Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 604
Offentligt
1398850_0001.png
Program for Kvalitetskonference den 19. november 2014
08.30-09.30
Morgenmadssession og registrering
Morgenmadssessionens titel afsløres senere
09.30-10.00
Velkomst og åbning af konferencen
Ved Bent Hansen, formand for Danske Regioner og Mads Koch Hansen, formand for
Lægeforeningen
10.00-10.45
Kvalitet på dagsordenen – hvor skal vi hen?
Ved Jens Winther Jensen, sundhedsfaglig direktør, Region Nordjylland
10.45-11.00
11.00-12.30
Pause med forfriskninger
Formiddagssessioner
Den Danske Kvalitetsmodel – hvordan får vi nok kvalitet for pengene?
Ledelse og opbygning af forbedringsarbejdet
Tidstro data tilbage til klinikeren – hvordan?
Call for speakers – cases fra klinikken
12.30-13.30
13.30-14.30
Frokost og netværk
High Impact Leadership
Ved Dr. Stephen Swensen, Director for Leadership and Quality Development, Mayo Clinic
14.30-15.00
15:00-16.30
Pause med kaffe & kage
Eftermiddagssessioner
Nationale Kliniske Retningslinjer – implementering og kvalitet
Triple Aim - hvad, hvordan og hvorfor?
Sådan kan sundhedsvæsenet bruge patientrapporterede oplysninger (PROM)
til at forbedre kvaliteten
Kvalitet i de fælles akutte modtagelser – hvordan kan vi følge op?
16.40-17.00
Opsamling og afslutning
Ved Bent Hansen og Mads Koch Hansen
Dagen afrundes ved drøftelse af, hvad vi tager med os i det videre arbejde med kvalitet
KVALITETSKONFERENCE 2014 /1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398850_0002.png
Parallelsessioner
Ledelsesspor
Session A: Ledelse og opbygning af kapacitet til forbedringsarbejde
Ledelsen har en særdeles central rolle, når det kommer til kvalitetsarbejdet. De skal sørge for, at de rette
rammer er til stede, at organisationen har kompetencerne til at forberede kvaliteten og at målene er
klare.
Sessionen retter fokus mod, hvilken rolle ledelsen spiller i forhold til kvalitetsarbejdet både på hospi-
tals- og afdelingsniveau, samt hvordan afdelingerne skal spille sammen for at forbedre kvaliteten. Fra
tre forskellige niveauer på sygehuset skal vi høre erfaringer og konkrete bud på, hvad der er centralt i
ledelsens arbejde med kvalitet.
Oplæg og oplægsholdere
A. Ledelsens og topledelsens rolle i kvalitetsudviklingen på sygehusniveau og afdelingsniveau
Dorthe Crüger, lægelig direktør, Sygehus Lillebælt
B. Ledelsesperspektiv på kvalitetsudvikling / kliniknær ledelse
Lynge Kirkegaard, ledende Overlæge, Kolding Sygehus
C.
Hvilken rolle har kvalitetsafdelingen i forhold til at understøtte arbejdet med kvalitet?
Lisbeth Nielsen, kvalitetschef, Hillerød Hospital
Session B: Triple Aim: Hvad, hvordan og hvorfor?
Vi lever længere, og vi lever i højere grad med vores sygdom end tidligere. Det er blandt andet medvir-
kende til, at det danske sundhedsvæsen står overfor at skulle tilpasse sig et skift i behovet for sund-
hedsydelser. Det vil kræve en nytænkning i måden vi tilrettelægger vores sundhedsydelser på. Institute
for Healthcure Improvement (IHI) introducerede i 2007 ”Triple Aim” som en løsning på lignende udfor-
dringer i det amerikanske sundhedsvæsen.
Triple Aim dækker over en tredobbelt og integreret tilgang til forbedringer i sundhedsvæsenet.
Triple Aim søger at opnå det tredobbelte formål i sundhedsvæsenet, nemlig på integreret vis at
forbedre
behandlingen, forbedre befolkningens sundhed og reducere (eller ikke øge) omkostninger per indbygger.
