Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 627
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMPBR
Sags nr.: 1405230
Dok. Nr.: 1529260
Dato:
16. september 2014
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om æn-
dring af bilaget til forordning (EU) nr. 37/2010 for så vidt angår
stoffet Tulathromycin
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning (Tulathromycin –
MRL/05/2013) om ændring af bilaget til Kommissionens forordning (EU) nr.
37/2010.
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har
oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde
senest den 27. september 2014.
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære en ændring af de eksiste-
rende bestemmelser om Tulathromycin.
Regeringen agter at stemme imod forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. september 2014 til medlemsstaterne fremsendt forslag til
gennemførelsesforordning (Tulathromycin – MRL/05/2013) om ændring af bilaget
til Kommissionens forordning (EU) nr. 37/2010 om farmakologisk virksomme stoffer
og disses klassifikation med hensyn til maksimalgrænseværdier for restkoncentra-
tioner i animalske fødevarer for så vidt angår stoffet Tulathromycin. En vedtagelse
af forslaget indebærer, at det nuværende acceptable daglige indtag for Tulathro-
mycin ændres, og at der fastsættes en midlertidig maksimalgrænseværdi for rest-
koncentrationer for kvæg og svin, som er gældende indtil den 1. januar 2015. Tu-
lathromycin er for øjeblikket medtaget i tabel 1 i bilaget til forordning (EU) nr.
37/2010 som et stof, der for kvæg og svin tillades anvendt, og hvor restkoncentra-
tionsmålinger foretages i fedt (hud og fedt for så vidt angår svin), lever og nyre.
Maksimalgrænseværdierne for restkoncentrationer af farmakologisk virksomme
stoffer, som i Unionen er bestemt til anvendelse i veterinærlægemidler til dyr be-
stemt til fødevareproduktion eller i biocidholdige produkter, der anvendes i husdyr-
brug, fastsættes i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 470/2009.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes på grundlag
af en udtalelse fra Det Europæiske Lægemiddelagenturs ekspertudvalg for vete-
rinære lægemidler, Udvalget for Veterinærlægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har
oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslag skal være formanden i hænde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
senest den 27. september 2014. Retsgrundlaget for forslaget er forordning
470/2009.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår som nævnt, at forordning (EU) nr. 37/2010 ændres, såle-
des at de midlertidige maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer for Tu-
lathromycin, der for kvæg og svin tillades anvendt, og hvor rest-
koncentrationsmålinger foretages i muskel, hud og fedt, lever og nyre, indsættes.
Den nye foreslåede muskelværdi er fremsat som svar på henvendelser fra kon-
trolmyndighederne i EU, som har fremført, at de ikke var i stand til at kontrollere
partier af rent kød, men kun slagtekroppe eller partier, hvor der var fedt eller orga-
ner til rådighed. Ved kontrol af kødimport fra lande uden for EU ses ofte partier af
rent kød. De midlertidige maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer for kvæg
og svin, der er anført i tabellen, bør være gældende indtil den 1. januar 2015.
Dette indebærer, at stoffet kan indgå i veterinære lægemidler til behandling af lev-
nedsmiddelproducerende dyr, og at medlemsstaterne ikke kan forhindre salg af de
pågældende levnedsmidler, såfremt disse overholder den for stoffet fastsatte
grænseværdi.
Tulathromycin er et semi-syntetisk makrolid antibiotikum.
Tulathromycin bliver brugt til kvæg og svin mod bakterie- og mykoplasma-
infektioner. Det gives som en enkelt injektion under huden til kvæg og i muskulatu-
ren til svin.
Tulathromycin har tidligere været vurderet af CVMP, og restkoncentrationsværdier
blev vedtaget efter en videnskabelig vurdering af henholdsvis en toksikologisk og
en mikrobiologisk ADI. ADI er Acceptabel Daglig Indtagelse, dvs. den mængde af
stoffet, som et menneske kan indtage hver dag hele livet uden sundhedsrisiko.
