Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 606
Offentligt
1398949_0001.png
LÆGEFORENINGEN
Lægemidler
– behandling med omtanke
Lægeforeningens lægemiddelpolitik skal medvirke
til at skabe de bedst mulige rammer og muligheder
for lægemiddelbehandling af høj kvalitet i det danske
sundhedsvæsen.
Politikpapir – Lægemøde 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0002.png
1. ordination af lægemidler
– lægens ret og pligt
Retten til at ordinere receptpligtig medicin hænger sammen
med kompetencen til at stille en diagnose. Ansvaret skal
være entydigt, og det skal være lægens. Det gælder, uanset
om det er første præparat der ordineres, eller hvis doserin-
gen af patientens 12. præparat ændres. Behandler skal have
forstand på, hvad der sker med de andre 11. Det kræver en
viden som normalt kun læger med den lange medicinske
uddannelse har.
• Lægens ansvar for at ordinere lægemidler og lægens
muligheder for at delegere dette ansvar til øvrige
sundhedspersoner er klart defineret i den nuvæ-
rende lovgivning. Herved kan sikres en fleksibel
arbejdstilrettelæggelse med hensyntagen til den
enkelte patients sikkerhed.
Lægen har det fulde ansvar for diagnostik og behand-
ling. Lægen skal altid ordinere det lægemiddel, som
patienten bør have, vurderet ud fra et lægefagligt syns-
punkt, herunder tage stilling til eventuel behandling
uden brug af lægemidler. Ved lægemiddelbehandling
har lægen ansvar for at informere patienten om indika-
tion for lægemidlets anvendelse (sygdomsinformation),
om den overordnede virkningsmekanisme og effekt,
hvorledes behandlingen skal gennemføres samt give
information om bivirkninger. Lægen har endvidere
ansvar for løbende seponering af lægemidler.
For patienten er det rigtige lægemiddel det produkt,
som mest effektivt forebygger, behandler og afhjælper
den pågældende sygdom og/eller sygdomssympto-
mer med færrest bivirkninger til den laveste pris, og
derved også mest effektivt kan opfylde det eller de
mål for behandlingen, som lægen og patienten sætter
for det individuelle forløb.
2. Åbent samarbejde med industrien
Samarbejde mellem læger og lægemiddelvirksomheder er
en forudsætning for udvikling og anvendelse af lægemid-
ler. Åbenhed om indgåede samarbejder skal medvirke til at
sikre et transparent sundhedsvæsen. Der skal være klare
regler for lægers habilitet, når læger rådgiver sundheds-
myndigheder.
Læger skal:
• Registrere eller søge Sundhedsstyrelsen om tilla-
delse til at indgå samarbejde med eller eje aktier i
lægemiddelvirksomheder og medicovirksomheder.
• Følge kodeks for lægefaglig rådgivning, herunder bl.a.
oplyse om eventuelle økonomiske relationer eller
ansættelsesforhold i forhold til interessenter i sagen
1
.
De centrale sundhedsmyndigheder skal:
• Offentliggøre en liste over registreringer og tildelte
tilladelser på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Listen skal være tidstro og specifik m.h.t. art,
omfang, beløb
2
og varighed af samarbejdet.
• Udarbejde en vejledning med tydelige krav til sik-
ring af lægernes habilitet ved udpegning til råd,
nævn m.v. Det er den enkelte myndigheds opgave
at sikre habiliteten i de råd, nævn, udvalg, arbejds-
grupper mv., som myndigheden nedsætter.
Virksomheder skal:
• Orientere læger om de eksisterende regler for
samarbejde.
• Indberette indgåede aftaler til Sundhedsstyrelsen.
1
2
kodeks for lægefaglig rådgivning – Lægeforeningen og de Lægevidenskabelige Selskaber 2006 (se bilag 1).
Lægeforeningen mener, at det beløb som offentliggøres skal være det samme beløb, som virksomhederne indberetter til Skat. herved sikres en præcis og
korrekt information. i henhold til foreliggende lovforslag om lægers samarbejde med industrien vil det være det beløb, som læger registrerer eller anfører i
ansøgningen til Sundhedsstyrelsen, der skal offentliggøres.
2
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0003.png
Samarbejdsaftale mellem Lægeforeningen og Lægemiddelindustriforeningen om kliniske
lægemiddelforsøg og non-interventionsforsøg
alt samarbejde mellem læger og lægemiddelindustri om kliniske lægemiddelforsøg og non-interventionsforsøg
skal gennemføres på en sådan måde, at parterne optræder klart adskilte og uafhængige af hinanden, således at
pressionsmuligheder og afhængighedsforhold kan udelukkes såvel videnskabeligt, juridisk og økonomisk.
Samarbejdet skal bygge på gensidig respekt og anerkendelse. alle samarbejdsrelationer skal være omgivet af
åbenhed og gennemsigtighed parterne imellem.
det er hovedprincipperne i samarbejdsaftalen, der skal medvirke til at sikre høj etisk standard og klare aftaler i
samarbejdet.
3. Lægemiddelforskning
– resultater skal fremlægges objektivt
Sikre og effektive lægemidler er vigtige forudsætninger for
at gennemføre lægemiddelbehandling af høj kvalitet og for at
indføre nye og bedre behandlingsmuligheder. Lægemidler
skal derfor kontinuerligt bedømmes på deres kvalitet, sikker-
hed og effektivitet, og resultaterne heraf skal fremlægges
objektivt
• Det skal være en vedvarende proces, at
– pretholde og udvikle kvalitetskravene til læge-
o
midler, jf. kravene i den Europæiske Farmakopé.
– dvikle og dokumentere lægemidlers sikkerhed,
u
herunder postmarkedsførings-undersøgelser af
effekt og bivirkninger.
