Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 584
Offentligt
1394353_0001.png
Lovforslag nr.
L
Folketinget 2013-14
Fremsat den xx af ministeren for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli
2010, som ændret senest ved lov nr. 744 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 21 indsættes:
»Kapitel 21 a
Hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens
§ 88 a.
En person, som har hjælpere til respirationsbe-
handling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og som også har hjæl-
pere efter § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96 i lov om social ser-
vice, kan vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til re-
spirationsbehandling skal varetages af den forening eller pri-
vate virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver
for hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt., eller § 96, stk. 2, 2.
pkt., i lov om social service. Tilsvarende kan en person, som
er tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i lov om social
service, vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til re-
spirationsbehandlingen skal varetages af den forening eller
private virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgi-
ver for hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt.
Stk. 2.
En person, som modtager respirationsbehandling i
hjemmet efter § 79, stk. 1, og som selv er arbejdsgiver for
hjælpere som nævnt i § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96 i lov om
social service, kan vælge også selv at være arbejdsgiver for
hjælpere til respirationsbehandling. Tilsvarende kan en
nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er arbejdsgiver
for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4, 2. pkt., vælge også at
være arbejdsgiver for hjælperne til respirationsbehandling
efter § 79, stk. 1.
Stk. 3.
En person, som modtager respirationsbehandling i
hjemmet efter § 79, stk. 1, og som efter § 95, stk. 4, 2. pkt.,
eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i lov om social service har overdra-
get arbejdsgiveransvaret for hjælpere til en nærtstående, kan
vælge, at den nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79, stk. 1. Til-
svarende kan en nærtstående, som er tilskudsmodtager i
medfør af § 95, stk. 3, i lov om social service, og som efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt. i lov om social service har overdraget ar-
bejdsgiveransvaret til en anden nærtstående, vælge, at den
anden nærtstående også skal være arbejdsgiver for hjælper-
ne til respirationsbehandling efter § 79, stk. 1.
§ 88 b.
Regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrel-
serne i regionen, at en person, som yder hjælp i medfør af
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 97 eller 118 i lov om soci-
al service, også yder respirationsbehandling.«
2.
Efter § 205 c indsættes i kapitel 62:
Ȥ 205 d.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i re-
gionen indgår aftaler om tilrettelæggelse af hjælperordnin-
ger i hjemmet til personer, som både har respirationshjælp-
ere efter § 79, stk. 1, og hjælpere efter §§ 83, 85, 95 eller 96
i lov om social service.
Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold nærmere regler om, hvilke emner
aftalerne nævnt i stk. 1 skal omfatte.«
3.
Efter § 240 indsættes:
Ȥ 240 a.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i re-
gionen kan indgå aftaler om, at regionsrådets betaling af ud-
gifter til respirationshjælpere overføres til kommunalbesty-
relsen for så vidt angår personer, som modtager respirations-
behandling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og hjælp efter §§ 42,
44, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i lov om soci-
al service.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse i en region kan indgå afta-
le med regionsrådet om, at kommunalbestyrelsens betaling
af udgifter til hjælp efter lov om social service overføres til
BK001544
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0002.png
2
regionsrådet for så vidt angår personer, som modtager respi-
rationsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og hjælp efter
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i lov
om social service.
Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold regler om fordeling af udgifterne
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen til hjælpe-
rordninger til personer, som modtager hjælp til respirations-
behandling efter § 79, stk. 1, og hjælp efter §§ 83, 85, 95 el-
ler 96 i lov om social service.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, har virkning fra den 1. juli 2015.
Stk. 3.
Den første aftale mellem regionsrådet og kommu-
nalbestyrelsen, efter sundhedslovens § 205 d, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 2, skal have virkning fra den 1. juli
2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger Indholdsfortegnelse
1.
Indledning og baggrund
1.1. Aftale om hjælp til respirationsbehandling efter sundhedsloven og hjælp efter serviceloven
1.2. Baggrund
1.3. Lovforslagets indhold i hovedtræk
Lovforslagets indhold
2.1. Ret til at vælge arbejdsgiver for hjælpere
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Overvejelser og forslag
2.2. Aftale mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles hjælperordninger
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Overvejelser og forslag
2.3. Betaling af udgifter til hjælpere
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Overvejelser og forslag
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer
Sammenfattende skema
viceloven ydes af kommunalbestyrelsen. Når en borger har
behov for hjælp til respirationsbehandling og hjælp efter ser-
viceloven samtidig, vil hjælpen typisk kunne varetages af én
person/ét hjælperhold. Det er almindelig praksis, at respira-
tionsbehandlingen, som ydes af regionsrådet, og hjælpen,
som ydes af kommunalbestyrelsen koordineres, således at
den enkelte hjælper i en hjælperordning varetager både re-
spirationsbehandlingen og hjælpen efter serviceloven, og re-
gionsrådet og kommunalbestyrelsen deler udgifterne hertil.
Ved en hjælperordning forstås en eller flere personer, som
varetager respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
serviceloven.
Borgere, som har respirationshjælpere i hjemmet, vil i de
fleste tilfælde også modtage hjælp efter serviceloven. Bor-
gerne vil typisk modtage hjælp efter en eller flere af de fire
følgende bestemmelser i serviceloven:
● § 83: Personlig og praktisk hjælp i hjemmet mv. (hjem-
mehjælp)
●§ 85: Socialpædagogisk bistand
●§ 95: Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
●§ 96: Borgerstyret personlig assistance (BPA)
Herudover er der nogle borgere, som modtager hjælp efter
§ 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), § 84, stk. 1, (afløs-
ning eller aflastning), § 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning
af nærtstående) i serviceloven.
Hjælpen efter ovennævnte bestemmelser i serviceloven kan
bl.a. omfatte hjælp til pleje, overvågning, ledsagelse og
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1. Indledning og baggrund
1.1. Aftale om respirationshjælpere efter sundhedsloven
og hjælp efter serviceloven
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF, Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti har indgået aftale om at skabe et
forbedret grundlag for tilrettelæggelse af de fælles hjælper-
ordninger for borgere, der både har behov for respirations-
hjælpere og hjælp efter lov om social service (herefter ser-
viceloven).