Den toksikologiske ADI er på 0,05 mg/kg legemsvægt/dag (svarende til 3
mg/person) mens den mikrobiologiske ADI var på 10,97 µg/kg legemsvægt/dag
(svarende til 0,66 mg/person). Den laveste ADI, her den mikrobiologiske ADI, be-
tragtes som den mest relevante ADI til brug ved vurdering af forbrugersikkerheden
og danner baggrund for beregning af restkoncentrationsværdierne.
Nye data og videnskabelig litteratur er i mellemtiden indsendt som støtte for en
modifikation af den mikrobiologiske ADI. Efter vurdering i CVMP af disse data, i
henhold til den reviderede guideline VICH GL 36, som gælder i EU, USA, Japan,
Canada, Australien, New Zealand og Sydafrika, med hensyn til Tulathromycins
mikrobiologiske egenskaber, har CVMP nu fastsat en revideret mikrobiologisk ADI
på 0,055 mg/mg legemsvægt (svarende til 3,29 mg/person). Da denne reviderede
mikrobiologiske ADI på 3,29 mg/kg legemsvægt/dag er højere end den oprindeligt
fastsatte toksikologiske ADI på 3 mg/kg legemsvægt/dag, vil den laveste og der-
med den relevante ADI nu være den toksikologiske ADI, som derfor bruges til be-
regning af nye restkoncentrationsværdier. Samtidig er en muskelværdi blevet frem-
sat, som ønsket af kontrolmyndighederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Under behandlingen i CVMP noteredes det, at data omfattede studier af bakterier,
der er repræsentative for den menneskelige tarm, modeller af menneskets tarmsy-
stem samt dyreforsøg med optagelse af Tulathromycin i tarmen m.m. Med hensyn
til risiko for udviklingen af resistens mod makrolid-antibiotika i menneskets tarm-
bakterier som følge af restkoncentrationer af Tulathromycin i fødevarer blev det
noteret, at de tre indsendte forsøg ikke tydeligt kunne vurdere dette. CVMP vurde-
rede dog på basis af videnskabelig litteratur, at risikoen ved makrolid-antibiotika for
en sådan udvikling af resistens er minimal ved de lave koncentrationer, som vil
kunne findes i fødevarer og dermed tarmindhold. Desuden findes der allerede et
vist niveau af makrolid-resistens i den humane tarmflora, og påvirkningen fra Tu-
lathromycin-restkoncentrationer vurderes at være ubetydelige. Dette er desuden i
overensstemmelse med vurderingen af andre makrolid-antibiotika.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.
Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
6. Gældende dansk ret
Efter dansk ret følger det af § 7 i lægemiddelloven (LBK nr. 506 af 20. april 2013),
at et lægemiddel kun må forhandles eller udleveres her i landet, når der er udstedt
en markedsføringstilladelse enten af Sundhedsstyrelsen i medfør af lov om læge-
midler eller af Europa-Kommissionen i medfør af EU-retlige regler om fastlæggelse
af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veteri-
nærmedicinske lægemidler m.v. (fællesskabsmarkedsføringstilladelse). En ansøg-
ning om tilladelse til markedsføring af et veterinært lægemiddel til fødevareprodu-
cerende dyrearter skal indeholde maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer
af lægemidlet. Grænseværdierne fastsættes via en fællesskabsprocedure.
7. Konsekvenser
Forslaget vil medføre, at det nuværende acceptable daglige indtag for Tulathromy-
cin ændres, og at der fastsættes en midlertidig maksimalgrænseværdi for restkon-
centrationer for kvæg og svin.
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler
vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sund-
hed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af
blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænse-
værdi fastlægges altså ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
også for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har måttet fjernes fra
markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler
ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af ana-
lysekemikerens valg af metode.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde bety-
de, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænse-
værdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sådanne tilfælde
vil der således være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af
lægemidler i levnedsmidler så vidt muligt bør undgås. For andre stoffer vil forholdet
kunne være omvendt og altså betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, hvis
grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet påvise.