– dvikle og dokumentere lægemidlers effektivitet,
u
herunder relevante sammenligninger med gængs
terapi på området.
• European Medicines Agency (EMA) skal i samar-
bejde med de nationale sundhedsmyndigheder fort-
sat arbejde med videreudvikling af guidelines for
lægemiddelafprøvninger, således at de mest rele-
vante metoder til testning af lægemidler, herunder
effektparametre, vurderes og udvikles.
• Resultater af lægemiddelforskning som omhandler
konkrete behandlinger skal fremlægges objektivt
bl.a. indeholdende relevante mål for behandlingens
effekt og uønskede effekter. Det gælder ved præsen-
tation i publikationer, kongresser, undervisning og i
den offentlige debat.
• Forskning, udvikling og anvendelse af genterapi
skal foregå under tilsvarende vilkår som ved læge-
midler, idet de midler, hvormed genterapi udøves, i
almindelighed opfattes som lægemidler.
Dokumentation for lægemidlers sikkerhed og effektivitet
fremkommer primært gennem afprøvning af lægemidler
på mennesker, der som hovedregel bør være udformet
som kontrollerede kliniske undersøgelser.
Oplysning om relativ risikoreduktion ved behandling
i en given observationsperiode kan ikke alene anses
som tilstrækkeligt eller relevant mål for en behand-
lings effekt, men bør ledsages af NNT
3
, absolut risiko-
reduktion, vundne raske leveår, eller andre for patient
og læge forståelige udtryk for behandlingens effekt i
absolutte tal.
3
nnt = number needed to treat. det er et mål for, hvor mange patienter der skal behandles for at have sikkerhed for, at en patient bliver rask.
3
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0004.png
4. non-interventionsforsøg
4
– indfør en
godkendelsesordning for sponsorerede
forsøg
Non-interventionsforsøg skal have et videnskabeligt formål.
Forsøgene må ikke tilskynde til, at der anbefales, ordineres,
købes, leveres eller sælges et bestemt lægemiddel.
• Der bør etableres en offentlig godkendelsesordning
af non-interventionsforsøg i Sundhedsstyrelsens regi
for at sikre klare rammer, åbenhed og større fokus
på non-interventionsforsøgs vidensmæssige og
videnskabelige potentiale.
• Flere nye lægemidler godkendes med krav om efter-
følgende gennemførsel af en risikomæssig vurde-
ring af det nye lægemiddel, efter at det er blevet
tilgængeligt i praksis. En godkendelsesordning vil
sikre, at den efterspurgte risikovurdering lever op til
videnskabelige krav.
Gennemførsel af non-interventionsforsøg kan med-
virke til at belyse lægemidlers effektivitet i den daglige
kliniske praksis, som vist i de kontrollerede forsøg.
Non-interventionsforsøg kan således medvirke
til at kvalitetssikre anvendelsen af lægemidler under
normal brug – og bl.a. give viden om lægernes anven-
delse af lægemidler, viden om patienternes faktiske
håndtering af ordinerede lægemidler og være et
element i overvågningen af lægemiddelsikkerheden.
Registerforskningsforsøg der godkendes af Datatilsy-
net skal være undtaget af den foreslåede godkendel-
sesordning.
5. nye lægemidler – også til mindre
sygdomsgrupper og børn
Den offentlige forskning er særlig vigtig i forhold til bl.a.
udvikling og afprøvning af lægemidler til patientgrupper,
hvor lægemiddelindustrien af forretningsmæssige årsager
fravælger fokus og indsats. Det gælder for eksempel udvik-
ling af lægemidler (orphan drugs) til behandling af patienter
med sjældne sygdomme, udvikling af nye antibiotika og
lægemidler til børn.
• Den offentlige forskning i udvikling og kvalitets-
sikring af lægemidler skal styrkes og som udgangs-
punkt gennemføres på vilkår, der kan matche den
privat etablerede og finansierede forskning. Det
gælder nationalt og på internationalt niveau.
Jo større udbud af innovative lægemidler, jo bedre
muligheder for lægemiddelbehandling af høj kvalitet
på flere sygdomsområder. Derfor skal der sikres en
stadig udvikling af lægemidler på et højt fagligt og
videnskabeligt niveau, herunder også lægemidler til
mindre sygdomsgrupper og børn.
4
non-interventionsforsøg (ikke interventionsforsøg) er, jf. bekendtgørelse om kliniske forsøg med lægemidler på mennesker (nr. 744 af 29/6 2006): ”en undersø-
gelse hvor lægemidlet eller lægemidlerne ordineres som normalt i overensstemmelse med betingelserne i markedsføringstilladelsen. beslutningen om at ordi-
nere det pågældende lægemiddel er klart adskilt fra beslutningen om at inkludere patienten i undersøgelsen. Selve behandlingen sker ikke i henhold til en
undersøgelsesprotokol, men følger almindelig praksis. der foretages ingen ekstra diagnostiske eller kontrolmæssige procedurer, og der skal anvendes epide-
miologiske metoder til at analysere de indsamlede data.”
4
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0005.png
6. godkendelse af lægemidler
– sikkerhed og uvildighed
Nye lægemidler skal godkendes så hurtigt som muligt for at
komme patienterne til gode, men det er afgørende, at de basale
krav vedrørende kvalitet, effekt og sikkerhed ikke slækkes. Kun
godkendte lægemidler må markedsføres. Regulatoriske myn-
digheder (i Danmark Sundhedsstyrelsen) skal gøres helt uaf-
hængige af betalinger fra lægemiddelvirksomheder.
• Godkendelse af lægemidler skal foretages af en
offentlig instans for at sikre en uafhængig og uvildig
bedømmelse.