Det forudsættes i aftalen, at det skal sikres, at borgeren får
størst mulig indflydelse på eget liv og samtidig får behand-
ling af høj kvalitet. Endvidere skal regionsrådenes og kom-
munalbestyrelsernes administration af de fælles ordninger
forenkles og samlet set reduceres.
Aftalen blev indgået på baggrund af en rapport fra en ar-
bejdsgruppe, som blev nedsat af den daværende social- og
integrationsminister og ministeren for sundhed og forebyg-
gelse i begyndelsen af 2012. Arbejdsgruppen færdiggjorde i
oktober 2013 en rapport med beskrivelse af modeller for den
fremtidige organisering af fælles hjælperordninger til borge-
re med kronisk respirationsinsufficiens.
1.2. Baggrund
Respirationsbehandling er en højt specialiseret sygehusop-
gave, det vil sige en regionsopgave, mens hjælp efter ser-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0004.png
4
hjælp til almindelige dagligdags aktiviteter som eksempelvis
madlavning, badning mv. Kommunalbestyrelsen har ansva-
ret for at yde hjælp efter serviceloven og føre tilsyn med
denne hjælp.
Regionsrådene har i slutningen af 2011 og begyndelsen af
2012 oplyst, at i alt 540 borgere på dette tidspunkt modtog
respirationsbehandling i hjemmet. Heraf modtog ca. 35 bor-
gere (6 pct.) hjælp efter servicelovens § 95 og ca. 200 bor-
gere (37 pct.) hjælp efter servicelovens § 96, mens ca. 80
borgere (15) pct. modtog hjælp efter § 83 eller § 85 i ser-
viceloven. Det bemærkes, at tallene er behæftet med nogen
usikkerhed.
Den daværende social- og integrationsminister og ministe-
ren for sundhed og forebyggelse har i en fælles vejledning
(vejledning
nr. 105 af 21. december 2011 om koordinering
af respiratorhjælp og borgerstyret personlig assistance)
fastsat retningslinjer for koordinering af hjælp til borgersty-
ret personlig assistance. Brugerorganisationer, regionsråd og
KL har imidlertid peget på, at der er behov for et bedre
grundlag for koordinering af fælles hjælperordninger.
1.3. Lovforslagets indhold i hovedtræk
Som et led i aftalen beskrevet i afsnit 1.1. foreslås det ved
ændringer af sundhedsloven at etablere et lovgrundlag, som
forpligter regionsråd og kommunalbestyrelser til at indgå af-
taler om tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger for bor-
gere, som har fået ordineret respirationsbehandling i hjem-
met samt tildelt hjælp efter servicelovens § 83 (personlig og
praktisk hjælp - hjemmehjælp), § 85 (socialpædagogisk bi-
stand), § 95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere) eller
§ 96 (borgerstyret personlig assistance).
Det foreslås endvidere at bemyndige ministeren for sund-
hed og forebyggelse til – efter forhandling med ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold – at fast-
sætte nærmere regler om emner for sådanne aftaler og om
fordeling af udgifterne mellem regioner og kommuner til de
fælles hjælperordninger.
Med henblik på at sikre, at en borger får en væsentlig
valgfrihed med hensyn til varetagelse af arbejdsgiveropga-
ven for hjælperordninger, og at borgeren ikke risikerer at få
to forskellige hjælperhold i hjemmet samtidig, foreslås det
at give borgere ret til at lade den samme forening eller pri-
vate virksomhed, der er arbejdsgiver for den hjælper, som
udfører hjælp til borgeren efter servicelovens §§ 95 eller 96,
være arbejdsgiver for den hjælper, som skal varetage opga-
ver forbundet med respirationsbehandling.
Med lovforslaget får borgere, der har arbejdsgiveransvar i
ansættelsesretlig betydning over for deres hjælpere efter ser-
viceloven, desuden ret til at vælge at lade dette arbejdsgiver-
ansvar gælde for hjælpere, der yder respirationsbehandling.
Det samme gælder i tilfælde, hvor borgeren har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en nærtstående samt i tilfælde, hvor
en nærtstående er tilskudsmodtager og arbejdsgiver for hjæl-
perne eller har overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden
nærtstående.
Herudover foreslås det at etablere en lovhjemmel, der sik-
rer, at regionsrådet kan aftale med en kommunalbestyrelse i
regionen, at en person, som yder hjælp til en borger i medfør
af § 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), § 83 (personlig
og praktisk hjælp i hjemmet - hjemmehjælp), § 84, stk. 1,
(afløsning eller aflastning), § 85 (socialpædagogisk bistand),
§ 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning af nærtstående) i ser-
viceloven, også kan varetage respirationsbehandlingen i
hjemmet.
Det bemærkes, at § 83 og § 84, stk. 1, i serviceloven i
medfør af § 44 også finder anvendelse vedr. børn, hvor der
er behov for personlig og praktisk hjælp i hjemmet eller af-
løsning/aflastning.
Endelig etableres hjemlen til, at et regionsråd kan indgå
aftale med kommunalbestyrelserne i regionen om, at betalin-
gen for respirationsbehandling af disse borgere sker ved, at
regionsrådet betaler for hjælp til respirationsbehandling til
kommunalbestyrelsen, og at kommunalbestyrelsen herefter
betaler for den samlede hjælp i hjemmet til respirationsbe-
handling og hjælp efter servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1,
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Det skal understreges, at myndighedsansvaret for respira-
tionsbehandling fastholdes hos regionsrådet, ligesom myn-
dighedsansvaret for hjælp efter serviceloven fastholdes hos
kommunalbestyrelsen. Det er de højt specialiserede respira-
tionscentre i sygehusvæsenet, der har det faglige ansvar for
respirationsbehandlingen, herunder for at ordinere art og
omfang af respirationsbehandlingen, uddanne hjælpere til at
varetage respirationsbehandlingen og føre tilsyn med disse.