Men hvad er egentlig formålet og metoden, og hvad er erfaringerne? Dette er centrum for sessionen.
Oplæg og oplægsholdere
A. Hvad er Triple Aim – formål og metode,
Kristine Binzer,lægefaglig konsulent, Region Sjælland
B. Erfaringer fra Broen til bedre sundhed – projekt om Triple Aim,
Annette Palle Andersen, programchef Broen til bedre sundhed, Region Sjælland
C.
Triple Aim i Vestklyngen
Jens Beier Damsgaard, kontorchef, Nære Sundhedstilbud, Region Midtjylland
KVALITETSKONFERENCE 2014 /2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398850_0003.png
Redskabsspor
Session C: Den Danske Kvalitetsmodel - hvordan får vi nok kvalitet for pengene?
De danske hospitaler er blevet akkrediteret siden 2010, og næste skridt er akkreditering af primærsek-
toren, som er ved at starte op, og hvor der har været en række pilotprojekter blandt andet i speciallæ-
gepraksis.
Sessionen ser på hvilke erfaringer, der kan høstes fra den hidtidige akkreditering både på hospitalerne og
pilotprojekterne i praksis og stiller spørgsmålene:
Hvordan kan akkreditering være med til at forbedre den kliniske kvalitet?
Får vi nok ud af de ressourcer, som bliver brugt på akkreditering?
Oplæg og oplægsholdere
A. Hvad skal akkreditering kunne for at forbedre kvaliteten? Erfaringer fra de første versioner af Den
Danske Kvalitetsmodel – og perspektiver på hvor vi skal hen
Jesper Gad Christensen, direktør IKAS og Carsten Engel, vicedirektør IKAS
B. Forbedringspotentialer og erfaringer - betragtninger fra en surveyer
Charlotte Hjort, kvalitets- og forskningschef, Viborg Sygehus
C.
Hvad kan vi lære af pilotakkrediteringen i speciallægepraksis?
Niels Henrik Nielsen, speciallæge i Dermatolog, Bagsværd
Session D: Nationale kliniske retningslinjer – implementering og kvalitet
Arbejdet med at opstille nationale kliniske retningslinjer for behandlingsområder er godt i gang, men for
at rykke ved kvaliteten er det afgørende, at retningslinjerne bliver implementeret i klinikken.
Sessionen fokuserer på arbejdet med at implementere og anvende de nationale kliniske retningslin-
jer. Sessionen giver mulighed for at høre oplæg og stille spørgsmål til både Sundhedsstyrelsen, der har
ansvaret for at udarbejde retningslinjerne, og til regionerne, som har ansvaret for at implementere ret-
ningslinjerne.
Oplæggene ser på erfaringer med implementering af de nationale kliniske retningslinjer og konkret på
problematikken med stigningen i antallet af knæoperationer, på trods af at retningslinjerne anbefaler
konservativ behandling.
Oplæg og oplægsholdere
A. Hvordan understøtter Sundhedsstyrelsen implementering af de nationale kliniske retningslinjer og
følger op på implementeringen.
Søren Brostrøm, enhedschef, Sundhedsstyrelsen
B. Regionale tiltag og erfaringer med at implementere nationale kliniske retningslinjer
Oplægsholderen præsenteres senere
C.
Erfaringer med implementering af retningslinjer i klinikken
Oplægsholderen præsenteres senere
KVALITETSKONFERENCE 2014 /3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398850_0004.png
Dataspor
Session E: Tidstro data tilbage til klinikeren – hvordan?
Erfaringer viser, at kvaliteten bliver forbedret og patientforløbene optimeret, når de sundhedsprofes-
sionelle får adgang til data om de patienter, som de har behandlet.
Sessionen viser konkrete eksempler fra ind- og udland på, hvilken forskel data gør for den faglige kvali-
tet, de steder hvor data er til rådighed i klinikken og bliver brugt af klinikerne til blandt andet at udvikle
den faglige kvalitet.