• For at undgå enhver tvivl om den offentlige instans
uvildighed skal virksomhedernes gebyrer for vur-
dering af nye lægemidler indbetales til en anden
myndighed end den godkendende myndighed.
• Lægemidler, der ikke er bedre (”non-inferiority”)
end allerede markedsførte lægemidler (dvs. ingen
krav om obligatorisk ”superiority”) skal fortsat
kunne godkendes med henblik på øget konkurrence
og prisfastsættelse.
• På sigt bør der etableres en ordning, hvor godken-
delse af nye lægemidler baseres på resultater af
både producentens forsøg og forsøg foretaget uaf-
hængigt af producenten.
Sundhedsstyrelsen fungerer som en statsfinansieret
uafhængig kontrol- og serviceorganisation, men med
gebyrindtægter for godkendelse af lægemidler. Læge-
middelvirksomheders gebyrer kan for eksempel ind-
betales til en statslig fond, og styrelsens godkendelses-
virksomhed reguleres via Finansloven i lighed med
styrelsens øvrige virksomhed.
7. naturlægemidler
– dokumentation ønskes
Brug af naturlægemidler er i bedste fald uskadeligt og med
udokumenteret effektivitet – i værste fald sundhedsskade-
ligt. Dertil kommer, at der pålægges patienten urimelige
udgifter ved eventuelt køb af naturlægemidler.
• Sundhedsstyrelsen skal gøre det tydeligt, at god-
kendelse af et naturlægemiddel ikke indebærer
dokumentation for effekt eller sikkerhed for
uskadelighed.
• Der bør ikke gives offentlige tilskud til indkøb eller
brug af naturlægemidler, da der ikke foreligger det
nødvendige evidensgrundlag for anvendelsen heraf.
Naturlægemidler er omfattet af EU-direktivet om
lægemidler, men der er meget vigtige undtagelser.
Undtagelserne består først og fremmest i godkendel-
sesproceduren, idet præparatets effektivitet ikke behø-
ver at være dokumenteret i randomiserede kliniske
undersøgelser.
8. generisk ordination
– pilotprojekt efterlyses
En ordning, hvor generisk ordination indføres som et sup-
plement til det nuværende system med generisk substitu-
tion, kan medvirke til at sikre befolkningen adgang til billige
lægemidler og større patientsikkerhed. En forudsætning for
indførelse er, at lægemidlets generiske navn får en så frem-
trædende plads på pakningen, at navnet let kan ses. Det er
et skridt på vejen, at apotekerne har fået pligt til at skrive
det generiske navn på doseringsetiketten på hovedparten af
de receptpligtige lægemidler.
• Der bør gennemføres en evaluering af den nye ord-
ning, hvor apoteket skriver det generiske navn på
doseringsetiketten på hovedparten af de receptplig-
tige lægemidler.
• Der bør gennemføres et pilotprojekt til afklaring af
fordele/ulemper ved generisk ordination i praksis.
5
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0006.png
Generisk ordination og substitution
generisk ordination betyder, at lægen skriver det generiske navn (lægemiddelstoffets navn) på recepten i stedet
for handelsnavnet. herefter er det op til apoteket at udlevere det billigste lægemiddel inden for den pågældende
substitutionsgruppe.
Substitution betyder udskiftning af et godkendt lægemiddel til et andet godkendt lægemiddel med samme aktive
lægemiddelstof (synonympræparater).
både synonympræparater og analoge præparater er en vigtig del af udbuddet af lægemidler. Synonympræparater
virker prisstabiliserende og har ofte formået original-producenten til at reducere prisen. På denne måde sikres be-
folkningen en billig adgang til mange værdifulde lægemidler.
Forudsætning for at foretage substitution er, at læger og apoteker har opdaterede elektroniske oplysninger om
præparater og priser.
Generisk ordination indeholder flere patientsikker-
hedsmæssige problemstillinger og vil på grund af
nogle indholdsstoffers vanskeligt håndterbare navne
være en udfordring både for læge, patient og apoteks-
personale. Derfor foreslås det, at den lægelige delta-
gelse i et pilotprojekt skal være frivillig, og at ikke alle
lægemidler omfattes. Sundhedsstyrelsen bør i forbin-
delse med et projekt udarbejde en liste med præpara-
ter/indholdsstoffer, hvor generisk ordination giver
mening og er praktisk anvendelig. Listen skal være let
tilgængelig og praktisk anvendelig for de deltagende
læger og apoteker – gerne elektronisk.
9. Parallelimport
– markedsføring med samme firmanavn
Parallelimport af lægemidler resulterer i lavere medicinud-
gifter for såvel forbrugeren som for de offentlige kasser. Ved
parallelimport af lægemidler kan der opstå tilfælde, hvor
samme lægemiddel markedsføres under forskellige navne i
Danmark. Dette kan give anledning til usikkerhed og være
forbundet med administrative problemer for både læger og
apoteker.
• Parallelimportørerne skal leve op til gældende krav
om kvalitet, effektivitet og sikkerhed for salg af
lægemidler samt til deres informationsansvar over
for både læger og apotekere.
• Parallelimportører af lægemidler skal pålægges at
markedsføre deres produkter med det samme navn,
som de direkte importører markedsfører de tilsva-
rende produkter med i Danmark.
• Indlæggelsessedler i parallelimporterede lægemid-
ler skal være skrevet på dansk, og lægemidlets
styrke skal være angivet svarende til det tilsvarende
produkt på det danske marked.
6
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0007.png
10. køb af lægemidler – høj sikkerhed
og tilstrækkelig information
Køber skal kunne stole på, at den medicin som købes, er den
ægte vare – uforfalsket og i den korrekte styrke samt håndte-
ret under sikkerhedsmæssigt forsvarlige forhold. Køber skal
informeres om lægemidlets korrekte anvendelse, risici for
mulige bivirkninger samt advarsler ved forkert brug.