Kommunalbestyrelsen vil fortsat have ansvaret for at yde
hjælp efter serviceloven og føre tilsyn med denne hjælp.
Ligeledes fastholdes finansieringsansvaret uændret, såle-
des at regionsrådet fortsat har finansieringsansvaret for re-
spirationsbehandlingen, mens kommunalbestyrelsen fortsat
har finansieringsansvaret for hjælp efter serviceloven.
Der er enighed blandt aftaleparterne om, at der iværksæt-
tes en evaluering af de fælles hjælperordninger, når de æn-
drede regler har haft virkning i 2 år, det vil sige i 2017.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0005.png
5
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ret til at vælge arbejdsgiver for hjælpere
2.1.1. Gældende ret
Borgere, som modtager kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere efter servicelovens § 95 eller borgerstyret personlig
assistance efter servicelovens § 96, kan vælge selv at være
arbejdsgiver for hjælperne, eller de kan vælge at overføre
tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en privat virk-
somhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Det be-
mærkes, at hjælpen efter § 95, stk. 3, i serviceloven ydes
som et tilskud til en nærtstående til den borger, som har be-
hov for hjælpere. Den nærtstående kan ligeledes vælge selv
at være arbejdsgiver for borgerens hjælpere eller overføre
tilskuddet til en anden nærtstående, en forening eller en pri-
vat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Overdragelse af arbejdsgiveropgaven til en nærtstående,
en forening eller privat virksomhed indebærer, at den nært-
stående, foreningen eller den private virksomhed varetager
de praktiske og juridiske arbejdsgiveropgaver i de fælles
ordninger, herunder ansætter hjælpere og varetager lønudbe-
taling mv. Borgeren eller en nærtstående fungerer som ar-
bejdsleder for hjælperne og udvælger i samarbejde med den
nærtstående, foreningen eller den private virksomhed de
nødvendige hjælpere til ansættelse i hjælperordningen. Den
person, der varetager arbejdsgiver/arbejdslederfunktionerne,
varetager som udgangspunkt også opgaven med at sikre vi-
kardækning mv. Det skal understreges, at kommunalbesty-
relsen i alle tilfælde har ansvaret for, at borgeren får den
nødvendige hjælp efter serviceloven, lige som regionsrådet
har ansvaret for, at borgeren får den nødvendige behandling
efter sundhedsloven.
For borgere, der modtager hjælp efter servicelovens § 83
(hjemmehjælp), skal kommunalbestyrelsen skabe grundlag
for, at borgerne kan vælge mellem to eller flere leverandører
af denne hjælp, jf. servicelovens § 91. Der er ikke fastsat
regler i serviceloven om ret til valg af hjælpere for borgere,
der modtager hjælp efter servicelovens § 85 (socialpædago-
gisk bistand). I forhold til hjælp efter § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste) er det forældrene, der modtager hjælpen.
For så vidt angår hjælp efter § 84, stk. 1, ydes hjælpen som
naturalhjælp i form af en person til afløsning i hjemmet eller
aflastningsophold uden for hjemmet. Ved hjælp efter § 118
(pasning af nærtstående), er det et krav, at borgeren er ind-
forstået med, at den nærtstående ansættes til at udføre hjæl-
pen. Borgere, der modtager hjælp efter § 97 (ledsagelse),
kan vælge mellem kommunens ledsagekorps eller selv at
udpege en person som ledsager.
Borgere har ikke efter sundhedsloven ret til at vælge indi-
viduelle behandlere, herunder hjælpere til overvågning mv.
af respirationsbehandling.
Sundhedsloven giver heller ikke borgere en lovfæstet ret
til selv at være arbejdsgiver for hjælpere til respirationsbe-
handling, hvilket dog i dag er almindelig praksis.
Respirationsbehandling er i henhold til Sundhedsstyrel-
sens specialeplan, jf. sundhedslovens § 208, højt specialise-
ret sygehusbehandling, som efter Sundhedsstyrelsens god-
kendelse aktuelt alene kan varetages af respirationscentrene
på henholdsvis Glostrup Hospital (Respirationscenter Øst),
AUH Århus Sygehus (Respirationscenter Vest) og Odense
Universitetshospital (i formaliseret samarbejde med Respi-
rationscenter Vest eller Øst). Det er de ansvarlige læger på
respirationscentrene, som har det lægelige ansvar for respi-
rationsbehandlingen, også når den finder sted i borgerens
eget hjem. Respirationsbehandling er ifølge Sundhedsstyrel-
sen lægeforbeholdt virksomhed, som kan delegeres til en
medhjælp, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 115 af 11.
december 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyt-
telse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig
virksomhed). Respirationscentrets læger vurderer patientens
behov for respirationsbehandling og ordinerer art og omfang
af behandlingen i hjemmet og udmåler timer til respirations-
hjælpere. Uanset respirationshjælperens ansættelsesforhold
er det de ansvarlige læger på respirationscentret, der har det
overordnede sundhedsfaglige ansvar for den respirationsbe-
handling, der ydes i hjemmet, idet respirationshjælperen be-
handler patienten på delegation fra det ansvarlige respira-
tionscenters læger. Oplæring af nyetablerede hjælperhold
kan kun ske på et respirationscenter.
Respirationscentret har pligt til at instruere og føre tilsyn
med respirationshjælperne. I den forbindelse har de ansvarli-
ge læger på respirationscentret et ansvar for at sikre, at de
personer, som udøver respirationsbehandling i hjemmet, har
de kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre opgaven.
Det betyder blandt andet, at de ansvarlige læger på respira-
tionscentret kan vurdere, at en person ikke er egnet til at va-
retage respirationsbehandlingen. Tilsvarende kan de ansvar-
lige læger på respirationscentret vurdere, at en borger eller
nærtstående ud fra et sundhedsfaglig perspektiv ikke kan va-
retage arbejdsgiveransvaret for så vidt angår respirations-
hjælperne.
