Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 571
Offentligt
1392775_0001.png
Danmarks Apotekerforening
Analyse
19. august 2014
45 apoteksfilialer i yderområder med over 400.000 kun-
der er truet af indgreb i den regionale apoteksdækning
Regeringens forslag til modernisering af apotekssektoren truer op mod 45 apo-
teksfilialer i yderområder. De står hver til at kunne miste over en halv million
kroner fra apotekernes interne omfordelingsordning. Mange filialer i mindre byer
og landdistrikter vil ikke være rentable at drive videre uden denne omfordeling.
De trues således af lukning. Over 400.000 borgere har en af disse apoteksfilialer
som deres nærmeste receptekspederende apoteksenhed. De risikerer dermed at få
væsentligt længere til et apotek. Risikoen forstærkes af et samtidigt forslag om,
at apotekerne frit kan nedlægge filialer og i stedet oprette nye apoteksfilialer op
til 75 km fra apoteket. Det betyder, at det lokale tilknytningsforhold og forsy-
ningsansvar forsvinder. Lovforslaget tilskynder apotekerne til at nedlægge filialer
i yderområder og i stedet oprette filialer på hovedstrøgene i de større byer, hvor
der i forvejen er flest apoteker. Forslaget vil dermed give storbykonkurrence på
bekostning af tilgængeligheden til lægemidler og rådgivning i yderområderne.
45 apoteksfilialer i yderområder truet - kan miste over �½ million kr. i omfordeling
Anm.: Røde prikker viser 68 filialer med under 15 km til nærmeste andet apotek, som derfor trues med
at miste forsyningsbidrag. 45 af de truede filialer (vist med 15 km cirkel omkring) ligger uden for hoved-
stadsområdet og større byer. Blå prikker viser 17 supplerende apoteksbevillinger, der også står til at mi-
ste forsyningsbidraget. Grønne prikker viser landets øvrige 227 receptekspederende apoteksenheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392775_0002.png
2 af 4
Forslag forringer tilgængelighed i mindre byer og landdistrikter
Sundhedsministeriet sendte 11. juli 2014 et udkast til lovforslag til apoteksmodernisering
i høring. Forslaget, der officielt har til formål at forbedre tilgængeligheden til lægemidler,
indeholder blandt andet indgreb i apotekernes interne omfordelingsordning. Det er ellers
en ordning, der netop er skabt for at sikre en god apoteksdækning i hele landet, også i
yderområder, hvor der ikke er et rent driftsøkonomisk grundlag for at drive et apotek. Så-
danne ekstra apoteker, der drives som filial eller supplerende apoteksbevilling, modtager
i dag et forsyningsbidrag, der finansieres af alle de øvrige apoteker, der betaler en afgift
hertil.
Forslaget lægger op til at afskaffe denne interne omfordelings forsyningsbidrag til alle 17
supplerende apoteksenheder, hvor en apoteker også driver et andet apotek. Samtidig fo-
reslås det, at alle filialer, der har en anden receptekspederende apoteksenhed inden for en
afstand af 15 km, som udgangspunkt mister forsyningsbidraget. Hvis betingelsen om 15
km anvendes konsekvent, vil det betyde, at kun 6 apoteksfilialer vil bevare forsyningsbi-
draget, mens 68 står til at miste bidraget på over en halv million kroner fra denne interne
omfordeling blandt apotekerne.
Sundhedsministeriet anfører dog i lovforslagets bemærkninger, at man forventer, at 20-25
filialer fortsat vil kunne modtage forsyningsbidraget. Det har dog ikke været muligt at få
oplyst, hvilke filialer, der ventes at miste eller beholde bidraget, eller på hvilken bag-
grund, det vurderes, at 20-25 og ikke kun 6 filialer ventes at bevare forsyningsbidraget.
Hvis der lægges op til en lempeligere fortolkning end det anførte rene 15 km afstands-
krav, kan det betyde, at det ikke bliver 68 men 50-55 apoteksfilialer, der vil miste det
sektorinterne forsyningsbidrag. Men indtil det er afklaret, trues alle de 68 apoteksfilialer
med under 15 km til nærmeste andet apotek med, at forsyningsbidraget kan falde bort.