Receptpligtige lægemidler
• Lægemidler skal distribueres i et sikkert distributi-
onsnet
• Forsyningspligt for alle apoteker
• Der skal være adgang til de billigste lægemidler
• Effektiv administration af medicintilskudssystemet
• Mulighed for køb uden for almindelig åbningstid
• Information gives af kompetent personale under
hensyntagen til diskretion
Håndkøbslægemidler
• Lægemidler skal distribueres i et sikkert distributi-
onsnet.
• Information gives af kompetent personale under
hensyntagen til diskretion.
• De offentlige myndigheder bør følge udviklingen i
salg og anvendelse, herunder salg af lægemidler
uden for apotekerne.
• Myndighederne må påtage sig at informere om læge-
midler og deres anvendelse som modvægt mod mar-
kedsføringsindsatsen fra lægemiddelindustriens side.
Det er positivt, at svage smertestillende piller bl.a.
Panodil fremover kun kan købes i håndkøb i paknin-
ger af 20 stk. vurderet på baggrund af risikoen for
misbrug ved køb af større pakninger.
Håndkøbslægemidler
Selvmedicinering med håndkøbsmidler er primært egnet ved korterevarende, banale og for lægmand eller
farmaceut let genkendelige helbredsforstyrrelser.
der skal principielt gælde de samme regler for håndkøbslægemidler som for receptpligtige lægemidler. derfor
er det et krav, at præparatets sikkerhed og effektivitet i håndkøbssituationen er tilstrækkeligt dokumenteret,
samt at anvendelsen af præparatet bygger på evidensbaseret viden.
11. internettet – international certificering
af udbydere efterlyses
Medicinbestilling via internettet gør det nemt at komme i
kontakt med salgsstedet. Det bliver nemmere at importere
lægemidler fra udlandet og eventuelle prisforskelle kan
udnyttes maksimalt. Ulemperne kan være forskelle i
sortiment eller lægemidlernes nøjagtige sammensætning.
Der ydes ikke erstatning ved lægemiddelskader. Der er
også risiko for – evt. utilsigtet – ulovlig import.
• Der bør etableres en europæisk certificeringsordning
af internetbaserede udbydere af lægemidler bl.a.
med krav til distribution og sikkerheden af de
udbudte lægemidler.
• Sundhedsmyndighederne bør kontinuerligt infor-
mere patienter og sundhedspersoner om lægemid-
deldistribution, herunder køb af lægemidler via net-
tet eller i udlandet og herunder risikoen for at få for-
falskede lægemidler gennem køb på internettet.
• Sundhedsstyrelsen bør fortsat prioritere det etable-
rede fælles samarbejde mellem de forskellige danske
myndigheder på området, samt det internationalt
etablerede EU-samarbejde. Samarbejder, der udover
at beslaglægge forfalskede lægemidler og forfølge
udbydere af forfalskede lægemidler, også ser på
mulighederne for at forebygge udbredelsen af for-
falskede lægemidler for eksempel gennem mærk-
ning af lægemidler.
7
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0008.png
Lægemiddelbestilling via telefon, telefax og internet
og efterfølgende postforsendelse er tilladt fra EU-
lande samt Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein.
Patienten kan nu også søge Sundhedsstyrelsen om
refusion af medicintilskud, hvis lægemidlet er recep-
tordineret, og et identisk lægemiddel er tilskudsberet-
tiget i Danmark. Internetbestilling fra øvrige lande er
ulovlig. Der er oprettet flere danske – overvejende
apoteksbaserede – internetbestillingscentraler.
Antallet af beslaglagte forfalskede lægemidler både i
Danmark og EU viser, at der er grund til at være
opmærksom på patienternes tiltagende lægemiddelbe-
stilling via internettet.
Forfalskede lægemidler
Forfalskede lægemidler er lægemidler, som ikke indeholder det aktive lægemiddelstof, hvor indholdet af det aktive
lægemiddelstof er i en forkert mængde, eller hvor lægemidlet direkte indeholder skadelige stoffer. i danmark er der
fundet forfalskede lægemidler ved ulovlig import af lægemidler via internettet eller ved indrejse fra udlandet.
12. medicintilskud
– let og enkel ansøgningsprocedure
Det skal være økonomisk muligt for alle patienter at få den
rigtige lægemiddelbehandling. Dette skal være grundlaget
for etablering af et tilskudssystem, som samtidig skal være
enkelt og forståeligt samt let administrerbart. Ud over det
generelle tilskud til lægemidler er det væsentligt, at læger
på let og enkel vis kan ansøge og ved behov modtage kvalifi-
ceret vejledning fra Sundhedsstyrelsen om individuelle til-
skud til særligt berettigede patienter (enkelttilskudsordning,
forhøjet tilskud, kronikertilskud, terminaltilskud).
• Medicintilskudsnævnet skal kontinuerligt vurdere
og revurdere lægemidlers tilskudsstatus, således at
tilskudssystem og nationale lægemiddelrekomman-
dationer kan understøtte mulighederne for rationel
lægemiddelbehandling.
• Tilskuddet til medicin skal grundlæggende fastsæt-
tes på basis af prisen på det billigste synonyme
lægemiddel i tilskudsgruppen. Hvis lægen og
patienten i samråd vælger et dyrere lægemiddel,
skal patienten selv dække prisdifferencen, hvilket
alt andet lige betyder, at det overvejende forbrug
flyttes over på det billigste lægemiddel i gruppen.
• Tilskudsordningen bør integreres med det fælles
medicinkort FMK, så læger via FMK også får
adgang til oplysninger om tilskudsmuligheder samt
direkte adgang til ansøgning om individuelle til-
skud.