2.1.2. Overvejelser og forslag
Som anført ovenfor under punkt 2.1.1. giver sundhedslo-
ven ikke borgere ret til at vælge individuelle behandlere,
herunder hjælpere til overvågning mv. af respirationsbe-
handling.
Det er imidlertid vigtigt at sikre, at borgerne har en væ-
sentlig valgfrihed med hensyn til placering af arbejdsgiver-
ansvaret for hjælperordninger og sikre, at borgerne ikke risi-
kerer at få to hjælperhold i hjemmet samtidig.
Det foreslås derfor med en ny
§ 88 a, stk. 1,
i sundhedslo-
ven, at en person, som både modtager respirationsbehand-
ling i hjemmet efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og er bevil-
get hjælp i henhold til servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96, får ret til at vælge, at arbejdsgiveransvaret for de hjæl-
pere, som udfører respirationsbehandlingen i hjemmet, skal
varetages af samme forening eller private virksomhed, som
borgeren har valgt som ansvarlig for vedkommendes hjæl-
pere efter serviceloven (dvs. samme arbejdsgiver for alle
hjælpere). Samme valg skal efter forslaget kunne træffes af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0006.png
6
en nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af ser-
vicelovens § 95, stk. 3.
Det bemærkes, at borgeren eller den nærtstående fortsat er
arbejdsleder for hjælperne.
De ansvarlige læger på respirationscentret har pligt til at
udvælge, instruere og føre tilsyn og har ansvaret for at sikre,
at de personer, som udfører respirationsbehandlingen i
hjemmet, har de kvalifikationer, som er nødvendige til at
udføre opgaven, jf. afsnit 2.1.1. Dette gælder også hjælpere,
som vikarierer for faste hjælpere i forbindelse med sygdom,
ferie mv.
Det foreslås endvidere, at borgere, som er blevet tildelt
hjælp efter servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, og
som er arbejdsgivere for hjælperne, får ret til også at være
arbejdsgiver for hjælperne til respirationsbehandling, jf. den
foreslåede
§ 88 a, stk. 2.
Det samme gælder i de tilfælde,
hvor en nærtstående fungerer som arbejdsgiver for hjælper-
ne, jf. den foreslåede
§ 88 a, stk. 3.
Ligeledes kan en nærtstående, som er tilskudsmodtager i
medfør af servicelovens § 95, stk. 3, og som varetager ar-
bejdsgiveransvaret for hjælperne, vælge også at varetage ar-
bejdsgiveransvaret for hjælperne til respirationsbehandling,
jf. den foreslåede
§ 88 a, stk. 2.
Tilsvarende gælder i tilfæl-
de, hvor den nærtstående har overdraget arbejdsgiveransva-
ret til en anden nærtstående, jf. den foreslåede
§ 88 a, stk. 3.
Det foreslås endvidere ved
sundhedslovens § 88 b,
at etab-
lere hjemmelsgrundlaget til, at regionsrådet kan aftale med
kommunalbestyrelserne i regionen, at en person, som yder
hjælp i medfør af servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§
85, 97 eller 118, også yder respirationsbehandling. Det bety-
der, at personer, der fx yder hjemmehjælp, jf. servicelovens
§ 83, tillige vil kunne yde hjælp til respirationsbehandling
efter delegation fra lægen. Servicelovens § 83 og § 84, stk.
1, finder i medfør af § 44 også anvendelse vedr. børn, hvor
der er behov for afløsning eller aflastning.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold vil udarbej-
de vejledende retningslinjer vedrørende bl.a. regionsrådenes
og kommunalbestyrelsernes information til borgerne om
valgmulighederne i forbindelse med fælles hjælperordninger
til patienter, som modtager respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 95 eller 96.
Det bemærkes, at en forening eller privat virksomhed ikke
kan pålægges at oplære deres hjælpere til at varetage respi-
rationsbehandling.
2.2. Aftale mellem regionsråd og kommunalbestyrelser
om fælles hjælperordninger
2.2.1. Gældende ret
Der er i de fem regioner forskellige former for samarbejde
mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles hjæl-
perordninger til borgere, der både modtager respirationsbe-
handling i hjemmet og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85,
95 eller 96.
Den mest udbredte praksis er, at kommunalbestyrelsen
sikrer ansættelsen af fælles hjælpere. Kommunalbestyrelsen
varetager i så fald betalingen af udgifterne til den samlede
hjælp til borgere, som har respirationshjælpere og hjælp ef-
ter serviceloven. Regionsrådet medfinansierer en andel af
udgiften til de timer, hvor borgeren både har respirations-
hjælpere og hjælp efter serviceloven og finansierer desuden
udgiften, når borgeren alene modtager hjælp til respirations-
behandling.
I to regioner er det regionsrådet, som i forhold til visse
hjælperordninger sikrer ansættelsen af hjælpere til både re-
spirationsbehandling og hjælpere efter serviceloven. I disse
tilfælde indgår regionsrådene aftaler med private virksomhe-
der. Kommunalbestyrelsen medfinansierer i disse tilfælde en
andel af udgiften til de timer, hvor borgeren både har respi-
rationshjælpere og hjælp efter serviceloven og finansierer
desuden de timer, hvor borgeren alene modtager hjælp efter
serviceloven.
2.2.2. Overvejelser og forslag
Det foreslås med en ny bestemmelse i
sundhedslovens §
205 d, stk. 1,
at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i re-
gionen forpligtes til at indgå aftale om den samlede tilrette-
læggelse af opgaverne forbundet med fælles hjælperordnin-
ger til borgere, der både har respirationshjælpere og hjælp
efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Aftalerne vil ikke skulle vedrøre den sundhedsfaglige be-
handling, jf. herved ovenfor under punkt 2.1.1. om ansvaret
for respirationsbehandlingen.
