger og ressourcer. Vi bemærker, at der
er et meget stort sammenfald mellem princip-
perne i Trepal et. al.s postvention og NEFOS’
postvention, som begge fokuserede på at støtte
familien som udgangspunkt for at støtte den
selvmordstruede. Det er imidlertid mere usik-
kert, om NEFOS’ postvention var aktiv i det
omfang, som Trepal et el. efterlyser, da viden
om NEFOS’ tilbud ofte var baseret på mund
til mund-information og/eller tilfældigheder.
Der var to særligt vigtige forhold knyttet til
studiets sample, som må diskuteres i forhold
til fundenes case by case-overførbarhed (33).
For det første
var antallet af grupper relativt
beskedent. De to grupper etablerede forskel-
lige normer for, hvordan forskellige emner
kunne diskuteres, og det er muligt, at yderlige-
re grupper med andre gruppekompositioner
ville fremhæve/nuancere yderligere aspekter
af oplevelsen af at være forældre til en selv-
mordstruet søn eller datter.
For det andet
var
der en høj deltagelsesrate (82 %), men det er
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 14
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0012.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 15
muligt, at deltagerne tilhørte en særlig grup-
pe forældre. Som tidligere beskrevet, opleves
et selvmordsforsøg i familien som et nederlag,
og det er muligt, at nogle forældre vil isolere
sig og undlade at søge uformel eller profes-
sionel hjælp for at undgå at forholde sig til en
forventet negativ social respons (29). Det er
endvidere muligt, at ressourcestærke familier
kan mestre stressbelastningen, som følge af en
søn eller en datters selvmordsforsøg, uden at
søge professionel hjælp. Det er derfor muligt,
at forældrene, der vælger at søge om hjælp
hos NEFOS’, er blandt de forældre, som er
ressourcemæssig stærkest og derfor kan tage
ansvar for, at der skal gøres noget, før de selv
går helt i stykker og/eller er blandt de foræl-
dre, der oplever de største traumer som følge
af selvmordsadfærden. Til trods for at studiets
fund i høj grad underbygger den eksisterende
forskningslitteratur, kan der altså være tale
om, at det er de ressourcestærke/hårdest ram-
te forældres perspektiv, der kommer frem i
fundene (se yderligere overvejelser omkring
studiets begrænsninger i (13)).
en sygeplejefaglig opgave at støtte forældre til
selvskadende eller selvmordstruede sønner
eller døtre med at håndtere byrden af et op-
levet stigma i forhold til resten af familien, i
omgangskredsen og/eller på arbejdspladsen.
Lektor, sygeplejerske, cand.cur.
Niels Buus
Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Odense
Kvalitetskoordinator, sygeplejerske, cand.
scient.san.
Jimmy Caspersen
Psykiatrien i Region Syddanmark, Odense
Videnskabelig assistent og koordinerende
jordemoderspecialist, jordemoder, cand.
scient.san.
Lene Nygaard
Netværket for Selvmordsramte (NEFOS) og
Odense Universitetshospital, Odense
Overlæge, klinisk lektor, cand.med., ph.d.
Elsebeth Stenager
Psykiatrien i Region Syddanmark, Odense
Ph.d.
Elene Fleischer
Netværket for Selvmordsramte (NEFOS),
Odense
Konklusion
Forældre til mennesker, der har forsøgt selv-
mord, kan være i en meget sårbar livssituation,
og NEFOS’ støtte og rådgivning fremstår som
en væsentlig postvention. Tilbud efter selv-
mordsforsøg retter sig som udgangspunkt
mod den selvmordstruede person, men be-
lastningen af at være pårørende til en selv-
mordstruet viser dog et behov for at tænke
forebyggelse/postvention bredere og mere
aktivt. Også udenfor rammerne af en formali-
seret postvention – som NEFOS’ – vil det være
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 15
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0013.png
16
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 2 ∙ 2014
Referencer
1.
Shneidman E. Prologue: Fifty-eight years.
In: Shneidman E (ed.). On the nature of
suicide. San Francisco: Jossey-Bass; 1969.
2.
Shneidman E. Postvention: The care of
the bereaved. In: Pasnau RO, (ed.). Con-
sultation-liaison psychiatry. New York:
Grune and Stratton; 1975.
3.
Briggs S. Postvention: the impact of sui-
cide and suicidal behaviour on family
members, professionals and organisa-
tions. In: Briggs S, Lemma A, Crouch W
(eds.). Relating to self-harm and suicide:
Psychoanalytic perspectives on practice,
theory and prevention. New York: Rout-
ledge/Taylor Francis Group; 2008:224-
37.
4.
Andriessen K. Can postvention be pre-
vention? Crisis 2009;30:43-7.