13. et stærkt og uafhængigt
lægemiddelinstitut skal sikre rationel
farmakoterapi
Læger skal ordinere rationelt. Med udgangspunkt i den
enkelte patient skal lægen ordinere de mest effektive læge-
midler med de færreste bivirkninger til den laveste pris.
Forudsætningen er adgang til uvildige evidensbaserede
oplysninger om lægemidler, deres effekt og bivirkninger i en
prioritering, der giver mulighed for valg af billigste læge-
middel, når lægen står med en række lægemidler, der hjæl-
per på samme sygdom.
• Institut for Rationel Farmakoterapi (IRF), Medicin-
tilskudsnævnet, Rådet om anvendelse af dyr syge-
husmedicin (RADS) og Koordineringsrådet for
ibrugtagning af sygehusmedicin (KRIS) bør samles i
et nationalt uafhængigt lægemiddelinstitut med
eksperter, der kan rådgive læger, sundhedsmyndig-
heder og politikere om rationel brug af lægemidler.
8
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0009.png
• Instituttet skal ud over de opgaver som de forskellige
organer allerede varetager i dag:
– ikre koordinerede rekommandationslister og
S
behandlingsvejledninger, så sygehusets lægemid-
delordination følger samme anvisninger som
primærsektoren.
– ikre sammenhæng mellem rekommandationer
S
og medicintilskud.
– å i dybden med analyser af forskellige lægemid-
G
ler, herunder bl.a. vurderinger af de mange nye
lægemidler, der lanceres.
– rive lægemiddelsitet promedicin.dk – og heri-
D
gennem sikre helt igennem uvildig lægemiddelin-
formation samt udvikle integrerede beslutnings-
støttesystemer, der advarer læger om potentielt
farlige lægemidler.
– idrage til udarbejdelse af nationale kliniske ret-
B
ningslinjer, hvor der er brug for evidensbaserede
oplysninger om rationel lægemiddelbehandling.
oordinere samarbejde i forhold til de regionale
–K
lægemiddelkomiteer og de regionale lægemiddel-
konsulenter.
Det følger af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed, at sundhedsperso-
nen/lægen under udøvelsen af sin virksomhed er for-
pligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed,
herunder ved benyttelse af medhjælp, økonomisk ordi-
nation af lægemidler m.v. Heri ligger, at lægen i sit
præparatvalg – ud over sit faglige ansvar – også skal
tage hensyn til de omkostninger, som for patienten er
forbundet med ordinationen af forskellige lægemidler.
14. aktuel lægemiddelinformation – fokuser
på det fælles medicinkort (Fmk)
Et velintegreret FMK i de eksisterende elektroniske systemer
(primær/sekundær) med adgang til patienternes helt aktuelle
medicindata kan blive et absolut kvantespring til at højne kvali-
teten i lægemiddelbehandlingen, sikre medicineringen gennem
hele patientforløbet og reducere antallet af medicineringsfejl.
Når den tekniske implementering af FMK er fuldført i hele
sundhedsvæsenet i løbet af 2014, skal fokus rettes på den fakti-
ske ibrugtagen og den konkrete anvendelse.
• Alle der har adgang til at ændre i FMK – det vil sige
ordinerer ny medicin, ændrer dosis eller seponerer
medicin – skal anvende FMK. Det gælder som infor-
mationsredskab og beslutningsstøtte i forbindelse
med ændring. Og det gælder som notering for den
besluttede ændring, således at FMK altid er opdate-
ret med aktuelle medicindata til brug i forhold til
det videre patientforløb.
• Det skal sikres, at sundhedspersonalet ved overgang
til drift kender FMK, har let adgang til FMK, har let
ved at anvende FMK samt også lyst til at anvende
FMK.
• Det skal samtidig sikres, at sundhedspersonalet er
bekendt med gældende regler og etiske perspektiver
i forhold til anvendelse af adgangen til patienters
aktuelle medicindata.
• Den nationale interaktionsdatabase vil i et integreret
samspil med FMK kunne skabe overblik over
patientens samlede indtagelse af lægemidler, herun-
der risiko for eventuelle interaktioner. Der er behov
for en videreudvikling af databasens praktiske ope-
rationalitet, ligesom der efterlyses opdatering af ind-
holdet i forhold til en række farmakodynamiske
interaktioner samt nye lægemidler.
9
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0010.png
15. dosisdispensering
– til de rigtige patienter
Dosisdispensering er et hensigtsmæssigt redskab, der sær-
ligt for ældre patienter åbner mulighed for bedre efterlevelse
af medicinordinationer. Det er vigtigt at holde sig for øje,
at dosisdispensering ændrer radikalt på selve medicingiv-
ningsprocessen og på samarbejdet mellem læge, apotek,
patient og hjemmepleje. Dosisdispensering skal fremgå af
FMK.
• Der bør indføres en national ”best practise” for
sikker dosisdispensering i overensstemmelse med
nedenstående 10 råd.
10 Gode råd tiL Sikker oG eFFektiv doSiSdiSPenSerinG
1.
der udvikles fælles retningslinjer gældende for alle aktører i kommunalt/regionalt regi.
2.
Lokalt aftales, hvornår dosisdispensering ikke er hensigtsmæssig i forhold til sygdomsstatus (for eksempel i
den terminale fase).
3.
Lokalt aftales for hvilken medicin dosisdispensering ikke er hensigtsmæssig. det kan være medicin, som kræver
hyppig dosisjustering efter kliniske parametre (for eksempel visse blodfortyndende lægemidler). det bør også
aftales, hvornår en medicinering anses for at være stabil nok til at blive dosisdispenseret.
4.
Plejepersonale og praktiserende læge skal i fællesskab tage stilling til, om borgeren kan håndtere dosisdispen-
sering på egen hånd eller skal have kommunal hjælp til medicinhåndtering.