Det skal understreges, at regionsråd og kommunalbesty-
relser i vidt omfang fortsat selv kan vælge, hvordan samar-
bejdet tilrettelægges. Det betyder, at regionsråd og kommu-
nalbestyrelser, der har et velfungerende samarbejde om fæl-
les hjælperordninger, kan bibeholde dette samarbejde inden
for rammerne af de nye bestemmelser vedrørende borgernes
ret til at vælge den samme arbejdsgiver for hjælpere, jf.
ovenfor under punkt 2.1.2. og bestemmelserne om fordeling
af de samlede udgifter, jf. nedenfor under punkt 2.3.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0007.png
7
En aftale skal i hovedtræk være ens for alle kommunalbe-
styrelser i regionen, idet der dog kan være nogle elementer i
en aftale, som varierer efter lokale forhold.
Det foreslås med bestemmelsen i
sundhedslovens § 205 d,
stk. 2,
at ministeren for sundhed og forebyggelse efter for-
handling med ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold bemyndiges til at fastsætte nærmere bestem-
melser om, hvilke emner aftalerne skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at fastsætte, at
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal afta-
le, hvilken myndighed der foretager betalingen af midlerne
til dækning af udgifterne til hjælperordningerne. Et regions-
råd og kommunalbestyrelserne i regionen kan fx aftale, at
betalingen sker ved, at regionsrådet betaler en andel af ud-
gifterne til fælles hjælperordninger til kommunalbestyrelser-
ne, svarende til de samlede udgifter til hjælpere til respirati-
onsbehandling, jf. også nedenfor under punkt 2.3.2. Kom-
munalbestyrelsen varetager herefter betalingen af de samle-
de udgifter til hjælp til personer, der både modtager respira-
tionsbehandling og hjælp efter serviceloven, eller til den
nærtstående.
Det skal understreges, at finansieringsansvaret ikke æn-
dres, idet regionsrådet fortsat har finansieringsansvaret for
respirationsbehandlingen, mens kommunalbestyrelsen fort-
sat har finansieringsansvaret for hjælp efter serviceloven.
Udgiften til respirationsbehandling påhviler med andre ord
fortsat regionsrådet, mens udgiften til hjælp efter servicelo-
ven påhviler kommunalbestyrelsen. Det er alene varetagel-
sen af betalingen af udgifter, som et regionsråd og kommu-
nalbestyrelse skal indgå aftale om.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold vil fastsætte
vejledende retningslinjer vedr. indholdet af aftalerne, som
skal understøtte udarbejdelsen af aftaler om en hensigts-
mæssig opgavevaretagelse vedr. fælles hjælperordninger.
Det vil bl.a. fremgå af vejledningen, at aftalen mellem re-
gionsrådet og kommunalbestyrelserne kan omfatte en forde-
lingsnøgle til fastsættelse af, hvor stor en andel af de samle-
de udgifter til fælles hjælperordninger, som betales af hhv.
regionsrådet og kommunalbestyrelserne. Ministeren for
sundhed og forebyggelse og ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold vil efter forhandling med Dan-
ske Regioner og KL fastsætte en fordelingsnøgle således, at
der er enighed mellem parterne om, at de samlede udgifter
til respirationshjælpere samlet set dækkes af regionsrådet,
mens udgifterne til hjælp efter serviceloven tilsvarende dæk-
kes af kommunalbestyrelserne.
Aftalen kan desuden indeholde mere detaljerede princip-
per for udgiftsfordelingen som fx fordelingen i særlige situa-
tioner, herunder i de tilfælde hvor en borger indlægges på
sygehus, ved ventetid på oplæring af hjælpere, eller såfremt
der er forskellige krav til hjælpernes kompetencer med hen-
blik på at varetage henholdsvis respirationsbehandling og
den øvrige hjælp. Det kan desuden aftales, hvordan udgifter-
ne fordeles i perioden fra en borger påbegynder respirations-
behandling i hjemmet, til et hjælperteam er etableret.
Aftalen kan endvidere indeholde principper vedr. fordelin-
gen af udgifter i forbindelse med fælles hjælp til borgere,
som modtager respirationsbehandling og hjælp efter andre
bestemmelser i serviceloven end §§ 83, 85, 95 og 96. Dette
vil således være muligt i forbindelse med borgere, som mod-
tager hjælp efter § 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), §
84, stk. 1, (afløsning eller aflastning), § 97 (ledsagelse) eller
§ 118 (pasning af nærtstående) i serviceloven.
For så vidt angår borgere, som udover hjælp til respirati-
onsbehandling får hjælp i hjemmet efter servicelovens §§
42, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 97 eller 118, kan regionsrådet og
kommunalbestyrelserne endvidere aftale, at en person, som
varetager en sådan hjælp efter serviceloven, også kan yde
respirationsbehandling, jf. ovenfor under punkt 2.1.2 om
forslaget til sundhedslovens § 88 b, stk. 2, der etablerer
hjemmelsgrundlaget herfor.
Endelig kan regionsrådet og kommunalbestyrelserne i re-
gionen indgå aftaler om en række praktiske foranstaltninger
som fx kontaktpunkter for patienter i regionen og kommu-
nerne - eller hos én af disse - og kontaktpunkter for fagper-
soner i regionen og kommunerne.
2.3. Betaling af udgifter til hjælpere
2.3.1. Gældende ret
Som nævnt ovenfor under punkt 2.2.1. koordinerer regi-
onsrådet og kommunalbestyrelsen typisk hjælpen til borge-
re, som både har behov for respirationsbehandling og hjælp
efter serviceloven, således at en enkelt hjælper i et team va-
retager både respirationsbehandlingen og hjælpen efter ser-
viceloven. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen deles om
udgifterne til de overlappende timer, det vil sige når hjælpen
udføres på samme tid.
2.3.2. Overvejelser og forslag
Som beskrevet ovenfor under punkt 2.2.2. foreslås det, at
ministeren for sundhed og forebyggelse i medfør af sund-
hedslovens § 205 d, stk. 2, bemyndiges til efter forhandling
med ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold at fastsætte regler om, hvilke emner regionsrådet og
kommunalbestyrelsen skal indgå aftale om, herunder om be-
taling af udgifterne til respirationsbehandling til borgere,
som modtager både hjælp til respirationsbehandling efter
sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§
83, 85, 95 eller 96.