De færreste filialer i tyndt befolkede områder er i dag rentable uden det forsyningsbidrag,
der i dag finansieres af en intern omfordeling i apotekssektoren inden for den gældende
lave avanceramme. Det er også baggrunden for ordningen, som er med til at sikre en god
dækning med apoteksenheder overalt i landet. Omkring 60 ud af de nuværende 74 apo-
teksfilialer skønnes at give direkte underskud, hvis de mister forsyningsbidraget.
Bortfald af bidragene vil derfor med stor sandsynlighed føre til nedlæggelse af en lang
række filialer og udsalg og dermed give dårligere tilgængelighed til lægemidler og sund-
hedsfaglig rådgivning især i tyndt befolkede områder.
Ud af de 68 filialer, der trues af bortfald af forsyningsbidrag, ligger de 45 filialer uden for
hovedstadsområdet og de større byer. Her vil en eventuel lukning af filialen betyde en
mærkbart ringere tilgængelighed til medicin og sundhedsfaglig rådgivning i mere tyndt
befolkede egne af landet.
Over 400.000 borgere har i dag en af disse apoteksfilialer som deres nærmeste recepteks-
pederende apoteksenhed. Hvis filialen lukker, vil disse borgere i mindre byer og landdi-
strikter derfor få væsentligt længere til nærmeste apoteksenhed, hvor de kan indløse en
recept og få udleveret deres medicin og få rådgivning om den.
Over 400.000 borgere uden for større byer har en truet filial som nærmeste apotek
Borgere og nærmeste apoteksfilial - herunder dem, der står til at miste forsyningsbidrag
Filialer
Supplerende enheder
Alle enheder
Antal
Borgere Antal
Borgere Antal
Borgere
Alle enheder
74
902.145
17
265.681
91 1.167.826
Mistet forsyningsbidrag
68
842.038
17
265.681
85 1.107.719
- uden for større byer mv.
45
437.458
8
90.620
53
528.078
Kilde: Danmarks Apotekerforening på basis af udkast til lovforslag
om apoteksmodernisering
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392775_0003.png
3 af 4
75 km grænse for etablering giver storbykonkurrence på bekostning af yderområder
Risikoen for lukning af filialerne i mindre byer og landdistrikter forstærkes af forslagets
samtidige tilladelse til frit at nedlægge filialer uden forsyningsbidrag og frit at etablere op
til 7 filialer op til 75 km fra moderapoteket. Det betyder, at næsten alle apoteker frit vil
kunne nedlægge apoteksenheder, der mister forsyningsbidrag, i deres lokalområde og i
stedet etablere apoteksfilialer i en større by inden for 75 km.
Man risikerer herved samme storbykoncentration som ved en liberalisering. Apotekerne
gives et stærkt incitament til at forringe den lokale tilgængelighed især i tyndt befolkede
områder. Til gengæld øges koncentrationen af apoteksenheder i landets større byer, hvor
apotekstætheden i forvejen er stor. Der er kundegrundlaget større, og der kan opnås en
større omsætning per udgiftskrone end ved betjening af apotekets lokalområde. Man så
samme storbykoncentration efter apoteksliberaliseringen i Sverige, hvor næsten alle nye
apoteker blev åbnet inde i byerne, mens der ikke kom flere i landdistrikterne.
Næsten alle apoteker vil kunne etablere filial i en af Danmarks fem største byer
Kortet nedenfor viser cirkler med 75 kilometers afstand omkring Danmarks fem største
byer, København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg. Det illustrerer, hvilket området et
apotek i eksempelvis Aarhus kan åbne filialer i. Et Apotek i Aarhus vil således kunne
åbne filialer i Randers, Ikast og Vejle. Omvendt kan apotekerne i disse tre byer også åb-
ne filialer i Aarhus. De fem cirkler på kortet viser, at de fleste apoteker i yderområderne
får mulighed for at åbne en filial i en af Danmarks fem største byer.
