Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 563
Offentligt
Vedr. SUU Alm.del Bilag 550, brev fra Per Fink
En pest breder sig i sundhedssystemet.
Pesten har sit udspring på Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser
(FFL)
Denne pest hedder TERM.
TERM har krævet sine første dødsofre.
Pesten har nu bredt sig så langt som til Sundhedsministeren.
I oplevede ham selv til den høring hvor de fleste af Jeres spørgsmål blev henvist
til skriftlig besvarelse.
Dette er sandsynligvis en konsekvens af at ministeren har fået strenge pålæg af
sine embedsmænd om ikke at tale om det eller det, men at henvise spørgsmålene til
skriftlig besvarelse så de embedsmænd der styrer spillet (og ministeren) kan
formulere nogle intetsigende svar.
Sundhedsstyrelsen er stærkt smittet af denne pest, og handler i vid udstrækning for
at udbrede pesten, i stedet for at løse de opgaver der faktisk er deres, og stoppe
pesten.
Dette sker sandsynligvis som en følge af at over halvdelen af Sundhedsstyrelsens
virke er finansieret af netop de private virksomheder der har størst interesse i at
pesten udbredes så langt som muligt.
Ovennævnte skrivelse (550) er et forsøg på at få Jer, medlemmerne smittet med
pesten, eller i det mindste at få Jer til ikke at modarbejde dens udbredelse.
Den væsentligste grund til pestens, hidtidige, hurtige udbredelse, er at nogen
sparer en masse penge (kommunerne og forsikringsselskaberne), mens andre tjener en
masse penge (medicinalindustrien), på det.
For kommunerne betyder det en besparelse på 10.000 kr/md/borger som de kan få givet
en psykisk diagnose, ved hjælp af pesten, i stedet for at deres fysiske sygdom
udredet. (Lidt tommelfingerregning; Førtidspension
(FTP) = 17.000 kr/md, Kontanthjælp (KH) = 10.000 kr/md, FTP-KH = 7.000.
Difference (7.000) + refusion fra staten 3.000 = 10.000.) For regionerne betyder
det mulighed for store besparelser på sundhedsydelserne, da det er mange gange
billigere at behandle en, påstået, psykisk lidelse, end at behandle de fysiske
lidelser som folk faktisk har.
For forsikringsselskaberne betyder det en besparelse på op til 96% på udbetaling af
arbejdsskade erstatninger hvor skadelidte kan "idømmes" en psykisk diagnose i
stedet for den rigtige fysiske diagnose.
For medicinalindustrien betyder det store indtægter ved salg af psykofarmaka
(lykkepiller).
Nærmest hver uge kommer der nye eksempler på at pesten har kostet menneskeliv.
En vagtlæge, (der formodentlig også er TERM-læge (pest-læge)) ordinerer Panodil til
en patient med stærke smerter i brystet. Tre timer senere er patienten død.
Uheldigvis bliver sådan en sag ikke undersøgt, og lægen får lov at fortsætte sit
virke, sikkert også som vagtlæge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En patient kaldes hypokonder af egen læge, og fyldes med smertestillende medicin,
og lykkepiller i flere år. Endelig er der en anden læge der undersøger ordentligt
og finder ud af at patienten har en meget udbredt kræft. Men da viser det sig at
være for sent, og patienten dør.
Men den slags sager undersøges, bevist, ikke. Og ingen drages til ansvar. Man
bruger blot "Hvor der handles, der spildes".
Det er i dag nærmest som at spille i lotteriet for at finde en læge der ikke hopper
over hullet i hækken, og bruger TERM i stedet for at undersøge sine patienter
lægeligt forsvarligt.
Apropos, så ser jeg den igangværende udvikling med at tavshedspligten fra lægen,
overfor patienten, sættes ud af kraft, som et udslag af ovennævnte pest.
For mig at se går det ud på at kunne opdage de læger der ikke bruger TERM, og
tvinge dem til at gøre det.
Ingen, ud over dem selv, ved jo hvad ministeriet skal bruge de oplysninger til.
Og mit personlige valg bliver at undlade at gå til læge, og hvor dette ikke kan
undgås, så forlange at min læge ikke skriver andre ting i min journal en hun ville
finde sig i blev udbredt på Facebook om hende selv.
Udover at være et forsøg på at få Jer til at lade være med at blande Jer, er
ovennævnte skrift (550) også et forsøg på at få udvirket en situation hvor
skribenten undgår strafretslig behandling af de Straffelovovertrædelser skribenten
er hovedaktør i.
Jeg er ganske klar over at I, eller allerfald Jeres formand, ikke ønsker at gå ind
i enkeltsager.
Men det bliver I altså nødt til i denne sag. Af den grund at I efterhånden er de
eneste der kan gøre noget, og som endnu ikke har meldt fra.