I sammenhæng hermed foreslås det med en ny bestemmel-
se i
sundhedslovens § 240 a, stk. 1,
at etablere hjemlen til, at
et regionsråd kan indgå aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen om, at betalingen for respirationsbehandling af dis-
se borgere sker ved, at regionsrådet betaler for hjælp til re-
spirationsbehandling til kommunalbestyrelsen, og at kom-
munalbestyrelsen herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter servicelo-
vens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118. Til-
svarende etableres med den foreslåede
§ 240 a, stk. 2,
en
hjemmel til, at kommunalbestyrelserne i en region kan indgå
aftaler om, at betalingen for hjælp efter serviceloven til disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0008.png
8
borgere sker ved, at kommunalbestyrelserne betaler for
hjælp efter serviceloven til regionsrådet, og at regionsrådet
herefter betaler for den samlede hjælp i hjemmet til respira-
tionsbehandling og hjælp efter servicelovens §§ 42, 83, §
84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Endvidere får regionsrådene og kommunalbestyrelserne
pligt til at indgå aftaler om betaling for så vidt angår §§ 83,
85, 95 og 96, jf.
sundhedslovens § 205 d, stk. 2,
som foreslås
udmøntet i bl.a. en bestemmelse vedr. aftaler om betaling, jf.
ovenfor. Baggrunden for, at der indføres en pligt til at indgå
en aftale om betaling for så vidt angår §§ 83 (personlig og
praktisk hjælp - hjemmehjælp), § 85 (socialpædagogisk bi-
stand), § 95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere) og 96
(borgerstyret personlig assistance) i serviceloven, mens det
for så vidt angår § 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), §
84, stk. 1 (afløsning eller aflastning), § 97 (ledsagelse) og §
118 (pasning af nærtstående) i serviceloven alene er en mu-
lighed, er, at det oftest er de førstnævnte bestemmelser i ser-
viceloven, som borgere modtager hjælp efter, når de også
modtager respirationsbehandling. Samtidig er det typisk me-
re omfattende støtte end hjælp efter §§ 42, § 84, stk. 1, §§
97 eller 118 i serviceloven. Regionsråd og kommunalbesty-
relser bør dog have mulighed for at indgå aftaler om beta-
ling i forbindelse med borgere, der modtager hjælp efter §§
42, § 84, stk. 1, §§ 97 eller 118 i serviceloven, når det vur-
deres at være muligt og hensigtsmæssigt.
Det bemærkes, at borgere, som modtager kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere efter § 95 eller borgerstyret per-
sonlig assistance efter § 96 i serviceloven, og som får dæk-
ket udgifterne til hjælp til respirationsbehandling via et til-
skud fra kommunalbestyrelsen, vil få udmålt et tilskud, der
dækker hele udgiften til ansættelse af hjælpere, således at
det sikres, at respirationsbehandling i lighed med den øvrige
sygehusbehandling er vederlagsfri.
Med forslaget til
§ 240 a, stk. 3,
bemyndiges ministeren
for sundhed og forebyggelse til efter forhandling med mini-
steren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold at
fastsætte regler om fordeling af udgifterne mellem regions-
råd og kommunalbestyrelserne i regionen til fælles hjælper-
ordninger til personer, som har respirationshjælpere i hjem-
met efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter service-
lovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at fastsætte reg-
ler for fordelingen af udgifter til respirationshjælpere til per-
soner, der både har respirationshjælpere og hjælp efter ser-
vicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96, hvis samarbejdsaftalen
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen,
jf. den foreslåede § 205 d, stk. 1, ikke omfatter sådanne
principper. Ministeren for sundhed og forebyggelse og mini-
steren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold vil
til det formål efter forhandling med Danske Regioner og KL
fastsætte en fordelingsnøgle, som regionsrådet og kommu-
nalbestyrelserne i regionen i så fald skal benytte til bereg-
ning af, hvilken andel af udgifterne til fælles hjælperordnin-
ger, som skal afholdes af henholdsvis regionsrådet og kom-
munalbestyrelserne.
Bemyndigelsen vil endvidere blive benyttet til at fastsætte,
at udgiftsfordelingen mellem regionsrådet og kommunalbe-
styrelserne i alle tilfælde skal tage udgangspunkt i udgifter-
ne til det samlede antal timer, en borger modtager til hjælp
til respirationsbehandling og hjælp efter servicelovens §§
83, 85, 95 eller 96.
Endelig vil bemyndigelsen vil b live anvendt til at
fastsætte, at beregningen af den samlede udgift, som skal
fordeles for så vidt angår hjælp til borgere, der modtager
hjælp til respirationsbehandling
og
hjælp
efter
servicelovens §§ 95 eller 96, skal beregnes på baggrund af
et takstsystem, såfremt der fastsættes et sådant til brug for
udmåling af tilskud til hjælp efter disse bestemmelser på
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forholds område.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget samlet set ikke har økonomi-
ske konsekvenser for det offentlige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0009.png
9
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at medføre erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. juli til den
18. august 2014 været sendt i høring hos følgende orga-
nisationer og myndigheder m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Bed-
re Psykiatri, Brancheforeningen for Private Hospitaler og
Klinikker, Bruger-Hjælper Formidlingen, Center for
Hjerneskade, Center for Sundhed og Træning i Middelfart,
Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Center for
Sundhed og Træning i Aarhus, DA, Dansk Erhverv, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Pa-
9. Sammenfattende skema
tientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Syge-
plejeråd, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer,
Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Den uvil- dige konsulentordning på
handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,
Det
Farmaceutiske
Fakultet,
Diabetesforeningen,
Epilepsihospitalet
Filadelfia,
FOA,
For-
brugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af so-
cialchefer i Danmark, Færøernes Landsstyre, Gigtforenin-
gen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Hospice Forum Danmark, Høreforeningen, Institut for Men-
neskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kri-
stelig Fagbevægelse, Kræftens Bekæmpelse, Landsforenin-
gen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Evnesvage (LEV), Landsforeningen
SIND, LOBPA, Lægeforeningen, Muskelsvindfonden,
Organisationen af Læge- videnskabelige Selskaber,
Patientforeningen i Danmark, Pa- tientforeningernes
Samvirke,
Patientforsikringen,
Patient-
ombuddet,
Praktiserende
Lægers
Organisation,
PTU's
Reha-
biliteringsCenter, RCT Jylland, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Regi-
on Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Re-
habiliteringsCenter for Muskelsvind, Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på
Grønland, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Sclero-
seforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet
i Ry, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsfor-
bund, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Vejlefjord,
Yngre Læger, ÆldreForum, Ældresa- gen og 3F.