Næsten alle apoteker ligger inden for 75 km radius fra Danmarks fem største byer
København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg
Anm.: Røde prikker angiver 68 filialer truet af bortfald af forsyningsbidrag. Blå prikker viser 17 supple-
rende apoteksbevillinger, der også står til at miste forsyningsbidraget. Grønne prikker viser landets øvri-
ge 227 receptekspederende apoteksenheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392775_0004.png
4 af 4
Hvis man følger forslaget om at fjerne forsyningsbidraget for alle filialer med under 15
km til nærmeste andet apotek, så vil alle 11 apoteksfilialer (og 3 supplerende apoteksbe-
villinger) i hele Nordjylland være truet af bortfald af forsyningsbidraget, da afstanden til
nærmeste andet apotek er under 15 km. Alle disse filialer ville i stedet kunne flyttes ind
til befærdede handelsstrøg i Aalborg, hvor der i forvejen ligger fem apoteker. Hvis de be-
rørte filialer lukker, vil borgerne i mindre byer og landdistrikter således få væsentligt
længere til nærmeste apotek. Det strider imod forslagets erklærede målsætning om bedre
adgang til lægemidler og rådgivning. Hvis man tillader fri oprettelse af filialer op til 75
kilometer fra moderapoteket, vil det dermed utilsigtet medføre klare, negative konse-
kvenser for tilgængeligheden til medicin og faglig rådgivning uden for de største byer.
Det lokale tilknytningsforhold og ansvaret for lokalområdet forsvinder
Ved at tillade fri etablering inden for en radius på 75 kilometer ophæver man apotekets
lokale tilknytningsforhold. Den enkelte apotekers ansvar for at forsyne eget lokalområde
forsvinder, hvis 20 andre apoteker får mulighed for at åbne en filial lige ved siden af.
Hvis en eksisterende filial mister sit forsyningsbidrag og ikke giver et klart overskud, vil
en apoteker uden særligt ansvar over for lokalområdet overveje at nedlægge filialen. I
mindre byer og landdistrikter vil den nye, potentielle konkurrence ikke medføre egentlig
konkurrence mellem nyetablerede enheder, fordi der i mange tilfælde ikke er tilstrække-
lig omsætningspotentiale i yderområderne til at drive selvstændige filialenheder ud over
moderenheden.
Risiko for dominerende kæder, når 5 apoteker kan dække alle landets større byer
En negativ sideeffekt af forslaget om 75 km radius er, at det de facto giver mulighed for
dannelse af dominerende, landsdækkende apotekskæder. En eksisterende butikskæde vil
således kun behøve indgå aftale med 5 apotekere – fx en i Roskilde, en i Odense, en i Es-
bjerg, en i Viborg og en i Aalborg – for at kunne få apoteksfilialer som shop-i-shop apo-
teker i butikskædens butikker i alle landets 35 største byer.
45 apoteksfilialer uden for hovedstadsområdet og større byer truet af mistet bidrag
Filialer med under 15 km i fugleflugt til nærmeste receptekspederende apoteksenhed.
Nordjylland (11)
Øster Jølby Apotek
Sindal Apotek
Mariager Apotek
Fjerritslev Apotek
Hals Apotek
Støvring Apotek
Nibe Apotek
Løkken Apotek
Østervrå Apotek
Vrå Apotek
Brovst Apotek
Fyn og øer (6)
Hesselager Apotek
Haarby Apotek
Gislev Apotek
Vester-Skerninge Apotek
Aarup Apotek
Humble Apotek
Midtjylland (11)
Auning Apotek
Videbæk Apotek
Bøvlingbjerg Apotek
Lystrup Apotek
Hinnerup Apotek
Brande Apotek
Balling Apotek
Vinderup Apotek
Østbirk Apotek
Hovedgård Apotek
Nørre-Snede Apotek
Sjælland og Lolland (7)
Fuglebjerg Apotek
Karise Apotek
Dianalund Apotek
Stubbekøbing Apotek
Gørlev Apotek
Lundby Apotek
Nysted Apotek
Syd- og Sønderjylland (10)
Christiansfeld Apotek
Løgumkloster Apotek
Padborg Apotek
Brørup Apotek
Holsted Apotek
Broager Apotek
Fanø Apotek
Gram Apotek
Vamdrup Apotek
Ølgod Apotek
I hovedstadsområdet og
større byer er yderligere 23
filialer truet af mistet for-
syningsbidrag. I hele landet
står derudover 17 supple-
rende apoteksbevillinger til
at miste forsyningsbidrag.
Kilde: Danmarks Apotekerforening på basis af udkast til lovforslag om apoteksmodernisering