Oplæggene vil også komme ind på, hvad der skal til på afdelings-, praksis- og individniveau for at styrke
den enkelte læges arbejde med kvalitet.
Oplæg og oplægsholdere
A. Data tilbage til klinikeren på Aarhus Universitetshospital
Claus Thomsen, lægelig direktør AUH og Jonas Eskildsen Sørensen, leder af DRG- og Dataenhed AUH
B. Sådan bruger primærsektoren tidstro data til at følge op på kvalitet
Janus Laust Thomsen, direktør DAK-E
C.
Udenlandske erfaringer med datadreven kvalitetsudvikling
Oplægsholderen præsenteres senere
Session F: Sådan kan sundhedsvæsenet bruge patientrapporterede oplysninger (PRO/M) til
at forbedre kvaliteten
Patient Rapporterede Oplysninger (PRO/RPOM) er målinger baseret på patienternes egne vurderinger af
deres helbredsmæssige status og livskvalitet.
Sigtet med de patientrapporterede oplysninger er at få en vurdering af patienters nytte af et samlet
behandlingsforløb, som ikke kan ses ud fra de gængse kvalitetsdata i sundhedsvæsenet.
Det er muligt at anvende PRO både i klinisk praksis og til at udvikle kvaliteten af et samlet patientforløb
på tværs af sundhedsvæsenets aktører, fordi patienten vurderer det samlede udbytte af behandlingen.
Sessionen introducerer PRO-konceptet, og der vil være cases fra ind- og udland, der viser, hvordan det er
muligt at bruge patientens egne oplysninger og målinger i arbejdet med at forbedre kvaliteten.
Oplæg og oplægsholdere
A. Introduktion til teorien, målemetoderne og perspektiverne i brugen af PRO
Morten Freil, direktør, Danske Patienter
B. Erfaringer med at bruge patientrapporterede oplysninger til kvalitetsudvikling i Vestkronik
Niels Henrik Hjøllund, overlæge Vestkronik, Hospitalsenhed Vest, Region Midtjylland
C.
Udenlandske erfaringer med kvalitetsudvikling vha. patientrapporterede oplysninger
Oplægsholderen præsenteres senere
KVALITETSKONFERENCE 2014 /4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398850_0005.png
Effektiviseringsspor
Session G: Kvalitet i de fælles akutte modtagelser – hvordan kan vi følge op?
De fælles akutmodtagelser er udset til at have en nøglefunktion i det danske sundhedsvæsen, fordi de
fleste patienter skal afsluttes i akutmodtagelsen eller sendes rigtigt videre i sundhedssystemet.
Kvalitetsopfølgning i de akutte modtagelser bliver derfor afgørende for at kunne levere akutbehandling
af højeste kvalitet.
Sessionen viser eksempler på, hvordan der bliver fulgt op på kvaliteten i akutmodtagelserne via den
danske akutdatabase, og det vil være muligt at høre om udenlandske erfaringer med området.
Oplæg og oplægsholdere
A. Kvalitet i akutmodtagelse på OUH og den danske akutdatabase
Jens Peter Steensen, direktør Odense Universitetshospital
B. Kvalitet på akutområdet i Sverige
Oplægsholderen præsenteres senere
Session H: Cases fra klinikken om ressourceoptimering/mere sundhed for pengene (call for
speakers)
I sessionen har sundhedsprofessionelle mulighed for at fremlægge deres egne erfaringer med tiltag, der
har givet mere sundhed for pengene og/eller som har medført kvalitetsforbedringer. Til sessionen ud-
vælges de mest innovative projekter inden for kvalitets- og forbedringsarbejdet og sessionen vil derfor
give et indblik i arbejdet med kvalitet i praksis.
Indtil den 15. september er det muligt at indsende oplæg, hvorefter oplægsholderne på konferencen
bliver udvalgt. Find mere information på konferencesitet.
KVALITETSKONFERENCE 2014 /5