5.
Lægemiddelbehandlingen kvalitetssikres (for eksempel ved medicingennemgang) før opstart af dosisdispense-
ring, og der tages stilling til, hvilke lægemidler skal dosisdispenseres.
6.
Ved indlæggelse bør der fra primærsektoren medfølge information om, at alt eller dele af borgerens medicin er
dosisdispenseret (for eksempel ved hjælp af klistermærke, informationskort, medicinliste). det skal medvirke til
at sikre, at sygehuspersonalet er opmærksomt på brug af dosisdispensering.
7.
Ved indlæggelse er det vigtigt at afdække, om patienten får dosisdispenseret medicin, og om patienten også
får medicin, der ikke er dosisdispenseret. dosisdispensering pauseres ved indlæggelse, medmindre sygehuset
vurderer, at det er mere fordelagtigt at fortsætte.
8.
borgeren informeres om sikker brug af dosisdispenseret medicin.
9.
den enkelte sundhedsprofessionelle bør kende ansvars- og rollefordelingen for dosisdispensering og samar-
bejdsparternes arbejdsgange.
10.
den enkelte sundhedsprofessionelle bør kende de vigtigste patientsikkerhedsrisici ved dosisdispensering:
a. mangelfuld kommunikation og koordination aktørerne imellem (især ved sektorovergang)
b. medicin glemmes ved administration af medicin til borgere i plejesektoren
c. uoverensstemmelser mellem medicinskemaer
d. fejl i borgernes brug af dosisdispenseret medicin.
”Analyse af og anbefalinger til ordningen om maskinelt dosisdispenseret medicin” Dansk Selskab for
Patientsikkerhed og Pharmakon, september 2012
10
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0011.png
16. Forbedret compliance
5
– fokus på medicinforbrug
Læger bør have en rutinemæssig dialog med patienter om, i
hvilken grad de følger givne ordinationer. Ved lav compli-
ance bør årsagerne diskuteres. Ordinationer bør aftales i
samråd med patienten og med lydhørhed for patientens
ønsker og livsbetingelser samt de teknologiske muligheder
for at understøtte compliance. Medicingennemgang kan
bl.a. medvirke til at øge kvaliteten i lægemiddelbehandlin-
gen og højne compliance.
• Der skal arbejdes systematisk og evidensbaseret
med medicingennemgange i hele sundhedsvæsenet.
• Der bør tilføres ressourcer til gennemgang af patien-
ternes medicinforbrug i almen praksis.
af tiltag, der har vist sig at kunne øge patienternes
compliance:
• Patientskoler og struktureret patientinformation.
• Forenklet dosering, doseringshjælpemidler, dosis-
dispensering og påmindelser.
• Forbedret kommunikation mellem patient og læge
for eksempel ved træning af lægens kommunikati-
onsevner og delagtiggørelse af patienten i sygdoms-
behandlingen.
• Reduktion af patienternes udgifter til lægemidlet
for eksempel ved generisk substitution eller valg af
tilskudsberettigede lægemidler.
• Reduktion i antallet af ordinerede lægemidler og
antallet af doseringstidspunkter samt valg af præ-
parater med lang virkningsgrad.
Patienter husker ofte kun mellem en tredjedel og halv-
delen af lægens oplysninger, hvilket kan medføre
ubevidst brug af lægemidler, og patienter mangler
ofte forståelse af, hvad lægemiddelbehandlingen inde-
bærer – særligt de ældre patienter, der modtager
meget medicin.
Der er i de seneste år oparbejdet en betydelig viden
om compliance. Overordnet er der forskellige grupper
Der er nu behov for at omsætte gode projekter til drift.
17. effektivt receptsystem
– sæt gyldighedsdato på recepter
Receptsystemet skal være effektivt. Det skal være let tilgæn-
geligt, let at betjene, forståeligt og rigtigt. Det skal med
andre ord være svært at begå fejl. Endelig skal systemet
være driftsikkert og hurtigt, således at der ikke opstår unø-
dige forsinkelser i forhold til udleveringen af det ordinerede
lægemiddel til det ønskede tidspunkt. Datakvaliteten skal
være høj bl.a. i forhold til levering af data til for eksempel
FMK/PEM.
• Ordinationer skal udfærdiges elektronisk og over-
sendes til apotek via receptserveren. Papirrecepter
bør kun helt undtagelsesvist udskrives.
• Der bør indføres et afkrydsningsfelt på recepterne,
hvor læger kan angive en gyldighedsdato (syv dage,
tre måneder, et eller to år), hvorefter recepten
udgår. Hvis der ikke er angivet en gyldighedsdato
gælder de nuværende regler.
En mindre del af alle recepter bliver aldrig effektueret,
da patienterne vælger ikke at indløse den udstedte
recept. Det indebærer en risiko for, at patienter ved
indløsning af nye recepter får udleveret medicin i for-
hold til den uafhentede recept, og dermed får det for-
kerte medicin.
Recepter fra egen læge kan indløses i to år, mens læge-
vagtsrecepter gælder i syv dage.
5
Compliance er et udtryk for graden af overensstemmelse mellem patientens faktiske medicinindtagelse og den ordinerede behandling. kun omkring en tredje-
del af patienterne følger givne ordinationer fuldt ud, mens de øvrige to tredjedele enten kun tager en del af den ordinerede medicin eller slet ikke tager me-
dicinen. Compliance for kroniske patienter er ca. 50 %.
11
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0012.png
18. medicinsikkerhed på sygehuse
– sikring af arbejdsgange
De praktiske arbejdsgange i medicineringsprocessen bør
være omgærdet af ro, orden, gode fysiske rammer samt
det rigtige udstyr til at sikre lægemiddelbehandling af høj
kvalitet, herunder beslutningsstøtte.