5.
Konieczna A. Selvmordsforsøg i Dan-
mark. Rateudvikling for perioden 1990-
2008. Odense: Center for Selvmords-
forskning; 2010.
6.
Daly P. Mothers living with suicidal ado-
lescents: a phenomenological study of
their experience. J Psychosoc Nurs Men-
talHealth Serv 2005;43:22-8.
7.
Torraville MA. Adolescent suicidal be-
haviours: A phenomenological study of
mothers’ experiences. St. John’s: School
of Nursing. Memorial University of New-
foundland; 2000.
8.
Rutherford P. An exploration by interview
of the feelings of mothers of adolescent
children who have attempted suicide.
London: Tavistock Clinic/University of
East London; 2005.
9.
Oldershaw A, Richards C, Simic M, Sch-
midt U. Parents’ perspectives on adole-
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
scent self-harm: qualitative study. Br J
Psychiatry 2008 ;193:140-4.
McDonald G, O’Brien L, Jackson D. Guilt
and shame: experiences of parents of
self-harming adolescents. J Child Health
Care 2007 Dec;11:298-310.
Raphael H, Clarke G, Kumar S. Exploring
parents’ responses to their child’s delibe-
rate self-harm. Health Educ 2006;106:9-
20.
Byrne S, Morgan S, Fitzpatrick C, Boylan
C, Crowley S, Gahan H, et al. Deliberate
self-harm in children and adolescents: a
qualitative study exploring the needs of
parents and carers. Clin Child Psychol
Psychiatry 2008;13:493-504.
Buus N, Caspersen J, Hansen R, Sten-
ager E, Fleischer E. Experiences of pa-
rents whose sons or daughters have (had)
attempted suicide. J Advanced Nurs 2013.
DOI: 10.1111/jan.12243
Christiansen E, Larsen KJ, Agerbo E, Bi-
lenberg N, Stenager E. Incidence and risk
factors for suicide attempts in a general
population of young people: a Danish re-
gister-based study. Aust N Z J Psychiatry
2013;47:259-70.
Bush EG, Pargament KI. A quantitati-
ve and qualitative analysis of suicidal
preadolescent children and their families.
Child Psychiatry Hum Dev 1995;25:241-
52.
Fleischer E, Knudsen A. Støtte til forældre
til selvmordstruede sønner og døtre – me-
todeovervejelser. Suicidologi 2012;17:20-
3.
Bloor M, Frankland J, Thomas M, Robson
K. Focus groups in social research. Lon-
don: Sage; 2001.
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 16
13/03/14 14.11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402534_0014.png
Klinisk Sygepleje ∙ 28. årgang ∙ Nr. 1 ∙ 2014 ◆ 17
18.
Morgan DL. Focus groups as qualitative
research. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage;
1997.
19.
Atkinson P, Housley W. Interactionism.
London: Sage; 2003.
20.
Halkier B. Fokusgrupper. 2 udg. Frede-
riksberg: Forlaget Samfundslitteratur;
2008.
21.
Patton MQ. Qualitative research and eva-
luation methods. 3rd ed. Thousand Oaks:
Sage; 2002.
22.
ten Have P. Doing conversation analysis.
London: Sage; 1999.
23.
Coffey A, Atkinson P. Making sense of
qualitative data. Complementary research
strategies. Thousand Oaks: Sage; 1996.
24.
Hutchby I, Wooffitt R. Conversation ana-
lysis. Cambridge: Polity Press; 1998.
25.
Charmaz K. Constructing grounded the-
ory. Charmaz K (ed.). Thousand Oaks:
Sage; 2006.
26.
Liamputtong P. Researching the vulne-
rable. London: Sage; 2007.
27.
Morgan DL. Reconsidering the role of in-
teraction in analyzing and reporting focus
groups. Qual Health Res 2010;20:718-22.
28.
Goffman E. Stigma. Hamondsworth:
Penguin; 1963.
29.
Andriessen K, Krysinska K. Essential
questions on suicide bereavement and
postvention. Int J Environ Res Public
Health 2012;9:24-32.
30.
Cerel J, Jordan JR, Duberstein PR. The
impact of suicide on the family. Crisis
2008;29:38-44.
31.
Cvinar JG. Do suicide survivors suffer so-
cial stigma: a review of the literature. Per-
spect Psychiatr care 2005;41:14-21.
32.
Trepal HC, Wester KL, MacDonald CA.
Self-Injury and postvention: Responding
to the family in crisis. Fam J 2006;14:342-
8.
33.
Miles MB, Huberman AM. Qualitative
data analysis. Thousand Oaks: Sage; 1994.
Klinisk_Sygepleje_2-2014.indd 17
13/03/14 14.11