Fastsættelse af ovennævnte grænseværdier for Tulathromycin vil efter Regerin-
gens opfattelse ikke sikre, at indtagelse af kød fra dyr behandlet med Tulathromy-
cin ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker.
Det kan i den forbindelse bemærkes, at Sundhedsstyrelsen i lighed med CVMP
finder, at fastsættelse af ovennævnte grænseværdier vil sikre, at indtagelse af kød
fra dyr behandlet med Tulathromycin ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker
Fødevarestyrelsen har dog tilkendegivet, at man ikke kan støtte CVMP’s beslut-
ning, da ansøger efter Fødevarestyrelsens opfattelse ikke er fremkommet med
hverken ny viden eller saglige argumenter for, hvorfor Tulathromycin ikke kan se-
lektere for resistens i den normale flora, og mangler dokumentation for, at anven-
delsen af Tulathromycin som veterinært lægemiddel ikke kan føre til øget resistens
hos forbrugerne. Fastsættelse af ovennævnte grænseværdier vil efter Fødevare-
styrelsens opfattelse derfor ikke sikre, at indtagelsen af kød fra dyr behandlet med
Tulathromycin ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
8. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levneds-
midler forelægges af Sundhedsstyrelsen for Fødevarestyrelsen på det tidspunkt,
sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigheder og organisationer
inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumentationsmateriale
indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
Fødevarestyrelsen har meddelt, at man ikke kunne støtte afgørelsen i CVMP, fordi
Fødevarestyrelsen anser datagrundlaget for fastsættelse af en ny mikrobiologisk
ADI for Tulathromycin for værende utilstrækkeligt. Fødevarestyrelsen vurderede, at
der manglede data til fastlæggelse af en ADI for eventuel øgning i forekomsten af
resistente bakterier i den humane tarmflora. Fødevarestyrelsen kan ikke acceptere
argumentationen for de manglende undersøgelser. Ansøger er efter Fødevaresty-
relsens opfattelse ikke fremkommet med hverken ny viden eller saglige argumenter
for, hvorfor Tulathromycin ikke kan selektere for resistens i den normale flora, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
mangler dokumentation for, at anvendelsen af Tulathromycin som veterinært læ-
gemiddel ikke vil føre til øget resistens hos forbrugerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed
har kunnet anbefale at modificere ADI-værdien i henhold til det toksikologiske be-
regningsprincip, og foreslå nye restkoncentrationsværdier, herunder en muskel-
værdi.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor for-
handlingssituationen er uafklaret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fastsættelse af ovennævnte grænseværdier vil efter Regeringens opfattelse ikke
sikre, at indtagelse af kød fra dyr behandlet med Tulathromycin ikke frembyder
sundhedsrisiko for mennesker.
Regeringen agter at stemme imod forslaget, da risikoen for øget resistens ikke kan
udelukkes.
Det kan i den forbindelse bemærkes, at Sundhedsstyrelsen i lighed med CVMP
finder, at fastsættelse af ovennævnte grænseværdier vil sikre, at indtagelse af kød
fra dyr behandlet med Tulathromycin ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker
Fødevarestyrelsen har dog tilkendegivet, at man ikke kan støtte CVMP’s beslut-
ning, da ansøger efter Fødevarestyrelsens opfattelse ikke er fremkommet med
hverken ny viden eller saglige argumenter for, hvorfor Tulathromycin ikke kan se-
lektere for resistens i den normale flora, og mangler dokumentation for, at anven-
delsen af Tulathromycin som veterinært lægemiddel ikke kan føre til øget resistens
hos forbrugerne.
Fastsættelse af ovennævnte grænseværdier vil efter Fødevarestyrelsens opfattelse
derfor ikke sikre, at indtagelsen af kød fra dyr behandlet med Tulathromycin ikke
frembyder sundhedsrisiko for mennesker.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europa-Udvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europa-Udvalg.