Økonomiske konsekvenser for det
Offentlige
Positive konsekvenser/
Negative konsekvenser/
Mindreudgifter
Merudgifter
Besparelser som følge af enklere admini-
stration
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
Erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
Erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
Borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Enklere administration
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0010.png
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte et nyt kapitel 21 a i sundhedslo-
ven, som skal indeholde bestemmelserne §§ 88 a og 88 b,
som vedrører hjælperordninger til personer med kronisk re-
spirationsinsufficiens, der både modtager respirationsbe-
handling i hjemmet og hjælp efter serviceloven.
§ 88 a
Med forslaget til en ny
§ 88 a, stk. 1,
i sundhedsloven får
en borger, som både modtager respirationsbehandling i
hjemmet efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, ret til at få respi-
rationshjælpere fra den samme forening eller private virk-
somhed, som borgeren har valgt til at varetage arbejdsgiver-
ansvaret for hjælperne efter servicelovens §§ 95 eller 96.
Tilsvarende foreslås det, at en nærtstående, som er tilskuds-
modtager i medfør af § 95, stk. 3, i serviceloven, får ret til at
få respirationshjælpere fra den samme forening eller private
virksomhed, som den nærtstående har valgt til at varetage
arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter serviceloven.
Forslaget vil således sikre borgernes valgfrihed i forbin-
delse med valg af arbejdsgiver for hjælperordninger og sik-
re, at borgerne ikke risikerer at få to hjælperhold i hjemmet
samtidig.
Det vil fortsat være en forudsætning for alle hjælperord-
ninger, at hjælperne godkendes og oplæres til at udføre re-
spirationsbehandlingen af de ansvarlige læger på respira-
tionscentret. Dette indebærer bl.a., at de ansvarlige læger på
et respirationscenter kan beslutte, at en person ikke er egnet
til at varetage respirationsbehandlingen og dermed ikke kan
varetage hjælperfunktionen, idet lægerne har ansvar for de-
legationen af behandlingen.
Denne ret for borgeren (eller den nærtstående) til at vælge
samme forening eller virksomhed som arbejdsgiver for beg-
ge slags hjælpere,
jf. forslaget til § 88 a, stk. 1,
vil have virk-
ning fra den 1. januar 2015.
Borgere, som er tildelt hjælp efter servicelovens § 95, stk.
1 eller 2, eller § 96, og som er arbejdsgiver for sådanne
hjælpere, får desuden ret til også at være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling, jf. den foreslåede
§ 88
a, stk. 2.
Det samme gælder i de tilfælde, hvor en nærtståen-
de fungerer som arbejdsgiver for hjælperne, jf. den foreslåe-
de
§ 88 a, stk. 3.
Ligeledes kan en nærtstående, som er tilskudsmodtager i
medfør af servicelovens § 95, stk. 3, og som varetager ar-
bejdsgiveransvaret for hjælperne, vælge også at varetage ar-
bejdsgiveransvaret for hjælperne til respirationsbehandling,
jf. den foreslåede
§ 88 a, stk. 2.
Tilsvarende gælder i tilfæl-
de, hvor den nærtstående har overdraget arbejdsgiveransva-
ret til en anden nærtstående, jf. den foreslåede
§ 88 a, stk. 3.
§ 88 b
Pr. 1. januar 2015 vil regionsrådet i henhold til den fore-
slåede
§ 88 b
i sundhedsloven kunne indgå aftale med en
kommunalbestyrelse i regionen om, at personer, som yder
hjælp til en borger i medfør af §§ 42, 83, § 84, stk. 1, §§ 85,
97 eller 118 i serviceloven, også yder respirationsbehandling
efter sundhedslovens § 79, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, jf.
afsnit 2.1.2.
Til nr. 2
Med den foreslåede
§ 205 d, stk. 1,
forpligtes regionsrådet
og kommunalbestyrelserne i regionen til at indgå aftale om
den samlede tilrettelæggelse af opgaverne forbundet med
fælles hjælperordninger til borgere, der både har respirati-
onshjælpere og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller
96. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
jf. afsnit 2.2.2.
Det foreslås ved
§ 205 d, stk. 2,
at ministeren for sundhed
og forebyggelse efter forhandling med ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold kan fastsætte nær-
mere bestemmelser om de emner, som disse obligatoriske
aftaler skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at fastsætte, at
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal afta-
le, hvilken myndighed der foretager betalingen af udgifterne
til hjælperordningerne.
Det bemærkes i denne forbindelse, at den første aftale
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
skal have virkning fra den 1. juli 2015, jf. lovforslagets §
2, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2. i de almindelige be-
mærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0011.png
11
Til nr. 3
Med den foreslåede
§ 240 a, stk. 1,
etableres en hjemmel
til, at et regionsråd kan indgå aftale med kommunalbestyrel-
serne i regionen om, at regionsrådets betaling af udgifterne
til respirationshjælpere i hjemmet efter sundhedslovens §
79, stk. 1, overføres til kommunalbestyrelserne for så vidt
angår personer, der også modtager hjælp i hjemmet efter §§
42, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i servicelo-
ven. Ligeledes etableres der med den foreslåede
§ 240 a, stk.