• Der er behov for at implementere kendt viden om
problemer i medicineringsprocessen.
• Der er der behov for at styrke vidensdelingen mel-
lem industri og sundhedspersoner om patientsikker-
hed, patientsikkerhedsprincipper og medicinerings-
fejl med henblik på, at lægemiddelvirksom eder og
h
medicovirksomheder kan gennemføre en målrettet
indsats mod at forebygge risiko for fejl i sundheds-
personalets håndtering af lægemidler, herunder for
eksempel emballagelighed, navnelighed, labels mis-
forståelser, anvendelse af medicinsk udstyr til medi-
cinindtagelse og information).
• Der skal være fokus på både effekt og sikkerhed
ved udvikling, afprøvning og indkøb af medicinsk
udstyr. Eksempelvis udgør den ekstremt store for-
skellighed ved infusionspumper et sikkerheds-
mæssigt problem. Da det typisk er de farligste læge-
midler, der indgives via pumpe, udgør det et særligt
risikoområde.
Indberetninger til det nationale indrapporteringssy-
stem for utilsigtede hændelser på landets sygehuse
viser fortsat, at størstedelen af alle indberetninger
omhandler medicineringsfejl.
Typiske fejl er:
• patienter, der ikke modtager den medicin, de skulle
have haft.
• patienter, der får forkert dosis.
• patienter, der modtager en anden patients medicin.
• patienter, der modtager den forkerte type medicin.
19. bivirkninger skal kunne indberettes
via det fælles medicinkort Fmk
Læger skal indberette bivirkninger og formodede bivirknin-
• Det etablerede samarbejde med relevante lægemid-
delaktører på nationalt niveau om 2årige nationale
ger ved lægemidler til Sundhedsstyrelsen. Indberetningssy-
handlingsplaner for indberetning af bivirkninger
stemet skal være let tilgængeligt, let at anvende samtidig
bør fortsættes.
med at de nødvendige oplysninger tilvejebringes. Sundheds-
styrelsens opfølgning på indberetningen skal være synlig for
• Regionerne bør udarbejde regionale handlings-
indberettende læge.
planer for indberetning af bivirkninger, herunder
eksempelvis etablere regionale bivirkningsmanagere
• Der skal etableres mulighed for, at læger kan indbe-
på sygehusniveau.
rette bivirkninger direkte via det fælles medicinkort.
• Rådet for Lægemiddelovervågning skal være en
væsentlig aktør i forhold til at øge kvaliteten af den
samlede bivirkningsovervågning, til at fremme fore-
byggelsen af lægemiddelbivirkninger og til en mere
sikker anvendelse af lægemidler.
Bivirkninger skal indgå som en naturlig del af
kvalitetssikringen af lægemiddelbehandlingen i rele-
vante faglige sammenhænge.
12
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0013.png
20. off-label ordination
– ja, men kontrolleret
Lægemidlers positive virkninger kan – uanset godkendt
indikation – udnyttes, så længe effekten er større end risi-
koen, og så længe at ordinationen er rationel. Der er dog
grund til at være meget opmærksom på, hvor den faglige
grænse for anvendelse af lægemidlet er, og at der ikke sker
et utilsigtet indikationsskred, hvor lægemidler anvendes
med for stor risiko.
• Læger skal i forbindelse med off-label ordinationer
være meget omhyggelige med observationer, jour-
nalføring mv.
• Læger skal altid overveje om en off-label ordination
bør indgå i et protokolleret forsøg.
• Der skal være en løbende faglig debat om off-label
anvendelse af lægemidler blandt alle relevante
aktører, herunder de lægefaglige selskaber.
Off-label ordination betyder, at lægemidlet ordineres
uden for den godkendte indikation, ved at lægemidlet
anvendes til behandling af et andet formål end det
godkendte, eller ved at lægemidlet anvendes i andre
doseringer end de godkendte indikationer.
21. Patientinformation
– lægen og apotekets ansvar
Lægen har ansvar for at informere patienten om indikation
for lægemidlets anvendelse (sygdomsinformation), om den
overordnede virkningsmekanisme, hvorledes behandlingen
skal gennemføres samt information om mulige bivirkninger.
Apoteket supplerer ved udlevering den af lægen givne infor-
mation. Apoteket skal sikre sig, at patienten har fornøden
viden om og forståelse for behandlingens korrekte gennem-
førsel, herunder at patienten er i stand til at anvende læge-
midlerne korrekt (lægemiddelinformation).
• Indlægssedler skal være affattet i et neutralt informe-
rende og let tilgængeligt sprog og bør give mulighed
for forbrugeroplysning og patientuddannelse, som kan
udnyttes i sygdomsbehandlingen. Det kan overvejes,
om der i alle indlægssedler skal tilføjes et punkt om
compliance for det enkelte lægemiddel.
• Lægerne skal have nem adgang til oplysningerne i
alle indlægssedler.
• Lægemiddelvirksomheder skal ikke have mulighed
for at give patientinformation om receptpligtige
lægemidler, da det vil være at sidestille med
reklame.
Ifølge EU-direktiver og danske bekendtgørelser skal
der ved alle nye præparater og senest ved genregistre-
ring (hvert femte. år) være indlægssedler i alle læge-
midler solgt fra apotek. Erfaringerne med indlægssed-
ler er varierende, idet flere undersøgelser har vist, at
forbrugerne enten ikke læser eller korrekt opfatter ind-
lægssedlernes tekst.
13
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0014.png
22. beskyttelse mod vildledende reklame
og markedsføring
Offentlighed og medicinalpersoner skal så vidt muligt
beskyttes mod vildledende lægemiddelreklamer og anden
ulovlig markedsføring af lægemidler.