Og det bliver ikke mindre vigtigt at I handler af, at der tilsyneladende er en ny,
tilsvarende sag, under opsejling.
Sagen handler om at der i Hammel er en ung kvinde ulovligt tvangsindlagt.
Før indlæggelsen led hun af en fysisk sygdom der gjorde at hun næsten ikke kunne
bevæge sig.
Men "på mystisk vis" bliver denne kvinde erklæret sindssyg, og til fare for sig
selv og andre.
Sagen trækker tråde ind i Sundhedsstyrelsen, Sundhedsministeriet, ja helt op til
Sundhedsministeren.
Og det er specielt her jeg mener at I kommer ind i billedet.
Jeg har ikke kunnet finde noget sted der giver en sundhedsminister lovhjemmel til
at tillade overtrædelse af en lov.
Det handler om at den, i februar 2013, fortagne tvangsindlæggelse er en
overtrædelse af § 23 Lov om anvendelse i psykiatrien, der forbyder al brug af tvang
i forbindelse med forsøgsbehandling.
FFL har, efter 15 års eksistens, endnu ikke kunnet producere et eneste bevis på at
deres forehavender er andet end forsøg.
Men i medfør af at tvangsindlæggelsen er i modstrid med ovennævnte lov, bliver den
til en ulovlig frihedsberøvelse.
En sådan er nævnt i Straffeloven, i § 261.
Umiddelbart giver den op til 4 års fængsel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391174_0003.png
Men efter Stk 2 i samme § kan straffen udvides til 12 års fængsel, hvis
frihedsberøvelsen sker "som sindssyg", eller er langvarig.
Den frihedsberøvede blev i forbindelse med frihedsberøvelsen "erklæret sindssyg og
til fare for sig selv" i forbindelse med aktionen, af en psykiatrisk læge der
aldrig har set patienten. Virkelig seriøs lægegerning. (Ironi kan forekomme) Og med
'godkendelse' af dette fra både Sundhedsstyrelsen og den daværende
sundhedsminister.
Så den med "som sindssyg" må siges at være tilstede.
At havde været ulovlig frihedsberøvet i 18 måneder, kan vist godt kaldes langvarig.
Så begge betingelserne, for at udvide straframmen, kan man vist rolig sige er
opfyldt.
Tager man § 23 i Straffeloven (den om medvirkeansvar) i anvendelse vil den
personkreds der må anses for at være 'strafegnet' kunne udvides til at kunne fylde
en mindre fængselsafdeling.
Strafansvaret vil da kunne nå helt ind i Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet.
Med brug af "Ministeransvarsloven" vil strafansvaret endda kunne placeres så højt
som på forhenværende (i 2013) og nuværende sundhedsminister.
Den første for at 'give tilladelse' og den anden for at undlade at stoppe
ulovlighederne.
Ovenstående bliver ikke mindre relevant at gøre noget overfor, i og med at der de
seneste dage er kommet en 'historie' på Facebook, der indikerer at en tilsvarende
sag er under opsejling.
I Region Nordjylland skulle der være en 23 årig kvinde, der lider af samme sygdom
som hende der er frihedsberøvet i Hammel, og overfor hvem det er blevet bebudet at
hun er udset til at blive tvangsindlagt til samme forsøgsbehandling som den
frihedsberøvede i Hammel er blevet udsat for.
Dette tolker jeg som at den, i Hammel frihedsberøvede, kvinde er kommet i en
fysisk/psykisk tilstand (Levende grønsag?), hvor det ikke længere tjener noget
formål for FFL at bruge hende som forsøgskanin i deres forsøgsforskningen. Hvorfor
et nyt offer er blevet nødvendigt.
Jeg er ikke så naiv at tro at dette vil medføre at den første forsøgskanin, hende i
Hammel, vil blive frigivet.
Dette ville jo medføre at FFL skulle vedgå hvad de har haft gang i, og i hvor stor
stil de har fejlet.
Så hun vil sandsynligvis blot blive ”gemt væk” resten af sine dage.
(Hvis hun ikke allerede er død.)
De fleste vil til dette sige; ”Sådan gør vi da ikke i Danmark!”
Hvortil jeg så kun kan svare; ”Jo vi gør!”
Det jeg håber at kunne medvirke til er at I ikke lader Jer forblænde af de fine ord
i skrivelsen 550.
Men i stedet beslutter Jer for at vil have fundet ud af hvad der er ret og hvad der
er vrang omkring FFL, FL, TERM og BDS.
I er efterhånden de eneste der kan, og som endnu ikke har afvist at gøre det.
Mvh
Finn Guldmann
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Torpevænget 57, 2. tv.
8210 Aarhus V