2,
en hjemmel til, at kommunalbestyrelserne i en region kan
indgå aftaler om, at betalingen for hjælp efter serviceloven
til disse borgere sker ved, at kommunalbestyrelserne betaler
for hjælp efter serviceloven til regionsrådet, og at regionsrå-
det herefter betaler for den samlede hjælp i hjemmet til re-
spirationsbehandling og hjælp efter servicelovens §§ 42, 83,
§ 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Med
§ 240 a, stk. 3,
bemyndiges ministeren for sundhed
og forebyggelse til efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold at fastsætte
nærmere regler om fordeling af udgifterne mellem regions-
rådet og kommunalbestyrelsen til fælles hjælperordninger til
personer, som har hjælpere i hjemmet til respirationsbehand-
ling efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter ser-
vicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i
afsnit 2.3.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den1. januar 2015, såle
des at ministeren for sundhed og forebyggelse efter forhand-
ling med ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold dermed kan fastsætte emner, som regionsråd
og kommunalbestyrelser i en region skal indgå aftale om i
medfør af den foreslåede § 205 d, stk. 2. Endvidere kan mi-
nisteren for sundhed og forebyggelse efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale for-
hold dermed fastsætte regler for fordeling af udgifter mel-
lem regionsrådet og kommunalbestyrelsen til hjælperordnin-
ger til borgere, som modtager hjælp i hjemmet til respirati-
onsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp
efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i serviceloven. Således kan mini-
steren for sundhed og forebyggelse pr. 1. januar 2015
fastsætte
rammerne
for
regionsrådets
og
kommunalbestyrelsernes indgåelse af aftaler i medfør af §
205 d, stk. 1, som skal ha- ve virkning fra den 1. juli 2015.
Det foreslås endvidere, at den foreslåede
§ 88 a
vedr. bor-
geres ret til at vælge arbejdsgiver for hjælperne til respirati-
onsbehandling skal have virkning fra 1. juli 2015. Regi-
onsrådene har dermed tid til at foretage eventuelle nødven-
dige ændringer i den eksisterende tilrettelæggelse af hjælper-
ordninger til respirationsbehandling, før borgernes ret til at
vælge arbejdsgiver for disse hjælperordninger får virkning.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelses-
område og indebærer, at loven ikke finder anvendelse for
Grønland og Færøerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0012.png
12
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af
13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr.
744 af
25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 21 indsættes:
»Kapitel 21 a
Hjælperordninger til personer med kronisk respira-
tionsinsufficiens
§ 88 a.
En person, som har hjælpere til respirati-
onsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og som
også har hjælpere efter § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96 i lov om social service, kan vælge, at arbejds-
giveransvaret for hjælperne til respirationsbehand-
ling skal varetages af den forening eller private
virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgi-
ver for hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt., eller § 96,
stk. 2, 2. pkt., i lov om social service. Tilsvarende
kan en person, som er tilskudsmodtager i medfør af
§ 95, stk. 3, i lov om social service, vælge, at ar-
bejdsgiveransvaret for hjælperne til respirationsbe-
handlingen skal varetages af den forening eller pri-
vate virksomhed, som personen har valgt som ar-
bejdsgiver for hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt.
Stk. 2.
En person, som modtager respirationsbe-
handling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og som selv
er arbejdsgiver for hjælpere som nævnt i § 95,
stk. 1 eller 2, eller § 96 i lov om social service, kan
vælge også selv at være arbejdsgiver for hjælpere
til respirationsbehandling. Tilsvarende kan en nært-
stående, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er ar-
bejdsgiver for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4, 2.
pkt., vælge også at være arbejdsgiver for hjælperne
til respirationsbehandling efter § 79, stk. 1.
Stk. 3.
En person, som modtager respirationsbe-
handling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og som efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt., eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i lov
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0013.png
13
om social service har overdraget arbejdsgiveran-
svaret for hjælpere til en nærtstående, kan vælge, at
den nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. Tilsvarende kan en nærtstående, som er til-
skudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i lov om so-
cial service, og som efter § 95, stk. 4, 2. pkt. i lov
om social service har overdraget arbejdsgiveran-
svaret til en anden nærtstående, vælge, at den an-
den nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1.
§ 88 b.
Regionsrådet kan aftale med kommunal-
bestyrelserne i regionen, at en person, som yder
hjælp i medfør af §§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, §§ 85,
97 eller 118 i lov om social service, også yder re-
spirationsbehandling.«
2.
Efter § 205 c indsættes i kapitel 62:
Ȥ 205 d.
Regionsrådet og kommunalbestyrelser-
ne i regionen indgår aftaler om tilrettelæggelse af
hjælperordninger i hjemmet til personer, som både
har respirationshjælpere efter § 79, stk. 1, og hjæl-
pere efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om social ser-
vice.
Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
nærmere regler om, hvilke emner aftalerne nævnt i
stk. 1 skal omfatte.«
3.
Efter § 240 indsættes:
Ȥ 240 a.
Regionsrådet og kommunalbestyrelser-
ne i regionen kan indgå aftaler om, at regionsrådets
betaling af udgifter til respirationshjælpere overfø-
res til kommunalbestyrelsen for så vidt angår per-
soner, som modtager respirationsbehandling i
hjemmet efter § 79, stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44,
83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i lov om
social service.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse i en region kan
indgå aftale med regionsrådet om, at kommunalbe-
styrelsens betaling af udgifter til hjælp efter lov om
social service overføres til regionsrådet for så vidt
angår personer, som modtager respirationsbehand-
ling i hjemmet efter § 79, stk. 1, og hjælp efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394353_0014.png
14
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, §§ 85, 95, 96, 97 eller
118 i lov om social service.
Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
regler om fordeling af udgifterne mellem regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen til hjælperordninger
til personer, som modtager hjælp til respirationsbe-
handling efter § 79, stk. 1, og hjælp efter §§ 83, 85,
95 eller 96 i lov om social service.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, har virkning fra den 1. juli
2015.
Stk. 3.
Den første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, efter sundhedslovens § 205
d, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, skal have
virkning fra den 1. juli 2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.