• Lægemiddelreklamer, der lover at patienten får pen-
gene tilbage, hvis præparatet ikke har den ønskede
virkning, bør ikke forekomme, da de lægger et unø-
digt pres på lægen og patienten, når den fagligt kor-
rekte ordination skal foretages.
• Lægemiddelprøver bør ikke udleveres af virksom-
hederne eller modtages af læger.
• Besøg af lægemiddelkonsulent i lægepraksis bør
foregår i overensstemmelse med kodeks for besøg af
lægemiddelkonsulent. Besøg af lægemiddelkonsu-
lent på sygehus skal foregå i overensstemmelse
med regionale bestemmelser. Hvis der ikke er udar-
bejdet regionale bestemmelser, kan besøg med for-
del tilrettelægges i overensstemmelse med samme
kodeks.
Reklamer skal indeholde relevant og nødvendig infor-
mation med henblik på, at modtagerne af reklamen kan
forstå og vurdere, hvornår og i hvilke situationer læge-
midlet kan og skal anvendes, og hvornår det ikke skal
anvendes. Reklamen må ikke give indtryk af, at det er
overflødigt at gå til læge, at det almindelige befindende
kan blive dårligere eller bedre ved indtagelse af læge-
midlet, eller må ikke indeholde overdrevne anprisninger
mv. Oplysninger i reklamen skal være i overensstem-
melse med lægemidlets godkendte produktresumé.
Det er forbudt at reklamere for receptpligtig medicin
over for offentligheden.
bilag
14
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0015.png
bilag 1
Kodeks for
lægefaglig
rådgivning
Myndigheder og læger skal etablere en samarbejdsform, der bliver et natur-
ligt udgangspunkt for begge parter til at rejse og drøfte spørgsmål om udvik-
ling og drift af sundhedsvæsenet.
For at styrke kvaliteten og gennemskueligheden af de lægefaglige råd,
som bl.a. sundhedsmyndighederne modtager fra læger, opfordrer Lægefor-
eningen og Dansk Medicinsk Selskab lægerne og myndighederne til at følge
denne kodeks for god rådgivningskultur.
Baggrunden for kodeks kan læses i folderen »Kodeks for lægefaglig råd-
givning«, som kan hentes på www.læger.dk og www.dms.dk eller bestilles
hos Lægeforeningen.
Lægers faglige rådgivning skal være troværdig, sammenhængende og fag-
ligt dokumenteret.
Kodeks for lægerne
For at underbygge rådgivningens troværdighed skal du
Oplyse om, hvem du er (stilling/funktion, afdeling, selskab, organisation,
andet)
Gøre opmærksom på, i hvilken egenskab du rådgiver
Oplyse om dine eventuelle økonomiske relationer eller ansættelsesforhold
i forhold til interessenter i sagen
For at styrke sammenhæng i rådgivningen skal du
Inddrage eller henvise til øvrige relevante høringsparter
Oplyse om, hvilke parter du har inddraget i rådgivningen
Oplyse om du har fremlagt rådgivningen i andre sammenhænge
Orientere de øvrige implicerede lægelige/sundhedsfaglige interessenter
om din rådgivning
Du skal oplyse om det faglige grundlag for din rådgivning
Når du rådgiver om lægefaglige emner, skal du tydeligt markere, hvilke råd
der er fagligt dokumenterede, og hvilke råd du giver »efter bedste skøn« (de
fem niveauer for evidens).
Når du angiver, at din rådgivning bygger på fagligt
dokumenteret viden eller forskning, skal du kunne oplyse
Hvilken litteratur og faglige referencer du har benyttet og vurdere littera-
turen herunder evidensgrad (niveau 1-5)
Hvilke metoder du har benyttet til at indsamle og udvælge dokumentatio-
nen
Eventuelle modstridende synspunkter og redegøre for styrker og svaghe-
der
Eventuelle ulemper, risici og omkostninger ved at følge dit råd herunder
konsekvenser i forhold til patienter, organisation, økonomi
Hvordan dit råd forholder sig til gængs praksis
15
LægemidLer - behandLing med omtanke
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398949_0016.png
Lægernes forventninger til myndigheder og
andre, der efterspørger lægefaglig rådgivning
Det er lægernes forventning, at de offentlige myndigheder og andre, der ef-
terspørger lægefaglig rådgivning, sikrer følgende af hensyn til kvaliteten af
rådgivningen:
Myndighederne (nationalt, regionalt, kommunalt) aftaler med de lægefag-
lige samarbejdsparter en model for indhentning af lægefaglig rådgivning til
de besluttende organer.
Myndighederne gennemfører en ekstern høring forud for væsentlige be-
slutninger om sundhedsvæsenets udvikling og drift.
Når myndigheder gennemfører
høringer, bør de følge denne kodeks
Læger og deres organisationer høres i alle relevante sager om drift og ud-
vikling af sundhedsvæsenet
Myndigheden oplyser om den politiske proces i forhold til høringsfasen
– redegør for hvordan rådgivningen inddrages i den administrative/politi-
ske proces
Myndigheden giver lægerne rimelig frist til at udarbejde rådgivningsbi-
drag
Myndigheder oplyser om andre høringsparter, når de udsender forslag til
høring
Myndighederne behandler også lægernes uopfordrede henvendelser i for-
bindelse med indkaldte høringsbidrag
Myndighederne offentliggør alle indkomne høringsbidrag
Myndighederne offentliggør beslutningsgrundlag for trufne beslutninger
September 2006
Den Almindelige Danske Lægeforening
Dansk Medicinsk Selskab
Lægeforeningen
Domus Medica
Trondhjemsgade 9
2100 København Ø
Tlf. 35 44 85 00
Dansk Medicinsk Selskab
Esplanaden 8C, 3. sal
2163 København K
Tfl. 35 44 85 03